November 10, 2002
Har tänkt ta ett privatlån för att lösa lite skulder som ligger här och var, och för att betala min mor för en del hon betalat åt mig pga ett snedsteg här i livet.
Lånet är beviljat på 30.000kr men jag kan inte komma fram till vilket som är bäst. Det sträcker sig över 5år dessutom.
Vad ska jag välja? Annuitet vs rak ammortering?
Ska skriva på papper imorrn så bör väl ha kommit fram till vilket som passar mig bäst.
Har läst på lite men blir bara mer förvirrad än får klarhet 🙂
August 7, 2003
Det är väl inte så komplicerat? Med Annuitet så betalar du lika mycket varje gång. Typ du lånar 30.000 och betalar (för att hitta på något) 1000 kr varje månad i 36 månader. Med rak amortering betalar du mer i början och mindre i slutet (eftersom du bara betalar ränta på det lån som återstår, i annuitet slås det ut på hela tiden så att säga)
Kostnadsmässigt är det skit samma skulle jag tro...
August 11, 2005
Laglorden wrote: Det är väl inte så komplicerat? Med Annuitet så betalar du lika mycket varje gång. Typ du lånar 30.000 och betalar (för att hitta på något) 1000 kr varje månad i 36 månader. Med rak amortering betalar du mer i början och mindre i slutet (eftersom du bara betalar ränta på det lån som återstår, i annuitet slås det ut på hela tiden så att säga)
Kostnadsmässigt är det skit samma skulle jag tro...
Fördelen med annuitet är i så fall at du alltid vet hur mycket du kommer få betala, till skillnad från rak amortering, då summan ändras i takt med at man betalar av.
1 Guest(s)