Angående lagar om mp3 mm...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Angående lagar om mp3 mm...
Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 28, 2003 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sitter här och funderar vad för lagar det finns över att ladda hem mp3, Jag har sökt på nätet en hel del men inte hittat några 100% iga källor, Någon som vet vad som gäller vid nedladdning av musik ?

Är det dirket olagligt, eller får man ha dom i 24 h `?; Ja, vad vet jag, Vill gärna ha svar ! :bok:

Ta inte för givet att jag har ladda hem något wink

m00pid00
Member
Medlem
Forum Posts: 2866
423324
September 28, 2003 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Who cares? ***** *** ** *** ** **** 🙂

Edit: Alex aka NH|WiggeR

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
423325
September 28, 2003 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

mycket diffust 😉 plus att många verkar inte ha stor koll på vilka lagar som gäller i Sverige, vilka som gäller i EU och vilka som gäller i USA.. inte för att jag har stor koll men jag kan tänka mig att många som gapar o leker poliser inte heller har så stor koll 😛

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
423331
September 28, 2003 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror det är lagligt att ladda hem, dom som delar ut som gör det olagliga, svenska lagar 🙂
fast har hört nått om att det kanske skulle bli ändring på det till nyår ..

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
423332
September 28, 2003 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jo, jag skiter rent utsakt om det är lagligt, men har en mac galen kille här som gormar om Apples mp3 "försäljning" och massa lagar och sådant, Så FINNS det några konkreta lagar om nerladdning av mp3 `?; MYCKET tacksam för svar !'

Gärna länkar till någon "lag sida" :bok:

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
423339
September 28, 2003 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Till nyår ville dom göra P2P program olagliga men kontrollen av detta skulle inte prioriteras eller prioriteras lågt, så det är väl bara till å fortsätta som vanligt?

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
423348
September 28, 2003 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det nåt sätt för internetleverantörerna att se vad man laddar ner ifall de inför BigBrother-övervakning? För hur annars ska de kunna spåra folk. Annars är ju enda sättet att de lägger ut falska filer på en polis-dator och spårar de IP-nurmen som laddar från den datorn. Men det är ju förbjudet för polisen att använda såna metoder...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
423353
September 28, 2003 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Mezzlock wrote: Tror det är lagligt att ladda hem, dom som delar ut som gör det olagliga, svenska lagar 🙂

rätt...

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
423386
September 28, 2003 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Finns det nåt sätt för internetleverantörerna att se vad man laddar ner ifall de inför BigBrother-övervakning? För hur annars ska de kunna spåra folk. Annars är ju enda sättet att de lägger ut falska filer på en polis-dator och spårar de IP-nurmen som laddar från den datorn. Men det är ju förbjudet för polisen att använda såna metoder...

Dom kan kolla av all trafik som går okrypterad, om dom vill. Men vafan, skulle det ske så lovar jag dig att alla p2p program kommer att köra med krypterad kommunikation typ vpn, då är dom helt körda i alla fall 🙂

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
423430
September 28, 2003 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

det där med att man får ha något i 24h är skitsnack som många warez sidor kör med (inte för att jag hänger på sådana) så att folk inte ska tro att det är olagligt...

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
423590
September 29, 2003 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har fått ett brev ifrån Telia-Abuse gruppen. Då skrev de att jag hade ett program som var tillgängligt för andra på Direct Connect. (Kan ju tillägga att jag var helt övertygad om att programet inte var copywright på, men ack vad fel jag hade) Det är alltså ett företag som har fått i uppdrag av ett företag som har programerat programet att leta efter kopior som finns att ladda hem på DC. Så jag fick mig en liten varning. Kommer jag med på någon mer lista så har jag bara en chans till, sen stänger dom ner mitt konto.
Nu har jag inte använt dc på 2 månader.

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
423593
September 29, 2003 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

ando wrote: Jag har fått ett brev ifrån Telia-Abuse gruppen. Då skrev de att jag hade ett program som var tillgängligt för andra på Direct Connect. (Kan ju tillägga att jag var helt övertygad om att programet inte var copywright på, men ack vad fel jag hade) Det är alltså ett företag som har fått i uppdrag av ett företag som har programerat programet att leta efter kopior som finns att ladda hem på DC. Så jag fick mig en liten varning. Kommer jag med på någon mer lista så har jag bara en chans till, sen stänger dom ner mitt konto.

en polare till mig fick oxo brev från telia, om nån film han tankat från dc, dom sa typ att han får en varning, men nästa gång blire anmälan

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
423618
September 29, 2003 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

-d-himself- wrote: [quote=ando]Jag har fått ett brev ifrån Telia-Abuse gruppen. Då skrev de att jag hade ett program som var tillgängligt för andra på Direct Connect. (Kan ju tillägga att jag var helt övertygad om att programet inte var copywright på, men ack vad fel jag hade) Det är alltså ett företag som har fått i uppdrag av ett företag som har programerat programet att leta efter kopior som finns att ladda hem på DC. Så jag fick mig en liten varning. Kommer jag med på någon mer lista så har jag bara en chans till, sen stänger dom ner mitt konto.

en polare till mig fick oxo brev från telia, om nån film han tankat från dc, dom sa typ att han får en varning, men nästa gång blire anmälan

va ju inte olagligt att tanka, bara att dela ut jue

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
423621
September 29, 2003 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

heimdal wrote: [quote=-d-himself-][quote=ando]Jag har fått ett brev ifrån Telia-Abuse gruppen. Då skrev de att jag hade ett program som var tillgängligt för andra på Direct Connect. (Kan ju tillägga att jag var helt övertygad om att programet inte var copywright på, men ack vad fel jag hade) Det är alltså ett företag som har fått i uppdrag av ett företag som har programerat programet att leta efter kopior som finns att ladda hem på DC. Så jag fick mig en liten varning. Kommer jag med på någon mer lista så har jag bara en chans till, sen stänger dom ner mitt konto.

va ju inte olagligt att tanka, bara att dela ut jue

kanske var för att han delat ut, minns inte riktigt

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
423634
September 29, 2003 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Som det är just nu är det olagligt att dela ut filmer och musik.
Att ladda ner saker är "lagligt".

Med det nya lagföslaget, som är tänkt att börja gälla vid nyår, ska det även bli olagligt att ladda ner musik och film.

Tanken är väl att fler betaltjänster för musik och film ska komma.

kottetrance
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1189
423643
September 29, 2003 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

hur ska dom kunna filtrera musik som inte är copywrite skyddade?`.. om jag gör egen musik och folk gärna får ladda ner det...det kan dom ju inte stoppa..

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
423681
September 29, 2003 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

kottetrance wrote: hur ska dom kunna filtrera musik som inte är copywrite skyddade?`.. om jag gör egen musik och folk gärna får ladda ner det...det kan dom ju inte stoppa..

Jo de får verkligen jobba på den lagen så att de inte lägger något allmänt förbud. tex "Man får inte ladda ner saker"...

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
423682
September 29, 2003 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

blir som i grekland tror jag det va.. vart förbjudet att spela gameboy etc pga nån som inte tänkt ordentligt

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
423687
September 29, 2003 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

heimdal wrote: blir som i grekland tror jag det va.. vart förbjudet att spela gameboy etc pga nån som inte tänkt ordentligt

Var förbjudet att spela alla sorters spel... inkl mobilspel och dylikt... Är det fortfarande så eller man har modifierat lagen?

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
424187
September 30, 2003 - 2:05 am
sp_Permalink sp_Print

Beex wrote: Who cares? ***** ** ** *** ** **** 🙂

Inget sånt snack här, plz!

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 427
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL