Ännu ett socialfall betalt|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ännu ett socialfall betalt
Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 26, 2005 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick mitt lönebesked från Volvo igår. När jag ögnade igenom det blev jag lite smått konfunderad. Förutom min vanliga lön hade alla mina semesterdagar blivit utbetalda och inte nog med det. Skatten på dessa semesterdagspengar var 53%. Här måste det ha blvit fel tänkte jag och gjorde ett besök på lönekontoret. De berättade att jag var tvungen att ha 25 semesterdagar för att kunna spara några och därför hade de betalat ut alla. Tycker det är ganska dåligt då jag inte blivit informerad om detta. Hade givetvis plockat ut dom tidigare isf. Dessutom var det standard att dra så hög skatt på engångsbelopp. För 13 dagars semester fick jag ca 4 000:- netto. Inte värst mycket. Betalade totalt 12 750:- skatt. Får en att fundera på vad man får för alla dom pengarna...

Denna månaden har jag iaf dragit mitt strå till "välfärds-Sverige" och betalt ännu en socialbidragstagares lön så att de inte behöver anstränga sig. Känns riktigt bra 🙄

agge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
898310
May 26, 2005 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Denna månaden har jag iaf dragit mitt strå till "välfärds-Sverige" och betalt ännu en socialbidragstagares lön så att de inte behöver anstränga sig. Känns riktigt bra 🙄

Mona Sahlin: "det är häftigt att betala skatt" laugh :banghead:

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
898311
May 26, 2005 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Mona Sahlin kan köra upp sin Smirnoff-flaska i röven.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
898312
May 26, 2005 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till verkligheten, engångbelopp är av ondo..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Arny
Member
Medlem
898313
May 26, 2005 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Agge wrote: [quote=Arny]Denna månaden har jag iaf dragit mitt strå till "välfärds-Sverige" och betalt ännu en socialbidragstagares lön så att de inte behöver anstränga sig. Känns riktigt bra 🙄

Mona Sahlin: "det är häftigt att betala skatt" laugh :banghead:

Känns oerhört häfftigt... Kommer verkligen inte att rösta rött i nästa val. Kanske inte gör någon omedelbar skillnad men högerkanten har iaf inte höga skatter som ideologi.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
898315
May 26, 2005 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Ännu ett socialfall betalt

Äh, det är lika bra att du köper en spade och gräver ner dig.

Du verkar ändå inte klara av verkligheten.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
898316
May 26, 2005 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Arny] Ännu ett socialfall betalt

Vadå han arbetar ju.

Sim
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
898317
May 26, 2005 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Arny] Ännu ett socialfall betalt

Snälla, utveckla den bittra kommentaren. Kanske kände du dig träffad för att din morsa går på soc, jag vet inte. Men du får gärna utveckla i alla fall.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
898321
May 26, 2005 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Men herregud, har han/ni nyss börjat jobba??
Hög inkomstskatt och runt 50% skatt på engångsbelopp är väl ingen nyhet..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
898322
May 26, 2005 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: [quote=obelix][quote=Arny] Ännu ett socialfall betalt

Snälla, utveckla den bittra kommentaren. Kanske kände du dig träffad för att din morsa går på soc, jag vet inte. Men du får gärna utveckla i alla fall.

Min mor är död.

Det jag syftade på var en av de mest idiotiska rubriker jag läst här.

Och när jag sedan läste inlägget så skrev jag det jag skrev.

obelix
Member
Medlem
898323
May 26, 2005 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Men herregud, har han/ni nyss börjat jobba??

precis.

och som du skrev, välkommen in i vuxenvärlden laugh

Sim
Medlem
898324
May 26, 2005 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Sim][quote=obelix][quote=Arny] Ännu ett socialfall betalt

Min mor är död.

Jag ser inget fel på rubriken. Sverige har de högsta skatterna i Europa och en stor del av de pengarna går till socialfall?

Edit: Ja nu förstår jag. Som sjukskriven är det klart att du känner dig träffad. Hmm... Du skall inte försöka vara lite tacksam istället? 🙄

obelix
Member
Medlem
898325
May 26, 2005 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: [quote=obelix][quote=Sim][quote=obelix][quote=Arny] Ännu ett socialfall betalt

Min mor är död.

Jag ser inget fel på rubriken. Sverige har de högsta skatterna i Europa och en stor del av de pengarna går till socialfall?

Edit: Ja nu förstår jag. Som sjukskriven är det klart att du känner dig träffad. Hmm... Du skall inte försöka vara lite tacksam istället? 🙄

Sedan när får sjukskrivna socialbidrag?

Detta säger mer om din bristande insikt, än vad det säger om mig :)R

Sim
Medlem
898328
May 26, 2005 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Sim][quote=obelix][quote=Sim][quote=obelix][quote=Arny] Ännu ett socialfall betalt

Min mor är död.

Sedan när får sjukskrivna socialbidrag?

Detta säger mer om din bristande insikt, än vad det säger om mig :)R

Äh, vem har snackat om socialbidrag? Socialfall är folk som lever på bidrag av staten. Du kan kalla det sjukbidrag eller vad du vill, i slutändan hamnar du ändå på samma ställe.

obelix
Member
Medlem
898330
May 26, 2005 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: Äh, vem har snackat om socialbidrag? Socialfall är folk som lever på bidrag av staten. Du kan kalla det sjukbidrag eller vad du vill, i slutändan hamnar du ändå på samma ställe.

Som sagt, du visar bara din okunskap mer och mer. :)R

Sim
Medlem
898334
May 26, 2005 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Sim] Äh, vem har snackat om socialbidrag? Socialfall är folk som lever på bidrag av staten. Du kan kalla det sjukbidrag eller vad du vill, i slutändan hamnar du ändå på samma ställe.

Wow. Ditt missbrukande av smilies får mig direkt att inse att du har rätt. Jag går gömmer mig direkt.

obelix
Member
Medlem
898335
May 26, 2005 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: [quote=obelix][quote=Sim] Äh, vem har snackat om socialbidrag? Socialfall är folk som lever på bidrag av staten. Du kan kalla det sjukbidrag eller vad du vill, i slutändan hamnar du ändå på samma ställe.

Wow. Ditt missbrukande av smilies får mig direkt att inse att du har rätt. Jag går gömmer mig direkt.

Sorry, men jag kan inte annat än skratta åt dina inlägg...

Sim
Medlem
898336
May 26, 2005 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Sim][quote=obelix][quote=Sim] Äh, vem har snackat om socialbidrag? Socialfall är folk som lever på bidrag av staten. Du kan kalla det sjukbidrag eller vad du vill, i slutändan hamnar du ändå på samma ställe.

Sorry, men jag kan inte annat än skratta åt dina inlägg...

Ännu ett dräpande inlägg. Jag ger upp. Som sjukskriven har du naturligtvis rätt att håna trådskaparen så mycket du vill. Att skatterna går till att betala välfärden är natuligtvis absurt. Jag ger upp. Dina dräpande kommentarer och din överlägsna retorik fick mig på fall direkt. Starkt jobbat!

Arny
Member
Medlem
898337
May 26, 2005 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Men herregud, har han/ni nyss börjat jobba??

Började jobba i juni för två år sedan. Jobbade till januari då jag ryckte in i lumpen. Muckade för fem veckor sedan.

Jo, 50% skatt på ett engångsbelopp var en nyhet för mig. Därför jag är lite upprörd. Vet om att inkomsskatten är hög (33% i Skövde). Lite av syftet med tråden är att belysa hur jäkla mycket pengar man betalar till staten varje månad och ändå är det avgifter på allt. Förstår inte vart alla pengar tar vägen. Blir inte mindre upprörd när man läser om hur mycket pengar man kan dra in när man "stämplar". Inte ovanligt att folk både går på A-kassa och jobbar svart. Tråkigt att man inom vissa yrkesgrupper tjänar mer på att inte jobba.

En annan sak som jag tycker är fel är den höga avgiften till facket som jag måste betala denna månaden (över 500:-). Vet att facken i Sverige har gjort mycket bra saker och ibland lyckas de fortfarande hitta lysknappen men oftast ställer det bara till bekymmer. Var utlånad till Volvos fd. fabrik i Köping ett tag. De hade ont om folk och det var ständigt övertid. Jag jobbade så mycket jag hann men tillslut kom en "pappersvändare" ut från sitt kontor och sa att jag inte fick jobba mer än 50h övertid/månad. Är väl upp till mig att bestämma det? I sin jakt på att måna om arbetarna hindrar de företagen och folk som är där för att arbeta och inte dra benen efter sig.

Fick höra en annan skrämmande sak ang. facket idag på jobbet. När en "visstidare" får anställning på Volvo behöver han, enligt facket, inte göra någonting de tre första månaderna. Han ska gå runt för att "se och lära". Kostanden för att utbilda en visstidsanställd på yttre monteringen i Skövde blir därför 250 000:- Ändå blir det billigare att ta in sådana än att anställa folk, vilket också facket sett till genom att företag har svårt att göra sig av med folk när de väl är fast anställda. Bra iofs men man skjuter sig själv i foten, om inte i huvudet om man gör så.
Vad ska vi ha facket till när alla företag har flyttat utomlands? Koka kaffe?

obelix wrote: Det jag syftade på var en av de mest idiotiska rubriker jag läst här.

Inte idiotisk. Kanske lite väl provocerande 😛

obelix wrote: Du verkar ändå inte klara av verkligheten.

Kanske är verkligheten det är fel på? 🙄

obelix
Member
Medlem
898339
May 27, 2005 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=obelix]Du verkar ändå inte klara av verkligheten.

Kanske är verkligheten det är fel på? 🙄

Tror du har en poäng där faktiskt. wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 445
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL