Angående älgjakt osv.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Angående älgjakt osv.
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 30, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Blivit dumförklarad flera gånger i princip när jag frågat jägare varför man inte kan använda nån typ av betövningskulor/pilar istället för älgstudsare när man jagar älg. Menar behöver ju inte vara några tyngre grejjer, bara så det räcker att söva älgen en halvtimma. Ingenting som sedan lämnar några spår i köttet.
Jag har inget emot älgjakt, men vad jag har nått emot är alla jakthistorier man hör där de skjutit av ben på älgarna å de ändå farit å sprungit iväg utan att bli hittade, eller där andra vitala delar skjutits bort. Nu har ju inte en älg samma dödsånges som en människa. Men de känner samma smäta. Dessutom så skulle ju 2 människor per år slippa sätta livet till för att några tokiga älgjägare trodde de var en älg. Menar, hur misstar man en människa för en älg och vart trodde man man siktade på älgen när man skjuter rakt på en människa? Fast nu var det en annan historia som vi kan ta sen. Nu först vill jag ha en vettig förklaring varför det inte går att använda någon typ av bedövning som får älgen att somna och medans den sover kan man avliva den på samma sätt som man avlivar kor.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
971091
October 30, 2005 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Framförallt så skulle nog mindre jägare skjuta varandra...
Men det tar ju tid innan bedövningsmedlet börjar verka, då kanske älgen springer iväg. Jägare är rätt lata av sig.

Fattar inte varför man inte får jaga med en granatspruta.

[Image Can Not Be Found]

Så kan man gå runt med korg och plocka delar efter älgen sen.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
971093
October 30, 2005 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag känner iofs ingen jägare som jagar för att bara nöjet av att döda så jag vet inte vad jag ska tro, men visst har man hört, och läst, skräckhistorier, men det kan man ju inte lita på riktigt så för min del får dom gärna bara vara striktare med jaktlicenserna helt enkelt. De seriösa jägarna har nog inget emot att anstränga sig lite extra.

//Andreas

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
971097
October 30, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

är ju också så att om man inte pangade av älg i skogen så skulle de drabbas av härliga sjukdomar då de blir för många och dö på värre sätt än en taskig älghistoria...

älgens naturliga fiender är ju utrotade... så är lite så att människan måste hålla efter älgstammen lite mer nu 😉

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
971102
October 30, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

frågan är hur stor skillnad det är om en ~85 kilos jägare blir träffad av en bedövningspil som är avsedd för en 600kilos älgtjur. Tror inte de skulle spela någon roll om personen i fråga blir träffad av en kula eller bedövning i det läget. Man skulle nog dö ganska direkt av överdosering.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
971104
October 30, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: frågan är hur stor skillnad det är om en ~85 kilos jägare blir träffad av en bedövningspil som är avsedd för en 600kilos älgtjur. Tror inte de skulle spela någon roll om personen i fråga blir träffad av en kula eller bedövning i det läget. Man skulle nog dö ganska direkt av överdosering.

Men det kanske blir roligare? 😀

ruf an
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
971111
October 30, 2005 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=Xuestor]frågan är hur stor skillnad det är om en ~85 kilos jägare blir träffad av en bedövningspil som är avsedd för en 600kilos älgtjur. Tror inte de skulle spela någon roll om personen i fråga blir träffad av en kula eller bedövning i det läget. Man skulle nog dö ganska direkt av överdosering.

Men det kanske blir roligare? 😀

Antagligen.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
971118
October 30, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

tiggre wrote: är ju också så att om man inte pangade av älg i skogen så skulle de drabbas av härliga sjukdomar då de blir för många och dö på värre sätt än en taskig älghistoria...

älgens naturliga fiender är ju utrotade... så är lite så att människan måste hålla efter älgstammen lite mer nu 😉

Läste du mitt inlägg eller gissa du bara vad som stod där?

Xuestor wrote: frågan är hur stor skillnad det är om en ~85 kilos jägare blir träffad av en bedövningspil som är avsedd för en 600kilos älgtjur. Tror inte de skulle spela någon roll om personen i fråga blir träffad av en kula eller bedövning i det läget. Man skulle nog dö ganska direkt av överdosering.

Motgift...

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
971133
October 30, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har inte tänkt på att om du skjuter en männsika med samma mängd sömnmedel som en älg behöver så dör man..
så det spelar ingen roll om man har sömnmedel eller Full Metal Jackets.. =)

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
971153
October 30, 2005 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Du har inte tänkt på att om du skjuter en männsika med samma mängd sömnmedel som en älg behöver så dör man..
så det spelar ingen roll om man har sömnmedel eller Full Metal Jackets.. =)

Nä, det hade jag aldrig tänkt på, fatta så trög jag är! Inte ens tänkte jag på det när jag svarade på förra personen som sa exakt samma sak just här ovanför...

Som sagt, är är man snabb så finns det motgift. Det neutraliserar giftet och det enda man kan få är lite ont i huvet.
Däremot vad jag vet så finns det inget motgift mot grovkalibrit i buken...

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
971159
October 30, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Xuestor]frågan är hur stor skillnad det är om en ~85 kilos jägare blir träffad av en bedövningspil som är avsedd för en 600kilos älgtjur. Tror inte de skulle spela någon roll om personen i fråga blir träffad av en kula eller bedövning i det läget. Man skulle nog dö ganska direkt av överdosering.

Motgift...

Om bedövningsmedlet är t ex muskelavslappnande så finns det inget "motgift" som kan få hjärtat att slå igen (för det är ju en muskel). Jämför med folk som tar överdos av sömnmedel. Där finns inget motgift, utan det är magpumpning som gäller.

Sen så har ju inte en bedövningspil samma ballistiska egenskaper som en höghastighetskula, så skjutningen blir ju mer osäker.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
971165
October 30, 2005 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, men 300 meter kan en pil gå relativt rakt, längre än så ska man inte behöva stå från älgen.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
971170
October 30, 2005 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns många härliga gifter och motgifter. Sen så räcker inga av era argument till för att jag heldre skall ta mina risker med en kula från älgstudsare i magen än med någon typ av gift. Känns som chansen är betydligt större att överleva med gift hur ni än vänder och snor på det.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
971178
October 30, 2005 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Nä, men 300 meter kan en pil gå relativt rakt, längre än så ska man inte behöva stå från älgen.

300m??? Dela det med en faktor 5 så hamnar du nog på ett mer vettigt max-avstånd. Tror knappast du kan skicka en stor pil, som ändå måste rymma medel för att sänka en stor älg, så långt utan att den dimper i backen av luftmotståndet.

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Det finns många härliga gifter och motgifter. Sen så räcker inga av era argument till för att jag heldre skall ta mina risker med en kula från älgstudsare i magen än med någon typ av gift. Känns som chansen är betydligt större att överleva med gift hur ni än vänder och snor på det.

Du sa bedövningsmedel och inte nervgift eller dylikt. Gift, som förvisso är ett luddigt begrepp, är en annan femma.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
971183
October 30, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Det finns många härliga gifter och motgifter. Sen så räcker inga av era argument till för att jag heldre skall ta mina risker med en kula från älgstudsare i magen än med någon typ av gift. Känns som chansen är betydligt större att överleva med gift hur ni än vänder och snor på det.

Du sa bedövningsmedel och inte nervgift eller dylikt. Gift, som förvisso är ett luddigt begrepp, är en annan femma.

Älgspecifika virus :eye:

Kanske tar några dagar/veckor innan dom dör, men det är ju skyddsjakt iaf 😉

//Andreas

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
971186
October 30, 2005 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Behöver ju inte tänka en liten kort pil som sådana man använder i diverse blåsvapen utan tänk nått armborstliknande, eller harpunliknande med en kanske ~30 cm pil. Då kan man ha både tyngden för precition på långa avstånd och så kan nog med gift fyllas på i pilen som i sig är behållare för gitet, för att sänka älgen under några minuter.
Pilen träffar och med ett övertryck så blåses giftet in i älgen.
Måste ju se möjligheterna och inte bara säga att det är omöjligt direkt. 🙂
Sen så kan man ha laseravstånsmätning i vapnet så att det bestämmer styrkan så att pilen träffar med lagom kraft. (Vilket även det kan funka som en säkring, om man gör så att vapnet inte kan avfyras så länge den inte har 50 meter öppet framför sig)

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
971192
October 30, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill ändå säga att fysikens lagar inte riktigt räcker till här med de vapen som finns i butik idag. En vanlig bedövningsbössa har max-avstånd på 40 yards (kolsyreladdade). Men men, du har en avundsvärd fantasi iaf så du kommer säkert på nåt. 🙂

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
971203
October 30, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

det enda säkra sättet att avliva en älg är att handha dom som tex grisar.

Man föder upp dom, och slaktar dom...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
971225
October 30, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Nä, men 300 meter kan en pil gå relativt rakt, längre än så ska man inte behöva stå från älgen.

Kommer tänka på det gamla talesättet "Han sikte mella huvve å bogen, men träffte mella rumpa å skogen"..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
971292
October 30, 2005 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Behöver ju inte tänka en liten kort pil som sådana man använder i diverse blåsvapen utan tänk nått armborstliknande, eller harpunliknande med en kanske ~30 cm pil. Då kan man ha både tyngden för precition på långa avstånd och så kan nog med gift fyllas på i pilen som i sig är behållare för gitet, för att sänka älgen under några minuter.
Pilen träffar och med ett övertryck så blåses giftet in i älgen.
Måste ju se möjligheterna och inte bara säga att det är omöjligt direkt. 🙂
Sen så kan man ha laseravstånsmätning i vapnet så att det bestämmer styrkan så att pilen träffar med lagom kraft. (Vilket även det kan funka som en säkring, om man gör så att vapnet inte kan avfyras så länge den inte har 50 meter öppet framför sig)

O, jävlar, tänk dig rekylen i det vapnet, ett gevär för riktiga karlar. :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 397
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL