Ang. rasister och så vidare.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ang. rasister och så vidare.
davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 3, 2004 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Hej. Jag vill börja med att säga att jag är en stolt Polack, eller i alla fall halv. Det vill säga det som ni svenskar så gärna kallar "blatte" eller "mullat".

Den är tråden skapar jag för att jag har ömsesidigt förstående för både grupperna. Jag umgås mer med "blattar" än svenskar, och det av en annan orsak än att dem är "våldsamma".

Det skiljer mycket mellan våra kulturer här i världen, och när Sverige släpper in invandrare och placerar dem i förorter så blir det exakt som det är nu. Folk grupperar sig efter vilka som bor där, och "invandrare" vet alltid vilka som snackar skit om dem eller inte. (dvs. det finns Svenskar som vi hyser stor resepkt för).

Kom inte och säg till mig att ni aldrig snackar skit om en utlänning, utan att han behöver göra något? Nu kommer ni hävda att majoriteten av "oss" är "olagliga", därför stämmer "uttrycket" i princip. Men så är inte fallet. Fördomar bygger nya fördommar.

Utlänningar som mig själv är ofta alldeles för "olik" svenskar för att "hänga med dem" i dessa avseenden:

* Många av er är "fega" jävlar, som inte ens vågar stå på er när man snackar med er. (kännetecknar en svensk väldigt bra ibland)
* Många av er dras med någon "jag måste vara cool" noja. Det vill säga efter två mellanöl så ligger ni på marken och galar som en tupp. Vissa andra snackar mycket skit om andra bakom ryggen.
* Jag vet många svenskar som är kompis med andra (för att den andra har lite status).

Och framför allt den typ av person jag gillar MINST.
Den svensk som umgås med "utlänningar" på rasterna när han kommer hemifrån och inga sitter i "centralhallen" i skolan, och låtsas vara bästa kompis. Men sen efteråt snackar skit om oss till andra svenskar.

Det roliga är att Svenskar tycker det är korrekt att dra alla utlänningar över en "kant" och kalla dem smeknamn som "blatte". Medans en svensk INTE tål att själv bli dragen över kanten när man kallar dem rassist.

Jag vill inte att tråden blir låst. Vilket den ändå kommer bli. Men jag ville bara berätta det från ett annat perspektiv, för allting är inte vårat fel.

Många Svenskar gör också olagligheter. Tro mig- jag vet. Den som säger något annat ljuger mer eller mindre. Majoriteten som förgriper sig på någon annan sexuellt är säkert Svenskar. Problemet med invandrare är att det ofta sker innanför "dörrarna", men vi har ofta ganska starkt hat mot att förgripa sig på någon oskyldig.

Detta måste ske
* Vi måste få ömsesidig respekt, inte kalla varandra ökennamn.
* Inte kaxxa oss i onödan, utan hellre försöka prata.
* Sverige måste sluta segregera samhället.
* Inte ha en "falsk personlighet". Visa / säg vad du tycker, gå inte på tå och låtsas gilla en.
* Inga fördomar.

Tänk på
Så länge du gör något som ett svar på den andres handling så är inte du bättre själv. (det beror självklart på sitationen). Men oftast bidrar det bara till att hjulet snurrar vidare.

Det klassiska klyshan:
Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.

Det kanske inte blir bättre för dig bara för du visar respekt, men du bidrar till att det kanske så småningom blir bättre. För om alla fortsätter så kommer det aldrig bli bättre.

Jag säger inte att invandrare är perfekta, det ända jag säger att inte svenskar heller är det. Visst är det fel av oss att "hota", "råna" och "hota folk". Men det är också lite svenskarnas fel, för det är så att en "blatte" som går på socialbidrag får höra i skolan att han går på "socialbidrag". Är det roligt? Nej. Han skaffar istället pengar genom att stjäla.

Visst det är inte rätt val av "vissa invandrare". Men ni måste också tänka på att ni inte förbättrar sitationen, annars blir det bara värre. Mindre fördomar och narr mot invandrare, svenskar och handikapade behövs.

Slutligen
Försök bevara tråden så ren som möjligt. Om vi inte gör det så låses den säkert!

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
611355
May 3, 2004 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

En av dom bästa trådarna jag någonsin läst på hela NH. Jag kan inte annat än att hålla med om allt. Jag är själv "halv-blatte" så jag kan relatera till det du skriver.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
611358
May 3, 2004 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du har rätt i sak men det är inte så smart att försöka skapa förståelse för detta genom att själv tydligt visa din egen omvända rasism/främligsfientlighet genom att flera ggr i tråden generalisera om svenskar... Inte ett dugg bättre än svenskars rasism/främligsfientlighet.

Detta tycker tydligen du om svenskar:

smurfen87 wrote:
* Många av er är "fega" j**lar, som inte ens vågar stå på er när man snackar med er. (kännetecknar en svensk väldigt bra ibland)
* Många av er dras med någon "jag måste vara cool" noja. Det vill säga efter två mellanöl så ligger ni på marken och galar som en tupp. Vissa andra snackar mycket skit om andra bakom ryggen.
* Jag vet många svenskar som är kompis med andra (för att den andra har lite status).

Vidare så är det viktigt att i resonemanget skilja på rasism och främligsfientlighet trots att inget av dessa på något sätt är positivt. Rasism handlar om att man inte tycker att människor ska ha samma rättigheter eller på annat sätt särbehandlas endast på grunval av ras eller etnisk bakgrund. Att de helt enkelt är mindre värda.

En sak håller jag dock inte med om. Det är ABSOLUT ingen förmildrande omständighet att bete sig illa bara för att man befinner sig i en viss situation! Om min käke blir avslagen så skiter jag i om det är en välbärgad kille från östermalm eller någon med taskig uppväxt från förorten (nu generaliserar jag själv lite).

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
611360
May 3, 2004 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

jag har inget imot invandrare men det var la för kanske 3år sen då fanns det typ ett invandrar gäng här som försökte va maffia å dom va jämmt på mej fast än ja inte hade gjort någe å det har la fått så ja har fått lite hmm aa inte hat men fördomarna stärktes iaf..nej jag är inte rasist eller nått sånt har inget imot någen invandrare...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
611363
May 3, 2004 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote: men det är inte så smart att försöka skapa förståelse för detta genom att själv tydligt visa din egen omvända rasism/främligsfientlighet genom att flera ggr i tråden generalisera om svenskar...

Jag tycker jag var ganska tydlig med att det gällde "vissa svenskar" (inte alla). Sen var jag också ganska tydlig med att både invandrare och Svenskar gör fel. Jag är inte främlingsfientlig mot Svenskar, tvärtom. Jag är ju halvsvensk och älskar Sverige. Men svenskar är ofta lika lite perfekta som invandrare.

jonaz wrote: Vidare så är det viktigt att i resonemanget skilja på rasism och främligsfientlighet trots att inget av dessa på något sätt är positivt. Rasism handlar om att man inte tycker att människor ska ha samma rättigheter eller på annat sätt särbehandlas endast på grunval av ras eller etnisk bakgrund. Att de helt enkelt är mindre värda.

Det må vara viktigt för dig och för andra. Men för mig är allting samma skit, om inte värre. Detta eftersom man bygger upp ett hat underifrån. Slutligen ger man inte utlänningar chansen riktigt.

Om jag får välja mellan en nonchalant attityd från en svensk som om jag vore sämre person eller att få höra det så väljer jag att höra det. Hellre blir jag kallad "blatte" och därmed kan undvika den personen. Hellre det än att en person går runt och är allmänt annorlunda (vilket man ofta blir). Finns sådanna som jag inte gjort något mot i hela mitt liv i skolan, men som inte ens kan ge ett riktigt svar om man frågar i vilken sal man ska vara i skolan.

jonaz wrote: En sak håller jag dock inte med om. Det är ABSOLUT ingen förmildrande omständighet att bete sig illa bara för att man befinner sig i en viss situation!

Du tolkade mig fel. Jag menar att om te.x. någon ska slå mig så har jag enligt mig själv rätt att slå tillbaka (oavsett vem). Där måste man få använda samma metod som den som "går mot en". Undantag från regeln "man är inte bättre själv om man använder samma metod". För enligt mig så måste man ju använda samma metod om en knytnäve är påväg mot dig.

Anledningen till att jag skrev varför det sker grupperingar är för att vi har olika tolkningar om vad som är "rätt". Därför tog jag upp några exempel. Det finns ju ett problem, man behöver inte blunda för det. Svenskar tar upp vad vi utlänningar gör, därför gör jag det omvända. Om ni säger något, så måste vi ju få säga vad vi också vill. Eller? Tycker inte heller jag har fel i det jag säger, då jag säger i "allmänhet" (det behöver inte gälla alla)

I min skola finns det MÅNGA som inte vågar säga vad de tycker, bara för utlänningarna. Och detta i siationer som inte är jobbiga, utan helt vanliga vardagliga sitationer. Det är lite synd, eftersom det är negativt. Tycker i alla fall jag.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
611369
May 3, 2004 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Det är sedan länge känt att regeringens integrationspolitik är obefintlig. Men snart kanske regeringen också inser att man måste integrera människar i samhället. Istället för att bara hysa in dem på bidrag och sätta dem i någon förort, det håller inte i längden. Om jag skulle bli tvungen att fly och jag måste bosätta mig långvarigt i landet som jag kommer till hade då jag velat haft ett arbete, lära mig språket osv.

Ja, jag tycker det är mestadels regeringens fel. Det går inte att ta in en massa människor och sedan inte integrera dem i samhället.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
611370
May 3, 2004 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

1. Men det är just detta som är FEL! Att generalisera skapar rasism. "Invandrare" begår mer brott per person än "svenskar" men för den sakens skulle kan man inte se på varje "invandrare" som en brottsling. Varje människa är en unik individ, ser man det inte så utan generaliserar så skapasfrämligsfientlighet. Det var så jag menade!

2. Tycker att det är viktig, rasism är riktigt smutsigt. Främligsfientlighet är tråkigt. Men det är kanske sant, man ska jobba mot båda.

3. OK

EDIT: Citat borttaget (stort)

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
611373
May 3, 2004 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Angående segregering; det är inte bara det att staten "dumpar folk" på vissa ställen, de VÄLJER SJÄLV att bo där. Vad gäller regional segregering så vill alla invandrande personer flytta till stockholm. Väl i stockholm så bosätter de sig precis där de bor idag.

Vad jag vill säga är att det är inte ett verk av staten, det är en effekt av övriga faktorer. Det finns psykologiska fenomen som handlar om "flockbildning" och det går att aplicera på världens alla människor. Detta betyder i regel att hela jorden är segregerad om man tittar ned på en mindre (makro) nivå.

Ni ska inte tro att ni är ensamma ... 😛

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
611376
May 3, 2004 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote:
1. Men det är just detta som är FEL! Att generalisera skapar rasism. "Invandrare" begår mer brott per person än "svenskar" men för den sakens skulle kan man inte se på varje "invandrare" som en brottsling. Varje människa är en unik individ, ser man det inte så utan generaliserar så skapasfrämligsfientlighet. Det var så jag menade!

Jonaz. Håller med dig fullständigt. I vardagen är jag inte annorlunda mot svenskarna bara för jag "tycker si och så"- de där exemplena som jag tog upp är de som jag tänkt på lite ibland. Tog upp dem eftersom vissa inte kan ta emot "kritik" om man inte ger "kritik".

Jag ville visa att Svenskar INTE är bättre, utan gör lika mycket misstag. Och att allting hänger samman.

Ps. kan du ta bort QUOTNINGEN du gjorde på ditt förra inlägg ?
Det blev så mycket 😛

desdecado wrote: Angående segregering; det är inte bara det att staten "dumpar folk" på vissa ställen, de VÄLJER SJÄLV att bo där. Vad gäller regional segregering så vill alla invandrande personer flytta till stockholm. Väl i stockholm så bosätter de sig precis där de bor idag.

Tycker personligen det är ett verk av staten. Då den stora majoriteten av invandrarna redan kommit in, den skara som kommer in nu är betydande liten. Och skadan är redan skedd. Man borde från första början intregera människor, så hade vi inte haft samma problem idag. Då hade inte flocken haft någonstans att dra sig till 😛

Spindel
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1494
611379
May 3, 2004 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Många Svenskar gör också olagligheter. Tro mig- jag vet. Den som säger något annat ljuger mer eller mindre. Majoriteten som förgriper sig på någon annan sexuellt är säkert Svenskar. Problemet med invandrare är att det ofta sker innanför "dörrarna", men vi har ofta ganska starkt hat mot att förgripa sig på någon oskyldig.

Konstigt att majoriteten är svenskar när det bor 8 miljoner svenskar och 1 miljoner utlänningar i Sverige? Hade det varit tvärt om så hade det verkligen varit ett stort problem! Nu har jag ingen statistik eller något men tror fan på att procentuellt så begår invandrare fler brott än svenskar. Sedan, vad ger en rätt till att slå ner t.ex. en 80-åring kvinna för att ta hennes pengar bara för att man har det dåligt ställt hemma? Du kallade svenskar för fega jävlar, vad är inte invandrare när de istället för att försöka ta tag i sina liv börjar råna folk för att det är den enklaste lösningen? Kom ihåg att jag inte syftar på alla invandrare som gör det, utan jag syftar egentligen lika mycket på alla svenskar som gör det.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
611386
May 3, 2004 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Spindel wrote: text

Läs tråden först, från början till slut.

Jag har aldrig sagt att invandrare gör rätt för sig, bara att vi måste ha ömsesidig respekt.

Du tror väl inte att alla är perfekta?

Och en sak ska du veta. I princip inga utlänningar som ni definierar som "blattar" rånar 80 åriga kärringar. Har tyvärr väldigt svårt att föreställa mig det, då jag vet hur man "tänker". Personligen tror jag nästan invandare hyser mer respekt mot de som är äldre. Det finns visserligen äldre personer som har en lite "invandrarfientlig" tankegång och hyser agg mot oss. Men som sagt, tror faktiskt överlag vi invandare hyser större respekt mot just äldre.

Och det jag också säger i mitt första inlägg (som du inte läste verkar det som). Är att det kanske inte blir bättre för att du "retar" en person för att han går på socialbidrag och liknande. Det är inte ett dugg bättre, utan det är ju där grundproblemet ligger. Att folk behöver alla dessa prylar, men inte har råd- och därför "måste" skaffa det på annat sätt.

Slutligen Spindel. Om man ska generlisera som du gör så kan man inte gruppera som du gör. Invandrare (med ett flertal nationer) mot en nation med svenskar. Tyvärr är det så att det är vissa grupper av invandrare som har det lite svårare, och kommer från en miljö som "skadat dem lite i själen". Vi andra gör det inte helt enkelt för dem. Men som sagt. Orättvisst att dra alla "nationer" (utlänningar) över en kant. Som sagt- man kan inte genarilisera åt något håll.

Finns vissa utlänningar som är otroligt SNÄLLA. Förmodligen snällare än svenskar rent statistiskt (som du verkar intresserade av). Men dessa räknar du ju in i skaran av människor som kallas "invandrare".

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
611392
May 3, 2004 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Du (smurfen) skriver upprepade gånger att felet ligger i att folk känner sig tvingade att stjäla för att skaffa pengar.
Det finns ett annat sätt att få pengar, det kallas "jobb", "arbete" det är faktiskt så majoriteten av befolkningen försörjer sig (även om det kan vara svårt att tro det).

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
611395
May 3, 2004 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ har givetviss rätt i det han säger (som vanligt). Men du förstår. Det finns många gånger problem ändå.

Svenskar stjäl på andra sätt (ofta=). Deklarationsfusk och så vidare. Skandialöner och liknande.

Visst tycker jag det är skamligt att folk inte arbetar om de kan (anmärk, både mina föräldrar jobbar!). SÅ du har rätt. Om de hade jobb (deras föräldrar) så hade det varit klart bättre.

Men problem finns ändå. Vi måste kunna ha respekt för varandra ändå.

Barn kan inte heller hjälpa att deras föräldrar inte får arbete (som de kanske inte får av andra anledningar ibland också... det är rätt svårt för invandrare att få jobb, deras utbildningar godkänns inte osv.). De kan inte klandras för det, och bör inte "stöttas" up bara för de inte har den senaste mobilen eller klädesplaggen.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
611399
May 3, 2004 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Pim_ har givetviss rätt i det han säger (som vanligt). Men du förstår. Det finns många gånger problem ändå.

Svenskar stjäl på andra sätt (ofta=). Deklarationsfusk och så vidare. Skandialöner och liknande.

Ja fyfan, skandiacheferna är verkligen representativa för alla svenskar! :wide:

smurfen87 wrote: Visst tycker jag det är skamligt att folk inte arbetar om de kan (anmärk, både mina föräldrar jobbar!). SÅ du har rätt. Om de hade jobb (deras föräldrar) så hade det varit klart bättre.

Men problem finns ändå. Vi måste kunna ha respekt för varandra ändå.

Barn kan inte heller hjälpa att deras föräldrar inte får arbete (som de kanske inte får av andra anledningar ibland också... det är rätt svårt för invandrare att få jobb, deras utbildningar godkänns inte osv.). De kan inte klandras för det, och bör inte "stöttas" up bara för de inte har den senaste mobilen eller klädesplaggen.

VÄÄÄLDIGT ofta se jag folk som ger upp efter att inte ha fått det första jobbet de sökte, och då skyller de på att det är för att de är invandrare direkt. Det kan inte vara så att företaget sökte viss kompetens och spetsad utbildning? Faktiskt så kan det vara så, men det bortses ifrån allt för ofta.

Detta är dock samma sak med många arbetslösa svenskar, och det värsta är att desto längre tid som går, desto mindre motiverade blir personerna att arbeta. För det går ju faktiskt att klara sig hyffsat på socialbidrag.

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
611404
May 3, 2004 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

... orka... asså, jag ser inte det som pack eller raser eller whatever... bara en massa idiotiska människor som måste sätta en stämpel på sig själva för att kunna identifera sig med sin omgiving...

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
611413
May 3, 2004 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=smurfen87]Pim_ har givetviss rätt i det han säger (som vanligt). Men du förstår. Det finns många gånger problem ändå.

Jo, man se ju vad man vill se. Intressant att du bara lyckades med att se ett enstaka ord i två meningar. 😉

Nice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 241
611414
May 3, 2004 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker om julmust...de e gott !
När man läser den här tråden inser man att många människor har problem.......

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
611429
May 3, 2004 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=MrWeizel][quote=smurfen87]Pim_ har givetviss rätt i det han säger (som vanligt). Men du förstår. Det finns många gånger problem ändå.

Jo, man se ju vad man vill se. Intressant att du bara lyckades med att se ett enstaka ord i två meningar. 😉

Men för fasen, jag hoppas VERKLIGEN du förstod varför jag reagerade för det... Jämnföra deklarationsfusk och skandialöner, goddag yxskaft

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
611433
May 3, 2004 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

jag drömde igår att jag åkte till polen av nångon anledning och jag blev rånad titt som tätt =)
första gången var på tåget där en snubbe rånade mig på min vattenflaska =)
och sedan några gånger till, + att jag blev kidnappad av en polack.
jag måste ha något undermedvetet imot polacker.

och smurfen, snuta gnälla och visa att du är en sådan hedersknyffel som du säjer att du är istället.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
611443
May 3, 2004 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=MrWeizel][quote=smurfen87]Pim_ har givetviss rätt i det han säger (som vanligt). Men du förstår. Det finns många gånger problem ändå.

Visst var det lite fel från skandiacheferna att själv sätta sina bonusar.

Det största problemet i samhället är AVUNDSJUKAN! Ingen FÅR vara bättre eller tjäna mer pengar eller ha/höra något som inte alla kan göra.

Ett annat fall är ju Percy Barnevik, jag tycker det är så FEL att han i princip tvingades betala tillbaka halva sin bonus. Visst 900 miljoner är mycket pengar, pengarna var för alla hans år. Dvs han fick ut det för 5-6 års arbete. Han hade dessutom INTE skrivit sitt kontrakt själv, utan styrelsen hade skrivit kontraktet. Om man jobbar efter ett prestationsbonuskontrakt så ska man fan få behålla pengarna.

För vem skulle inte hoppa på ett jobb om man hade kunskapen som kunde ge bonus på massa miljoner????

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 231
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL