Hur var det nu det lät, och har låtit före val senaste 25 åren?
Jag har fått uppfattningen att Borgarna vill sänka skatter, inte höja?
Inte för att jag gått på den retoriken någon gång, men nog måste det kännas snopet för dom som köpte det Borgerliga paketet häromsistens.
http://www.e24.se/dynamiskt/po.....285826.asp
Få se nu..
Cigg, snus och bensinen skattehöjs.. Vad kommer sedan?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 8, 2001
Bjornstrom wrote: Bra som fasen med höjningar på sån skit 😀
På sätt och vis håller jag med dig, speciellt när det gäller cigaretter och snus (trots att jag själv är snusare). Men för vissa är bilen och därmed bensinen nödvändig. Jag som bor i storstad klarar mig ju bra men alla har ju inte tunnelbanan runt hörnet...
Men det som verkligen retar mig är att de säger en sak men gör en annan! 👿 Detta gäller oavsett om jag gillar det de gör eller ej! (Även om det är lite lättare när jag gillar det såklart ;))
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
January 7, 2006
Snus och "cigg" klarar jag mig utmärkt utan, och tror resten av befolkningen gör det också. Det finns ingen anledning för staten att uppmuntra folk attröka/snusa då det i slutändan är skattebetalarna som får betala (kom inte och säg att rökning inte orsakar sjukdomar...).
Bensin krävs däremot för tillväxt, även om man tänker rätt kortsiktigt när man eldar upp de begränsade resurser man har i dagens tempo.
hULt0 wrote: Snus och "cigg" klarar jag mig utmärkt utan, och tror resten av befolkningen gör det också. Det finns ingen anledning för staten att uppmuntra folk attröka/snusa då det i slutändan är skattebetalarna som får betala (kom inte och säg att rökning inte orsakar sjukdomar...).
Bensin krävs däremot för tillväxt, även om man tänker rätt kortsiktigt när man eldar upp de begränsade resurser man har i dagens tempo.
Tobaksindustrin bidrar mej veterligen med en jäkla massa arbetstillfället, t.ex själva förädling/tillverkningen, transport av dessa produkter, många kiosker är starkt beroende av tobaksförsäljningen, en hel del jobb inom sjukvården.
Att höja tobaksskatten i syfte att folk ska sluta bruka tobak är att skjuta sej själv i foten..
Cigg lär man kunna få tag på billigt iaf, snuset däremot blir svårare eftersom det är en inhemsk produkt.
Snus är förresten inte bevisligen skadligt, vilket gör det argumentet för att höja skatten på den till ren skrämselpropaganda.
Man kan ju även väga såna där skattefilosofier mot idrottsrörelsens sjukdomsframkallande, och då idrotter på korpnivå..
Hur många har inte, eller har haft någon arbetskamrat som lirat boll på korpnivå?
Jag har haft det, och dessa personer hade en sjukfrånvarokurva långt överstigande t.ex rökare/snusare. Det var sträckningar, hjärnskakningar och menisker om vartannat. Operationer av knän, hälsenor och faen och hans moster.
Näe, förbjud amatöridrottandet, så spar staten, och för att inte nämna företagen en jäkla massa pengar. Jag tycker inte det är arbetsgivaren och försäkringskassan som skall betala för att folk ställer till det på fritiden, det är nästan att jämställa med när folk är hemma p.g.a bakfylla..
Hur menar du att bensinen berör tillväxten BTW??
Bensinpriset däremot berör inte mej personligen så mycket, det kan dom få höja friskt. Det okynnesåks alldeles för mycket.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Mean Machine wrote: Jag förstår inte hur växthusgaserna ska minska genom höjningar av bensinpriset...
Skatterna kanske skall finansiera gasmasker till dem i de mest utsatta områdena?
November 7, 2006
Ja, om man försöker tänka istället så kommer man nog på att bara för att det blir en borgerlig regering så kan man inte börja toksänka skatter helt plötsligt.
Om någon brytt sig om att lyssna på vad finansministern sagt så har han sagt att det kommer gå stegvis, inte f-n kan man börja sänka samma dag man kommer i regeringsställning efter att sossarna har slösat pengar i 40 år.
Punktskatter som är det som räknas upp i den artikeln har de såvitt jag vet aldrig lovat att sänka, det kommer alltid vara populärt bland politiker att höja sådana skatter när man behöver snabba pengar till statskassan.
De skatter de räknat upp som ska sänkas är ju inkomstskatten, förmögenhetsskatten och fastighetsskatten, sedan är garanterat borgarna för ett mindre skattetryck generellt sett också.
Jag vet inte om jag tror på att någon var så dum före valet att han trodde borgarna skulle börja toksänka skatterna möjligtvis trodde sossarna det, men lyckligtvis är borgarna lite mer ansvarsfulla än så.
June 18, 2001
ilg@dd wrote:
Tobaksindustrin bidrar mej veterligen med en jäkla massa arbetstillfället, t.ex själva förädling/tillverkningen, transport av dessa produkter, många kiosker är starkt beroende av tobaksförsäljningen, en hel del jobb inom sjukvården.
Arbete för arbetets egen skull...meningslöst...konstgjort...dumheter.
Dela istället på den arbetsbörda som finns.
December 17, 2005
jonaz wrote: [quote=Bjornstrom]Bra som fasen med höjningar på sån skit 😀
På sätt och vis håller jag med dig, speciellt när det gäller cigaretter och snus (trots att jag själv är snusare). Men för vissa är bilen och därmed bensinen nödvändig. Jag som bor i storstad klarar mig ju bra men alla har ju inte tunnelbanan runt hörnet...
Men det som verkligen retar mig är att de säger en sak men gör en annan! 👿 Detta gäller oavsett om jag gillar det de gör eller ej! (Även om det är lite lättare när jag gillar det såklart ;))
Jag om någon vet nog hur det är att vara helt beroende av bilen.. Men det går alltid att göra på något annat sätt.. Och jag har absolut inte någon tunnelbana runt hörnet ;P
T.ex gå till jobbet, ta bussen, åka flera st och dela på kostnaden m.m..
Jo att inte hålla vad man lovar är tråkigt..
Höjning av cigg är ändå dåligt på ett sätt, då smuggligen kommer öka..
March 27, 2003
ilg@dd wrote:
Ska vi sluta ta fast pedofiler också? Då lär det ju också skapas jobb inom barnpsyk... 🙄
Adam wrote: [quote=ilg@dd] Tobaksindustrin bidrar mej veterligen med en jäkla massa arbetstillfället, t.ex själva förädling/tillverkningen, transport av dessa produkter, många kiosker är starkt beroende av tobaksförsäljningen, en hel del jobb inom sjukvården.
Ska vi sluta ta fast pedofiler också? Då lär det ju också skapas jobb inom barnpsyk... 🙄
Det hamnar inga barn på psyk p.g.a pedofili mej veterligen, däremot p.g.a övergrepp mot barn.
Om det nu är det du avser, så är det olagligt, vilket inte brukande av tobak är, vilket gör din jämförelse i ditt inlägg ganska korkad.
På med dumstruten och ställ dej i hörnet.
😉
Jerry wrote: [quote=ilg@dd] Tobaksindustrin bidrar mej veterligen med en jäkla massa arbetstillfället, t.ex själva förädling/tillverkningen, transport av dessa produkter, många kiosker är starkt beroende av tobaksförsäljningen, en hel del jobb inom sjukvården.
Arbete för arbetets egen skull...meningslöst...konstgjort...dumheter.
Dela istället på den arbetsbörda som finns.
Allt cirkulerar väl runt tillgång och efterfrågan?
Man betalar ju redan en hög skatt på det mesta, och jag kommer iom denna höjning betala i runda slängar 2500-2700:- mer i skatt per år.
Det gör totalt 5000-5500:-/år i tobaksskatt enbart på snusen, i förlängningen 50 000-55 000:- under en tioårsperiod.
Det tycker jag är mycket för att sedan ev få vård för en ev cancer som ev förorsakats av snus, som emellertid inte bevisats ha någon inverkan vad det gäller cancerframkallande.
Det ende mej veterligen som säkerställts om snus, är att det är beroendeframkallande och höjer blodtrycket en smula.
Men men, jag tycker det är bra att folk får se hur borgarna luras.
L0rden wrote: Hur mycket ska skatten på cigg höjas då? Vad innebär det i kronor per paket?
Enligt den lokale snus/ciggkrängaren 4-6:- på ett ciggpaket (50%), och 8-10:- för en dosa lössnus (100%).
Sen finns ju faktiskt möjligheten att snus/ciggkrängarna sänker priset lite också, och kapar sin egen vinst, men det är nog att hoppas för mycket kanske..
November 4, 2001
Har ni sett planerna för buss/tåg priserna? zontaxan skall införas och det finns två val:
1. 40:- för 1 zon, 60:- för två zoner, 80:- för 3 zoner.
2. 30:- för 1 zon, 60:- för två zoner, 90:- för 3 zoner.
Hur får dom ihop att detta skall minska på utsläppen? Menar det kommer kosta mig nästan lika mycket (på en vanlig vardag) att ta en taxi in till stan än att åka tåg.
Men det är som vanligt, allt ska sänkas innan valen och efter höjs det....
SuperNova wrote: Har ni sett planerna för buss/tåg priserna? zontaxan skall införas och det finns två val:
1. 40:- för 1 zon, 60:- för två zoner, 80:- för 3 zoner.
2. 30:- för 1 zon, 60:- för två zoner, 90:- för 3 zoner.Hur får dom ihop att detta skall minska på utsläppen? Menar det kommer kosta mig nästan lika mycket (på en vanlig vardag) att ta en taxi in till stan än att åka tåg.
Men det är som vanligt, allt ska sänkas innan valen och efter höjs det....
Ja, appropå att resa med tåg ja..
Kikade på priser här hemifrån och ner till Örebro t/r..
Typ 1000-1500:- får man räkna med..
Tar jag däremot bilen, ensam, så klarar jag mej på runt 800:- T/R..
det ger ganska fel signaler tycker jag..
Nu vet jag inte om det nyligen höjts eller sänkts priser på tågresor förvisso.
July 18, 2001
ska dom sänka utsläppen borde ju buss och tåg vara gratis eller åtminstone oerhört billigt. Det finns ju absolut ingen anledning att åka buss eller tåg annars.
edit:
Hur kan vi egentligen tolerera att politikerna ljuger å så? borde de inte typ lynchas om de inte uppfyller de löften de lockade med för att få makten?
2 Guest(s)