Angående det här med att kommunicera...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Angående det här med att kommunicera...
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 8, 2009 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Förr, dvs på 90-talet (jag vet, det var på den tiden majoriteten av er som läser detta kanske föddes, inte helt säkert, men kanske tog ni era första steg och nästan helt säkert var det det årtionden som ni för första gången totalhavererade en windowsinstallation) fanns det ett ganska så populärt kommunikationsprogram vid namn ICQ.

ICQ var inte först, var kanske bäst och hade sin storhetstid runt millennieskiftet. ICQ var ett bra program, det lärde användarna att man helt enkelt inte kunde leva utan att mer eller mindre hela tiden kunna prata, diskutera, utbyta erfarenheter mm. Det skulle ske direkt, helst nu!

Kvällens internetdos började ofta såhär:
Först väntade man tills klockan blev 18:00 och det helt plötsligt blev billigt att koppla upp sig. Man klickade på sin anslutningsikon, väntade på de snart bortglömde modemblirpen. Efter någon minut var man oftast ansluten till internet och kunde börja kvällens surfdos men innan man gjorde något mer klickade man på den lilla blomsterliknande ikonen och vips blev kom en öronbedövande tyfonsignal ut genom pojkrummets alldeles för stora och feldimmensionernade högtalare, ICQ var startat!

Fem sekunder senare var man ute och snart kom det första "Uh-oh!".....

Men allt detta vet ju alla redan så det finns ingen anledning att fortsätta på detta spår. Det jag egentligen vill diskutera i denna tråd är varför ICQ dog ut. Det var, och i många fall är det fortfarande mycket bättre än exempelvis MSN.

Min teori varför MSN så totalt slog ut ICQ på så kort tid som det ändå tog. Jag vill minnas att ICQ dog i tre stora slag.

1. Lanseringen av ICQ 4 & ICQ 5.
2. Födseln av alla dessa internetcommitys likt Lunarstorm och Facebook
3. Att MSN kom förinstallerat i XP och att detta tillsammans med No2 gjorde att alla söta flickor helt enkelt skaffade msn.

Dvs. Alla mirablisverisoner av ICQ efter 2003b sög. Lunarstorm fick 15-åringar att ragga på nätet och detta fick folk som tidigare suttit vid sin ICQ att se chansen att träffa en flicka(/pojke) och då helt enkelt skaffat sig en MSN-inloggning... ... .... ... ... Och sen kom dominoeffekten. Har man sin bekant på både ICQ och MSN väljer man nog enklast och det blev oturligt nog MSN i och med att tecknandet av nya konton var högre där. Tillgänglighetsprincipen, Darwin, Marknadsekonomi, allt, , ,

Har jag fel? Har jag rätt? Jag föredrar fortfarande ICQ framför MSN, detta enbart för att man kan skicka meddelanden i ICQ då ens bekant är offline (enligt store&forward-principen, kuriosa: denna underbara funktion som fick InmarsatC att nästan totalt slå ut den textbaserade InmarsatB).

Vad använder ni? Varför? Berätta!

(jag lägger upp en poll också, inte för att det behövs utan mest för att jag kan 😉 )

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1229618
July 8, 2009 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Har blivit tvungen att övergå till att använda Trillian då jag använder de flesta IM-protokollen (ICQ/MSN/Yahoo/AIM). Kan dock säga att jag föredrar ICQ framför de övriga. Men om man ser till personer på ens lista så är det MSN som regerar ohotat. Tror precis som du att det är pga det kom förinstallerat i Windows XP.

Röstar ICQ då det är det jag vill använda 😉

//Jimmy

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1229621
July 8, 2009 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Är mn gammal och seg, så är epost mer eller mindre instant message, vilket gör att såna som jag faktiskt trivs med detta stenålderssystem att kommunicera på nätet. Dock så händer det att jag måste prata med Skiroy, som är yngre i själen än mig, och då åker ICQ igång. Frugan vägrar annat än MSN, så det finns ett sånt konto också.

Personligen tror jag att ICQ´s svaga sida var att fjortisarna inte ville använda samma sak som gubbarna, och därför hoppade på nya popiga MSN. Sen när ICQ försökte poppa tillbaka, så blev det mest skit av hela grejen, och sedan dess har jag återmigrerat till epost i största mån.... 😉

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
1229622
July 8, 2009 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Den här tråden gav ordentlig med nostalgi... Jag är 87a men hann börja med ICQ eftersom jag har äldre syskon. När jag gick över till MSN så var det för att de flesta andra klasskamrater enbart hade MSN-konton och för att det var en bättre interface.

BTW, jag vet inte om jag missförstod vad du syftade på men man kan sedan länge skicka offline-meddelanden även med MSN. En funktion jag saknade vid övergången.

Krqagyzzz
Member
Medlem
1229624
July 8, 2009 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobi-Wan kenobi wrote:
BTW, jag vet inte om jag missförstod vad du syftade på men man kan sedan länge skicka offline-meddelanden även med MSN. En funktion jag saknade vid övergången.

Du missförstod mig inte, jag lever (eller kanske levde fram tills jag läste ditt inlägg) i tron om att MSN fortfarande inte har den funktionen. Jag måste genast provköra 😉

denstore: Det där med gubbighetsgrejen tror jag kan vara väldigt övervägande. Alla vill alltid ha "det senaste"...

lindén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 400
1229632
July 8, 2009 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Använder Pidgin bara för att köra både ICQ och MSN, men helt klart så föredrar jag ICQ och det beror nog på att man är 44. har varit uppkopplat på nätet sen 92 (lite osäker).

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1229633
July 8, 2009 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

har inte använt min icq på 10 år nästan tror jag, men kommer fortfarande ihåg mitt icq-nr. tråkigt att de "dog" ut

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1229635
July 8, 2009 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag började min bana med Icq -98 det var väldigt kul för man hade en komunity så man bjöd in massa folk till sin lista som verkade roliga sen var man igång. Kamera och röst funktion kom in senare och funkade mycket bättre än på msn minns jag. När Icq kom med att man skulle ha längre lösenord så var det redan helt dött sen länge så då slutade jag använda det helt, hade en övergångs period med trillian där jag körde båda ett tag. Alla yngre använde msn och det blev att alla man kände gick över till det , vilket var/är synd.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1229640
July 9, 2009 - 1:46 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Är mn gammal och seg, så är epost mer eller mindre instant message, vilket gör att såna som jag faktiskt trivs med detta stenålderssystem att kommunicera på nätet. Dock så händer det att jag måste prata med Skiroy, som är yngre i själen än mig, och då åker ICQ igång. Frugan vägrar annat än MSN, så det finns ett sånt konto också.

Personligen tror jag att ICQ´s svaga sida var att fjortisarna inte ville använda samma sak som gubbarna, och därför hoppade på nya popiga MSN. Sen när ICQ försökte poppa tillbaka, så blev det mest skit av hela grejen, och sedan dess har jag återmigrerat till epost i största mån.... 😉

Det är jävlar i mig fler än vi som har ICQ igång ännu och jag som tillhör den "gamla stammen" av förhärdade internetanvändare vägrar ge upp ICQ. 🙂

Men annars...MS förpackning av MSN inbakat med Win har gjort mycket för att eröva användare från ICQ. Det kallas monopol och business vilket herr denstore egentligen gillar. 😉
MS metoder kan man ifrågsätta rätt mycket...varför gillas inte alltid deras inbakning av webbläsaren ihop med OS:et? 😉
Men annars så har ICQ varit grymt bra utan något större tjafs, kom igen ni övriga. Jag använder MSN också men stabiliteten lämnar en jävla massa annat att önska!
Jag har rätt många kvar på min ICQ-list och vi är flera som vägrar att ge upp ICQ.
Men jag kan hålla med om att ICQ har sjabblat bort en massa användare med helt katastrofala versioner som är grymt bloatade. Men håller man sig till rätt version så är det lugnt som en filbunke.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1229644
July 9, 2009 - 4:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör Digsby med bl.a. MSN, Google Talk och FacebookIM. Använder då mest MSN. Tätt följt av IRC!

Började dock jag med med ICQ nångång i mitten på 90-talet, jag minns egentligen inte varför/när/hur övergången skedde, men jag kan inte minnas mig någon tid då jag körde båda... det låter väldigt skumt att jag bara skulle bytt rätt av.

Anledningen som jag tror att MSN tog över var att de gjorde mer för att fånga de nya internetanvändarna. Det måste ju finnas folk som skrivit doktorsavhandlingar om det här!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1229652
July 9, 2009 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag använder mestadels skype (och twitter om det räknas in), men har icq och msn oxå via miranda.
Jag skydde länge msn, men när jag lade in miranda för att icq-klienterna började bli för sega så reggade jag en msn oxå, kändes inte som att den gjorde någon skada där.

Har ärligt talat aldrigt märkt någon skillnad mellan dem förutom idiotin med att inte kunna skicka offline meddelanden (som påstås funka nu, jag är skeptisk).

Har sett microsofts klient hos andra, förstår inte vem, utom en notorisk självplågare möjligen, som skulle vilja använda den.

Jag tror på teorin om att flickorna valde msn, sen följde resten efter.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1229664
July 9, 2009 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

MSN's offline message funkar fin fint för övrigt :).

Själv så satt man i skolan och körde ICQ tillsammans med resten av kill polarna och det var det som ägde på den tiden.

Sen började flickorna också snappa upp det här att man kunde chatta mer än på aftonbladets chatt.

Då fick de tag på MSN och vi andra som avgudade ICQ (och fortfarande gör) fick ge med sig och gå över till att köra både MSN och ICQ.

Men vi hade även mIRC som ett disskussions medel.

Idag använder jag inte längre ICQ, jag förlorade mitt lösenord på något sätt och fick ett jätte långt nytt nummer (hade 6 siffrigt förut), som inte var lika roligt. Utan idag använder jag Skype och MSN och även lite mIRC.

Skype har hela familjen och släkten, så där håller man bra kontakt med dem, vi använder det även väldigt flitigt i jobbet, sen har alla vänner MSN, och gaming och annt mer geeky etc hittar jag på mIRC.

Så för mig är det olika kontaktnät beroende på vilken IM jag använder.

som sagt, MSN, Skype, mIRC

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1229677
July 9, 2009 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ICQ slutade jag använda för något år sedan då den sista i min lista jag inte hade på MSN var skiroy dök upp på just MSN. Tråkigt då jag gillade det mycket bättre.

Annars använder jag nog IRC mer, eller ja, jag skickar mer data via IRC än via MSN i.a.f. 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1229678
July 9, 2009 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Som många andra skriver övergav jag ICQ pga alla andra använder MSN.
IRC använder jag fortfarande, dock till lite andra konversationer där än vad som sker via MSN.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1229683
July 9, 2009 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Som många andra skriver övergav jag ICQ pga alla andra använder MSN.
IRC använder jag fortfarande, dock till lite andra konversationer där än vad som sker via MSN.

Ungefär vad han sa, förutom att jag använder ICQ fortfarande men mycket mindre.

//Andreas

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1229685
July 9, 2009 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir väl MSN protokollet mest, men vägrar överge mitt 13800294 nummer på icq.
IRC sitter man en del och idlar med, fast där finns ju inga tjejer förutom paaki och floom.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1229695
July 9, 2009 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

MSN då de flesta polare har det.
ICQ la jag ner för många år sen, känns dessutom rätt uråldrat.
IRC hänger man självklart fortfarande kvar på lite här och där.

Krqagyzzz
Member
Medlem
1229703
July 9, 2009 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

En sak som tydligen bara jag har uppmärksammat är att MSN äter och kräven en sabla massa bandbredd. Varför?

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1229707
July 9, 2009 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

För min del blir det nog IRC, email sedan MSN.

ICQ övergav jag också mer eller mindre för många år sedan, även om jag gjort "tappra" försök att gå tillbaka. (Fullständigt misslyckade försök)

Jag hade några liknande tankegångar gällande IRC för någon vecka sedan. Hittade någon bild ifrån NHs IRC-kanal som var några år gammal och såg hur många fler det var som idlade i kanalen då. Det kändes lite sorgligt på något underligt nostalgiskt vis.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1229712
July 9, 2009 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: En sak som tydligen bara jag har uppmärksammat är att MSN äter och kräven en sabla massa bandbredd. Varför?

Det gör den inte här, så gott som ingen aktivitet alls när jag inte använder programmet. Har en äldre modifierad version, 7.5 tror jag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 280
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL