January 12, 2004
KOm och tänka på en sak när jag läste denna tråden...
https://www.nordichardware.se/.....25062.html
Finns det egentligen en enda nackdel att bli det som kille, nu menar jag endast omskärelse på killar...
Som jag ser detså finns det bara fördelar...
March 14, 2004
obelix wrote: [quote=skinner]Tycker fortfarande att peronen ska få avgöra om den vill bli omskärd själv. Det ska inte föräldrarna få bestämma över. Därför ilegalisera omskärning på alla under 18 år.
Det är inte det jag frågar efter i denna tråden 😛
Sorry, har nog sovit lite för dåligt 😛
March 11, 2003
obelix wrote: KOm och tänka på en sak när jag läste denna tråden...
https://www.nordichardware.se/.....25062.htmlFinns det egentligen en enda nackdel att bli det som kille, nu menar jag endast omskärelse på killar...
Nja, förhuden är faktiskt där för att skydda ollonets hud mot uttorkning och liknande. Ibland tas omskärelse upp som en hygienisk fördel, men det finns inga belägg för att icke omskurna skulle ha fler skjukdomar än omskurna. Däremot finns det vid ingreppet risk för infektioner.
Minskad känslighet är knappast en sexuell fördel. Varken för tjejen eller killen.
January 12, 2004
denstore wrote: [quote=obelix]KOm och tänka på en sak när jag läste denna tråden...
https://www.nordichardware.se/forum/omskarning-av-barn-viktigare-an-akutsjukvrd-vt125062.htmlFinns det egentligen en enda nackdel att bli det som kille, nu menar jag endast omskärelse på killar...
Nja, förhuden är faktiskt där för att skydda ollonets hud mot uttorkning och liknande. Ibland tas omskärelse upp som en hygienisk fördel, men det finns inga belägg för att icke omskurna skulle ha fler skjukdomar än omskurna. Däremot finns det vid ingreppet risk för infektioner.
Minskad känslighet är knappast en sexuell fördel. Varken för tjejen eller killen.
Fördelen med hygien är att det är enklare att hålla rent.
December 5, 2004
October 22, 2002
what he/she said ^^^
For the benefit of circumcision, we quote Sherman Silber who says that: "There are a number of reasons why circumcision is beneficial and why it ought best be performed in infancy. First, ... it prevents cancer of the penis in later life ... Cancer of penis generally occurs when there has been carelessness in taking care of one's foreskin. . . A second benefit of circumcision is that the wives of circumcised men are less commonly afflicted with cancer of the cervix. . . The most common benefit of circumcision is that it prevents accumulation of oils and secretions (called smegma) under the foreskin, which lead to infection, swelling, and sometimes contraction of the foreskin so the tip of the penis is trapped inside."
Sherman Silber, The Male. New York, 1981, pp. 115-116.
May 19, 2003
CasO wrote: what he/she said ^^^
For the benefit of circumcision, we quote Sherman Silber who says that: "There are a number of reasons why circumcision is beneficial and why it ought best be performed in infancy. First, ... it prevents cancer of the penis in later life ... Cancer of penis generally occurs when there has been carelessness in taking care of one's foreskin. . . A second benefit of circumcision is that the wives of circumcised men are less commonly afflicted with cancer of the cervix. . . The most common benefit of circumcision is that it prevents accumulation of oils and secretions (called smegma) under the foreskin, which lead to infection, swelling, and sometimes contraction of the foreskin so the tip of the penis is trapped inside."
Sherman Silber, The Male. New York, 1981, pp. 115-116.
Det där var ju iofs ganska så.. ja.
Antar att alla tvättar sin lille hjälte, eller? :cy:
October 2, 2003
Nu är det så att nästan ingen av de omskurna klagar, i alla fall inte i min skola där majoriteten av killarna var det. Det var kanske just därför dom inte var det, jag vet faktiskt inte. Men jag tror int att det är många som går runt och tänker på att det är synd att deras snoppar är avklippta.
Sen är det många vegitariska/veganer till föräldrar som inte ger sitt barn kött, är detta då fel? Tänk om barnet vill äta kött? Men att dom gjort så att barnet vant sig vid att inte äta kött och därför inte äter det som vuxen, nu har dom påverkat hela dennes liv. Tänk om denne hade blivit en riktig köttälskare, men har fått lära sig att det är synd om djuren och att kött är äckligt.
När man är liten tar föräldrarna många beslut för en, och att bli omskuren eller ej är ett utav besluten de tar.
June 30, 2003
October 22, 2002
Lite historia bakom omskärelse när det gäller judar/muslimer:
During the life of Prophet Ibrahim (AS)
when his wife Hajir gave birth to his son Isma`eel (AS), his other wife
Sara severely berated Hajir until she was in tears. When Prophet Ibrahim
(AS) was informed of the incident, he also was moved to tears. When Sara
gave birth to Prophet Ibrahim's (AS) second son, Ishaaq (AS), his umbilical
cord dropped off on the seventh day but the foreskin remained. When Sara
questioned the Prophet Ibrahim as to the reason this not happened to Ishaaq
(AS) when it had happened to all previous sons of prophets. The Prophet
when to his place of prayer and prayed. Allah Ta'ala revealed to him that
his son Ishaaq was deprived of this because of his mother's berating of
Haajir at the time of the birth of Isma`eel. The Prophet Ibrahim (AS)
thereafter removed the foreskin of Ishaaq (AS) with a knife.This is the basic origin of the practice as related from the Hadith. It is
considered as the Sunnah of Prophets to be circumcised.
(Taken from 'Ilal As-Sharaa`i' by Shaikh As-Sadooq, pg. 505)
1 Guest(s)