May 15, 2005
Jag läste idag om en kannibal som mördat en 10åring i USA, antagligen kommer de att begära dödsstraff.
Men även i Sverige har vi grova brott. Så jag undrar helt enkelt om vi vill ha tillbaka dödstraffet för väldigt grova brott.
Enligt Susning.nu förbjöds det år 1921 i fredstid och år 1972 blev det även förbjudet i krigstid.
August 11, 2005
obelix wrote: Det fungerar inte, meningen med straff är att det bla ska vara avskräckande.
Sedan har vi den delikata biten med vem ska vara bödel, det är trots allt lätt att sitta hemma i pojkrummet och slå sig för bröstet och kaxigt säga att "ge mig jobbet..."
Håller med.
Fast just angående bödel-delen.
Ett "trick" som användes av exekutionspatruller var att man gav en eller två ur gruppen blanka patroner. Sen fick ingen veta om de sköt skarpt eller blankt. Det var deras sätt att lösa det när folk tvingades skjuta.
Men i dagens samhälle så lär det inte vara svårt att hitta nån sjuk jävel som mer än gärna ställer upp...
Ps. Hade dödsstraffet fungerat hade de delstater i usa med dödsstraff varit rätt nära noll vad gäller tyngre brottslighet.
Fast det är ju givetvis lätt att sitta här och säga att man inte vill ha det i sverige, men skulle det hända något till någon jag älskar hade jag personligen sett till att den personen fått ett helvete...
July 26, 2005
Jag förstår inte riktigt varför man ska ha dödsstraff för.
För det värsta straffet man kan få borde ju vara o få sitta i ett fängelse tills man dör "av sig själv" ju.
Och de som sätter den dömde i stolen borde väl också åka in för mord? De tar ju en annan mans/kvinnas liv.
Det är ju lika mycket fel det ju.
Så NEJ! till dödsstraff.
July 26, 2005
Jag förstår inte riktigt varför man ska ha dödsstraff för.
För det värsta straffet man kan få borde ju vara o få sitta i ett fängelse tills man dör "av sig själv" ju.
Och de som sätter den dömde i stolen borde väl också åka in för mord? De tar ju en annan mans/kvinnas liv.
Det är ju lika mycket fel det ju.
Så NEJ! till dödsstraff.
June 5, 2004
NdL wrote: Jag förstår inte riktigt varför man ska ha dödsstraff för.
Håller med, om det inte hade varit för att svenska fägelser är rena rama dagiset (fast med mer frihet och mer saker att göra), helt sjukt.
January 12, 2004
azN- wrote: [quote=NdL]Jag förstår inte riktigt varför man ska ha dödsstraff för.
Håller med, om det inte hade varit för att svenska fägelser är rena rama dagiset (fast med mer frihet och mer saker att göra), helt sjukt.
hur länge satt du inne, och vad hade du gjort för att få ett fängelsestraff?
May 15, 2005
csm101 wrote: [quote=whak]Ja.
Dock om det finns riktig bevisning som tydligt kan koppla idioten, varför i hela h-e ska vi låta pedofiler/våldtäcktsmän leva för?
Folk blir oskyldigt dömda ändå.
Om man griper en pedofil med kuken i röven på en 5åring. Har han kvar sin rätt att leva? Har han något människovärde?
August 11, 2005
L0rden wrote: [quote=csm101][quote=whak]Ja.
Dock om det finns riktig bevisning som tydligt kan koppla idioten, varför i hela h-e ska vi låta pedofiler/våldtäcktsmän leva för?
Om man griper en pedofil med kuken i röven på en 5åring. Har han kvar sin rätt att leva? Har han något människovärde?
Och hur många gånger har pedofiler åkt dit med sina kukar i röven på folk då?
November 29, 2003
csm101 wrote: [quote=L0rden][quote=csm101][quote=whak]Ja.
Men tex Hagamannen, hur stor är sannolikheten att han är skyldig?
Finns säkert många fall där pedofiler osv har erkänt. Så kill them all.
August 7, 2001
whak wrote: [quote=csm101][quote=L0rden][quote=csm101][quote=whak]Ja.
Men tex Hagamannen, hur stor är sannolikheten att han är skyldig?
Finns säkert många fall där pedofiler osv har erkänt. Så kill them all.
Sannolikheten är stor att hagamannen är skyldig men inte 100 procentig.
Den där lilla procenten som säger att han är oskyldig kan vara rätt.
Jag tror inte att just hagamannen är oskyldig men det skulle kunna vara så.
Finns också folk som kan erkänna saker dom inte har gjort.
Kan vara så familjen är hotad t.ex.
Sen tycker jag att man sjunker lika lågt som brottslingarna om man börjar ta liv själv. Vad dom än har gjort.
Det gäller att samhället är en förebild och inte agerar på samma sätt som brottslingarna.
1 Guest(s)