Ännu ett socialfall betalt|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ännu ett socialfall betalt
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
898441
May 27, 2005 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=ilg@dd] I vilket annat land har dom en högre välfärd än i Sverige?

Tja, Norge, Tyskland, Danmark, Italien, Spanien, Saudiarabien, lite andra oljestater, Schweiz, Österike?. Det finns väl sisådär 20-30 länder ungefär räknat som har bättre välfärd än Sverige men ändå läge skatt.

hög skatt är inte automatiskt samma som hög välfärd.

I din hög med skattepengar går en del till sociala avgifter, vilka skall garantera dej en ersättning så du slipper ligga ute på gatan utifall det skulle skita sej för dej.

och ändå finns det uteliggare i Stockholm? Den högen med pengar är i vilket fall inte speciellt stor. Att försörja 400 uteliggare med 10.000:- i månaden kostar 4 miljoner eller 50 öre/skalle, ingen direkt betungande avgift.

VAR FÖRSVINNER ALLA PENGAR???

Tjänar man muyo dinero skall man självklart ha en högre fackavgift..
När jag jobbade inom kemteknisk industri mellan 1989-2000 betalade jag i snitt 400:-/ månaden skulle jag tro..
Nu när jag är arbetslös får jag stämpla tack vare det. Inte för att jag badar i pengar, men jag får så jag klarar mej.

Det beror INTE på att du betalade fackavgift/akasseavgift iaf utan snarare på just skatten. Jag tro att akasseavgiften täcker bara sisådär 10% av arbetslöshetsersättningen.

Det är förresten en väldigt märklig grej att arbetslöshetsersättningen ska adminstreras (och myglas med) av facket??? Statliga skattepengar ska gå till facket för att sen delas ut till medborgaren?? huh? (men det är en separat diskussion)

Det heter egentligen arbetslöshetsförsäkring..Sjukförsäkring..Hamnar du av någon anldning i trångmål så skall du få ersättning från dessa försäkringar..
Jag skulle kunna klaga på att folk i städerna oftast kör bil så dåligt så att premierna blir/är för höga på min bilförsäkring. Likaså att ungdomen kör bil dåligt, folk i städer som gör inbrott i bilar till höger och vänster..Kanske att man skulle ta bort ersättningen som utfaller om bilen blir stulen..Har du för gammal bil ska du inte ha ersättning..
Näe, låt saker och ting vara som dom är, det fungerar bra..
Vill man ha lägre skatt kan man gå och rösta och se om ens åsikter stämmer överens med ´valresultaten om inte annat, Eller så drar man till nått land där det är bättre..
Angående större delen av länderna som räknades upp som bättre än Sverige i välfärd, så ser jag kommentarer som överflödiga..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
898442
May 27, 2005 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: [quote=ilg@dd]Socialfallen anser jag nog vara ett litet problem när man jämför med massorna av ouppfostrade slynglar som skriver på det där sättet.

Klart du gör. Du har ju också varit arbetslös i herrans massa år.

Du, jag har jobbat dom senaste 15 åren sen jag gick ur skolan och jag håller iaf med ilgadd i den frågan... får man fråga vad du gör då?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
898443
May 27, 2005 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: [quote=ilg@dd]Socialfallen anser jag nog vara ett litet problem när man jämför med massorna av ouppfostrade slynglar som skriver på det där sättet.

4 Månader=Herrans massa år??
Inte bara ouppfostrad, du har tydligen skolkat från mattelektionerna också..
Kom igen när du också betalat skatt i 20 år så skall jag ta dej på allvar.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sim
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
898444
May 27, 2005 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Sim][quote=ilg@dd]Socialfallen anser jag nog vara ett litet problem när man jämför med massorna av ouppfostrade slynglar som skriver på det där sättet.

Du, jag har jobbat dom senaste 15 åren sen jag gick ur skolan och jag håller iaf med ilgadd i den frågan... får man fråga vad du gör då?

Klart du gör. Men sedan har du och ilg@dd varit ett känt par de senaste fyra åren.

Efter gymnasiet jobbade jag i fyra år. Nu vidareutbildar jag mig och har två år kvar på utbildningen. Under sommrarna fram tills dess jobbar jag naturligtvis också.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
898447
May 27, 2005 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: [quote=Jekyll 3000][quote=Sim][quote=ilg@dd]Socialfallen anser jag nog vara ett litet problem när man jämför med massorna av ouppfostrade slynglar som skriver på det där sättet.

Klart du gör. Men sedan har du och ilg@dd varit ett känt par de senaste fyra åren.

Efter gymnasiet jobbade jag i fyra år. Nu vidareutbildar jag mig och har två år kvar på utbildningen. Under sommrarna fram tills dess jobbar jag naturligtvis också.

Men rent retoriskt så besitter du en 10-årings intellekt, eller hur?

Sim
Medlem
898448
May 27, 2005 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Sim][quote=ilg@dd]Socialfallen anser jag nog vara ett litet problem när man jämför med massorna av ouppfostrade slynglar som skriver på det där sättet.

På din hemsida skriver du att du sa upp dig -98 och "gått lite kurser och så..Jobbat i köket på "hemmet" i Fränsta har jag oxå hunnit med."

Det låter inte precis som du blev arbetslös för 4 månader sedan i alla fall. Du får väl se till att hålla din fina hemsida uppdaterad.

Nu vill jag poängtera att min dryghet riktades mot Obelix som var en förste att häva ur meningslösheter mot trådskaparen. Sedan att du hoppar in och börjar beklaga dig.. Ja, då får du väl skylla dig själv. Jag är seriös mot de som själv klarar av att skriva ett vettigt inlägg.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
898449
May 27, 2005 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote:

Var inte du ett lustigt socialfall?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
898453
May 27, 2005 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: [quote=ilg@dd][quote=Sim][quote=ilg@dd]Socialfallen anser jag nog vara ett litet problem när man jämför med massorna av ouppfostrade slynglar som skriver på det där sättet.

På din hemsida skriver du att du sa upp dig -98 och "gått lite kurser och så..Jobbat i köket på "hemmet" i Fränsta har jag oxå hunnit med."

Det låter inte precis som du blev arbetslös för 4 månader sedan i alla fall. Du får väl se till att hålla din fina hemsida uppdaterad.

Nu vill jag poängtera att min dryghet riktades mot Obelix som var en förste att häva ur meningslösheter mot trådskaparen. Sedan att du hoppar in och börjar beklaga dig.. Ja, då får du väl skylla dig själv. Jag är seriös mot de som själv klarar av att skriva ett vettigt inlägg.

Vi kan väl citera lite mer som är på sidan:
"Jag jobbade för ett tag sen på Telab i Fränsta, efter att ha jobbat skift på Dyno Nobel AB här i byn sedan -89. Var tvungen att säga upp mej efter att sonen flyttade hem till mej i november -98. Efter det har jag gått lite kurser och så..Jobbat i köket på "hemmet" i Fränsta har jag oxå hunnit med."
Om jag skriver att jag slutade skolan 1980, tar du det då som att jag gått arbetslös sen dess då??
Ser ingen direkt anledning att lägga ut mej helt och hållet på min hemsida.

*Edit*
Kan inflika att det om att jag sade upp mej -98 inte stämmer.
Korrekt skall vara 17 Juli 2000, det var 1 år före fabrikens nedläggning.
Däremot var jag tjänstledig i 2 perioder mellan -98-2000 just för att min son skulle kunna träffa mej mer.
Antar att det främjar hans personlighet och uppfostran.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
898462
May 27, 2005 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns inget land i världen som har bättre välfärd än vad Sverige har.

Sen är det så att det finns inte arbete till alla i Sverige just nu och utan det skyddsnät som vi har här skulle 10% av svenskarna gå under.

Är det så ni vill ha det ni som råkar få lite me ri plånboken ibland så skatten åker upp för er? Ska de som har det sämre än er få det ännu sämre? Tycker ni det så kan ni lika gärna flytta till tex USA där det redan är så.

Sim
Medlem
898463
May 27, 2005 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Det finns inget land i världen som har bättre välfärd än vad Sverige har.

Sen är det så att det finns inte arbete till alla i Sverige just nu och utan det skyddsnät som vi har här skulle 10% av svenskarna gå under.

Är det så ni vill ha det ni som råkar få lite me ri plånboken ibland så skatten åker upp för er? Ska de som har det sämre än er få det ännu sämre? Tycker ni det så kan ni lika gärna flytta till tex USA där det redan är så.

Eller så kan man fördela skatterna så att inte 10% av svenskarna ska behöva gå arbetslösa? Till exempel genom att skrota föreningar såsom "Centrum mot rasism" som sattes in på socialdemokraternas begäran. Deras kampanj mot Nogger kostar bara skattebetalarna 11 miljoner. Yey.

Och eftersom jag inte trivs med hur det är så röstar jag borgeligt. "Passar det inte, så stick"-mentaliteten är så sorligt. Lär dig innebörden av demokrati istället.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
898467
May 27, 2005 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: [quote=Redfaction]Det finns inget land i världen som har bättre välfärd än vad Sverige har.

Eller så kan man fördela skatterna så att inte 10% av svenskarna ska behöva gå arbetslösa? Till exempel genom att skrota föreningar såsom "Centrum mot rasism" som sattes in på socialdemokraternas begäran. Deras kampanj mot Nogger kostar bara skattebetalarna 11 miljoner. Yey.

Och eftersom jag inte trivs med hur det är så röstar jag borgeligt. "Passar det inte, så stick"-mentaliteten är så sorligt. Lär dig innebörden av demokrati istället.

Så om man skrotar CMR så minskar arbetslösheten?
Det blir snarare så att ett visst antal människor blir sysslolösa i det läget.
Fast nu ska du inte tro att jag anser CMR vara en vettig förening.
Upplysningsvis så är det val med jämna mellanrum..Demokratiska val..
Partiet eller partierna (Blocken) som hamnar i majoritet sätter upp reglerna, vilket är fallet för nuvarande.
Vad menas med demokrati för dej?

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
898471
May 27, 2005 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: [quote=Redfaction]Det finns inget land i världen som har bättre välfärd än vad Sverige har.

Sim är skön 😎

Och ja, skrota såna grejer som centrum mot rasism, var ju lagom pinsamt när dom hade sin kampanj mot nogger.... ja, dom borde nog döpa om sig till "Centrum för Komedi" eller något finurligt Som beskriver vad dom VERKLIGEN gör...

*gäsp*

Och jag tror att en jävla massa av skatterna går bort genom korrumption...

En grej vore att sänka politikers löner med sisådär 25% så hade vi fått iallafall typ 50 mille till övers per år... om inte mer

Sim
Medlem
898476
May 27, 2005 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Sim][quote=Redfaction]Det finns inget land i världen som har bättre välfärd än vad Sverige har.

Partiet eller partierna (Blocken) som hamnar i majoritet sätter upp reglerna, vilket är fallet för nuvarande.

Nu tar vi det långsamt, Forrest.

Självklart kan man minska arbetslösheten genom att lägga skattepengarna på vettigare saker. Till exempel sänka arbetsgivaravgifterna och öka möjligheterna att starta eget.

Och dina sista rader är så otroligt korkade att jag misstänker att du gör dig dum med vilje. Sympatifiske kanske? Självklart vet jag att vi har val i Sverige. Varför påpekar du ens något så jävla dumt?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
898480
May 27, 2005 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Varför har du så otrevlig ton när du skriver sim? Personangrepp och sånt hela tiden... tror du att ditt budskap kommer fram bättre då? Eller riskerar det att drunkna då folk ser angreppen isf?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
898490
May 27, 2005 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Jag skulle kunna klaga på att folk i städerna oftast kör bil så dåligt så att premierna blir/är för höga på min bilförsäkring. Likaså att ungdomen kör bil dåligt, folk i städer som gör inbrott i bilar till höger och vänster..Kanske att man skulle ta bort ersättningen som utfaller om bilen blir stulen..Har du för gammal bil ska du inte ha ersättning..

En sak som övriga försäkringsbolagen till skillnad från försäkrings-staten brukar vara bättre på att kolla är om folk verkligen har rätt till försäkring. Om staten hade hand om bilförsäkringar så skulle det utbetalas "bidrag" till folk som sagt de fått sin bil stulen fast de aldrig haft någon bil utan en cykel.

När någon påpekade det underliga i detta skulle andra skrika i högan sky att det var orättvist att bara de som lyckats skaffa sig en bil ska få pengar (strunt samma i att bara de betalat in pengar).

Folk som fått sin bil stulen skulle få åka taxi överallt (givetvis under strikt pappersexercis som genererade massa byråkratijobb). Det skulle i själva verket vara så förmånligt att vara utan bil att man helst inte ville ha en ny bil.

Folk skulle fuska och säga de fått bilen stulen och fortsätta åka runt i bilarna ändå. Ingen skulle bry sig kolla upp detta.

Näe, låt saker och ting vara som dom är, det fungerar bra..

Jaha, okej. Jag anser inte det fungerar bra. Jag anser det fungerar hyfsat för tillfället men det kommer bli mycket sämre om vi fortsätter på detta sätt.

Ja, jag tänker rösta borgerligt i nästa val. Jag ser det som ett sätt att försöka "tuna" systemet till aningen bättre pris/prestanda.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
898494
May 27, 2005 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Sim wrote: [quote=ilg@dd][quote=Sim][quote=Redfaction]Det finns inget land i världen som har bättre välfärd än vad Sverige har.

Nu tar vi det långsamt, Forrest.

Självklart kan man minska arbetslösheten genom att lägga skattepengarna på vettigare saker. Till exempel sänka arbetsgivaravgifterna och öka möjligheterna att starta eget.

Och dina sista rader är så otroligt korkade att jag misstänker att du gör dig dum med vilje. Sympatifiske kanske? Självklart vet jag att vi har val i Sverige. Varför påpekar du ens något så j**la dumt?

Forrest?
Min något förkortade förklaring av ämnet demokrati var riktat mot ditt:

"Och eftersom jag inte trivs med hur det är så röstar jag borgeligt. "Passar det inte, så stick"-mentaliteten är så sorligt. Lär dig innebörden av demokrati istället."

Med tanke på dina tidigare inlägg så tänkte jag att ett litet förtydligande kunde vara på sin plats.
Sen är det så att sådana där föreningar och liknande sysselsättningstillfällen är att betrakta som jobb, ioma du utför något och får ersättning (lön) för det.
Nyttan av t.ex CMR kan disskuteras, det kan jag hålla med om..
Men skulle man nu stänga CMR, så innebär det att ett visst antal människor blir sysslolösa, dvs kanske får gå och stämpla eller värre, typ socialfall..
Det finns ju massvis av staten "subventionerade" sysselsättningar, så börjar man och ska slå igen alla dessa så blir det många arbetslösa..
Sympatifiske?
I mångt och mycket är mina inlägg ofta sarkastiska och/eller ironiska, men jag begär inte att du skall förstå detta.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
898502
May 27, 2005 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Det här landet har på tok för höga skatter. Av dessa skattepengar tycks lejonparten gå till saker som inte är vettiga, exempelvis utlandsbistånd, oskäliga direktörslöner och fallskärmar, byråkrati i sann Sovjet-anda, EU-avgifter som vi inte får annat än umbäranden för, statsskuldsräntor samt pengar till människor som inte gjort sig förtjänta av dem, exempelvis genom att inte arbeta.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
898505
May 27, 2005 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

För att spä på diskussionen ytterligare:

En statlig instution i Falköping anlitade för något år sedan en konsultfirma för att "ta fram" (kommer inte på nått bra ord men ni fattar va?) en ny chef. Detta kostade kommunen 100.000:- En ny chef blev anställd men efter tre veckor slog en annan företagsledare i kommunen larm. Mannen som blivit anställd hade precis avtjänat tre månaders fängelse för eko-brott. Han fick givetvis sparken.

Är bl.a sånt här som skattepengar går till.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
898506
May 27, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det finns ju massvis av staten "subventionerade" sysselsättningar, så börjar man och ska slå igen alla dessa så blir det många arbetslösa.

Vad är bäst egentligen - att lösa arbetslöshetsproblemet genom att ge alla ett jobb inom den ständigt växande byråkratin, eller genom att lösa det genom att stimulera näringslivet med sänkta skatter och förmånligare villkor? Det är inte borttagna subventioner som gör att folk förlorar jobben, det är storföretag som flyttar utomlands för att det är för dyrt att driva företag i Sverige.

Edit: Det värsta som finns är ju EU:s jordbruksprogram (CAP) som utgör hälften av EU:s budget och saknar syfte, då det skapades för att lösa efterkrigstidens livsmedelsbrist i Europa. Nu har man dessutom försökt lösa problemen med överproduktion genom den lysande idén att bönder får pengar för att inte producera. Problemet är ju arbetslösheten som skulle uppstå ifall man tog bort stödet och tvingade bönderna att anpassa sig till marknaden som alla andra.

Månen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
898508
May 27, 2005 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote: 53% 😮 Vart ska detta sluta?

100% wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 329
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL