April 14, 2002
Vet att det är mycket biltrådar här just nu men här kommer ännu en.
Kollar efter bilar just nu i prisklassen <40 000:- och de jag stött på och gillat är följande:
- Opel Calibra
Volkswagen Golf
Volkswagen Corrado
Audi 89/90 Coupé
Mazda 323F
Nissan 200sx
Honda Prelude
Mazda MX3/MX6
Honda Civic
Toyota Celica
Renault Clio
Jag söker först och främst en billig bil, billig att köra och äga. Sen får den gärna vara lite sportig och ha lite drag i sig.
Nu undrar jag hur dessa bilar jag listat är, nån som har några erfarenheter? Skriv dem här! 😎
March 14, 2004
Ford focus, helt ok bil.
http://www.blocket.se/view/546.....038;city=0
September 5, 2001
Audi 89/90 Coupe? Är det s2 fast utan turbo och en 2.8l V6? isf nej.
Men om det är en S2 så är den aktuell, dock är den inte billig någonstans.
Calibran är inget att hoppa upp i taket för, går som vilken 2.0:a som helst bara att de har 2 dörrar och sticker ut lite mer än säg Ford Mondeo. Osså rostar den, fort! Så den är inget alternativ.
VW Golf/Corrado. Har varit inne på att köpa Corrado G60, det är en 1.8l kompressor matad motor. VR6:an har ~195hk och dem låter gött oavsett om dom är i en Golf eller Corrado.
Mazdorna är vanliga sugmotorer så där är väl försäkringen som är bäst skulle jag tro, men du får vad du försäkrar. Dvs inga överdrivna accelerationer och topphastigheter.
Toyota Celica? En tjejbil i GTI klassen, den kan du bara inte köpa.
Honda Prelude, helt okej om det handlar om 2.2l V-tecen, den rör på sig och varvar riktigt bra. Är det vanlig 2.2l insprut är det inte mycket att hurra för, då är VR6 bättre.
Renault Clio, har jag inget att säga om. Liten bil, lär röra sig rätt bra på småvägarna och där det svänger.
Honda Civics som ovanstående fast med lite mer effekt, helt klart ett billigt alternativ till hyffsad acceleration.
200sx, 1.8l turboladdad, bakhjulsdrift,coupe. Satsa på den, även om försäkringen är lite dyrare på denna än på de andra bilarna tror jag du kommer bli mest nöjd med denna. Den sticker ut mer än en VR6:a iaf.
Hoppas detta hjälper lite.
EDIT: VR6 ca 1.2l/mil stadskörning. Civic/Mazda/Clio 0.6-0.8l stads. 200sx ligger runt litern stadskörning. Alla siffror vid lugn körning.
September 5, 2001
Marcan- wrote: [quote=hawkie]*mycket bra hjälp*
Jag vill dock inte ha för dyr bil att köra. Så man får säkert skära ner på lite effekt då antar jag.
Ja, tror nog en civic i bra skick är ett bra alternativ.
Hör bara med ditt försäkringsbolag om vad de vill ha för försäkringen kan skilja kraftigt. Tex kostar evon 16 000/år halvförsäkring och en golf gti i samma årsmodell 12 000 skiljer "bara" 4000:- och evon är bra mycket snabbare.
Det är för att just där jag bor är golfen en olycksdrabbad bil, just GTI:in också.
December 13, 2003
Honda Crx
*Sportig
*Bränslesnål 0.68 l/mil
*Billig försäkring
*Ca 125hk/900Kg
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
December 29, 2003
Pegeout, gjord för två, en sitter i och en skjuter på.
Crx, världens minsta bil.
Satsa på en Audi Coupe med 2,3 liters 20 ventiles motor, går helt ok och motor och låda kommer att hålla hur länge som helst. Dessutom är dom rostfria. Lite dyra delar men samtidigt så är de en välbyggd bil som krånglar väldigt lite.
Annars en Honda Prelude, vilken motor som helst, när soppan kostar som den gör nu vill du inte ha en bil som drar mycket, och preluden är jäkligt kul, sticker ut mer än nån annan bil som nämts hittils i tråden, nackdelen är att den har litet baksäte. Men den ligger kanonfint på vägen.
Skulle aldrig köpa en ford eller en fransk bil, racklar så attans mycket.
December 13, 2003
Spinnjonte wrote:
Crx, världens minsta bil.
Tror att mini coopern är bra mycket mindre, men man sitter rätt bra i minin trots att man är 194 lång 🙂
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
February 1, 2002
Marcan- wrote:
1.Opel Calibra
2.Volkswagen Golf
3.Volkswagen Corrado
4.Audi 89/90 Coupé
5.Mazda 323F
6.Nissan 200sx
7.Honda Prelude
8.Mazda MX3/MX6
9.Honda Civic
10.Toyota Celica
11.Renault Clio
1. Halvsnygg men verkar inte allt för hållbar och rostar.
2. Näh
3. Småcool
4. Helt ok, rätt billiga men reservdelarna är lite dyrare..
5. Nä
6. Ja, bäst i listan.
7. Nej
8. Nej
9. Nej
10. Näst bäst.
11. Nä
October 25, 2003
http://www.blocket.se/view/545.....038;city=0
Man åker otroligt bra i dem, plus att de är riktigt snygga 🙂
Drar nästan ingenting och billig att försäkra pga 316. Finns 325 att få för samma pris, men då drar den mer och blir dyrare i försäkring så...
December 13, 2003
Spinnjonte wrote: [quote=RobB][quote=Spinnjonte] Crx, världens minsta bil.
Tror att mini coopern är bra mycket mindre, men man sitter rätt bra i minin trots att man är 194 lång 🙂
Jag menade mest baksätet, och där kan jag lova att minin har större.
Så det finns ett baksäte i den?
Har funderat på att köpa en Crx, men tvekat pga att jag trodde att den bara var 2 sittsig
December 29, 2003
RobB wrote: [quote=Spinnjonte][quote=RobB][quote=Spinnjonte] Crx, världens minsta bil.
Jag menade mest baksätet, och där kan jag lova att minin har större.
Så det finns ett baksäte i den?
Har funderat på att köpa en Crx, men tvekat pga att jag trodde att den bara var 2 sittsig
Mja. om man kan kalla det baksäte....är mer en nödlösning...Iaf det minsta baksätet jag nånsin sett...
January 12, 2004
Marcan- wrote:
- Opel Calibra
Volkswagen Golf
Volkswagen Corrado
Audi 89/90 Coupé
Mazda 323F
Nissan 200sx
Honda Prelude
Mazda MX3/MX6
Honda Civic
Toyota Celica
Renault Clio
Här kommer min helt neutrala ( 😛 ) beskrivning av några av bilarna i din lista:
Calibra: Hyfsat snygg original, slitstarka motorer (speciellt 2.0 8v och 2.0 16v). Rostar däremot en hel del,
speciellt tidiga modeller, dock inte värre än andra "liknande" bilar från samma tid.
Corrado: Liknar en tjock padda enligt mig, men smaken är ju som baken. Se upp med G60, hårt körda i
kombination med halvdan kvalitet.
Mazda 323F: Otroligt ful, rostar en hel del.
Nissan 200sx: Ser okej ut men motorerna har Kalle Anka kvalitet och de rostar en del också.
Honda Civic: Bra driftsäkerhet, hållbara motorer. Däremot är många CRX hårt körda. Sen har de plastig
känsla och rostar en del, speciellt tidiga modeller.
Toyota Celica: Halvful bil som rostar mycket. Om du köper en tidig modell, se till att få med en hink
plastic paddning på köpet
1 Guest(s)