Ang. månlandningen|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ang. månlandningen
davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 3, 2004 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej..

Spinner vidare på konspirationsteorierna här inne i allmänt.

Kollade nyss på Månladningsdokumenätren från femman. Sett den innan, men kollade på allting igen.

Ganska intressant. Detta kan ju på något sätt vara sant. Det var ju otrolig viktigt, eftersom de förde krig mot Sovjet rörande detta i princip.

I alla fall. I slutet av dokumentären pratar de om en satalit som ska fara till månen och ta närbilder. (japansk sådan). Vet ni om denna ännu gjort det? I dokumentären sa de "om två år", men den är ganska gammal. Så är det gjort nu? Och vad blev resultatet? Såg de några månbilar eller så liknande? Eller blev skärpan för dålig än?

Mvh/d

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
711145
September 3, 2004 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Faan jag tror inte dom var där ... med tanke på att flaggan viftade(månen ingen atmosfär = ingen vind)
och att om man spealde upp när de "Hoppade på månen" dubbel så snabbt så ser det ut som dom springer 😀
Sen va det väll nått radioaktivt shitt på vägen som skulle behöva 50cm bly eller vad det va föratt skydda kapseln....

(detta är inte fakta utan vad jag kommer ihåg från filmer jag sett osv)

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
711147
September 3, 2004 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: Faan jag tror inte dom var där ... med tanke på att flaggan viftade(månen ingen atmosfär = ingen vind)
och att om man spealde upp när de "Hoppade på månen" dubbel så snabbt så ser det ut som dom springer 😀
Sen va det väll nått radioaktivt shitt på vägen som skulle behöva 50cm bly eller vad det va föratt skydda kapseln....

(detta är inte fakta utan vad jag kommer ihåg från filmer jag sett osv)

Du bör nog ta en titt på: http://www.ufo.se/fakta/artikl.....moon.shtml . 😉

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
711151
September 3, 2004 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ord står mot ord, vet inte vad jag ska tro. 😉

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
711167
September 3, 2004 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror ni på Konspiration 58 också eller??

Om det hade varit fake hade ni inte trott att Sovjeterna hade varit de första som uppmärksammat det hela?

WeBB
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
711180
September 4, 2004 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Vart kan man ladda ner filmen...har letat men hittar den inte...???

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
711206
September 4, 2004 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte det minsta på att någon landat på månen. För det första så fiftar flaggan som någon sa utan atmosfär. Och sen finns det ingen krater efter månlandningen. Det är något skumt med detta!

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
711215
September 4, 2004 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte det minsta att du har kollat in den fina länken som Spazz postade..

Läs --> http://www.ufo.se/fakta/artikl.....moon.shtml

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
711220
September 4, 2004 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

Ser att påstående med flaggan som vajar har varit uppe ett par ggr nu. Så därför citerar jag en bit från sidan jag länkade till innan.

"Det finns flera filmsekvenser från Apollo-programmet där man kan se den amerikanska flaggan röra sig. Men de har alla det gemensamt att man kan se en astronaut vrida och rycka i flaggan innan den rör sig. I inget fall rör sig flaggan av sig själv. Föremål som sätts i svängning fortsätter ju att svänga en stund också i ett lufttomt rum. Om det däremot hade blåst en vind skulle man ha sett det fina måndammet yra omkring i samma scener - det gör man inte. över huvud taget visar bristen på omkringflygande måndamm att det inte blåser på månen."

När det gäller påståendet om att det borde finnas en krater så finns det även där en vettig förklaring på sidan jag länkade till.

" Den kraftiga delen av inbromsningen genomfördes på flera hundra meters höjd och under slutfasen av landningen användes mycket lite nedåtriktad kraft. I vakuum sprids också utblåset snabbt. Motorn stängdes sedan av minst två meter över ytan. Dessutom hade landningsplatsen valts ut med omsorg; marken var fast med mycket litet damm på ytan. Nasa ville inte riskera att månlandaren skulle sjunka ned i ett djupt dammlager. Att lagret med damm är litet syns också på att vare sig astronauterna eller månlandarens landningsställ sjunker ned mer än någon centimeter."

citaten kommer från: http://www.ufo.se/fakta/artikl.....moon.shtml där det finns fler förklaringar till de påståenden som tas upp i filmen.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
711228
September 4, 2004 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote: Ser att påstående med flaggan som vajar har varit uppe ett par ggr nu. Så därför citerar jag en bit från sidan jag länkade till innan.

"Det finns flera filmsekvenser från Apollo-programmet där man kan se den amerikanska flaggan röra sig. Men de har alla det gemensamt att man kan se en astronaut vrida och rycka i flaggan innan den rör sig. I inget fall rör sig flaggan av sig själv. Föremål som sätts i svängning fortsätter ju att svänga en stund också i ett lufttomt rum. Om det däremot hade blåst en vind skulle man ha sett det fina måndammet yra omkring i samma scener - det gör man inte. över huvud taget visar bristen på omkringflygande måndamm att det inte blåser på månen."

När det gäller påståendet om att det borde finnas en krater så finns det även där en vettig förklaring på sidan jag länkade till.

" Den kraftiga delen av inbromsningen genomfördes på flera hundra meters höjd och under slutfasen av landningen användes mycket lite nedåtriktad kraft. I vakuum sprids också utblåset snabbt. Motorn stängdes sedan av minst två meter över ytan. Dessutom hade landningsplatsen valts ut med omsorg; marken var fast med mycket litet damm på ytan. Nasa ville inte riskera att månlandaren skulle sjunka ned i ett djupt dammlager. Att lagret med damm är litet syns också på att vare sig astronauterna eller månlandarens landningsställ sjunker ned mer än någon centimeter."

citaten kommer från: http://www.ufo.se/fakta/artikl.....moon.shtml där det finns fler förklaringar till de påståenden som tas upp i filmen.

Följdfråga, varför har ingen sett flaggan när det kollat på månen med ett teleskop? :>

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
711231
September 4, 2004 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=sPaZz]Ser att påstående med flaggan som vajar har varit uppe ett par ggr nu. Så därför citerar jag en bit från sidan jag länkade till innan.

citaten kommer från: http://www.ufo.se/fakta/artiklar/moon.shtml där det finns fler förklaringar till de påståenden som tas upp i filmen.

Följdfråga, varför har ingen sett flaggan när det kollat på månen med ett teleskop? :>

Flagga 30x40cm på månen som är gigantisk = Se en nål i 600ton hö.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
711232
September 4, 2004 - 2:10 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Dehman]

Teknik idag är så pass utvecklad att man ska kunna se det! Jag menar, man kan ju skåda hur en atom ser ut...

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
711236
September 4, 2004 - 2:21 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=fisken][quote=Dehman]

Teknik idag är så pass utvecklad att man ska kunna se det! Jag menar, man kan ju skåda hur en atom ser ut...

Visst, man kan få en säkerhet på 0,5-1m med satelitteleskop ner på jorden när man ser större saker.

Jämnförelsen med atomen är ju inte så bra eftersom det krävs ett riktigt nära avstånd för att se dom.

GatriC
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 729
711276
September 4, 2004 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

om dom landade på baksidan av månen så skulle man inte kunna se den, nån som vet vilken sida av månen dom landade på?

Shlumpen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1302
711279
September 4, 2004 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

GatriC wrote: [quote=Dehman][quote=fisken][quote=Dehman]

om dom landade på baksidan av månen så skulle man inte kunna se den, nån som vet vilken sida av månen dom landade på?

Eftersom det går att se nåt på alla de bilder som togs, antar jag att de landade på den ljusa sidan...

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
711280
September 4, 2004 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Månen har alltid samma sida mot jorden.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
711295
September 4, 2004 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Tekniken är dessvärre inte tillräckligt utvecklad än.

En annan sak när det gäller teorierna om att USA aldrig landade på månen är ju att om det nu finns så många "bevis" för att de inte landade. Varför uppmärksammade då aldrig Sovjet detta?

Månkapplöpningen var ju en otroligt prestigefylld "tävling" och om Sovjet någon gång hade misstänkt att USA spelade in månlandningen på jorden så borde de uppmärksammat det direkt. Nu gjorde de dock inte det utan accepterade det faktum att de hade förlorat.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
711307
September 4, 2004 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

2 argument räcker för mig.

1. De plockade med sig material från månen.
2. Sovjet m.fl. skulle ha upptäckt om radiosignalerna kom från Nevada-öknen istället för månen.

För övrigt är det bara att läsa länken som postats.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
711325
September 4, 2004 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Fortfarande inte det jag efterfrågade.

Jag frågade efter "om" och ev. var (ifall japanerna) verkligen skickade en satalit till månen för att ta bilder (eftersom de sa det i slutet av filmen)

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
711336
September 4, 2004 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Fortfarande inte det jag efterfrågade.

Jag frågade efter "om" och ev. var (ifall japanerna) verkligen skickade en satalit till månen för att ta bilder (eftersom de sa det i slutet av filmen)

Såvitt jag vet så har japanerna fortfarande inte skickat upp några satelliter till månen men jag tror det är på gång. Sen med tanke på att Japan dessutom tänker upprätta en månbas inom 30 år så lär vi ju få svar någon gång. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 228
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL