December 7, 2003
En nära släkting till mig har just avlidit och denne hade/har en hyresrätt. Kan jag överta den och flytta in? Är inte skriven där, kanske kan jag skriva mig där i all hast nu? Har ingen koll på dessa grejer skulle uppskatta om någon kunde bemöda sig. Har kikat på nätet hos hyresgästföreningen men inte hittat ett dyft. Ska ringa och kolla imorrn men vill gärna ha svar nu...
Tack på förhand.
February 21, 2003
är en hyresrätt, har du inte varit skriven där har du ingen rätt att överta den what so ever...
:/
(edit) tror boogey tänker på bostadsrätt va?
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
January 7, 2003
En hyresrätt är personlig, endast de som är skrivna där har någon förtur. Kan ju eventuellt skilja sig lite från hyresvärd till hyresvärd, men som standard har du i detta fall ingen rätt att gå före i kön till denna bostad.
Bostadsrätt hade varit annorlunda då ett ägande hade kommit i fråga.
December 15, 2003
Chansen är goda att du får överta den om du dels inte är typ en 20-årig singelkille dels att du har tex dina föräldrar som borgar för dig och det inte är ett stort "allmännyttig firma" som äger fastigheten.
Hyresvärdar ser helst att det är någon skötsam som tar över den och att det inte är någon (ursäkta smygrasismen men sådan är verkligheten på hyresmarknaden) typ muslimsk afrikansk familj som står i tur på listan...
December 15, 2003
Bra! Låt då dina föräldrar ringa till värden istället för dig så ger det pluspoäng (och dom ska givetsvis ta upp att dom borgar för dig)
Förövrigt så vill jag kondolera.. vet hur det är att förlora släktingar...tänk på att livet är ett kretslopp, finns inget naturligare att födas och att avlida, dom enda två sakerna som man måste i hela sitt liv.
May 9, 2001
En kompis till min bror har varit i den situationen.
Hans mormor dog och hade en hyresrätt på Kungsholmen i Stockholm.
Han flyttade in där i tron att han fick ta över den.
Men tydligen fick han inte det eftersom han inte var typ skriven på den adressen.
Kontraktet skulle egentligen gå till föreningen som i sin tur skulle hyra ut det till någon annan.
Det blev en rättslig tvist om detta och på något sätt lyckades han ändå få kontraktet skrivet på honom.
Man har allstå ingen rätt att ta över ett hyreskontrakt från en släkting.
June 20, 2002
tiggre wrote: är en hyresrätt, har du inte varit skriven där har du ingen rätt att överta den what so ever...
:/
(edit) tror boogey tänker på bostadsrätt va?
wooohoo...
kopplade det til bostadsrätt ja...
Vad gäller hyresrätt beror det nog mycket på företag...
Hos många stora kommunala ställen får man inte ens ta över lägenheten om man varit inneboende på stället... Gäller att ha varit skriven där en längre period då...
1 Guest(s)