Angående svenskan på TV|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Angående svenskan på TV
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 5, 2006 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte riktigt vad ni läst innan eller om ni har någon direkt åsikt om det, men hur som helst så har det diskuterats tidigare och debatten är väl på inga vis över. Det råder delade meningar mellan bolagen, men i det stora hela är de överens om att språket ska vara neutralt och totalt färglöst.

Min egen ställning till det hela är att jag gillar färg i språket, men eftersom TV inte delar denna inställning så får jag väl finna mig i det. Dock så av någon anledning gör man undantag tydligen och släpper igenom folk som faktiskt pratar riktigt jävla illa. Har man nu satt upp en norm kan man ju fråga sig varför man helt plötsligt väljer att frångå detta.
Jag förstår inte riktigt varför. jag vet inte om det rör sig om något patetiskt försök att vara politiskt korrekt eller om man helt enkelt slarvat, men nog fasen känns det som om man skulle kunna ställa sådana krav på TV att de åtminstone försöker följa sina egna riktlinjer. Kvaliten på TV blir allt sämre uppenbarligen och detta trots att det är mer reklam än någonsin på TV.

Jag var nere i vardagsrummet nämligen för att titta om det fanns något kvar av pepparkakshuset vi bestämde oss för att riva tidigare och ser då hur min tre år gamla lillebror sitter och tittar på något barnprogram. Det är tydligen några pojkar som leker Tjuv och polis och jagar någon kille. De tacklar honom och det visar sig vara fel person, tough luck, tänker jag och ska precis gå tillbaka med en del av huset. Deras far kommer då in och säger något i stil med "Jaså det är till att leka tjyv och polis." Alltså fy fan! säger jag bara. Jag vill inte att mina syskon, barn, eller andra ska börja låta som några förbannade korkade stockholmare! Skärpning TV!

//Andreas

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
998993
January 5, 2006 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Dagens I-landsproblem är alltså att dina syskon sitter och ser på ett tv-program där de utalar 'tjuv' som 'tjyv'?

laugh

Dogmeat
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
998998
January 5, 2006 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Dagens I-landsproblem är alltså att dina syskon sitter och ser på ett tv-program där de utalar 'tjuv' som 'tjyv'?

laugh

Här sitter han och verkligen anstränger sig för att hitta någonting som är fel, och det här är tacken?!

Marcan-
Member
Medlem
999000
January 5, 2006 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

TinyTeeth wrote: [quote=Marcan-]Dagens I-landsproblem är alltså att dina syskon sitter och ser på ett tv-program där de utalar 'tjuv' som 'tjyv'?

laugh

Här sitter han och verkligen anstränger sig för att hitta någonting som är fel, och det här är tacken?!

Nu har jag inte varit uppe speciellt länge ännu men kan nästan lova att det här kommer bli det fånigaste jag läst idag.

Dogmeat
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
999004
January 5, 2006 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=TinyTeeth][quote=Marcan-]Dagens I-landsproblem är alltså att dina syskon sitter och ser på ett tv-program där de utalar 'tjuv' som 'tjyv'?

laugh

Nu har jag inte varit uppe speciellt länge ännu men kan nästan lova att det här kommer bli det fånigaste jag läst idag.

Du behöver kalibrera din sarkasmometer.

Marcan-
Member
Medlem
999007
January 5, 2006 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

TinyTeeth wrote: [quote=Marcan-][quote=TinyTeeth][quote=Marcan-]Dagens I-landsproblem är alltså att dina syskon sitter och ser på ett tv-program där de utalar 'tjuv' som 'tjyv'?

laugh

Du behöver kalibrera din sarkasmometer.

Syftade såklart inte på ditt inlägg utan Delph1's 🙂

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
999017
January 5, 2006 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Är detta någon sorts skämt? 😛

Tjyv är väl inte Stockholmska utan snarare gammal Svenska?

Dagens fåntråd.

oizo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 602
999032
January 5, 2006 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

jag bor i stockholm och jag har inte hört en enda jevel säga Tjyyyv. de e bara gamlingar på TV isf. så att det är korkade stockholmare som säger nått. ja du kanske ska åka hit först å inse att det bor folk från hela sverige här så här pratas det allt möjligt....

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
999068
January 5, 2006 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

oizo wrote: jag bor i stockholm och jag har inte hört en enda jevel säga Tjyyyv. de e bara gamlingar på TV isf. så att det är korkade stockholmare som säger nått. ja du kanske ska åka hit först å inse att det bor folk från hela sverige här så här pratas det allt möjligt....

Jag har träffat flera stockholmare som säger tjyv och tjyva.
Fast dagens ungdomar säger väl baxa eller vad det hette.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
999077
January 5, 2006 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=oizo]jag bor i stockholm och jag har inte hört en enda jevel säga Tjyyyv. de e bara gamlingar på TV isf. så att det är korkade stockholmare som säger nått. ja du kanske ska åka hit först å inse att det bor folk från hela sverige här så här pratas det allt möjligt....

"racka" är väl rätt term nuförtiden?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
999081
January 5, 2006 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: [quote=Json_81][quote=oizo]jag bor i stockholm och jag har inte hört en enda jevel säga Tjyyyv. de e bara gamlingar på TV isf. så att det är korkade stockholmare som säger nått. ja du kanske ska åka hit först å inse att det bor folk från hela sverige här så här pratas det allt möjligt....

"racka" är väl rätt term nuförtiden?

Jaha, så kanske det är. Jag känner mig tokgammal när jag inser att jag inte förstår hälften av all konstig slang som pratas.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
999085
January 5, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Vet inte riktigt vad ni läst innan eller om ni har någon direkt åsikt om det, men hur som helst så har det diskuterats tidigare och debatten är väl på inga vis över. Det råder delade meningar mellan bolagen, men i det stora hela är de överens om att språket ska vara neutralt och totalt färglöst.

Min egen ställning till det hela är att jag gillar färg i språket, men eftersom TV inte delar denna inställning så får jag väl finna mig i det. Dock så av någon anledning gör man undantag tydligen och släpper igenom folk som faktiskt pratar riktigt j**la illa. Har man nu satt upp en norm kan man ju fråga sig varför man helt plötsligt väljer att frångå detta.
Jag förstår inte riktigt varför. jag vet inte om det rör sig om något patetiskt försök att vara politiskt korrekt eller om man helt enkelt slarvat, men nog fasen känns det som om man skulle kunna ställa sådana krav på TV att de åtminstone försöker följa sina egna riktlinjer. Kvaliten på TV blir allt sämre uppenbarligen och detta trots att det är mer reklam än någonsin på TV.

Jag var nere i vardagsrummet nämligen för att titta om det fanns något kvar av pepparkakshuset vi bestämde oss för att riva tidigare och ser då hur min tre år gamla lillebror sitter och tittar på något barnprogram. Det är tydligen några pojkar som leker Tjuv och polis och jagar någon kille. De tacklar honom och det visar sig vara fel person, tough luck, tänker jag och ska precis gå tillbaka med en del av huset. Deras far kommer då in och säger något i stil med "Jaså det är till att leka tjyv och polis." Alltså fy fan! säger jag bara. Jag vill inte att mina syskon, barn, eller andra ska börja låta som några förbannade korkade stockholmare! Skärpning TV!

//Andreas

Jag håller iaf med dig. Blir riktigt förbannad när de säger fel hela tiden, gång på gång dessutom. Som nu med alla orkaner, så säger det "sekundmeter" hela j*vla tiden 😡 Finns inget som heter så..."meter per sekund" heter det!

Ett annat exempel är "doping" som Peter Jihde envisades med hela tiden i Athen-OS bl.a. Finns inget som heter så i svenskan heller, "dopning" heter det ju! "Doping" är engelska!

Andreas Galistel
Member
Medlem
999087
January 5, 2006 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant 🙂

padda wrote: Är detta någon sorts skämt? 😛

Ja det är det 🙂

//Andreas

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
999129
January 5, 2006 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Vet inte riktigt vad ni läst innan eller om ni har någon direkt åsikt om det, men hur som helst så har det diskuterats tidigare och debatten är väl på inga vis över. Det råder delade meningar mellan bolagen, men i det stora hela är de överens om att språket ska vara neutralt och totalt färglöst.

Min egen ställning till det hela är att jag gillar färg i språket, men eftersom TV inte delar denna inställning så får jag väl finna mig i det. Dock så av någon anledning gör man undantag tydligen och släpper igenom folk som faktiskt pratar riktigt j**la illa. Har man nu satt upp en norm kan man ju fråga sig varför man helt plötsligt väljer att frångå detta.

//Andreas

Skaffa dig ett liv istället vetja.

Andreas Galistel
Member
Medlem
999139
January 5, 2006 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: Skaffa dig ett liv istället vetja.

Din attityd måste ju vara det i särklass sämsta jag varit med om på ett forum.

//Andreas

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
999170
January 5, 2006 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Redzo]Skaffa dig ett liv istället vetja.

Din attityd måste ju vara det i särlass sämsta jag varit med om på ett forum.

//Andreas

Huh ! Du felstavade särklass. Jag vill inte att mina barn ska lära sig skriva fel om dom läser dina inlägg.
Känner du ironin 👿
Språket är en levande väsen som förändras hela tiden. Acceptera det.
Och din inställning mot "korkade stockholmare" är ju fin.

Andreas Galistel
Member
Medlem
999176
January 5, 2006 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: [quote=Delph1][quote=Redzo]Skaffa dig ett liv istället vetja.

Din attityd måste ju vara det i särlass sämsta jag varit med om på ett forum.

//Andreas

Huh ! Du felstavade särklass. Jag vill inte att mina barn ska lära sig skriva fel om dom läser dina inlägg.
Känner du ironin 👿
Språket är en levande väsen som förändras hela tiden. Acceptera det.
Och din inställning mot "korkade stockholmare" är ju fin.

Hela poängen med tråden var en ironisk historia som tyvärr endast padda lyckades uppsnappa. Jag skriver till och med i den att jag uppskattar färg i språket, men likväl stirrar ni blint fel.
Får väl ge dig en lite dispens dock eftersom du troligen inte sett vad jag skrivit innan, men för att göra det tydligt då:

IRONI

//Andreas

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
999177
January 5, 2006 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Känns som om någon trampade någon på en öm tå. :eye:

Andreas Galistel
Member
Medlem
999179
January 5, 2006 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Känns som om någon trampade någon på en öm tå. :eye:

Tack 😉

//Andreas

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
999227
January 5, 2006 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1... Vad var det i det pepparkakshuset sa du?

😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 98
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL