Angående folk som lever på bidrag.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Angående folk som lever på bidrag.
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 1, 2005 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har märkt att det är en hel del som gnäller och skäller på folk som av olika anledningar lever på bidrag av olika slag.

Men vad jag även har märkt är att dom som är mest högljudda, är dom som är fegast.

Dom känner minsann folk som lyfter bidrag utan att vara i behov av dom...

men om dom nu känner folk, varför i hela helvete anmäler dom inte dessa skitstövlarna då?

Nä, det är enklare, och fegare, att ge sig på den hela stora massan och straffa dom som verkligen behöver dessa olika ersättningarna.

Jag fattar inte hur dom kan tro att genom sänka ersättningarna, att fusket kommer minska, och att det inte kommer att komma tillbaka och bita en i röven senare.

Folk kommer inte att ha råd at vara hemma pga sjukdom.

Och dessa som måste vara hemma kan få hela sin ekonomi havererad.

Men skit samma, vi sparar ju ett par kronor på ersättningarna, att man sedan får betala priset ur en annan pengapung eller sätt, det är oviktigt...

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
901496
June 1, 2005 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Hejja Obelix!

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
901511
June 1, 2005 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, det känns som att det är mycket skitsnack angående bidrag av olika slag i forumet. Jag hade inte velat ha något att göra med såna som fuskar med systemet och därmed förstör liv för andra. Jag känner människor som behöver ekonomisk hjälp som sista utväg för att överleva men ändå har svårt att få det eller inte får det alls. Dessa människor tycker inte att det är roligt, utan hade tvärt om gett nästan vad som helst för att kunna arbeta.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
901545
June 1, 2005 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: men om dom nu känner folk, varför i hela h*****e anmäler dom inte dessa skitstövlarna då?

Jag fattar inte hur dom kan tro att genom sänka ersättningarna, att fusket kommer minska, och att det inte kommer att komma tillbaka och bita en i röven senare.

Jag tror inte de flesta vet var man ringer för att anmäla "fusk" med bidrag. Var ringer man? Centrala bidragsfuskmyndigheten? Får man nånting för det? eller riskerar man istället få nån sur person som jagar en och vill göra upp?

Jag tror det är rätt enkelt att förstå folk inte anmäler sina vänner/bekanta för bidrags-"fusk".

Sen är ju inte det alltid så lätt avgöra vad som är fusk och vad som bara är att man "tänjer på reglerna". Många som är hemma för "vård av sjukt barn" när det är OS visar exempelvis statisktiken. Hur ska man avgöra det?

Som sagt, anledningen till att man ska minska bidragen per person (eller bli hårdare på till vilka man delar ut dem till (hurosomhelst minska totalsumman är) är:

• Minskade bidrag ger mindre incitament till att leva på bidrag
  • Det är inte bra bli passiv ur hälsosynpunkt
  • Mindre bidrag är nödvändigt för att statskassan ska gå runt och inte haverera i lång loppet
  • Det är omoraliskt (tycker jag) att folk som myglar och lyckas läsa reglerna bäst ska få pengar av "hederligt arbetsamt folk" (obs citationstecknen)
  • Det bidrar till allmänt sönderfall av samhället när man ser att andra kan få pengar gratis bara man fuskar/tänjer reglerna

Att minskning av bidrag och/eller hårdare kontroll leder till minskat fusk är rätt klart.

Om man kan få 1 miljon i små valörer av staten om man ringer och säger man är sjuk så tror jag betydligt fler skulle göra det än om du får 100:- och man är tvungen genomgå en strikt läkarundersökning? Så, ifall man ser ytterligheterna där så tror iaf jag är det är en relativt rak kurva som man ser mellan dessa saker.

Dessutom tror jag det blir fler och fler som blir "sjuka" för att 1) man ser andra och tänker "kan de fuska så kan jag" och 2) "Staten" (läs regeringen) har något att vinna på att skriva om arbetslösa som sjuka för då förbättras statistiken och de som får pengar vill försätta behålla sina pengar och röstar på dem i nästa val.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
901552
June 1, 2005 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Jag har märkt att det är en hel del som gnäller och skäller på folk som av olika anledningar lever på bidrag av olika slag.

Men vad jag även har märkt är att dom som är mest högljudda, är dom som är fegast.

Dom känner minsann folk som lyfter bidrag utan att vara i behov av dom...

men om dom nu känner folk, varför i hela h*****e anmäler dom inte dessa skitstövlarna då?

Nä, det är enklare, och fegare, att ge sig på den hela stora massan och straffa dom som verkligen behöver dessa olika ersättningarna.

Folk kommer inte att ha råd at vara hemma pga sjukdom.

Och dessa som måste vara hemma kan få hela sin ekonomi havererad.

Men skit samma, vi sparar ju ett par kronor på ersättningarna, att man sedan får betala priset ur en annan pengapung eller sätt, det är oviktigt...

Det är ju härligt att du som alltid förespråkar ett ett solidariskt tänkande, individuell prövning och människors rätt, samtidigt tycker att vi skall instifta ett angiverisamhälle.
Fan, det är nog första gången jag verkligen håller med dig. Bara på folket, och häng ut dem. Sätt dem i stock på torget, till allmän bespottning. Sätt deras barn där smatidigt, så att vi kan kräkas över dem också. För det är ju vårat ansvar, och inte samhällets, att se rättvisa skipas......

avicenna
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
901564
June 1, 2005 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Som sagt så håller jag med i att folk som fuskar ska anmälas, det är enda sättet att komma åt det problemet.
Sen vet jag inte straffet för såna som åker dit för bidragsfusk osv men dryga böter borde de få iaf.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
901570
June 1, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det är rätt lustigt att folk börjar darra när man börjar prata om bidragsfusk.

Ett exempel på en vuxen som jag känner och jag tror är ett typexempel på personen som börjar "skaka" när man nämner bidragsfusk och är en person som skulle komma med argument som "Svensk avundsjuka" är följande person (som existerar):

En man i 45 års åldern som slutade plugga efter gymnasiet utan istället hoppade på ett industri jobb eftersom det resulterade i lätta pengar. Han var då 18 år gammal. Fram till 45 års åldern så jobbade han i princip hela tiden, förutom enskilda uppehål på kanske 2-3 månader då han hoppade mellan olika företag / arbetsgivare. Vid 45års åldern fick han plötsligt väldigt ont i ryggen vilket även konstaterades av läkare. Sjuskrivning i ett helt år och under denna tid märkte man verkligen hur "sjuk" personen var. Ett år senare så skulle personen tillbaka till firman, och han märkte ganska fort hur "tråkigt hans sysslor" var jäfmört med att sitta hemma. Så han spelade fortfarande på att han hade ont i ryggen. Men ingen läkare gick med på det. Han kämpade vidare. Han ansåg sig ju ha så rätt. Han hade ju trots allt jobbat 27 år av sitt 45 åriga liv och betalat pengar och VAR BENEMIG berättigad till sina egna inbetalda pengar. Idag sitter han som en förtidspensionär med en helt okej "pension".

Det är ofta att folk tyvärr inbildar sig att pengarna som de betalar till försäkringar i olika former är pengar som även kan användas om man finner det bekvämt och "tröttnar". Personer inbildar sig ofta att de är sjuka eftersom det är så bekvämt. De hänger kvar på gamla sjukdomar eftersom de vet att det är lönsamt. Och de kommer ALDRIG erkänna att de egentligen är fullt arbetskapabla. Och de blir livrädda när man diskuterar med dem och kommer med dem mest märkliga argumenten.

Hur vet jag att personen är fullt arbetskapabel? Jo eftersom gemene man i dagarna håller på att renovera sitt hus och går runt med timmer på ryggen, hamrar och igår "bankade" sönder sin gamla steningång/trappa.

Och varför ska den enskilda individen reagera? Det är ju ingenting som Staten vill att man ska göra. Det är ju inga som fuskar säger dem. Problemet existerar ju inte. Detta enligt en serie av Reportage som fanns på SVT i höstas. Varför finns det i Sverige ingen Myndighet dit man kan vända sig för att anmäla och man är konfidentiell som angivare? Om det finns varför marnadsförs den inte? Varför har man inte liknande system som i Storbrittanien där man "jagar" fuskare och sätter hårt mot hårt? Varför får inte olika myndigheter kommunicera med varandra och sammköra register så att fuskare mycket lättare upptäcks?

1.) Problemet finns inte.
2.) Personliga intregiretenten måste skyddas.

Men den egentliga punkten är nog ändå,

3.) Det är så Svenska samhället är upplagt. Socialdemokratin kan ju inte döda sin väljarkår. Hur ska det se ut? Jag menar att få fulltids ersättning för att en gång vart fjärde år mata iväg sitt arsle till valunan är ju väldigt bekvämt.

Jag menar, de ända som är rädda att integriteten bryts är ju dem som fuskar. Eller?

avicenna
Medlem
901578
June 1, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

bra inlägg där davidhellmyrs.

Jag har ingen koll på huruvida det finns eller inte finns någon myndighet dit man anmäler bidragsfuskare, försäkringskassan borde väl kanske fungera?

3.) Det är så Svenska samhället är upplagt. Socialdemokratin kan ju inte döda sin väljarkår. Hur ska det se ut? Jag menar att få fulltids ersättning för att en gång vart fjärde år mata iväg sitt arsle till valunan är ju väldigt bekvämt.

Skrämmande men sant.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
901626
June 1, 2005 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är att jag bara känner 3 som är sjukskrivna. Den ena kan inte gå då han har brytigt ryggen, den andra har en tumör i huvudet och går regelbundet på behandlingar (han har eget och försööker jobba så mycket som han kan) och den tredje har ljust förlorat sin 11 åriga son och är för deprimerad för att gå till jobbet.

Men samtidigt så vill inte jag ha något DDR samhälle där man challar på sina grannar. Men visst är det tydligt att det är fusk så får man ringa till FK och be dom göra en kontroll dock så brukar inte dom göra något åt det.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
901628
June 1, 2005 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet en som lever på bidrag utan att vara sjuk. En dag för typ ett halv år sedan tog jag fingrarna ur röven och ringde till FK. Kan ni gissa vad jag fick för svar? Jo dom hade inte tid med att kolla upp detta och vad jag vet så lever personen fortfarnade på a-kassa.

Förövrigt så tror jag att M:s förslag är bra då det kommer att få t.ex. han jag vet att skaffa ett jobb i stället för att såsa hemma. Dock så innebär M:s förslag att man satsar mer på rehabilitering vilket kommer att leda till färre sjukskrivningar.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
901631
June 1, 2005 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är det som är så hemskt och Gestapolikt med att anmäla brott? Finns det någon som inte anser att det de gör är fel? Eller är vi hjärntvättade att tro att det är brottsligt med bidragsfusk?

Problemet med angiveri i totalitära stater är ju att det handlar om politiska ståndpunkter snarare är regelrätta brott. Och ni säger ju själva att om man skulle anmäla fuskare skulle det sänka det nuvarande största partiet, inte hjälpa det. Då så, visa det då.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
901637
June 1, 2005 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: Vet en som lever på bidrag utan att vara sjuk. En dag för typ ett halv år sedan tog jag fingrarna ur röven och ringde till FK. Kan ni gissa vad jag fick för svar? Jo dom hade inte tid med att kolla upp detta och vad jag vet så lever personen fortfarnade på a-kassa.

Förövrigt så tror jag att M:s förslag är bra då det kommer att få t.ex. han jag vet att skaffa ett jobb i stället för att såsa hemma. Dock så innebär M:s förslag att man satsar mer på rehabilitering vilket kommer att leda till färre sjukskrivningar.

Jag antar att FK inte bryr sej speciellt mycket om vad en kille med A-kassa har för sig..
Informera arbetsförmedlingen istället nästa gång..
Sen får du faktiskt vara aktiv och "jobba" hemma utan att din A-kassa ska påverkas.
Det är annat om du är hemma på bidrag och är "sjuk"..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
901639
June 1, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=dåren]Vet en som lever på bidrag utan att vara sjuk. En dag för typ ett halv år sedan tog jag fingrarna ur röven och ringde till FK. Kan ni gissa vad jag fick för svar? Jo dom hade inte tid med att kolla upp detta och vad jag vet så lever personen fortfarnade på a-kassa.

Jag antar att FK inte bryr sej speciellt mycket om vad en kille med A-kassa har för sig..
Sen får du faktiskt vara aktiv och "jobba" hemma utan att din A-kassa ska påverkas.

Killen jobbar 80% på ett måleri men får ändå a-kassa.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
901643
June 1, 2005 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=ilg@dd][quote=dåren]Vet en som lever på bidrag utan att vara sjuk. En dag för typ ett halv år sedan tog jag fingrarna ur röven och ringde till FK. Kan ni gissa vad jag fick för svar? Jo dom hade inte tid med att kolla upp detta och vad jag vet så lever personen fortfarnade på a-kassa.

Inget ovanligt att folk "stämplar upp" till 100%, dvs stämplar 20% i detta fallet.
Fullt tillåtet.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

avicenna
Medlem
901648
June 1, 2005 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=ilg@dd][quote=dåren]Vet en som lever på bidrag utan att vara sjuk. En dag för typ ett halv år sedan tog jag fingrarna ur röven och ringde till FK. Kan ni gissa vad jag fick för svar? Jo dom hade inte tid med att kolla upp detta och vad jag vet så lever personen fortfarnade på a-kassa.

Jobbar han svart då eller stämplar han bara upp resterande del?

obelix
Member
Medlem
901755
June 1, 2005 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: Vet en som lever på bidrag utan att vara sjuk. En dag för typ ett halv år sedan tog jag fingrarna ur röven och ringde till FK. Kan ni gissa vad jag fick för svar? Jo dom hade inte tid med att kolla upp detta och vad jag vet så lever personen fortfarnade på a-kassa.

Visst, det kommer att funka på en del som tillhör denna gruppen, dvs slackers/fuskare.
Men en del kommer troligen att skaffa ett svartjobb vid sidan om istället.

Men dom jag har i åtanke är dom som inte kan jobba, dom kan komma få ett helvete på både den ekonomiska och psykiska sidan.

Och den store.
Det jag syftade på i mitt första inlägg var att dom pappskallarna som skriker mest om att detta är ett bra förslag, (Det finns säkert missledda undantag wink ), dvs dom som säger att det finns så många som fuskar.

Dom måste veta/känna till en massa som gör det, för hur kan dom annars vara så säkra på det.
Och iom att dom gör det, varför gör dom inget?

Varför låter dom dessa personer stjäla deras hårt ihoptjänade skattepengar?

denstore
Member
Medlem
901761
June 1, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Dom måste veta/känna till en massa som gör det, för hur kan dom annars vara så säkra på det.

Alla känner någon, men det är helt enkelt inte min eller deras uppgift att sätta stopp för detta. Om någon skulle få för sig att anställa mig hos skattemyndigheten med fria tyglar, eller ge mig en plats i riksdagen, då hade det varit min uppgift, och det hade brunnit i alla fuskares arslen, jag lovar.:evil:
Men inget samhälle är friskt om det skall behövas angiveri för att få folk att unvika att fuska och begå lagöverträdelser. Det är ju just på grund av den anledningen vi har skattemyndigheter och polis. Inte för att du och jag skall ringa och gnälla om att den ena eller den andra fuskar med bidrag eller skatt.

obelix
Member
Medlem
901773
June 1, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix] Dom måste veta/känna till en massa som gör det, för hur kan dom annars vara så säkra på det.

Alla känner någon, men det är helt enkelt inte min eller deras uppgift att sätta stopp för detta. Om någon skulle få för sig att anställa mig hos skattemyndigheten med fria tyglar, eller ge mig en plats i riksdagen, då hade det varit min uppgift, och det hade brunnit i alla fuskares arslen, jag lovar.:evil:
Men inget samhälle är friskt om det skall behövas angiveri för att få folk att unvika att fuska och begå lagöverträdelser. Det är ju just på grund av den anledningen vi har skattemyndigheter och polis. Inte för att du och jag skall ringa och gnälla om att den ena eller den andra fuskar med bidrag eller skatt.

Inte din eller andras uppgift...

Nä, det är lättare att fegt gömma sig bakom nåt annat istället för att själv skita ner sig och göra det man borde göra.

Brukar det inte skrikas efter civilkurage i dessa kretsar?

denstore
Member
Medlem
901809
June 1, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Inte din eller andras uppgift...

Nä, det är lättare att fegt gömma sig bakom nåt annat istället för att själv skita ner sig och göra det man borde göra.

Brukar det inte skrikas efter civilkurage i dessa kretsar?

Det handlar inte om civilkurage. Jag skräder inte på orden när jag får höra om att folk, såväl kända som okända, fuskar.
Men jag betalar skattemedel för att det skall finnas myndigheter som ser till att sånt här inte förekommer, och som jag skrev tidigare, så leder det inte direkt till ett sunt samhälle när man sätter igång och anmäla sina grannar och bekanta.
Och ja, man kan faktiskt vara vän med någon trots att de fuskar. Men det betyder inte att jag inte kritiserar dem. Dock så är det inte min uppgift att jaga dem för fusk och skattebrott.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
901830
June 1, 2005 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Fan, det är nog första gången jag verkligen håller med dig. Bara på folket, och häng ut dem. Sätt dem i stock på torget, till allmän bespottning. Sätt deras barn där smatidigt, så att vi kan kräkas över dem också. För det är ju vårat ansvar, och inte samhällets, att se rättvisa skipas......

¨
är du på humör idag?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 333
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL