September 5, 2001
Läste precis detta: http://www.aftonbladet.se/nyhe.....1363236.ab
"”Miljömål kräver högre bensinpris”"
Nu får dom väl endå ta och ge sig!! Hur svårt ska det vara och inse att om man ska börja någonstans så får man väl göra det i rätt ände!
Nu säger jag inte detta bara för att bilhobbyn är mitt stora intresse, jag kör bilen på sommarn, iår knappt 10 mil, annars går jag så mycket jag kan... tar tåget, stänger av värmen när jag inte är hemma, duschar inte speciellt länge och källsorterar. Har inte dåligt samvete, är ingen speciell miljövän men tycker att dessa saker är självklara och ganska lätta att tänka på.
Istället för att höja bensinpriset kanske man skulle ta och höja resskatten på flygplan? Kanske inte behövs 6-7 inrikes flygningar från sthlm - gbg. Men nej, detta vägrar man att ta med i sina beräkningar för att tydligen vill staten att man ska flyga till sthlm för 600kr och inte ta tåget för samma pris, dessutom tar flyget 40min och tåget 6h med lite tur. Klart som fan att de flesta flyger istället.
Jag kan ju omöjligt vara den första som resonerar att ska man göra något så är det att minska båt och flygtrafiken, eller? Hur kan det vara mycket bättre att göra det svårare för de i glesbygden att ta sig till jobben i storstäderna än att göra det jobbigt för tjänstemännen att ta sig till konferanser runt om i Sverige (nu när endå internet finns?).
Sen kan man ju fråga sig hur många som kommer att skippa bilen, hur många som kommer att använda den mer sällan och hur mycket detta minskar utsläppen.
Det hela är så ybergenomtjatat och dåligt verkligen! Jag kommer använda bilen precis lika mycket nu som om bensinen hade kostat 20kr/litern, det enda som händer är att jag bortprioriterar annat.. som mat,kläder,elektronik. Det som faktiskt endå ger kling i kassan för staten.
November 18, 2003
Jag är också inne på samma håll som dig, kan tänka mig hur mkt alla dessa stora båtarna osv förbrukar.
Jag tror det här med klimatfrågan är ett bra sätt för politiker att komma undan när de vill tjäna lite och täcka igen på något annat de förlorat och samma sak med tobaken.
De ska ju höja buss/tåg priserna nu för mig blir det en höjning med 100:- i månaden :S kanske ska ta en bil jag menar kommer ju bara kosta en hundring mer att ta bil.
January 8, 2005
D3mpa wrote:
De ska ju höja buss/tåg priserna nu för mig blir det en höjning med 100:- i månaden :S kanske ska ta en bil jag menar kommer ju bara kosta en hundring mer att ta bil.
Det som är så himla fel, anledningen för att de höjjer är att så få åker kommunalt, genom deras tänk "vi måste få in pengar för så få åker, nu höjjer vi priserna" resulterar det i att ännu mindre åker kommunalt och då kommer en höjjning till osv.
Bil ska vara dyrare än kommunalt det ska uppmanas att åka kommunalt, men i dagens läge ser jag inte fördelen, för det kostar för mig 40-50 spänn att åka fram och tebax in till stan, gentemot 30kr med bilen om äns det.
klart som tusan folk tar bilen hellre.
dock är jag inne på samma spår som hawkie.... visste ni att de dumpar alla bensin som är över när de ska landa ? det för risken att det inte ska "explodera/brinna" vid en eventuell crash ?
flyplan om nått är det värsta transportmedlet utifrån miljöhänsyn.
dock så har männinskans koldioxid utsläpp ökat med 3% sen 20-30 talet till totalt 6% resten av de 94% står naturen för. dock vet vi inte hur allvarliga de där 3% är...
Men har vi verkligen råd att chansa !? blundar vi kommer en ny istid, ser vi problemet och försöker lösa det, och det inte är ett problem ? so what vi har iaf gjort naturen lite miljövänligare, och vi slapp dö 🙂
har tappat bort källan men det var en riktigt bra uppsats skriven av en britisk forskare, hade tonvis med källor, grämer mig att jag inte hittar den igen.
best regards, pole
September 16, 2007
Jag är också så jävla less på dessa bensinhöjningar. När ska det bli bra? Snart kommmer ingen kunna använda bilen då det kommer vara så olönsamt. Sen att man gör detta för miljön är rent jävla bullshit.
Folk som måste köra bil KÖR BIL oavsett om det kostar 7:-/l eller 12:-/l bor man i Stockholm kanske det inte är ett lika stort problem då lokaltrafiken är väldigt bra, men sånna som måste pendla 10 mil till jobbet varje dag vad gör han/hon? Varför höjer man inte bensinpriset i städer med tunnelbana, buss och spårvagn? Då har man en helt annan möjlighet.
Nä en sak är säkert, bättre göra folk mer miljömedvetna än att höja priser och förbjuda saker, det bådar aldrig gott i slutändan.
Och varför måste vi i Sverige lida hela tiden, oavsett vad vi gör kommer det inte förbättra "world wide" nä till julen hoppas jag att personen/personerna bakom det här dör av cancer eller något.
July 18, 2003
engine52 wrote:
Och varför måste vi i Sverige lida hela tiden, oavsett vad vi gör kommer det inte förbättra "world wide" nä till julen hoppas jag att personen/personerna bakom det här dör av cancer eller något.
Så jäävla sant!! varför i helv**** ska vi bära hela världens ansvar på våra axlar när amerikanarna protesterar över att paya typ 6-7kr / litern, och vääääldigt många länder tar mycket mycket mindre än så, hur kul är det när man får ut 10k efter skatt och 3k går till bensin bara för att pendla till jobbet... sjukt är det
January 22, 2006
Det är ju som sagt i helt fel ände dom börjar... Dom flesta behöver faktiskt bilen dagligen. Och att gå å höja bensin priset gör ju inte att dom inte använder den? Man måste ju få fram ngt alternativ först andra bränslen eller ngt liknande och när man väl fått ut det på marknaden ordentligt sedan höja bensin priset så att folk går över till det nya?
Och som ni säger, varför fokusera så mkt på privat personerna och deras bilar då staten själv har mkt att ta itu med. Deras flyg, båtar, transporter medmera släpper ju inte ut så lite häller...
Känns tungt, och långt till nästa val är det också..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 4, 2001
Hela miljöcirkusen är helt åt h-vette.
*Högre skatt på benisn som drabbar slutkonsumenten.
*Miljöavgift för kraftverk som drabbar slutkonsumenten.
*Flygplatserna skall väl få börja pröjsa visa avgifter som drabbar slutkonsumenten.
Osv osv.
Varför skall det drabba slutkonsumenten hela tiden för? Om vi tar elbranchen tex:
Företag A släpper ut massor med skit och får köpa "utsläpps-rättigheter". Dessa extra utgifter lägger företaget bara på konsumentens räkning... Företaget i sig går ju tom med vinst på införingen av utsläpps-rättigheterna (hörde det på något tvprogram).
Varför kan man inte skapa ett program där kreativa företag som
utvecklar ny teknik får det bättre?
1000 personer som använder skitig el, eller 2000 som använder ren el?
Sen tjatas det om kärnkraft hit och dit... det är farligt osv osv. Visst kärnkraft är farligt om man inte sköter det hela på ett korrekt sätt. Men jag har några frågetecken kring Sveriges sätt att resonera.
*Vi skall avveckla kärnkraften och i stället köpa in el (som framställs via kärnkraft och förbränning av kol) från grannländerna.
Senast jag kollade så fanns det ingen magisk bubbla över Sverige? Skiter som länderna runt om kring oss släpper ut kommer ju hit till slut. Smäller ett kärnkraftverk i ett grannland så drabbas vi också... Är det inte bättre att ha egna kärnkraftverk där vi själva kontrollerar säkerheten?
Frankrike har kommit väldigt långt när det gäller kärnkraft. Man har betydligt effektivare grejer. Effektivare betyder att man behöver mindre bränsle, mindre bränsle betyder mindre avfall.
September 16, 2007
ilg@dd wrote: Känns tungt, och långt till nästa val är det också..
Lär det bli bättre i framtiden? Känns som pest eller kolera just nu. "Miljöpolitiken" har gått för långt nu alltså. Men känns rätt skrämmande att sossarna och V har rätt "bra resultat"
November 22, 2001
engine52 wrote: [quote=ilg@dd]Känns tungt, och långt till nästa val är det också..
Lär det bli bättre i framtiden? Känns som pest eller kolera just nu. "Miljöpolitiken" har gått för långt nu alltså. Men känns rätt skrämmande att sossarna och V har rätt "bra resultat"
Nej, den onda vänstern :burn: kommer förmodligen höja skatten ännu mer, plus alla andra skatter.
Som tur är så är det långt till nästa val och folk kanske hinner inse hur bra det är med blått styre.
Och istället för att bråka om bensinskatter hit och dit borde ju krutet läggas där det gör nytta, på att få fram alternativa bränslen. Det borde ju vara högsta prio på det med tanke på all miljöhysteri nuförtiden.
April 13, 2007
Det finns redan alternativa bränslen. Och det finns redan teknik att utvinna och använda den.
Biogas är det bästa storskaliga alternativet i Sverige idag. Problemet är att det har kostat för mycket att utvinna och rena den. Och såklart, att bilindustrin inte har varit intresserade. Biogas fås från reningsverk, avloppsrör och djuruppfödningar. Om all biogas som skapas i Sverige skulle tas om hand skulle vi ha tillräckligt för att driva alla bilar med det istället för något annat bränsle.
Jag är för höjda bränslepriser, men förstår att det slår hårt mot många av de som inte har något alternativ än att fortsätta köra. Om man verkligen höjer bränslepriserna för miljöns skull, vore det ju högst lämpligt att lägga de pengarna man får in på att göra kollektivtrafiken billigare och att öka antalet kollektivtrafiklinjer. Man borde åxå bygga ut och förbättra järnvägen så att de väldigt många förseningarna tas bort.
Vad jag förstått så var det från början tänkt att trängselavgifterna i Stockholm skulle betala förbättrad kollektivtrafik där. Är inte helt säker på vad som blev resultatet, men, ett omfattande vägbyggande har det iaf beslutats om.
Eran misstanke om att vänstern skulle höja bränslepriserna ännu mer kan nog vara sann. Men tänk åxå på att V och MP är för kraftigt förbättrad kollektivtrafik, helst gratis sådan.
September 5, 2001
Det här är ingen partipolitisk fråga, det handlar mest om att energimyndigheten verkar inte riktigt spendera skattebetalarnas pengar på vettig forskning, eller vad man nu ska kalla det.
Nu har iaf Energimyndigheten fått sig ett brev. Även Svenska Petroleum Institutet har fått sig ett brev. Vi får väl se hur de tänker.
Hejsan!
Jag har några frågor angående utsläpp, miljömål och växthusgaserna.
Jag är ingen forskare, så ni får ursäkta mitt primitiva sätt att uttrycka mig. Dessutom kan min ton
uppfattas som lite bitter (vilket den är).
Läste artikeln i Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyhe.....1363236.ab) där står det bl.a.
"– Skatten är ett effektivt styrmedel. Om man vill åstadkomma stora utsläppsreduktioner i
transportsektorn måste man höja skatten, säger Karin Sahlin på Energimyndighetens analysavdelning"
Nu ska man inte tro på allt man läser, men menar Karin på att utsläppen blir mindre för att folk
får betala mer för att åka till jobbet, handla etc. Jag talar nog för många när jag säger det enda som händer
är att folk nu kommer börja lägga om sina prioriteringar. Kanske inte köpa sitt favoritmjölk för 15:50 utan
ta en billigare variant från Lidl för 10:00 och på så sätt spara 5 kr som kan gå till bensinpengar istället.
Jag förstår att man försöker få transport industrin att minska sin verksamhet i form av budbilar, men vänta,
de kör ju disel? Lastbilar, budbilar, taxibilar, väktare och även polisen kör numera disel så vem drabbar
detta förslaget mest egentligen och vad kommer det ha för effekt? Det drabbar glesbygden och utsläppen
förblir detsamma.
Sen har jag en till fråga. Om man nu är så benägen om att verkligen minska utsläppen, och då menar jag
minska utsläppen varför är det billigare att flyga från Göteborg till Stockholm än att ta tåget? Varför har det
i moderna tider alltid varit billigare att ta en sista minuten från Landvetter till Bromma?
Har varit inne på SPIs hemsida men hittar ingen statistik på hur mycket utsläpp som orsakas av flygplan,
speciellt intressant är inrikes eftersom det är Sveriges miljömål det pratas om. Finns det någon statistik
på detta? Just flygplans delen. Hur många inrikesflyg går det per dag? Hur mycket förorenar ex. en resa
från Göteborg till Stockholm eller Kiruna - Malmö etc.
Skulle väldigt gärna uppskatta ett svar,
mvh
**** ********
April 13, 2007
Det finns siffror som visar att antal körda mil minskar vid höjning av priset på bränsle. Så det är bevisat att det fungerar. Tyvärr vet jag inte vart man hittar de siffrorna.
Faktum är åxå att väldig många skulle kunna minska sitt bilkörande genom att använda kollektivtrafik, samköra, eller cykla. Tyvärr så drabbas ju de som inte har den möjligheten. Därför måste kollektivtrafiken öka å bli billigare. Det var det jag ville få fram, inte föra frågan till en partipolitisk debatt.
En anledning till att inrikesflyget är så skyddat när det gäller miljöskatter är för att skydda landsbyggden,(Norrland).
August 7, 2003
emokid wrote:
Eran misstanke om att vänstern skulle höja bränslepriserna ännu mer kan nog vara sann. Men tänk åxå på att V och MP är för kraftigt förbättrad kollektivtrafik, helst gratis sådan.
Helt gratis kollektivtrafik leder till högre utsläpp i längden hur konstigt det än låter. Det finns seriös forskning som visar detta iaf.
Det beror på att allting som är gratis överutnyttjas. Alltså, du tar bussen eftersom det ändå är gratis -> du åker mera -> flera tar bussen -> man måste sätta in flera bussar -> mera utsläpp.
Helt klart skulle en S + V + mp regering höja skatten mera. Vet inte om det är bra eller dåligt, men generellt sett gillar de ju skatter mera.
Det är folk i Stockholm som kör bil mest och defintivt längst tid för det långt till jobbet i de flesta fall. Man kanske bor i Södetälje och jobbar i Kista eller i Norrtälje och jobbar i stan.
September 5, 2001
emokid wrote: Det finns siffror som visar att antal körda mil minskar vid höjning av priset på bränsle. Så det är bevisat att det fungerar. Tyvärr vet jag inte vart man hittar de siffrorna.
Faktum är åxå att väldig många skulle kunna minska sitt bilkörande genom att använda kollektivtrafik, samköra, eller cykla. Tyvärr så drabbas ju de som inte har den möjligheten. Därför måste kollektivtrafiken öka å bli billigare. Det var det jag ville få fram, inte föra frågan till en partipolitisk debatt.
En anledning till att inrikesflyget är så skyddat när det gäller miljöskatter är för att skydda landsbyggden,(Norrland).
Tror inte ökad kollektivtrafik leder till mindre utsläpp. Mycket billigare kan fungera, självklart. Men bilen/bussen är fortvarande inte några nyckellösningar till problemet. Visst borde det bli billigare, och bussarna borde gå oftare... men är det inte mycket lättare att bara ge fan i att flyga???! Varför är det ingen politiker som någonsin nämt flygplan som bov när det pratas om utsläpp? Utan det alltid pratas om bättre kollektivtrafik och högre skatt på bensin.
Alltså. Givetvis. Från 8kr till 12kr. De som kunde åka på 100kr till jobbet betalar då 150kr osv. Nu känner jag dock att man har nått en gräns där det inte längre går att snåla mer, det som fungerar är ju miljöpremien på 10 000 SEK vid köp av miljöbil. Skitbra idé! Synd bara att dessa s.k. "miljöbilar" (host prius) har batterier och andra goa metaller som vi inte riktigt vet vad vi ska göra av då det inte kan skrotas som vanligt alu är också en fråga som ingen verkar tänka på.
Citroen C1, Peugot 107 och Toyota Aygo. För storstadsfolk som måste ha bilen till möten, handla utanför staden, jobba på en annan ort? Etc.
Disel för storpendlare.
Sänk skatten på diselbilar med partikelfilter och ge dessa bilar rabatt på disel. Då börjar det bli ekonomisk att skrota sin 740 som drar 1l milen mot en ny disel som drar 0.4/0.5 och kostar betydligt mindre att skatta och köra! Då har man faktiskt gjort något konkret åt att minska utsläppen och inte bara jävlas med folk som inte har det så gott ställt.
Gillar inte denna trend där man helt enkelt beskyller bilen för allt ondo, när sedan samma personer flyger till sina partimöten tvärs över landet, köper etanol från regnskogar(f.d.)etc. Känns som hyckleri.
Fast det är klart. Höjer man priset till 500 kr så slutar väl 90% av folket att ta bilen. Så varför inte bara höja det till 500 kr? Jo, för då kommer folk att säga upp sig från jobben och stanna hemma och stämpla istället.. eller så kommer alla bli buss och taxi -chaffisar.
November 22, 2001
emokid wrote: Det finns redan alternativa bränslen. Och det finns redan teknik att utvinna och använda den.
Biogas är det bästa storskaliga alternativet i Sverige idag. Problemet är att det har kostat för mycket att utvinna och rena den. Och såklart, att bilindustrin inte har varit intresserade. Biogas fås från reningsverk, avloppsrör och djuruppfödningar. Om all biogas som skapas i Sverige skulle tas om hand skulle vi ha tillräckligt för att driva alla bilar med det istället för något annat bränsle.
Javisst finns det, men det borde enas kring ett bränsle och göra det till standard. Ett internationellt samarbete som inkluder bilindustrin vore lämpligt.
emokid wrote: Det finns siffror som visar att antal körda mil minskar vid höjning av priset på bränsle. Så det är bevisat att det fungerar. Tyvärr vet jag inte vart man hittar de siffrorna.
Självklart kommer folk köra mindre, för det finns människor som lever jäkligt knapert och inte kommer ha råd att köra.
November 22, 2001
hawkie wrote:
Sänk skatten på diselbilar med partikelfilter och ge dessa bilar rabatt på disel. Då börjar det bli ekonomisk att skrota sin 740 som drar 1l milen mot en ny disel som drar 0.4/0.5 och kostar betydligt mindre att skatta och köra! Då har man faktiskt gjort något konkret åt att minska utsläppen och inte bara jävlas med folk som inte har det så gott ställt.
Ja, något sådan't vore bra. Då kanske det hade lönat sig för mig att byta ut min gamla skorv.
July 27, 2002
Ja fyfan har man råd med bil här inne på söder (extrema försäkringar, parkeringsplats = samma hyra som lägenheten) så spelar bensinpriset ingen roll.
Visar ju sig rätt simpelt när man ser folk krypa fram med V8 SUV här på götgatan. :)R
Höja bensinpriset drabbar de med mindre pengar.
De som har pengar kommer inte ändra sig.
Utveckligen kan ske naturligt om man får bättre kollektivtrafik, då kan "svensson" strunta i bilen för att det finns bra alternativ, inte för att de måste.
2 Guest(s)