October 3, 2004
NdL wrote: Jag förstår inte riktigt varför man ska ha dödsstraff för.
För det värsta straffet man kan få borde ju vara o få sitta i ett fängelse tills man dör "av sig själv" ju.
Fasst då är frågan om man verkligen vill att personen i fråga ska lida så mycket som möjligt?
Då vore det ju bättre att tortera folk till döds istället (NEJ, jag förespråkar inte det).
Poängen med ett straff är väl att personen i fråga ska bättra sig. Och när det gäller dödsstraff (eller fängelsestraff på livstid (äkta livstid då)) så är det väl främst för samhällets skull?
NdL wrote: Och de som sätter den dömde i stolen borde väl också åka in för mord? De tar ju en annan mans/kvinnas liv.
Det är ju lika mycket fel det ju.
Så NEJ! till dödsstraff.
De som dömmer någon till fängelse borde också sitta i fängelse då?
För de tar ju någon annans frihet. Det är ju exakt samma sak faktiskt.
Alla lever under samma regler i samhället (det är utopin i alla fall) och eftersom vi inte kan överlämna hanteringen till någon annan så måste vi göra det själva. Det är vårat egna val.
Tänker inte uttala mig hurvida jag är för eller emot men Sverige har väl idag dödstraff på spioneri?
November 29, 2003
tjoff wrote:
Det är en sak att tycka det, och det är en helt annan sak att vara för dödstraff.
Även om du nu kanske är för dödstraff.
Men jag fattar inte varför man ska skydda dessa *hittar inte ord för det*.
Om man VET att det är den personen som är pedofilen/våldtäcktsmannen varför kan man då inte slåihjäl eländet? Nej det ska daltas med dem.
Dom ska få sitta i sin cell/rum och ronka och se på pr0n, surfa på internet osv osv. FYFAN för det här.
December 3, 2003
April 14, 2002
csm101 wrote: Lätt att tycka att man ska döda folk hit och dit när man vet att det är så långt ifrån ens egna verklighet.
Vad skulle du säga om det var din farsa eller brosa eller son som skulle visa sig vara hagamannen?
Tänk efter innan ni pratar för guds skull.
Så vad du vill säga är att man inte ska ha dödstraff av den enkla anledningen att du inte vill riskera att din pedofil till farsa ska åka på det straffet? Har jag förstått det rätt då?
May 10, 2003
Jag har inget emot dödsstraffet som sådant. Problemet är att det aldrig går att till 100% veta att ingen oskyldig blir avrättad vilket tyvärr gör dödsstraffet till en omöjlighet. Jag tror att en bättre väg är att se till att livstid faktiskt betyder livstid. Har man tagit ett annat liv är det rimligt att man betalar med sitt eget.
May 15, 2005
csm101 wrote: Lätt att tycka att man ska döda folk hit och dit när man vet att det är så långt ifrån ens egna verklighet.
Vad skulle du säga om det var din farsa eller brosa eller son som skulle visa sig vara hagamannen?
Tänk efter innan ni pratar för guds skull.
Om någon i min familj hade varit pedofil hade jag velat att de skulle ha dödsstraff. En sådan sjuk individ kan inte bli frisk. Och inget kan gottgöra vad han har gjort. Därför faller det sig naturligt för mig att han får betala med sitt liv.
November 27, 2003
L0rden wrote: Om någon i min familj hade varit pedofil hade jag velat att de skulle ha dödsstraff. En sådan sjuk individ kan inte bli frisk. Och inget kan gottgöra vad han har gjort. Därför faller det sig naturligt för mig att han får betala med sitt liv.
ilg@dd i annan tråd wrote: "En pedofil i den egentliga lydelsen är ju inte ens en person som behöver ha haft någon som helst kontakt med en underårig. Det är själva dragningen till den underårige som betecknas pedofili.. "
-----
Eftersom deta ilg@dd skriver är sant så således vill du döda någon bara för han/hon har en avvikande dragning? Någon som vi garanterat alla har, en typ eller en annan, men likväl lever vi fullt normala liv.
//Andreas
August 11, 2005
Vilket skitsnack asså...
Ni vet mycket väl att ni på samma sätt som ni inte vill att någon i er familj ska bli offer för mord eller våldtäkt inte vill att någon i er familj ska åka på dödsstraff.
Men tydligen så har ni inget emot att sitta här och skriva massa gojja utan att tänka efter.
Ska man börja avrätta mentalt handikappade också när man ändå håller på att ta kol på alla sjuka individer som inte har en chans att bli friska?
May 15, 2005
Delph1 wrote: Eftersom deta ilg@dd skriver är sant så således vill du döda någon bara för han/hon har en avvikande dragning? Någon som vi garanterat alla har, en typ eller en annan, men likväl lever vi fullt normala liv.
//Andreas
Det är en stor fråga. Man kan såklart inte straffa någon för nått den gör. Eller så kan man, i Sverige straffas ex. nazister för sina åsikter och tankar. Kanske skulle det gå att göra med pedofiler med.
Om man tar den allmänt kända Pluxor på Flashback som exempel. Han har en liten flicka på sin avatar och håller endast till i trådar liknande "Pedofili i sin huvudform". Han startar även trådar om när man kan börja penetrera barn (vid vilken ålder). Han beskriver även gladerligen att han är lärare och har hittat en 9 årig (eller 12 minns ej) tjej som tränar simning och har en fin kropp. Men han säger själv att han inte är en "praktiserande" pedofil.
Om det han säger är sant så tycker jag nog att man skulle kunna straffa honom om han gör närmanden, men inte om han bara tycker saker och har en viss läggning (sjukdom).
May 15, 2005
csm101 wrote: Vilket skitsnack asså...
Ni vet mycket väl att ni på samma sätt som ni inte vill att någon i er familj ska bli offer för mord eller våldtäkt inte vill att någon i er familj ska åka på dödsstraff.
Men tydligen så har ni inget emot att sitta här och skriva massa gojja utan att tänka efter.
Ska man börja avrätta mentalt handikappade också när man ändå håller på att ta kol på alla sjuka individer som inte har en chans att bli friska?
Om din far/bror hade våldtagit någon. Hade du inte viljat att han blev straffad?
August 11, 2005
L0rden wrote: [quote=csm101]Vilket skitsnack asså...
Om din far/bror hade våldtagit någon. Hade du inte viljat att han blev straffad?
Straffad Ja.
Mördad? Nej.
Straff behöver inte vara mord. Visst, skicka honom till livstids fängelse men att ta hans liv? Nej.
4 Guest(s)