August 16, 2003
nu har jag en lite annorlunda fråga, det är så att just nu så får man ju ha sommardäck, och man får ha vinterdäck (dubbdäck) men jag undrar om man får ha blandat?
just nu har jag sommardäck fram och dubbdäck bak, farsan säger att det är olagligt att ha det så men jag hittar ingenstans där det står att det skulle vara olagligt att köra så, farsan motiverar även med att det påverkar köregenskaperna, visst hade jag haft sommardäck på höger sida och vinterdäck på vänster sida så hade det nog kunnat vara trafikfarligt vid exempelvis hårda inbromsningar, men som det är nu så påverkar det ju inte stabiliteten eller något.
och varför har jag nu 2 sommardäck och 2 vinterdäck? jo, för att jag har en bakhjulsdriven bil och dom två vinterdäcken ska kastas dom är kanske 15 år gamla, och jag leker nu med dom.
March 13, 2008
Er det inte forbjudet med sommardekk efter 1. desember? Och vica versa med vinterdäcken (med pigg)?
http://www.transportstyrelsen......jup-alder/
"Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil klass I (*), lätt lastbil, lätt buss och personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon."
Står intet om vinterdäck....
Men på
http://www.transportstyrelsen......interdack/ :
"Vinterdäck krävs *)
1 december–31 mars om det är vinterväglag.
Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter."
*) Kravet på vinterdäck gäller inte tunga fordon.
August 11, 2002
http://www.transportstyrelsen......interdack/
"Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet."
December 16, 2003
Poontus wrote: men som det är nu så påverkar det ju inte stabiliteten eller något.
Ooo, I beg to differ. Tänk på vad som kan hända i kurva med olika grepp
bak & fram. Därför det inte är tillåtet. Riktigt j***a illa är det om fronten har bättre grepp än arslett. Det har jag råkat ut för... inte kul alls.
Bara att "burna" väck dubbarna eller dra för hand (det gjorde jag en gång i tiden då jag inte hade råd med sommardäck 😉 )
Om du nu måste ha dessa sulor på.
Sen har jag hört (och det låter vettigt) att man inte får ha olika mönster
på höger/väster (bak/fram oxå?).
August 16, 2003
Coalan, tack, det var precis det som jag var ute efter.
Marre, jag har alltid dom bästa däcken fram (nu har nog 2 år gamla sommardäck för 9000kr bättre grepp än 15 år gamla slitna vinterdäck där sågott som samtliga dubbarna är bortslitna)
sen om man ska drifta så är det ju meningen att det ska släppa bak, släpper det även när man inte vill då gasar man för mycket eller kör för fort för väglaget och det är ju dumt om det inte är meningen, men släpper det bak så har jag minst 9 av 10 gånger full kontroll och jag kommer snabbt ut sladden om det är det som är meningen eller om jag vill fortsätta och drifta runt slaktade bilar och lyktstolpar på en parkering.
däremot den värsta mardrömmen för mig är när det släpper fram, då känner jag mig mer eller mindre körd, då är det ofta försent och jag kan inte göra något, bilen bara glider dit jag inte vill, rakt fram i en kurva till exempel, jag har fastnat med bilen på detta sätt en gång, en annan gång var jag nära att köra över en skyld (nu var det iof tur att någon annan redan hade mejat ner skylten före mig men jag var inte många decimeter ifrån. det är kanske lite annorlunda på nya bilar med en massa elektroniska hjälpsystem, men på min Volvo 740 så vill jag då inte att det släpper fram.
det enda som kvarstår är vad som räknas som dubbade, samtliga dubbar har antingen lossnat eller är nerslitna så att dom inte har kontakt med vägen
August 16, 2003
Transportstyrelsen wrote: De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar.
nu är det ju dumt att bromsa i kurvor, men dom gånger som jag har gjort det så har det släppt fram (80% av bromsverkan är väl på framdäcken) och det är då som jag har glidit rakt fram utan att kunna styra
March 14, 2001
Å andra sidan är det bra mycket mindre chans att få sladd i en exempelvis en kurva med de bra däcken bak, även om du än tror dig har bra koll när du får sladd.
Marre, olika mönster kan jag inte tro att man inte få ha, däremot måste dimensionerna vara lika på varje hjulpar. Fram och bak får det väl diffa något jämfört med registreringsbeviset, hur mycket minns jag inte. 5%?
March 13, 2008
http://www.vg.no/bil-og-motor/.....tid=137863
Jag har de beste foran fordi de slites mest... Men som testen jag refererer til viser s[ er det kanskje inte idiotisk iallefall.
December 16, 2003
Snorch wrote: Å andra sidan är det bra mycket mindre chans att få sladd i en exempelvis en kurva med de bra däcken bak, även om du än tror dig har bra koll när du får sladd.
Marre, olika mönster kan jag inte tro att man inte få ha, däremot måste dimensionerna vara lika på varje hjulpar. Fram och bak får det väl diffa något jämfört med registreringsbeviset, hur mycket minns jag inte. 5%?
Mmmm... nu kör jag på 3+1 i mönster, hihi. Att få släpp fram, ja då går bilen bara rakt framåt, oftast in i snödriva eller så hinner man återfå kontrollen. Sticker baken så blir det ofta en piruett av det hela. Då börjar vi prata riktig fara inte bara för sig själv utan mötande. Bl.a. därför som framhjulsdriften anses vara säkrare, för även pådrag kan som bekant orsaka sladd. Sen är det naturligtvis en vanesak, hur väl man känner sin bil. Och om man känner när den är på G att börja driva, eller om den beter sig bedrägligt och släpper allt på en gång.
Pontus: Sitter det dubbar i så kommer nog farbror blå att klassa det som
dubbat varesig de är rostiga eller inte.
December 16, 2003
anton41 wrote: http://www.vg.no/bil-og-motor/.....tid=137863
Jag har de beste foran fordi de slites mest... Men som testen jag refererer til viser s[ er det kanskje inte idiotisk iallefall.
Ur ett rent bromssträckperspektiv så är ju det naturligtvis riktigt. Läste inte hela artikeln, men faktum kvarstår (nu håller inte Pontus med om det och det han all rätt till) att i varje fall 4 förare av 5 har lättare att parera en framhjulssladd.
I slutändan kommer vi ju till det att avpassa farten till underlaget.....
August 16, 2003
jag blev faktiskt stoppad av polisen tidigare i veckan, jag var påväg hem och höll en ganska så hög hastighet i en rondell. "du har hög hastighet i kurvorna, och så kör du en bil som är lätt att stjäla"
745 med fällda säten och lite svarta sopsäckar därbak, polisen som var mycket trevlig hade nog förväntat sig att se en pundare som körde. (halv 3 på natten dessutom). hur som helst så fick jag blåsa, han sa inget om däcken, jag hade dessutom en liten stund tidigare bränt runt 2x540 graders cirklar eller vad man nu kallar det så det luktade en hel del bränt gummi när jag vevade ner rutan 🙂
får jag sladd med framdäcken så glider jag okontrollerat rakt fram, in i mötande, snödriva, lyktstolpe. för att återfå kontrollen så måste jag vrida däcken rakt, för att återfå greppet, men då det är en kurva så är rakt fram inge vidare, ska jag då svänga igen och åter tappa greppet eller ska jag bromsa utan att svänga, men det är som sagt en kurva och redan här har jag kommit många meter för långt fram utan att lyckas svänga
släpper det bak, så är det bara att släppa gasen och styra i motsatt riktning som sladden, detta sker för mig nu efter flera tusen mil som en reflex.
sen visst alla bilar är olika, körde Ford Focus 06 en hel del tidigare och den beter sig ju helt annorlunda
December 28, 2005
Snorch wrote: Å andra sidan är det bra mycket mindre chans att få sladd i en exempelvis en kurva med de bra däcken bak, även om du än tror dig har bra koll när du får sladd.
Har man bättre däck fram så kanar man istället fram. Hur man än vrider och vänder på det så kör man alldeles för fort om det släpper.
Vissa hävdar att man ska ha de bästa däck på de drivande hjulen av förklarliga skäl. Sedan hävdar vissa att man ska har bästa däcken bak (vem kommer inte ihåg leksaksbilen på bandslipen?)...
Jag hävdar att det är skitsamma - kör lagom fort så klarar du dig!
Snorch wrote: Marre, olika mönster kan jag inte tro att man inte få ha, däremot måste dimensionerna vara lika på varje hjulpar. Fram och bak får det väl diffa något jämfört med registreringsbeviset, hur mycket minns jag inte. 5%?
Dimensionerna får inte diffa på samma drivande axel, har du 4x4 så får det inte diffa alls. Detta för att differential(erna) inte ska ta skada.
I övrigt finns det inga förbud mot dimensionsskillnader så länge bilen inte är helbilsgodkänd...
March 10, 2003
Orsaken man alltid skall ha bästa däcken bak, oavsett var driften på bilen sitter.
Har att göra med hur rörelseenergin och Centrifugalkraft fungerar.
Detta mäker man särskilt väl på våta underlag eller när det släpper med bilen (i de fallen man skapar sig en sladd, man får aldrig en sladd).
Orsaken till att man vill ha de bättere däcken bak är att man inte vid ett sådan tillfälla vill att baken på bilen inte skall färdas snabbare eller påverka färdriktningen på bilen, pga att greppet skiljer.
Den vanligaste orsaken är att man spinner och baken har högre rörelseenergi pga att greppet mot vägen är sämre.
Detta är en av sakerna man får lära sig i körskolan och särskilt på halkbanan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2002
Json_81 wrote: Jag tänkte bara passa på att poängtera att det endasat är krav på vinterdäck vid vinterväglag.
Så ett normalår här i göteborgstrakten handlar det om 1-2 veckor per år 🙂
Sen är det väl lite av en tolkningsfråga också. om det är torrt och 5grader men ligger lite snö i diket så kan de plocka dig. Vad jag hört iaf. 😮
December 6, 2006
Json_81 wrote: Jag tänkte bara passa på att poängtera att det endasat är krav på vinterdäck vid vinterväglag.
Så ett normalår här i göteborgstrakten handlar det om 1-2 veckor per år 🙂
Lag om vinterdäck
Det är lag att ha vinterdäck på bilen från den 1 december till 31 mars om vinterväglag råder. Tunga fordon inkluderas inte i lagen om vinterdäck men Vägverket rekommenderar att även dessa ska använda vinterdäck när vinterväglag råder.
Det finns vissa undantag för att köra ett fordon utan vinterdäck under perioden 1 december – 31 mars:
* Vid körning till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
* Om fordonet är trettio år eller äldre.
* Vid bogsering eller provkörning.
* Om körning påbörjas eller avslutas utomlands.
* Om fordonet enligt vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på fordon när det råder vinterväglag.
http://www.nordendack.se/151/p.....skola.html
Så om du inte går under någon av undantagen lär du antagligen få böter.. inte särskilt värt att chansa 🙂
April 24, 2007
Dehman wrote: Sen är det väl lite av en tolkningsfråga också. om det är torrt och 5grader men ligger lite snö i diket så kan de plocka dig. Vad jag hört iaf. 😮
Stämmer, jag har hört liknande. Detta beror på att sommardäcken blir för hårda vid temperaturer under 5 plusgrader.
Vinterdäcken har en annan (mjukare) gummiblandning vid den temperaturen vilket leder till bättre grepp och kontroll.
Jag monterar vinterdäck (dubbade) när temperaturen börjar hamna där ungefär.
1 Guest(s)