Ännu ett socialfall betalt|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ännu ett socialfall betalt
ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
sp_UserOfflineSmall Offline
PooSlice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
898781
May 27, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Att storföretagen flyr Sverige beror inte enbart på den höga lönenivån..
Det finns helt enkelt inte folk som vill jobba "på golvet". Dom som växer upp idag och utbildar sej prioriterar IT-relaterade jobb högre.
Det är väldigt glest med kompetensen inom "riktiga jobb".

Det är här invandrarna kommer in i bilden, när de kommer in till Sverige gäller inte deras utbildning och de får bli korvgubbar, städare etc. Medans medelsvensson utbildar sig. Skitbra!

http://www.sfi.se/sfi/IMAGES/_.....ELIXIR.PDF

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
898784
May 27, 2005 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

PooSlice wrote: [quote=ilg@dd]Att storföretagen flyr Sverige beror inte enbart på den höga lönenivån..
Det finns helt enkelt inte folk som vill jobba "på golvet". Dom som växer upp idag och utbildar sej prioriterar IT-relaterade jobb högre.
Det är väldigt glest med kompetensen inom "riktiga jobb".

Det är här invandrarna kommer in i bilden, när de kommer in till Sverige gäller inte deras utbildning och de får bli korvgubbar, städare etc. Medans medelsvensson utbildar sig. Skitbra!

På sätt och vis JA..
Det är glest med Svenskar som vill ta dessa jobb också.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

nilsrock
Medlem
Forum Posts: 245
898883
May 27, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Klart att det går att få mer "saker" för dagens skatte pengar. Finland är ett bra exempel. Genom att skippa avvecklingen av kärnkraften sparar men många miljarder. Genom att inte skära sönder försvaret hela tiden känar man pengar mm.

Att avveckla kärnkraften till förmån för förnybar energi kan vara värt en del. Politiken är dock lite tungrodd och när nedläggandet av kärnkraft ibland leder till ökad import av energi från olja och kol är det ju inte så lyckat.

Jag är dock ganska nyfiken på den andra delen av ditt inlägg. Hur tjänar man pengar på att satsa mer pengar på försvaret? Anfallskrig och plundring?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
898899
May 27, 2005 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

nilsrock wrote: Jag är dock ganska nyfiken på den andra delen av ditt inlägg. Hur tjänar man pengar på att satsa mer pengar på försvaret? Anfallskrig och plundring?

skinner är en "stridis" som i mina ögon knappast är lämplig för att bli militär,polis eller ordningsvakt.

Men det är ju min åsikt grundat på inläggen han har skrivit.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
898939
May 27, 2005 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Jag kan inte annat än hålla med, förutom det jag fetstilat..Min partitillhörighet ligger till vänster.
wink
Det är, som både du och jag konstaterade i en annan tråd, exporten som säkrar välfärden.

Frågan är mest om du hade tyckt att din partitillhörighet hade legat till vänster om du verkligen hade ransakat den politik som vänstern för idag. Jag har många kompisar som är socialdemokrater av övertygelse, som i dagsläget hade röstat KD eller likande, mest på grund av att socialdemokraterna faktiskt bygger på en ideologisk övertygelse om rättvis fördelning. Och sådan har vi inte med dagens socialdemokratiska politik.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
898948
May 27, 2005 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Jag kan inte annat än hålla med, förutom det jag fetstilat..Min partitillhörighet ligger till vänster.
wink
Det är, som både du och jag konstaterade i en annan tråd, exporten som säkrar välfärden.

Frågan är mest om du hade tyckt att din partitillhörighet hade legat till vänster om du verkligen hade ransakat den politik som vänstern för idag. Jag har många kompisar som är socialdemokrater av övertygelse, som i dagsläget hade röstat KD eller likande, mest på grund av att socialdemokraterna faktiskt bygger på en ideologisk övertygelse om rättvis fördelning. Och sådan har vi inte med dagens socialdemokratiska politik.

Nja, jag ligger mer till vänster än socialdemokraterna..
Men faktum är att skulle jag gå till val idag, så kan jag nog inte säga med säkerhet var rösten skulle hamna.
En röst på VP stöder ju även SAP, vilka jag egentligen skulle vilja se ta bort det sista i partinamnet..
Angående det borgerliga blocket så är det inget alternativ i mina ögon sett..Jag är ju trots allt en "arbetare", ej företagare. Och ser som så många andra på vad jag själv får i börsen när månaden börjar ta slut.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
898951
May 27, 2005 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Nja, jag ligger mer till vänster än socialdemokraterna..
Men faktum är att skulle jag gå till val idag, så kan jag nog inte säga med säkerhet var rösten skulle hamna.
En röst på VP stöder ju även SAP, vilka jag egentligen skulle vilja se ta bort det sista i partinamnet..
Angående det borgerliga blocket så är det inget alternativ i mina ögon sett..Jag är ju trots allt en "arbetare", ej företagare. Och ser som så många andra på vad jag själv får i börsen när månaden börjar ta slut.

Det är kanske just det främsta alternativet till att du inte borde rösta socialdemokratiskt. Inte heller moderat, såklart, men dock inte vänster. Om du är arbetare, med klassisk arbetarmoral, så vill du göra rätt för dig, och därigenom kunna hjhälpa de som har det svårt. Det är dock inte den politik som varken vänstern eller socialdemkraterna för. Inte heller Moderaterna eller FP. Kvar står Folkpartiet, som är ett jävla rygghuggarparti, eller Centern, som knappt själva vet var de står. Jag misstänker att du bortser från Sverigedemokraterna, då de fortfarande har vissa saker att ta itu med. Alltså återstår i stort sett bara KD, trots att de har vissa knasigehter när det gäller abortpolitik.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
898956
May 27, 2005 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Nja, jag ligger mer till vänster än socialdemokraterna..

Det är kanske just det främsta alternativet till att du inte borde rösta socialdemokratiskt. Inte heller moderat, såklart, men dock inte vänster. Om du är arbetare, med klassisk arbetarmoral, så vill du göra rätt för dig, och därigenom kunna hjhälpa de som har det svårt. Det är dock inte den politik som varken vänstern eller socialdemkraterna för. Inte heller Moderaterna eller FP. Kvar står Folkpartiet, som är ett j**la rygghuggarparti, eller Centern, som knappt själva vet var de står. Jag misstänker att du bortser från Sverigedemokraterna, då de fortfarande har vissa saker att ta itu med. Alltså återstår i stort sett bara KD, trots att de har vissa knasigehter när det gäller abortpolitik.

Jag må säga att jag har vissa sympatier med KD, även angående abortfrågan..Tycker nog att man ska kunna ta ansvar för vad man gör, även om det finns speciella fall där jag anser att abort bör vara tillåtet.
Att bara pippa runt och använda sej av abort som något slags retroaktivt P-Skydd är helt uppåt väggarna.
Men nu hamnar vi tämligen offtopic..

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
898958
May 27, 2005 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Akatosh][quote=ilg@dd][quote=Akatosh][quote=Laglorden] En sak som övriga försäkringsbolagen till skillnad från försäkrings-staten brukar vara bättre på att kolla är om folk verkligen har rätt till försäkring. Om staten hade hand om bilförsäkringar så skulle det utbetalas "bidrag" till folk som sagt de fått sin bil stulen fast de aldrig haft någon bil utan en cykel.

När någon påpekade det underliga i detta skulle andra skrika i högan sky att det var orättvist att bara de som lyckats skaffa sig en bil ska få pengar (strunt samma i att bara de betalat in pengar).

Folk som fått sin bil stulen skulle få åka taxi överallt (givetvis under strikt pappersexercis som genererade massa byråkratijobb). Det skulle i själva verket vara så förmånligt att vara utan bil att man helst inte ville ha en ny bil.

Folk skulle fuska och säga de fått bilen stulen och fortsätta åka runt i bilarna ändå. Ingen skulle bry sig kolla upp detta.

En jäkligt bra liknelse hur den svenska staten fungerar numera, i mitt tycke det hittils bästa "kommentaren" i denna tråd. Bra gjort.

Om man har rödluvan och vargen som favoritlitteratur kanske..
8-[

Nu får du skärpa dig, nu vet jag att du är bara ett par år äldre än vad jag är så ungdomlig oförstånd kan jag inte beskylla dig för, men det var en mycket kass kommentar, nu har jag ändrat uppfattning om dig, bra gjort!

Kan hända att jag missuppfattade dej där, men jag tog det som att om staten skulle bedriva bilförsäkringverksamhet menar du och tidigare skribent att det där skulle bli ett typexempel på dess förfarande..
Är det så, då menar jag på fullt allvar att Rödluvan och vargen är ett bra exempel på vilken nivå det inlägget ligger.

Ah, ja jag läste laglordens inlägg som ett slags allegori över dagens bidragssverige, tyckte det inlägget var fyndigt gjort.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
898960
May 28, 2005 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: [quote=ilg@dd][quote=Akatosh][quote=ilg@dd][quote=Akatosh][quote=Laglorden] En sak som övriga försäkringsbolagen till skillnad från försäkrings-staten brukar vara bättre på att kolla är om folk verkligen har rätt till försäkring. Om staten hade hand om bilförsäkringar så skulle det utbetalas "bidrag" till folk som sagt de fått sin bil stulen fast de aldrig haft någon bil utan en cykel.

När någon påpekade det underliga i detta skulle andra skrika i högan sky att det var orättvist att bara de som lyckats skaffa sig en bil ska få pengar (strunt samma i att bara de betalat in pengar).

Folk som fått sin bil stulen skulle få åka taxi överallt (givetvis under strikt pappersexercis som genererade massa byråkratijobb). Det skulle i själva verket vara så förmånligt att vara utan bil att man helst inte ville ha en ny bil.

Folk skulle fuska och säga de fått bilen stulen och fortsätta åka runt i bilarna ändå. Ingen skulle bry sig kolla upp detta.

En jäkligt bra liknelse hur den svenska staten fungerar numera, i mitt tycke det hittils bästa "kommentaren" i denna tråd. Bra gjort.

Om man har rödluvan och vargen som favoritlitteratur kanske..
8-[

Nu får du skärpa dig, nu vet jag att du är bara ett par år äldre än vad jag är så ungdomlig oförstånd kan jag inte beskylla dig för, men det var en mycket kass kommentar, nu har jag ändrat uppfattning om dig, bra gjort!

Kan hända att jag missuppfattade dej där, men jag tog det som att om staten skulle bedriva bilförsäkringverksamhet menar du och tidigare skribent att det där skulle bli ett typexempel på dess förfarande..
Är det så, då menar jag på fullt allvar att Rödluvan och vargen är ett bra exempel på vilken nivå det inlägget ligger.

Ah, ja jag läste laglordens inlägg som ett slags allegori över dagens bidragssverige, tyckte det inlägget var fyndigt gjort.

Hade inlägget varit i en annan tråd hade jag kanske funnit det roande..
wink

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
898967
May 28, 2005 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen tycker jag det finns för många partier i Sverige med alldeles för lite variation i programmet.

Jag anser det ska finnas kanske 2-3-4 partier som verkligen SKILJER sig och inte en massa olika som är väldigt svåra att välja bland. Det är alldeles för små skillnader på vissa anser jag.

Blir en slags halvdanig komprimiss om för många styr samtidgt. Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill få igenom något för att stödja Socialdemokraterna i riksdagen.

Inom företag brukar man sätta "mål" och ha en affärside för att arbetarna inom företaget ska ha klara direktiv, mål och veta vart de ska sikta in sig på. Inom politiken så kan vad som helst hända känns det som, så länge man behåller makten. Vart vi styr är av mindre betydelse.

OFFTOPIC. Roligt ämne för en 18 åring att skriva 02.55 på en Fredag natt. Men så är livet när man är chaufför och inte kan dricka på pubben som alla ens kompisar. Fyfan att ha körkort ibland!

denstore
Member
Medlem
898969
May 28, 2005 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Personligen tycker jag det finns för många partier i Sverige med alldeles för lite variation i programmet.

Jag anser det ska finnas kanske 2-3-4 partier som verkligen SKILJER sig och inte en massa olika som är väldigt svåra att välja bland. Det är alldeles för små skillnader på vissa anser jag.

Blir en slags halvdanig komprimiss om för många styr samtidgt. Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill få igenom något för att stödja Socialdemokraterna i riksdagen.

Inom företag brukar man sätta "mål" och ha en affärside för att arbetarna inom företaget ska ha klara direktiv, mål och veta vart de ska sikta in sig på. Inom politiken så kan vad som helst hända känns det som, så länge man behåller makten. Vart vi styr är av mindre betydelse.

Jag kan ju säga att jag anser att det finns alldeles för få partier, då flertalet antagligen hade gynnat valmöjligheterna. Som läget är idag, så kan väldigt få peka på de egentliga skillnaderna mellan M och S.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
898970
May 28, 2005 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jo Denstore du har rätt. Uttryckte mig inte riktigt klart.

Jag menar att det ska finnas FÅ partier med stora och tydliga skillnader. Så man verkligen kan välja.

Illi@d: Ja visst fan gör den det. 😛 Då blev man en halvtimme rikare som man kan spendea på nätet utan att känna sig skamsen 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
898971
May 28, 2005 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Personligen tycker jag det finns för många partier i Sverige med alldeles för lite variation i programmet.

OFFTOPIC. Roligt ämne för en 18 åring att skriva 02.55 på en Fredag natt. Men så är livet när man är chaufför och inte kan dricka på pubben som alla ens kompisar. Fyfan att ha körkort ibland!

Tror din klocka går typ halvtimme för fort.
wink

denstore
Member
Medlem
898972
May 28, 2005 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

nilsrock wrote: [quote=skinner]Klart att det går att få mer "saker" för dagens skatte pengar. Finland är ett bra exempel. Genom att skippa avvecklingen av kärnkraften sparar men många miljarder. Genom att inte skära sönder försvaret hela tiden känar man pengar mm.

Att avveckla kärnkraften till förmån för förnybar energi kan vara värt en del. Politiken är dock lite tungrodd och när nedläggandet av kärnkraft ibland leder till ökad import av energi från olja och kol är det ju inte så lyckat.

Jag är dock ganska nyfiken på den andra delen av ditt inlägg. Hur tjänar man pengar på att satsa mer pengar på försvaret? Anfallskrig och plundring?

Det finns faktiskt rent ekonomiska fördelar i att inte hela tiden ändra inriktning i försvarsstrategin. Som läget är idag, så lägger man ner det som för tillfället verkar politiskt korrekt, men sedan blir man tvungen att kompensera på andra håll, oftast med stora nyinvesteringar, och ny, tungrodd byråkrati, bara för att kunna lösa uppgiften.
Försvarets rent organisatoriska kostnader har ökat ofantligt de senaste 20 åren. Vi har en vansinnesstor generalstab, men inga soldater. På något sätt känns det som en dålig idé.....;)

nilsrock
Medlem
Forum Posts: 245
899045
May 28, 2005 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag misstänker att du bortser från Sverigedemokraterna, då de fortfarande har vissa saker att ta itu med. Alltså återstår i stort sett bara KD, trots att de har vissa knasigehter när det gäller abortpolitik.

Du menar SDs små bagatellartade problem som deras partiprogram? De vill för fasen aktivt kämpa för ett homogent samhälle.

KD är ett parti som jag har lättare för att acceptera. Dock är de sanslöst konservativa i exempelvis sexual- och familjefrågor.

Angående försvaret så kan jag tänka mig att bantningar och omstruktureringar medför vissa extra kostnader, men i slutändan så måste det ju ändå bli en besparing.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
899062
May 28, 2005 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Agge][quote=Arny]Denna månaden har jag iaf dragit mitt strå till "välfärds-Sverige" och betalt ännu en socialbidragstagares lön så att de inte behöver anstränga sig. Känns riktigt bra 🙄

Mona Sahlin: "det är häftigt att betala skatt" laugh :banghead:

Känns oerhört häfftigt... Kommer verkligen inte att rösta rött i nästa val. Kanske inte gör någon omedelbar skillnad men högerkanten har iaf inte höga skatter som ideologi.

Å andra sidan humpar rainmanfelt rundis röv rätt mycket, så blått skiftar lite i lila numera.. Å då snackar vi inte om rövens färg dagen efter..
Ja kommer iaf rösta blått denna gång. Röstade grönt förra gången.
Dock skulle jag vilja ha nått som verkligen är blått.. Strama åt invandringpolitiken. Ut me varenda utlänning som gör ett brott i Sverige. Utan att kunna svenska inget joobb, utan jobb i ett år? Ut ur Sverige! Se till så att invandrare tar seden dit de kommer, vi ska inte anpassa oss efter dem. Sverige är vårt, ska inte vara mångkulturellt.
Kvinnor 71% av männens lön? Hmm, kan de vara för att 50% av alla kvinnor över 35 har så ont överallt att de måste bli hemmafruar och få sin lön betalade av oss män? Sjukskriven? Semester? Se till att de verkligen är i behov av det, strama åt. Å är de verkligen totalt arbetsoförmögna? Kan de inte jobba halvtid med nått lätt så de iaf drar det strå till sacken de kan och så vi får nått tillbaka.
Brott i Sverige? Inte numera, fängelse = liten cement cell, bröd vatten potatis..
Rättegång varje gång en polis dragit sitt vapen? Extrem press på polisen, inte rättvist.. Mer makt till poliser!
Vem skulle rösta på mig om ja hade ett parti?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
899064
May 28, 2005 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Arny][quote=Agge][quote=Arny]Denna månaden har jag iaf dragit mitt strå till "välfärds-Sverige" och betalt ännu en socialbidragstagares lön så att de inte behöver anstränga sig. Känns riktigt bra 🙄

Mona Sahlin: "det är häftigt att betala skatt" laugh :banghead:

Känns oerhört häfftigt... Kommer verkligen inte att rösta rött i nästa val. Kanske inte gör någon omedelbar skillnad men högerkanten har iaf inte höga skatter som ideologi.

Å andra sidan humpar rainmanfelt rundis röv rätt mycket, så blått skiftar lite i lila numera.. Å då snackar vi inte om rövens färg dagen efter..
Ja kommer iaf rösta blått denna gång. Röstade grönt förra gången.
Dock skulle jag vilja ha nått som verkligen är blått.. Strama åt invandringpolitiken. Ut me varenda utlänning som gör ett brott i Sverige. Utan att kunna svenska inget joobb, utan jobb i ett år? Ut ur Sverige! Se till så att invandrare tar seden dit de kommer, vi ska inte anpassa oss efter dem. Sverige är vårt, ska inte vara mångkulturellt.
Kvinnor 71% av männens lön? Hmm, kan de vara för att 50% av alla kvinnor över 35 har så ont överallt att de måste bli hemmafruar och få sin lön betalade av oss män? Sjukskriven? Semester? Se till att de verkligen är i behov av det, strama åt. Å är de verkligen totalt arbetsoförmögna? Kan de inte jobba halvtid med nått lätt så de iaf drar det strå till sacken de kan och så vi får nått tillbaka.
Brott i Sverige? Inte numera, fängelse = liten cement cell, bröd vatten potatis..
Rättegång varje gång en polis dragit sitt vapen? Extrem press på polisen, inte rättvist.. Mer makt till poliser!
Vem skulle rösta på mig om ja hade ett parti?

Antagligen bara någon/några nära släktingar till dej, för att göra dej glad.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
899067
May 28, 2005 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-] Vem skulle rösta på mig om ja hade ett parti?

Antagligen bara någon/några nära släktingar till dej, för att göra dej glad.

Tror du det min skäggigefetaraggarvän? 🙁 Kan ja vara så ute å cykla?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 400
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL