Angående Borgarna och skatter..|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Angående Borgarna och skatter..
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1102846
December 19, 2006 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Fast det är ju lite ironi i och med att "skattesänkarpartiet" höjer än fler skatter än sänker. 😉
Och detta är bara början...

hur ska dom annars kunna ta pengar från de fattiga för att ge till de rika? :bgrin:

aa32
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 220
1102866
December 19, 2006 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Har ni sett planerna för buss/tåg priserna? zontaxan skall införas och det finns två val:
1. 40:- för 1 zon, 60:- för två zoner, 80:- för 3 zoner.
2. 30:- för 1 zon, 60:- för två zoner, 90:- för 3 zoner.

Hur får dom ihop att detta skall minska på utsläppen? Menar det kommer kosta mig nästan lika mycket (på en vanlig vardag) att ta en taxi in till stan än att åka tåg.

Men det är som vanligt, allt ska sänkas innan valen och efter höjs det....

Problemet är att införanden av "enhetstaxan" nu har lämnat ett 100 miljoner stort hål i SL's budget som de måste hämta in. Vems fel det är kan man ju fråga sig men jag vet vilka som drev enhetstaxan iallafall.

Själv tycker jag det är mest rättvist att man betalar för det man åker, varför ska jag som åker en eller två stationer betala för de som åker kors och tvärs genom stan ? Blir så trött på sådana här saker, det är ju samma sak med hyressättningen där man sitter och betalar dyrt ute i förorterna för att kunna subventionera de som har lägenhet på mer attraktiva platser.

Man ska betala för det man utnyttjar, jag är så otroligt trött på dessa kollektiva betalningsformer vi har i detta land på en rad områden. Allmän sjukvård är en sak men betala för andras lägenheter eller resor är något helt annat.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1102867
December 19, 2006 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

ja det var ju dåligt.
men är det oväntat att ett vallöfte inte infrias?
är det ovanligt att politiker säger en sak och gör en annan?
håller inte de blå på att utföra alla de andra löftena just nu?

jag tycker inte om höjningar men om de bara gör en "oväntad" ändring så blir jag förvånad för det skulle göra dem till de första i historien! 😀
ska vi ta och kolla upp alla vallöften socialdemokraterna har "glömt bort", "ignorerat" eller "ljugit om", vad ni nu vill kalla det? 🙂

tycker det är FÖRJÄVLIGT mycket ONÖDIGT gnäll om borgarna och världens undergång nu förtiden.
Vi vet redan att många inte gillar dem, därför fick den andra gruppen 44% av rösterna (eller hur mycket det nu var), men snälla, ta det lugnt med domedagsprofetsiorna och peka finger.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1102868
December 19, 2006 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är bra, och trots att jag bor i en småstad, kör mycket bil och röker så tycker jag att det är bra, de höjer på rätt ställen helt enkelt.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1102869
December 19, 2006 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: Jag tycker det är bra, och trots att jag bor i en småstad, kör mycket bil och röker så tycker jag att det är bra, de höjer på rätt ställen helt enkelt.

Ärligt talat så hade du knappast sagt så om S hade gjort motsvarande. 😉

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1102871
December 19, 2006 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

När bensinpriset höjs, komer företags varor kosta mer. Då minskar efterfrågan och tillväxten kommer tillfälligt minska (tror jag, men det kan ingen veta) och då ser jag en risk för sämre ekonomi i framtiden, färre arbetstillfällen och därmed högre utgifter för staten (i form av bidrag osv). Höjning av bensinskatt kan vara bra, men då ska den ske sakta med säkert i den mån marknaden klarar av.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1102877
December 19, 2006 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: ja det var ju dåligt.
men är det oväntat att ett vallöfte inte infrias?
är det ovanligt att politiker säger en sak och gör en annan?
håller inte de blå på att utföra alla de andra löftena just nu?

jag tycker inte om höjningar men om de bara gör en "oväntad" ändring så blir jag förvånad för det skulle göra dem till de första i historien! 😀
ska vi ta och kolla upp alla vallöften socialdemokraterna har "glömt bort", "ignorerat" eller "ljugit om", vad ni nu vill kalla det? 🙂

tycker det är FÖRJÄVLIGT mycket ONÖDIGT gnäll om borgarna och världens undergång nu förtiden.
Vi vet redan att många inte gillar dem, därför fick den andra gruppen 44% av rösterna (eller hur mycket det nu var), men snälla, ta det lugnt med domedagsprofetsiorna och peka finger.

Nja, nu är det ju ett tag sen valfläsket serverades, men vad jag minns så var väl sänkta skatter, slopade arbetsgivaravgifter och fler jobb det som var mest på tapeten i "alliansens" propaganda..
Av det blev det nu till en början 50% högre skatt på cigg, 100% högre skatt på snus, och en framflyttning av slopningen av arbetsgivaravgiften åtminstone det närmsta året.
Angående jobben så har jag inget märkt, snarare pekar deras politik på att fler blir arbetslösa ifall folk slutar röka/snusa i någon större omfattning.
Angående röster och %..
Verkar som om många blå väljare är missbelåtna, alternativt återhämtat sej från sin tillfälliga sinnesförvirring i höstas.
😉
http://www.aftonbladet.se/vss/.....19,00.html

hULt0 wrote: När bensinpriset höjs, komer företags varor kosta mer. Då minskar efterfrågan och tillväxten kommer tillfälligt minska (tror jag, men det kan ingen veta) och då ser jag en risk för sämre ekonomi i framtiden, färre arbetstillfällen och därmed högre utgifter för staten (i form av bidrag osv). Höjning av bensinskatt kan vara bra, men då ska den ske sakta med säkert i den mån marknaden klarar av.

Nu tror jag du blandar ihop bensin och diesel va?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1102885
December 19, 2006 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Nu tror jag du blandar ihop bensin och diesel va?

Har inte läst exakt vad som skulle höjas, trodde det var alla oljebaserade drivmedel.

My bad.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1102890
December 19, 2006 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jävla strutsar. Allt höjs åt helsike. Kör på sossepolitik istället; låt varenda jäkel som behöver jobb, fixa det. Resten kan ju löka på sitt bidrag. Det är ju inte så att jag drabbas av det som arbetare? Skatten är ju fasen lika hög (eller högre) med "mer-jobb" politik (aka. moderat)...

Vitamin-C
Member
Medlem
1102903
December 19, 2006 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Nja, nu är det ju ett tag sen valfläsket serverades, men vad jag minns så var väl sänkta skatter, slopade arbetsgivaravgifter och fler jobb det som var mest på tapeten i "alliansens" propaganda..
Av det blev det nu till en början 50% högre skatt på cigg, 100% högre skatt på snus, och en framflyttning av slopningen av arbetsgivaravgiften åtminstone det närmsta året.
Angående jobben så har jag inget märkt, snarare pekar deras politik på att fler blir arbetslösa ifall folk slutar röka/snusa i någon större omfattning.
Angående röster och %..
Verkar som om många blå väljare är missbelåtna, alternativt återhämtat sej från sin tillfälliga sinnesförvirring i höstas.
😉

😛
något jag tycker är en mycket bra egenskap rainfelt och finansministern-vad-han-nu-heter har är att de kan ta emot svåra frågot som en, err..., man(?)
han sa där att "det är självklart att det svajar så, det gör det alltid". nått sånt, "alltid" då när det har skett ett styreskifte.

men, det folk glömer att det är 4 år man sitter i regeringen och förändringar MÅSTE SKE gradvis.
hur tror ni svenska ekonomin skulle ta det om alla förändringar skedde 6 oktober i år? 🙂
sen gör också en vald regering saker den inte gick på val på, eller snarare inte nämde inför alla andra.
det vorde ett dåligt drag politiskt och ganska drygt att lyssna på 🙂

men ge dem lite tid, man behöver inte tycka om det, självklart så måste man inte det, men respektera att majoriteten av svenska folket valde det här för två månader sen.
om vi har otur, så går det åt helvete.

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
1102917
December 19, 2006 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag räknar inte mina ägg innan de är i väskan.

jag tänker inte dömma borgarna innan de gjort klart sin 4 års period, tycker det är löjligt med de ambivalenta svenskar som efter 1 månad plötsligt är sosse igen... som om borgarnas misslyckande skulle göra sossorna bättre? Herregud de har ju misslyckats under 12 år ge borgarna en chans.

Iof hatar jag Jan Björklund, skol ministern, han är bättre än ibrahin bailan men han är en idiot ändock.

Vitamin-C
Member
Medlem
1102940
December 20, 2006 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Krehlmar wrote: Iof hatar jag Jan Björklund, skol ministern, han är bättre än ibrahin bailan men han är en idiot ändock.

du måste se det ur ett annat perspektiv pojk!
jag tar hellre med mig Janne på tu man hand än ibrahim baylan som ibland glömmer att raka sig! :spy:

wink

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1103075
December 20, 2006 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Strålande inledning av de nya Arbetarpartiet.

Men visst har dom lyckats, moderaterna alltså. Eftersom jag seriöst funderar på att sälja bilen och åka kollektivt. Eller vänta, var det MP´s partiprogram som det stog i? HMMM Konstigt detta...

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1103238
December 21, 2006 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Få se nu..
Cigg, snus och bensinen skattehöjs.. Vad kommer sedan?

Det är ju på saker det faktiskt kan vara bra att höja.
Tror att många kommer sluta bruka tobak efter höjningen.
Skattehöjning på bensin kan ju ses som både bra och dåligt. För många familjeföräldrar som bor ute på landet och som är väldigt beroende av bil är det en mardröm samtidigt så behöver vi hitta nya drivmedel som är både ekologiska och smidigare samt billigare. Bensin är tyvärr inte det och vi kanske får räkna med en övergångsperiod ang detta?
Själv så vill jag inte ha skatteökning på bensin och vill inte heller cruise:a runt i en elbil... Fan vad tragiskt! :cy:

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1103241
December 21, 2006 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Få se nu..

vi har ju detta...

http://www.dinapengar.se/Avdel.....0612214919

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1103242
December 21, 2006 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Krehlmar wrote: Jag räknar inte mina ägg innan de är i väskan.

jag tänker inte dömma borgarna innan de gjort klart sin 4 års period, tycker det är löjligt med de ambivalenta svenskar som efter 1 månad plötsligt är sosse igen... som om borgarnas misslyckande skulle göra sossorna bättre? Herregud de har ju misslyckats under 12 år ge borgarna en chans.

Iof hatar jag Jan Björklund, skol ministern, han är bättre än ibrahin bailan men han är en idiot ändock.

Håller med.
Känns som det finns alldeles för många som sitter hemma o klagar... Slöa svenskar som skriker ut såfort det blir en förändring och blir rädda om att deras A-kassa ska försvinna. Å nej nu måste man ju jobba för att få pengar och det kostar att göra saker och ting...

:cy: :cy: :cy:

ribban
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 565
1103244
December 21, 2006 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Sluta gnäll och ge borgarna en chans.

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 334
1103245
December 21, 2006 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Själv har jag mycket stor förtroende för alliansen, med undantag för teknik frågorna som inget av blocken verkar klara.
Heja Reinfeldt, nu kommer jobben och välfärden!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1103298
December 21, 2006 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=ilg@dd] Få se nu..

Skattehöjning på bensin kan ju ses som både bra och dåligt. För många familjeföräldrar som bor ute på landet och som är väldigt beroende av bil är det en mardröm samtidigt så behöver vi hitta nya drivmedel som är både ekologiska och smidigare samt billigare. Bensin är tyvärr inte det och vi kanske får räkna med en övergångsperiod ang detta?
Själv så vill jag inte ha skatteökning på bensin och vill inte heller cruise:a runt i en elbil... Fan vad tragiskt! :cy:

Jag tror nog att det enda man åstadkommer med denna höjning av tobaksskatten blir att många snusare går över till smuggelcigg, vilket förmodligen jag med stor sannolikhet kommer göra när dom bunkrade snusstockarna är slut..Dvs 3-4 månader in på 2007.
Så istället för att slippa få cancer via mitt snusande av staligt beskattad snus, så kanske jag får cancer av smuggelcigg och har betalat noll och intet till staten för detta.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1103321
December 21, 2006 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Cezar][quote=ilg@dd] Få se nu..

Jag tror nog att det enda man åstadkommer med denna höjning av tobaksskatten blir att många snusare går över till smuggelcigg, vilket förmodligen jag med stor sannolikhet kommer göra när dom bunkrade snusstockarna är slut..Dvs 3-4 månader in på 2007.
Så istället för att slippa få cancer via mitt snusande av staligt beskattad snus, så kanske jag får cancer av smuggelcigg och har betalat noll och intet till staten för detta.

Mjo, jäkla skitdrog är det. Vi är bra dumma som trycker i oss mängder av världens tredje giftigaste ämne och den överlägset giftigaste drogen som finns.
Vill inte iheller sluta snusa men samtidigt vet man att man får i sig flera dödsdoser/dag. :/ (50mg nikotin dödar en frisk vuxen man)
Nej, man får hoppas cannabis blir lagligt 2008 när det prövas av fn igen så vi slipper såna supergifter till droger. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 343
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL