May 7, 2001
PaiN wrote: När man kör med dubbla cpus tänker datorn inte snabbare, den kan bara hantera fler tankar 😛
...har jag för mig.
Tänker å tänker.. lite skum definition där.. men den laddar ju inte snabbare från diskarna om det är det du menar.
hur den ska använda dem kan man ställa in i setupen
October 27, 2001
jokkling wrote: [quote=PaiN]När man kör med dubbla cpus tänker datorn inte snabbare, den kan bara hantera fler tankar 😛
...har jag för mig.
Tänker å tänker.. lite skum definition där.. men den laddar ju inte snabbare från diskarna om det är det du menar.
hur den ska använda dem kan man ställa in i setupen
I setupen.. ? lite konstig definition där och "laddar från diskarna"?
ok, processorn gör uträkningar, när man har fler cpus kan man fördela processerna mellan dem, men processerna går inte snabbare. Så förstod jag det av artiklen i DMZ.
May 6, 2001
Här kommer svaret från Mikrdodatorn och jag tyckte det lät som han kunde sin sak...
"Val av dator är mycket tycke och smak. Med superdator antar jag att du menar snabbast möjliga dator och att du inte prioriterar andra faktorer som lågt buller, liten datorlåda eller lågt pris.
Med de förutsättningar skulle jag sätta samman en dator med en Pentium 4 3.0 gigahertz (med den nya 800 megahertz-bussen mot arbetsminnet), Microstars moderkort MS-875P (med Intels nya kretsuppsättning 875), 2 x 512 megabyte arbetsminne (DDR 400), grafikkort med Radeon 9800 Pro och som hårddisk Hitachi (tidigare IBM) Deskstar 180GXP 180 gigabyte. Till det kommer en dvd-bränanare och datorlåda. Totalt kostar bara delarna omkring 16 000 kronor plus moms.
Betydligt mer prisvärt är att välja en något långsamamre processor. En 2,8 gigahertz Pentium 4 är bara obetydligt långsammare, men 1 200 kronor billigare. Ett grafikkort med Radeon 9700 Pro är fortfarande mycket snabbt, men också en dryg tusenlapp billigare.
Hälsningar
Bo Nordlin
"Peter Thor"
Subject: Ang ny dator
2003-04-27 14:02
Hej!
Jag är på jakt efter en ny superdator och vet inte vad jag ska ha, finns så mycket att välja på?
Eftersom ni testar nya hårdvaror till PC ?dagligen? så undrar jag om inte ni skulle kunna plocka ihop den bästa och snabbaste datorn som finns i dagsläget eller de som kommer inom en månad.
Med vänlig hälsning
Peter Thor"
December 25, 2000
jokkling wrote: [quote=UndaC][quote=jokkling]Jag har en vanlig dator med en exakt likadan processor och körde nån form av mattematiskt mät-program på denna och fick sedan 4ggr så bra resultat på servern, ja.
Men då har du ju också olika operativsystem, olika minne och olika moderkort right?
Vilket OS körde du btw?
Mja samma OS men det är ju ifs som du säger, minne och dyligt var ju olika...tror ifs inta att det spelade nån roll i det programet. Men men. Tre är snabbare än en iaf! 🙂
Windows (isåf vilken version) / Linux (dist)
November 29, 2001
Flame wrote: Alltså ni nämner ju bara de hårdvarorna de snackas mycket om och det som visas mest i tester och sånt, men även dessa har ju sin del i systemenheten:
Nätverkskort: 3Com Gigabit
Hårddisk: 4 GB Rocket Drive för OSet + ett par RAIDde Western Digital 10k rpm
Processor: Opteron 1.8 GHz
Moderkort: nForce3-baserat
Ljudkort: SoundBlaster Audigy 2 Platinum eX
DVD brännare: fanns la nån blålaser ute nu
Diskettstation? Skit samma
Chassi: Nått stort från Lian Li
Fläktar: Såna som blåser mycket
Grafikkort: Radeon 9800 Pro
men men, som sagt är knappast några hemlisar bakom det hela, typ köp det dyraste inom varje kategori från nån webbbutik
det är de vanliga grejerna som gäller
det finns inga undangömda supergrafikkort som bara übernördar känner till eller 7784278423 GHz processorer osv.
November 29, 2001
Men om du vill ha en bra dator så kan du ju ringa NEC och fråga om du får köpa deras earth simulator:
http://www.es.jamstec.go.jp/es.....ystem.html
Men men, vill du lira Quake 3 med bra fps lär den knappast hjälpa dig.
January 4, 2001
UndaC wrote: [quote=Flame]Alltså ni nämner ju bara de hårdvarorna de snackas mycket om och det som visas mest i tester och sånt, men även dessa har ju sin del i systemenheten:
Nätverkskort: 3Com Gigabit
Hårddisk: 4 GB Rocket Drive för OSet + ett par RAIDde Western Digital 10k rpm
Processor: Opteron 1.8 GHz
Moderkort: nForce3-baserat
Ljudkort: SoundBlaster Audigy 2 Platinum eX
DVD brännare: fanns la nån blålaser ute nu
Diskettstation? Skit samma
Chassi: Nått stort från Lian Li
Fläktar: Såna som blåser mycket
Grafikkort: Radeon 9800 Pro
men men, som sagt är knappast några hemlisar bakom det hela, typ köp det dyraste inom varje kategori från nån webbbutik
det är de vanliga grejerna som gäller
det finns inga undangömda supergrafikkort som bara übernördar känner till eller 7784278423 GHz processorer osv.
mega dräggel... 🙂
January 4, 2001
Blue_Moon_ wrote: [quote=Coore] När man inte vet så googlar man.. 😉
Eller frågar nån datanörd? 😀
tro inte att jag känner mig träffad för att jag svarar.. 😉
en server prolle från amd, 64bits.. med en riktig kärna... grattis amd..
edit:
hitta en liten sida du kan läsa på
http://www.hwextreme.com/reviews/processor/opteron/
November 8, 2002
~8000kr var ju inte sååå farligt kanske.. så 64bits processorer presterar alltså bättre än 32bits i speltester?
3DNow!™ Professional technology and SSE/SSE2. The newly added SEE/SEE2 extensions enable enhanced performance on scientific/engineering modeling and 3D multi-media applications
November 29, 2001
Blue_Moon_ wrote: [Image Can Not Be Found] Många kontakter den hade på baksidan 😀
~8000kr var ju inte sååå farligt kanske.. så 64bits processorer presterar alltså bättre än 32bits i speltester?3DNow!™ Professional technology and SSE/SSE2. The newly added SEE/SEE2 extensions enable enhanced performance on scientific/engineering modeling and 3D multi-media applications
Tillämpningar måste vara skriva för 64 bits processorer för att dra "riktig" nytta.
Angående SSE2 så är det Intels påhitt som de introducerade med Pentium 4.
November 8, 2002
Coore wrote: lägg märkte till dom böjda piggarna på vänster hörn.. 🙂
jo ja la märke till de med. dem kanske hade klantat sig vid installationen eller nått. Okey å idag finns det väl inga progg/spel som är skrivna för 64bitars antar jag. kanske nästa 3dmark version? 😀
Efter man jämfört vanliga 32bitars med 64bitars processorer så kan man ju undra hur baksidan på en 128bits prolle kommer se ut 😀 haha
May 7, 2001
ViU wrote: [quote=jokkling][quote=UndaC][quote=jokkling]Jag har en vanlig dator med en exakt likadan processor och körde nån form av mattematiskt mät-program på denna och fick sedan 4ggr så bra resultat på servern, ja.
Men då har du ju också olika operativsystem, olika minne och olika moderkort right?
Vilket OS körde du btw?
Mja samma OS men det är ju ifs som du säger, minne och dyligt var ju olika...tror ifs inta att det spelade nån roll i det programet. Men men. Tre är snabbare än en iaf! 🙂
Windows (isåf vilken version) / Linux (dist)
2k server naturligtvis 😀
3 Guest(s)