November 5, 2001
obelix wrote: [quote=Arny] [quote=obelix]Du verkar ändå inte klara av verkligheten.
Kanske är verkligheten det är fel på? 🙄
Tror du har en poäng där faktiskt.
Har aldrig fel. Bara mindre rätt ibland. :va:
"It is not easy being the lonely visionary in a world full of fools."
January 12, 2004
Sim wrote:
Ännu ett dräpande inlägg. Jag ger upp. Som sjukskriven har du naturligtvis rätt att håna trådskaparen så mycket du vill. Att skatterna går till att betala välfärden är natuligtvis absurt. Jag ger upp. Dina dräpande kommentarer och din överlägsna retorik fick mig på fall direkt. Starkt jobbat!
Ok, kan du vara vänlig och förklara vad socialfall är?
Kan du även förklara hur man kan vara ett socialfall om man inte uppbär socialbidrag?
Kan du även vara vänlig och bevisa att en stor del av skattepengarna går till socialfall, dvs dom som får ersättning från Soc.
vad har min sjukskrivning med detta att göra?
Dessutom, vad hade min numer avlidna mor i denna tråden att göra?
November 5, 2001
obelix wrote: [quote=Sim]
Ännu ett dräpande inlägg. Jag ger upp. Som sjukskriven har du naturligtvis rätt att håna trådskaparen så mycket du vill. Att skatterna går till att betala välfärden är natuligtvis absurt. Jag ger upp. Dina dräpande kommentarer och din överlägsna retorik fick mig på fall direkt. Starkt jobbat!
Kan du även förklara hur man kan vara ett socialfall om man inte uppbär socialbidrag?
Kan du även vara vänlig och bevisa att en stor del av skattepengarna går till socialfall, dvs dom som får ersättning från Soc.
Kan ju berätta hur jag ser på det:
Socialfall= kan vara en ständig socialbidragstagare som inte aktivt söker jobb och tycker att han har det bra som han har det.
Nja. Socialfall kan ibland användas som skällsord och Soc. är inblandat i mycket annat än bara socialbidrag. Ett socialfall är någon som är oförbätterlig och inte gör något åt sin situation.
Har inga siffror men eftersom arbetslösheten i Sverige är mycket hög och många får ersättning från Soc. går mycket pengar till att försörja människor utan arbete.
Din sjukskrivning har inget med detta att göra. Skillnad mellan att inte kunna jobba och att inte vilja jobba. Tyvärr använder många sjukdom för att slippa gå till jobbet. Behövs hårdare kontroll av sjukskrivna och det ska vara svårare att bli långtidssjukskriven. För att kunna motivera en långtidssjukskrivning ska man ha sett över andra alternativ först. Kanske kan få andra arbetsuppgifter t.ex. Norges system där sjukskrivna slussas tillbaka till arbetet är bra. De börjar jobba i slutet av sin sjukskrivning utan lön men med sjukbidrag. Företagen tjänar på det och de anställda kommer snabbare tillbaka och mår bättre.
Din mor har i mitt tycke inget med tråden att göra.
December 15, 2003
Obelix; lugna dig, självklart så har ju Arny medverkat till att du har fått pengar insatt på ditt konto denna månaden pga sin extra höga skatt. (Ok, i rättvisans namn så det Arny "betalat" nu är ju någon annans sjukskrivning/socialbidrag/etc för ca fem år sedan, din sjukskrivningslön denna månad betalar jag om en fyra-fem år när jag skall ta ut övertid i pengar etc 😉 )
Givetsvist tar jag tillbaka alla ogrundade påståenden om det visar dig att du har någon privat sjukförsäkring du själv ordnat tidigare och du av ren princip inte tar emot en spänn av staten.
January 31, 2004
När man får ut en ovanligt hög lön så dras det ju givetvis en högre skatt. Men detta kompenseras i "slutet" av året, när man deklarerar. Då räknas på årsbeloppet man tjänat och man skattar på det. Så har man betalat in extra mkt skatt en månad pga att man tjänat ovanligt mkt då, så får man tillbaka en del av det.
Men visst svider det att läsa på lönespecen...
August 7, 2003
Japp, så är det i Sverige. Man straffbeskattas med högre och högre belopp för att man arbetar. Tills slut kommer man lyckas med sin förutsättning få mer eller mindre alla bli "socialfall", åtminstone tillräckligt många för att de ska fortsätta rösta på (s) för att fortsätta få ut sina pengar.
June 27, 2002
Alla ni som klagar på skatter.
Hur skulle det vara om ingen gjorde vägarbeten, det inte fanns någon skola, ingen skötte om parker och städade på allmäna platser, gjorde ren alla toaletter på alla inrättningar, tog hand om de gamla?
Jag tycker vi får väldigt mycket för den skatt vi betalar.
Och de länder som betalar mindre skatt har antingen mindre land area eller mycker fler invånare. Samt många länder har inte lika mycket gratis som vi har utan de har väldigt många vägtullar osv...
August 7, 2003
Redfaction wrote: Alla ni som klagar på skatter.
Hur skulle det vara om ingen gjorde vägarbeten, det inte fanns någon skola, ingen skötte om parker och städade på allmäna platser, gjorde ren alla toaletter på alla inrättningar, tog hand om de gamla?
Man skulle ju kunna tänka sig att de som använde exempelvis toaletterna gjorde rent dem efter sig eller att man betalade säg 5 kronor för att låta någon annan göra det istället för att inrätta ett speciellt "toalettstädningsverk" vars budget görs upp centralt varje år och använder 5% av tiden och pengarna för att verkligen städa toaletter och övriga 95% av tid och pengar till att vända annat papper är toapapper, åka på konferensresor till Indien för att se hur de städar sina toaletter, skriva insändare i tidningarna om toalettkultur osv osv...
Jag tycker INTE vi får väldigt mycket för den skatt vi betalar. Vi har världens högsta skatter, men jag tror inte vi har världens bästa välfärd. Skattepengarna används oerhört ineffektivt och även om vi betalade 100% i skatt skulle vi inte få bättre välfärd. Ja, jag tycker man ska betala skatt och att vissa saker ska skötas av samhället, jag tycker dock att vi i Sverige gått över den nivå som är den optimala för ha en väl fungerande samhälle och därför bör man "tuna" tillbaka skatterna några % Det är jättesvårt göra sånt eftersom de som får mindre bidrag/pengar till ett statligt verk vanligtvis skriker i högan sky.
Laglorden wrote: [quote=Redfaction]Alla ni som klagar på skatter.
Man skulle ju kunna tänka sig att de som använde exempelvis toaletterna gjorde rent dem efter sig eller att man betalade säg 5 kronor för att låta någon annan göra det istället för att inrätta ett speciellt "toalettstädningsverk" vars budget görs upp centralt varje år och använder 5% av tiden och pengarna för att verkligen städa toaletter och övriga 95% av tid och pengar till att vända annat papper är toapapper, åka på konferensresor till Indien för att se hur de städar sina toaletter, skriva insändare i tidningarna om toalettkultur osv osv...
Jag tycker INTE vi får väldigt mycket för den skatt vi betalar. Vi har världens högsta skatter, men jag tror inte vi har världens bästa välfärd. Skattepengarna används oerhört ineffektivt och även om vi betalade 100% i skatt skulle vi inte få bättre välfärd. Ja, jag tycker man ska betala skatt och att vissa saker ska skötas av samhället, jag tycker dock att vi i Sverige gått över den nivå som är den optimala för ha en väl fungerande samhälle och därför bör man "tuna" tillbaka skatterna några % Det är jättesvårt göra sånt eftersom de som får mindre bidrag/pengar till ett statligt verk vanligtvis skriker i högan sky.
I vilket annat land har dom en högre välfärd än i Sverige?
Det sociala skyddet i Sverige riktigt bra tycker jag.
Låter ganska galet när man först hoppar på dom höga skatterna och beklagar sej att man försörjer "socialfall", samt blandar ihop begreppen "socialfall", sjukskrivna, arbetslösa och tycker mej sett även antydan om förtidspensionärer.
I din hög med skattepengar går en del till sociala avgifter, vilka skall garantera dej en ersättning så du slipper ligga ute på gatan utifall det skulle skita sej för dej. En personlig tragedi kan vem som helst råka ut för.
Och hur kan man sedan i nästa andetag klaga på fackavgiften?
Tjänar man muyo dinero skall man självklart ha en högre fackavgift..
När jag jobbade inom kemteknisk industri mellan 1989-2000 betalade jag i snitt 400:-/ månaden skulle jag tro..
Nu när jag är arbetslös får jag stämpla tack vare det. Inte för att jag badar i pengar, men jag får så jag klarar mej.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 18, 2003
Men Arny du kan väl ändå inte klaga på skatten och att du inte för nått för den? Du har ju precis haft gratis kost och logi i 5 månader samtidigt som du fått rest runt i landet och bott i tält, käkat konserver och skjutit lösplugg. Sen har du nog precis avslutat åtminstone 12 års kostnadsfri skola - som även den trots allt tillhör toppskiktet - kanske rent av nått år till? Misstänker även att du under dessa år har varit till sjukstugan - som fortfarande hör till världens bästa - fler än en gång. Sen har du säkert deltagit i statligt subventionerade fritidssysselsättningar typ fotboll, bandy, hockey eller byggande av modellplan eller annat liknande. Så dina skattepengar går även till annat än att betala nått av våra socialfall. Visst går det till mycket tok också men dit räknar iaf inte jag soc. Tvärtom anser jag att det är skandal att Sverige fortfarande har så många uteliggare som vi inte tar hand om, eller psyksjuka som inte får vård osv. Konsekvenserna av detta blir ju pinsamt uppenbara så gott som daligen numera.
May 8, 2001
Inkomstskatten är en sak men man måste tänka på att innan lönen hamnar på lönebeskedet så har det också dragits en arbetsgivaravgift (ca 30%). Dessutom så betalar men sen moms och andra skatter för de varor/tjänster man inhandlar. En stor del av dessa avgifter (som kommer efter inkomstskatten är dragen) går till icke-lyxvaror som mat, kläder, boende (fastighetsskatt) och bensinskatt (inte nödvändigt för alla men om man bor i gledbygen så är nog bilen ganska viktig) och andra nödvändiga saker.
Så den egentliga summan man (tillsammans med arbetsgivaren) betalar till staten/kommunen är betydligt högre än vad man kan utläsa på lönebeskedet.
Sen är det upp till var och en att bestämma om man tycker att det är mkt eller lite som man får tillbaka. Man kan också fundera på vilken syn staten har på skattebetalarna när de tycker att vi klarar av att hantera kanske 20-30% av den summa som vi kostar arbetsgivaren.
Men vi lever i en demokrati (som tur är) och tydligen är det så här folk vill ha det.
Vad jag själv tycker om detta kommer jag att "visa" nästa år på valdagen.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 8, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Laglorden][quote=Redfaction]Alla ni som klagar på skatter.
Låter ganska galet när man först hoppar på dom höga skatterna och beklagar sej att man försörjer "socialfall", samt blandar ihop begreppen "socialfall", sjukskrivna, arbetslösa och tycker mej sett även antydan om förtidspensionärer.
I din hög med skattepengar går en del till sociala avgifter, vilka skall garantera dej en ersättning så du slipper ligga ute på gatan utifall det skulle skita sej för dej. En personlig tragedi kan vem som helst råka ut för.
När jag jobbade inom kemteknisk industri mellan 1989-2000 betalade jag i snitt 400:-/ månaden skulle jag tro..
Nu när jag är arbetslös får jag stämpla tack vare det. Inte för att jag badar i pengar, men jag får så jag klarar mej.
Du får INTE abetslöshetsbidrag för att du har varit med i facket utan för att du har betalat in till A-kassan (dock samma inbetalningskort antagligen). Denna summa betalas till största del ut av stat eller kommun (vet faktiskt inte). A-kasseavgiften täcker inte mkt mer än de administrativa avgifterna så det är inte därifrån lejonparten av pengarna kommer.
Inte säker på vad som avsågs i inläggen men man kan klaga på höga fackavgifter utan att för den sakens skulle tycka att A-kasseavgiften är för hög.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 24, 2005
obelix wrote: [quote=Sim]
Ojoj. Ta inte i så du skiter ner dig, lille vän.
Jag ser ett socialfall, precis som Arny skrev, som en person som kostar staten pengar i form av bidrag år efter år och vägrar göra något åt sin sitatuion.
Och vad välfärden kostar i Sverige orkar jag ärligt talat inte leta reda på. Men det är ju sossarnas försvar nummer ett i den eviga frågan om höga skatter. "Välfärd kostar". "Slå inte mot den utsatte, öka bidragsdelen".
Sedan att du fortsätter gnälla om din döda morsa bara för att försöka på ett övertag i tråden är direkt pinsamt och du borde lära dig lite hyfs.
jonaz wrote: [quote=ilg@dd][quote=Laglorden][quote=Redfaction]Alla ni som klagar på skatter.
Du får INTE abetslöshetsbidrag för att du har varit med i facket utan för att du har betalat in till A-kassan (dock samma inbetalningskort antagligen). Denna summa betalas till största del ut av stat eller kommun (vet faktiskt inte). A-kasseavgiften täcker inte mkt mer än de administrativa avgifterna så det är inte därifrån lejonparten av pengarna kommer.
Inte säker på vad som avsågs i inläggen men man kan klaga på höga fackavgifter utan att för den sakens skulle tycka att A-kasseavgiften är för hög.
Är du med i facket och betalar fackavgift så betalar du per automatik A-kasseavgift..
Men du kan däremot stå utanför facket och enbart betala A-kassa..
Sim wrote: [quote=obelix][quote=Sim]
Ojoj. Ta inte i så du skiter ner dig, lille vän.
Jag ser ett socialfall, precis som Arny skrev, som en person som kostar staten pengar i form av bidrag år efter år och vägrar göra något åt sin sitatuion.
Och vad välfärden kostar i Sverige orkar jag ärligt talat inte leta reda på. Men det är ju sossarnas försvar nummer ett i den eviga frågan om höga skatter. "Välfärd kostar". "Slå inte mot den utsatte, öka bidragsdelen".
Sedan att du fortsätter gnälla om din döda morsa bara för att försöka på ett övertag i tråden är direkt pinsamt och du borde lära dig lite hyfs.
Socialfallen anser jag nog vara ett litet problem när man jämför med massorna av ouppfostrade slynglar som skriver på det där sättet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2003
ilg@dd wrote:
Tja, Norge, Tyskland, Danmark, Italien, Spanien, Saudiarabien, lite andra oljestater, Schweiz, Österike?. Det finns väl sisådär 20-30 länder ungefär räknat som har bättre välfärd än Sverige men ändå läge skatt.
hög skatt är inte automatiskt samma som hög välfärd.
I din hög med skattepengar går en del till sociala avgifter, vilka skall garantera dej en ersättning så du slipper ligga ute på gatan utifall det skulle skita sej för dej.
och ändå finns det uteliggare i Stockholm? Den högen med pengar är i vilket fall inte speciellt stor. Att försörja 400 uteliggare med 10.000:- i månaden kostar 4 miljoner eller 50 öre/skalle, ingen direkt betungande avgift.
VAR FÖRSVINNER ALLA PENGAR???
Det beror INTE på att du betalade fackavgift/akasseavgift iaf utan snarare på just skatten. Jag tro att akasseavgiften täcker bara sisådär 10% av arbetslöshetsersättningen.
Det är förresten en väldigt märklig grej att arbetslöshetsersättningen ska adminstreras (och myglas med) av facket??? Statliga skattepengar ska gå till facket för att sen delas ut till medborgaren?? huh? (men det är en separat diskussion)
3 Guest(s)