December 11, 2002
Shikar wrote: Jag monterar vinterdäck (dubbade) när temperaturen börjar hamna där ungefär.
Du tycker behovet av dubbdäck finns i GBG? Ett bra friktionsdäck hade inte dugit? Det sparar ju både väg, ljudnivå och miljö.
Blir fan tokig på alla dårar som kör med dubbdäck när vägarna där man bor aldrig blir snötäckta.
March 10, 2003
Joni - Jag tycker dubb är bättre här på västkusten där vi inte får snö. Utan mer får slask med is, eller bara is.
Friktionsdäcken är bra, men helt värdelösa i min stad på vintern.
Kullerstensgator där is är överhängande, de med friktionsdäck bara slirar runt som yra höns på vintern.
Däremot så tycker jag att om man bor där det ligger snö och sånt kan välja friktionsdäcken.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 22, 2001
opA87 wrote: Vet att det stod "när vinterväglag råder".. och det som sedan står under är väl vad som gäller då vinterväglag inte råder och det är någongång mellan 1dec-31mars 🙂
Antar att det var detta du gnällde över ?
Lägg med en källa när du citerar.
http://jakobsbergspolisen.blog.....vglag.html
Det är fullt lagligt att ha vanliga sommardäck sålänge det inte är vinterväglag. Ja, det är lite luddig definition på vad som egentligen är vinterväglag.
Ang dubb eller inte dubb, när det väl blir kasst väglag här nere så är det isigt, då hjälper inte friktionsdäck alls.
Miljöpåverkan från dubbdäck är högst tveksam, miljömuppar brukar ropa om det, men bevisningen på det är sämre.
December 6, 2006
Json_81 wrote: Lägg med en källa när du citerar.
Trodde jag hade gjort det 🙂
March 10, 2002
opA87 wrote: Trodde jag hade gjort det 🙂
Är det verkligen så svårt att att förstå när det står OM?
April 18, 2003
Joni wrote: Du tycker behovet av dubbdäck finns i GBG? Ett bra friktionsdäck hade inte dugit? Det sparar ju både väg, ljudnivå och miljö.
Blir fan tokig på alla dårar som kör med dubbdäck när vägarna där man bor aldrig blir snötäckta.
Jag antar att ni även i Göteborg har problem med återfrysning av blöta vägar vintertid? Det har iaf varit så dom ggr jag varit nere där vintertid. Vid återfrysning och frostfällning får du väldigt lätt en ishalka som dubben verkligen gör nytta på, tror man annat så lurar man sej själv. På snöföre är tvärtom oftast dubbfriadäck bättre pga mer sajpningar.
opA87 wrote:
http://www.nordendack.se/151/p.....skola.html
Så om du inte går under någon av undantagen lär du antagligen få böter.. inte särskilt värt att chansa 🙂
Den där listan är inte aktuell längre då undantaget för utlandsreggade bilar och färder till/från utlandet tas bort 1/12.
Dehman wrote: Sen är det väl lite av en tolkningsfråga också. om det är torrt och 5grader men ligger lite snö i diket så kan de plocka dig. Vad jag hört iaf. 😮
Det får inte vara vinterföre på den väg man kör samt anslutande vägar enligt polisen, så det är lättare än man tror att bli tagen för detta. Jag har snackat med ett flertal trafikpoliser om detta och tydligen verkar detta vara vad dom går efter. Men jag förstår inte hur man kan riskera sitt och andras liv genom att köra med sommardäck på vintern så jag skulle gärna se att detta ändrades, lag på vinterdäck=vinterdäck, punkt slut.
January 1, 2002
Joni wrote: Du tycker behovet av dubbdäck finns i GBG? Ett bra friktionsdäck hade inte dugit? Det sparar ju både väg, ljudnivå och miljö.
Blir fan tokig på alla dårar som kör med dubbdäck när vägarna där man bor aldrig blir snötäckta.
Kör bil i göteborg innan du yttrar dig, tack
Jonatan Hertzberg said
Shikar wrote: Jag monterar vinterdäck (dubbade) när temperaturen börjar hamna där ungefär.
Du tycker behovet av dubbdäck finns i GBG? Ett bra friktionsdäck hade inte dugit? Det sparar ju både väg, ljudnivå och miljö.
Blir fan tokig på alla dårar som kör med dubbdäck när vägarna där man bor aldrig blir snötäckta.
Lär bli dubbdäcksförbud även i GBG iframtiden https://xn--vinterdckdatum-cib.....cksforbud/
July 27, 2004
Poontus said
... släpper det bak, så är det bara att släppa gasen och styra i motsatt riktning...
Beror på hur snabbt sladden kommer. Just Volvo 740 var ju närmast ökända för att få en överraskande sladd jämfört med äldre modeller. Bakhjulen håller greppet längre, men när det sedan släpper blir det snabb rotation i sidled (piruett).
Både Amazon, 140 och 240-serierna hade mycket snällare uppträdande. Med några sandsäckar i bagaget fick man även ganska bra fäste.
När jag var ung tyckte jag också att kontrollerad sladd (bakhjulsdrift) var att föredra framför okontrollerad rörelse i tangentens riktning (framhjulsdrift).
I drygt femton år nu har jag mest kört framhjulsdrivet, och insett att det även finns situationer då det är att föredra.
1 Guest(s)