June 18, 2001
beta wrote: [quote=csm101][quote=Öwall][quote=blejf]vilka ska göra film har fildelarna tänkt.
filmbolagen?
Varför lägga ner miljoner för att producera en film om folk ändå laddar ner den gratis?
Varför vara tvingad att pröjsa 500kr/kvartal för att kunna se på svt1-2 och 24 när dom ändån bara visar skit?
Tsss... svt producerar överlägset bäst faktaprogram av alla svenska kanaler. Dessutom visar de debatter från bl.a. riksdagen direkt eller nästan direkt. Du kanske inte värdesätter det, men för mig är det ganska väsentligt i en demokrati att det finns samhällsprogram av det omfånget och den kalibern. Jag kan nästan gissa att de som klagar på svt inte tar del av samhällsdebatten någon annanstans heller.
Skulle svt kopiera övriga kanaler och bli en förlängning av Hollywood och annat amerikanskt skit blandat med tjugotalet tävlingsprogram i olika former, skulle istället jag börja protestera över licensen. En allt för stor del av svt:s tablå ägnas redan åt det. Lyckligtvis sänder de också kulturprogram och filmer som inte är mainstream.
January 13, 2003
csm101 wrote: [quote=beta] Det vet jag mycket väl. Poängen var bara att politiker gnäller för att folk laddar ner filmer sen så har dom så länge jag kan minnas tvingat oss att betala för saker vi inte ens använder. Och eftersom jag då betalar tv-licens, borde jag då automatiskt inte få lov att ladda ner ALLT som producerats av svt då jag redan har betalat för det?
Edit: 500kr/kvartal motsvarar minst kostnaden av 5 biobesök. och eftersom svt inte pröjsar en biosallong till gemeneman anser jag för övrigt att jag ska få underhållning för minst de 500kr dvs runt 5 storfilmer/kvartal då det är så mycket jag får om jag lyfter arslet och går ner för trappen. Inte får jag se en enda bra film på svt!
Men som sagt, dina 500 går ju inte till filmer i första hand, utan till olika prgram (läs serier) som svt gör. Och de finns att kolla på på nätet med om man känner för det.
Att påstå att du inte anvädner svt:s tjänster är fel. Något program kollar du på och radio lyssnar väl alla också på, vare sig det är nyheterna i bilen eller rix morgonzoo.
Jag tycker också at man borde få mer för sina pengar, men det är inte argumentet jag använder mig av för att ladda ner filmer.
Och att lada ner filmer som går på bio med det argumntet blir ju bara ännu mer fel, då svt (och tv i ren allmänhet) aldrig visar en biofilm så snart den släppts, tar ju nåt år för fimlen at koma till tv och vid det tillfället tycker du längre inte att filmen är bra eller något märkvärdigt.
Miljoner svenskar är just nu glada över fotbollsvm, men en stor del av pengarna som krävdes för att köpa rätigheterna måse ju ha kommit från tv-avgiften ju.
Slutpunkten är att du får ladda ner precis hur mycket du vill, men att rättäfrdiga det på felaktiga grunder ska du hålla dig undan från.
Saken är den att det är lag på att betala för tjänster man inte använder.
Bodström vill ju införa samma system på bredband. Att man betalar avgift och gör det tillåtet att ladda ner. Men där uppkommer samma problem. Folk kommer få betala för tjänster dom inte använder. Jag kanske lyssnar på Rix, men min tv-radio-licens går inte till dom utan enbart SR´s kanaler, P1-P4 och ett par till dom har. Jag kollar på tv men inte på 1-2, 24 eller barn/kunskapskanalen.
Vilket gör att jag tycker det är fel att lägga så mycket pengar på något jag inte använder mer än 1h på julafton.
Samma fenomen kommer komma sen om Bodström får igenom sitt förslag med avgift på bredband istället. 80% av folket får pröjsa avgift för något dom inte använder.(Även om nedladdningen säkerligen kommer öka om så är fallet).
August 11, 2005
beta wrote:
Saken är den att det är lag på att betala för tjänster man inte använder.
Bodström vill ju införa samma system på bredband. Att man betalar avgift och gör det tillåtet att ladda ner. Men där uppkommer samma problem. Folk kommer få betala för tjänster dom inte använder. Jag kanske lyssnar på Rix, men min tv-radio-licens går inte till dom utan enbart SR´s kanaler, P1-P4 och ett par till dom har. Jag kollar på tv men inte på 1-2, 24 eller barn/kunskapskanalen.
Vilket gör att jag tycker det är fel att lägga så mycket pengar på något jag inte använder mer än 1h på julafton.
Samma fenomen kommer komma sen om Bodström får igenom sitt förslag med avgift på bredband istället. 80% av folket får pröjsa avgift för något dom inte använder.(Även om nedladdningen säkerligen kommer öka om så är fallet).
Ungefär som kassetavgiften idag menar du?
Sjäv anser jag att jag inte vill ge ett skit i avgift så länge man ser idiote på MTV som visar upp hur många bilar och skithus de har. Kan de ha råd med sånt även om det piratkopiera så klarar de sig utan extainkomster via avgitfer etc från oss.
Just tvavgiften ( som jag är si och så med om den ska vara eller ej) är för själva tv:n och inte om du kollar på svt eller ej. Ungefr som trafikförsärkringen på fordon, vill du anvädna fordonet måste du ha trafikförsäkring. Enda skillnaden är att du intekan avställa tv:n, bara sälja för att slippa avgiften.
Nu är det olyckligtvis så at du personligen inte använder svts, urselelr srs tjänster men många fler miljoner gör det och således är det inte orimligt att man betalar för det. Sen hur mycket man får för sina pengar är subjektivt.
November 22, 2001
csm101 wrote: [quote=Öwall][quote=blejf]vilka ska göra film har fildelarna tänkt.
filmbolagen?
Varför lägga ner miljoner för att producera en film om folk ändå laddar ner den gratis?
Filmbolagen tjänar ofta in kostnaderna för att producera filmen första helgen den går på bio. Så de skulle fortfarande tjäna massor även om det inte såldes en enda dvd.
November 26, 2002
Json_81 wrote: [quote=csm101][quote=Öwall][quote=blejf]vilka ska göra film har fildelarna tänkt.
filmbolagen?
Filmbolagen tjänar ofta in kostnaderna för att producera filmen första helgen den går på bio. Så de skulle fortfarande tjäna massor även om det inte såldes en enda dvd.
precis, dessutom tror jag att reklamfinansiering kommer gå upp i framtiden.
men dvd-försäljningen kommer inte gå ner till noll, filmbolagen kommer ju snarare sänka priserna.
March 12, 2006
Öwall wrote: [quote=Json_81][quote=csm101][quote=Öwall][quote=blejf]vilka ska göra film har fildelarna tänkt.
filmbolagen?
men dvd-försäljningen kommer inte gå ner till noll, filmbolagen kommer ju snarare sänka priserna.
jo det gör dom säkert och det kan se snyggt ut att ha original.
October 17, 2004
Det finns ju bara en lösning.
Lägg din röst på porrpartiet 2010!
http://www.porrpartiet.se
Vi SATSAR på valet 2010
October 28, 2004
Json_81 wrote: [quote=csm101][quote=Öwall][quote=blejf]vilka ska göra film har fildelarna tänkt.
filmbolagen?
varför skulle man gå på bio när man lika gärna kan ladda hem den då ifrån nätet?
Att matrialet skulle legaliseras är en riktigt riktigt dålig idé. Hur ska det funka i praktiken? det är lättare sagt än gjort så att säga. Ett kraftigt NEJ kommer ifrån min sida
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
August 11, 2005
blejf wrote: [quote=Öwall][quote=Json_81][
jo det gör dom säkert och det kan se snyggt ut att ha original.
Jag vet att filmbolagen tjänar enorma summor redan första helgen, men det kommer ju bara leda till att det är de stora bolagen som regerar filmbranchen (läs hollywood) då de mindre aktörerna inte kommer våga satsa enorma summor på filmer som skulle kunna floppa.
Att försäljningen av dvd skulle gå ner tror jag inte på, vare sig folk laddar ner eller ej, det kommer alltid finnas folk som köper filmerna på dvd. Däremot skulle priset få kunna gå ner för att hålla uppe försäljningen.
Tycker personligen inte att priset på dvds är alltför farligt... har själv under det senaste året köpt st dvds, alla i special edition eller boxar och jag har inte betalat för mer än typ 169 spänn för någon av mina singel-dvds.
fast å andra sidan så har jag inte köpt en film på dvd direkt när den släps heller så mitt resonemang håller inte riktigt.
March 7, 2004
Det är väl helt enklet för dyrt att köpa dvd. 169 spänn för en film man ser en eller ett par gånger är ju inte precis billigt. Lösningen är väl att betala för att kunna ta hem film från nätet, något som redan funkar men är lika dyrt som att köpa filmen i affär, och då försvinner ju poängen. Om man kunde tanka hem filmer i perfekt kvalite för typ 20 spänn tror jag att väldigt många skulle göra det istället för att ladda hem dem olagligt.
August 11, 2005
Jag själv laddar ner filmer och det är inget jag hyschar om. Men då är det ju för at se om filmen är något att ha, är den det så köper jag den på dvd och då är det inte som att man slösat bort pengar på en kass film.
Jag skulle kunna tänka mig lite högre pris med på att få tanka hem en film i bra kvalité.
November 26, 2002
Json_81 wrote: [quote=Öwall] precis, dessutom tror jag att reklamfinansiering kommer gå upp i framtiden.
Där sa du något. Med tanke på hur mycket reklam det redan är i alla filmer borde man nästan få betalt för att se dem 😉
kom och tänka på det när jag såg lokas reklamkampanj, köp en loka och få en låt från cdon, coca cola har väl haft liknande kampanjer också.
det är nog inte alls omöjligt att finansiera musik i större skala gratis, och kanske till och med filmer med reklampengar
August 28, 2004
Tallji wrote: [quote=Json_81][quote=csm101][quote=Öwall][quote=blejf]vilka ska göra film har fildelarna tänkt.
filmbolagen?
varför skulle man gå på bio när man lika gärna kan ladda hem den då ifrån nätet?
Att matrialet skulle legaliseras är en riktigt riktigt dålig idé. Hur ska det funka i praktiken? det är lättare sagt än gjort så att säga. Ett kraftigt NEJ kommer ifrån min sida
Personligen så laddar jag ned drösvis med saker. Gillar jag dem, så köper jag sakerna. Varför gå på BIO när man kan ladda ner det? Varför köra en Porsche när man kan köra en Volvo? Det är en större upplevelse helt enkelt att gå på bio. I min mening tycker jag att det bör legaliseras, sedan om man vill stödja branschen med en peng, så gör man det. Svenska filmer brukar inte släppas på nätet långt efter de gått på BIO i vilket fall som helst, de filmerna som inte går på bio finns det väl inte så stort intresse i releasescenerna i vilket fall som helst.
Låt säga en film från Hollywood endast drar in 1040 miljoner, så förlorar de 3 miljoner från att några Svenskar laddar ned den, och inte köper den. Vad hemskt! Spielberg får lite mindre kosing att göra nästa film, dock så gick denna med 400 mille plus. Inte så dåligt för några månaders arbete.
2 Guest(s)