Man bävar för hur inläggen kommer se ut framöver när flertalet av våra 40-talister går i pension.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 27, 2002
snyde wrote: [quote=ilg@dd]Det finns ju massvis av staten "subventionerade" sysselsättningar, så börjar man och ska slå igen alla dessa så blir det många arbetslösa.
Vad är bäst egentligen - att lösa arbetslöshetsproblemet genom att ge alla ett jobb inom den ständigt växande byråkratin, eller genom att lösa det genom att stimulera näringslivet med sänkta skatter och förmånligare villkor? Det är inte borttagna subventioner som gör att folk förlorar jobben, det är storföretag som flyttar utomlands för att det är för dyrt att driva företag i Sverige.
Återigen skitsnack från de borgliga då det är bevisat i många undersökningar att det är billigare i längden att ha kvar företeget i Sverige.
Sen att sänka skatterna är ju samma sak som att ta bort en massa förmånder som vi har samt få sämre vägar sämre sjukvård.
Återigen är att Sverige har den BÄSTA välfärden och den BÄSTA sjukvården i världen. Samt enligt Amerikanarna de bästa poliserna också.::)
November 23, 2001
Arny wrote: Betalade totalt 12 750:- skatt. Får en att fundera på vad man får för alla dom pengarna...
Får du inte tillbaka rätt mycket på skatten då?
Dom betalar den skatt dom "tror" kommer dras. Sen om detta inte dras så får du tillbaka skiten om ett år ändå..
Ang. topic.. Jävligt löjlig rubrik..
snyde wrote: [quote=ilg@dd]Det finns ju massvis av staten "subventionerade" sysselsättningar, så börjar man och ska slå igen alla dessa så blir det många arbetslösa.
Vad är bäst egentligen - att lösa arbetslöshetsproblemet genom att ge alla ett jobb inom den ständigt växande byråkratin, eller genom att lösa det genom att stimulera näringslivet med sänkta skatter och förmånligare villkor? Det är inte borttagna subventioner som gör att folk förlorar jobben, det är storföretag som flyttar utomlands för att det är för dyrt att driva företag i Sverige.
Med "av staten "subventionerade" sysselsättningar" tänkte jag närmast på det som i dagligt tal benämnes som serviceinrättningar.
Jag instämmer i att skatten är hög i Sverige idag, men jag får finna mej i att det är så..Vi har genom demokratiska val fått den regering vi förtjänar..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 25, 2002
OJ hjälp vilken diskusision. Mycket mer spännande än politikerduellerna 😀
Här ger jag mig inte in iaf.
Måste dock säga
Nomic wrote:
Och jag tror att en j**la massa av skatterna går bort genom korrumption...En grej vore att sänka politikers löner med sisådär 25% så hade vi fått iallafall typ 50 mille till övers per år... om inte mer
WORD =DO
November 5, 2001
Jekyll 3000 wrote: Men Arny du kan väl ändå inte klaga på skatten och att du inte för nått för den? Du har ju precis haft gratis kost och logi i 5 månader samtidigt som du fått rest runt i landet och bott i tält, käkat konserver och skjutit lösplugg. Sen har du nog precis avslutat åtminstone 12 års kostnadsfri skola - som även den trots allt tillhör toppskiktet - kanske rent av nått år till? Misstänker även att du under dessa år har varit till sjukstugan - som fortfarande hör till världens bästa - fler än en gång. Sen har du säkert deltagit i statligt subventionerade fritidssysselsättningar typ fotboll, bandy, hockey eller byggande av modellplan eller annat liknande. Så dina skattepengar går även till annat än att betala nått av våra socialfall. Visst går det till mycket tok också men dit räknar iaf inte jag soc. Tvärtom anser jag att det är skandal att Sverige fortfarande har så många uteliggare som vi inte tar hand om, eller psyksjuka som inte får vård osv. Konsekvenserna av detta blir ju pinsamt uppenbara så gott som daligen numera.
Gjorde lumpen i 15 månader, inte 5. FM kostar inte bara pengar. De gör en del nytta också. Var bl.a i Växjö i två veckorv efter "Gudrun" och hjälpte människor utan el, värme och vatten. Fick tre indragna helgpermissioner pga detta. Att sätta in militära resuser är ett billigt alternativ. Arbetskraften är i princip gratis och organisationen vältrimmad. Jobbade alltså i princip dygnet runt för 66kr/dag.
Skola är inte gratis. Håller med om att man måste betala en del i skatt. Men inte så mycket. Räkna på att jag betalar skatt varje månad i 45 år till. Blir en hel del pengar och inte mycket utav dom går till skolan.
Sjukhuset är jag ingen storbesökare av däför anser jag att det är bättre att betala för sig när man väl är där. En frisk person ska inte behöva betala för andra människors ohälsa. Man betalar ju iaf en avgift vid varje besök.
Har växt upp en bra bit från stan (dit större delen av skattepengarna går) så något större nyttjande av statligt subventionerade fritidsaktiviteter har det inte blivit.
Är mycket väl medveten om att skattepengarna inte bara går till att ta hand om socialbidragstagare. Vad jag vill främhäva är att det går för mycket pengar till dom och det ställs för låga krav. Finns vettigare saker att lägga pengar på än att försörja någon arbetsför människa som inte vill jobba.
Dhorum wrote: [quote=Nomic] Och jag tror att en j**la massa av skatterna går bort genom korrumption...
En grej vore att sänka politikers löner med sisådär 25% så hade vi fått iallafall typ 50 mille till övers per år... om inte mer
WORD =DO
Lite dubbelmoral av socialdemokratiska politiker att ha så pass höga löner. De ska ju stå på arbetarnas sida. Tycker att deras tanke och handling inte alltid går hand i hand.
January 5, 2002
Redfaction wrote: Återigen skitsnack från de borgliga då det är bevisat i många undersökningar att det är billigare i längden att ha kvar företeget i Sverige.
Sen att sänka skatterna är ju samma sak som att ta bort en massa förmånder som vi har samt få sämre vägar sämre sjukvård.
Återigen är att Sverige har den BÄSTA välfärden och den BÄSTA sjukvården i världen. Samt enligt Amerikanarna de bästa poliserna också.::)
1. Är det så? Vad i resonemanget har jag missat, varför är det billigare att ha kvar företaget i ett land där alla kostnader är högre?
2. Med förmånligare villkor syftade jag på förmånligare villkor för företagen. Dessutom leder skattesänkningar inte nödvändigtvis till sämre vägar och sämre sjukvård, då vi har fått sämre vägar och sämre sjukvård trots högre skatter. Detta tyder på att det finns ett annat problem, och du vet nog vad jag syftar på.
3. Bästa sjukvården i världen? Med vilka mått mätt? Den mest ineffektiva kanske, annars ser jag inte så många andra sätt den är bäst i världen på.
March 11, 2003
Redfaction wrote: [quote=snyde][quote=ilg@dd]Det finns ju massvis av staten "subventionerade" sysselsättningar, så börjar man och ska slå igen alla dessa så blir det många arbetslösa.
Återigen skitsnack från de borgliga då det är bevisat i många undersökningar att det är billigare i längden att ha kvar företeget i Sverige.
Lika många undersökningar visar på motsatsen, och faktum kvarstår att svenska företag flyttar utomlands. Det är ingen borgelig propaganda. Det är ren fakta.
Och sedan kan man ju fråga sig var du får ifrån att vi har den bästa sjuk och välfärden? När det gäller välfärd, så ligger sverige varken på topp i FN:s mätningar, och absolut inte hos OECD, vilket nog egentligen är ett bättre instrument om man skall ta hänsyn till att man kanske vill kunna behålla den välfärd vi har. Sverige är ett land med en snabbt avvikande välfärdsapparat, och på det sättet vi bränner pengar idag, så kommer vi antagligen inte att ligga ens på 10 i topp om ett par år.
November 5, 2001
snyde wrote: [quote=ilg@dd]Jag instämmer i att skatten är hög i Sverige idag, men jag får finna mej i att det är så..Vi har genom demokratiska val fått den regering vi förtjänar..
Japp, dessvärre. "The public gets what the public wants, and the public wants what the public gets."
Nja, om man stillasittande sitter och ser på nått man inte gillar bör man försöka göra någonting åt det. Antagligen lyckas man inte men man har iaf försökt. Det är bättre än att bara acceptera situationen och hålla med opinionen.
January 5, 2002
Arny wrote: [quote=snyde][quote=ilg@dd]Jag instämmer i att skatten är hög i Sverige idag, men jag får finna mej i att det är så..Vi har genom demokratiska val fått den regering vi förtjänar..
Japp, dessvärre. "The public gets what the public wants, and the public wants what the public gets."
Nja, om stillasittande sitter och ser på nått man inte gillar bör man försöka göra någonting åt det. Antagligen lyckas man inte men man har iaf försökt. Det är bättre än att bara acceptera situationen och hålla med opinionen.
Givetvis, vad jag menade var 1) att folk förtjänar sin situation och 2) att folk i gemen gnäller om höga skatter och går sedan och röstar på samma skit år efter år.
Att tro att man kan sänka skatterna genom att klaga på dem i NH's forum förefaller lika patetiskt som att skriva på bensinupproret..
Åstadkommer noll och intet.
snyde wrote: [quote=Arny][quote=snyde][quote=ilg@dd]Jag instämmer i att skatten är hög i Sverige idag, men jag får finna mej i att det är så..Vi har genom demokratiska val fått den regering vi förtjänar..
Nja, om stillasittande sitter och ser på nått man inte gillar bör man försöka göra någonting åt det. Antagligen lyckas man inte men man har iaf försökt. Det är bättre än att bara acceptera situationen och hålla med opinionen.
Givetvis, vad jag menade var 1) att folk förtjänar sin situation och 2) att folk i gemen gnäller om höga skatter och går sedan och röstar på samma skit år efter år.
1. Jo
2. Tycker mest det är ungdomar som klagar..Antagligen för att skatteavdraget i lönespecen kommer som en chock, efter att man bott hemma och fått allt serverat på silverfat.
November 5, 2001
ilg@dd wrote: Att tro att man kan sänka skatterna genom att klaga på dem i NH's forum förefaller lika patetiskt som att skriva på bensinupproret..
Åstadkommer noll och intet.Tycker mest det är ungdomar som klagar..Antagligen för att skatteavdraget i lönespecen kommer som en chock, efter att man bott hemma och fått allt serverat på silverfat.
Vet inte riktigt var du får det där ifrån men jag tror iaf inte att skatterna sänks nästa månad pga en tråd på NH. Däremot tror jag att det alltid är bra att skapa debatt om saker och ting.
Om du syftar på mig så har jag inte bott hemma på 5 år och det där "silverfatet" har jag inte sett till. Tycker att du generaliserar lite väl mycket.
November 4, 2001
Sverige är på väg åt helvete... tyvärr men det är så.
Snart har vi bergis inget alls att säga till om... nån gubbe i bryssel som anser att något annat land (typ hans) har det taskigt och vill ha ännu mera pengar.
Fan vi betalar hur mycket skatt om hellst, trots detta har man fått börja betala för mediciner man måste ha för att överleva (dessa var gratis för ett par år tillbaka).
Alla sjukhus har drabbats av nerskäringar ocläkarna blir utbrännda och orkar inte bry sig länge, vilket resulterar i sämre vård. Väntetiderna blir längre osv.
Kostar fan en månadslön att fixa tänderna (om man behöver en rotfyllning och en krona) typ.
Borde ta mig fan vara graftis, varför går inte tandvård under läkarvård?
Vi lever ett lyxigt liv,alla tjatar om att sverige har det bra men vi lever ju för fan på lånade pengar! Stadsskullden är ju inte liten precis...
SuperNova wrote: Sverige är på väg åt h*****e... tyvärr men det är så.
Snart har vi bergis inget alls att säga till om... nån gubbe i bryssel som anser att något annat land (typ hans) har det taskigt och vill ha ännu mera pengar.Fan vi betalar hur mycket skatt om hellst, trots detta har man fått börja betala för mediciner man måste ha för att överleva (dessa var gratis för ett par år tillbaka).
Alla sjukhus har drabbats av nerskäringar ocläkarna blir utbrännda och orkar inte bry sig länge, vilket resulterar i sämre vård. Väntetiderna blir längre osv.
Kostar fan en månadslön att fixa tänderna (om man behöver en rotfyllning och en krona) typ.
Borde ta mig fan vara graftis, varför går inte tandvård under läkarvård?Vi lever ett lyxigt liv,alla tjatar om att sverige har det bra men vi lever ju för fan på lånade pengar! Stadsskullden är ju inte liten precis...
??
July 14, 2004
SuperNova wrote: Sverige är på väg åt h*****e... tyvärr men det är så.
Snart har vi bergis inget alls att säga till om... nån gubbe i bryssel som anser att något annat land (typ hans) har det taskigt och vill ha ännu mera pengar.Fan vi betalar hur mycket skatt om hellst, trots detta har man fått börja betala för mediciner man måste ha för att överleva (dessa var gratis för ett par år tillbaka).
Borde ta mig fan vara graftis, varför går inte tandvård under läkarvård?Vi lever ett lyxigt liv,alla tjatar om att sverige har det bra men vi lever ju för fan på lånade pengar! Stadsskullden är ju inte liten precis...
Word.
Att storföretagen flyr Sverige beror inte enbart på den höga lönenivån..
Det finns helt enkelt inte folk som vill jobba "på golvet". Dom som växer upp idag och utbildar sej prioriterar IT-relaterade jobb högre.
Det är väldigt glest med kompetensen inom "riktiga jobb".
April 29, 2004
Jag betalar en hel del i skatt varje månad. Men det går ingen nöd på mig ändå. Kan tom ge lite bidrag till vissa fonder, ex. cancerforskning utan att jag gråter blod.
Visst finns det folk som fuskar till sig stålar men det får man ta, det finns faktiskt många fler som behöver mitt "skattestöd" och jag betalar utan att knussla. Hellre det än att folk dör för att de inte har jobb pga sjukdom och ingen försäkring till sjukvärd och mediciner.
Man får ta det onda med det goda. Idiotinlägg om socialfall gör inte så mycket nytta. Engagera er politiskt om ni tycker att saker är fel, det är ju det demokrati handlar om.
1 Guest(s)