Callister wrote: Ja fyfan har man råd med bil här inne på söder (extrema försäkringar, parkeringsplats = samma hyra som lägenheten) så spelar bensinpriset ingen roll.
Visar ju sig rätt simpelt när man ser folk krypa fram med V8 SUV här på götgatan. :)R
Höja bensinpriset drabbar de med mindre pengar.
De som har pengar kommer inte ändra sig.Utveckligen kan ske naturligt om man får bättre kollektivtrafik, då kan "svensson" strunta i bilen för att det finns bra alternativ, inte för att de måste.
Kollektivtrafik? Vad är det?
Är det månne bussen man kan åka med till jobbet på måndagmorgon och sedan åka hem med på fredageftermiddag? Ganska kört att ens granska tidtabellerna för sådant där jag bor.
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 27, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Callister]Ja fyfan har man råd med bil här inne på söder (extrema försäkringar, parkeringsplats = samma hyra som lägenheten) så spelar bensinpriset ingen roll.
Visar ju sig rätt simpelt när man ser folk krypa fram med V8 SUV här på götgatan. :)R
Höja bensinpriset drabbar de med mindre pengar.
De som har pengar kommer inte ändra sig.Utveckligen kan ske naturligt om man får bättre kollektivtrafik, då kan "svensson" strunta i bilen för att det finns bra alternativ, inte för att de måste.
Kollektivtrafik? Vad är det?
Är det månne bussen man kan åka med till jobbet på måndagmorgon och sedan åka hem med på fredageftermiddag? Ganska kört att ens granska tidtabellerna för sådant där jag bor.
🙄
Bybor undantagna då. 🙂
March 10, 2002
Ärligt talat, kollektivtrafik suger så jävla hårt. Först måste man gå upp en halvtimme tidigare än om man kör. Sedan måste man stå och vänta x-antal minuter när man byter färdmedel. För att upptäcka att det jävla tåget är försenat så man kommer försent.
Tillråga på allt så får man stå upp hela jävla tiden, aldrig någon ledig sittplats varken på bussen eller på tåget. Och detta ska jag betala mer för än om jag kör?
Så jävla dumt.
April 24, 2007
pest eller kolera är et meycket bra sätt att beskriva situationen idag. Sverige är et land som är mycket snälla mot miljön.
man blir nästan överrumplad av hur 99% av miljö arbetet gör det dyrare för konsumenten som ska köpa tjänsten.
*bensinskatten är sjukt hög i sverige. man borde beskatta flyget o bårtrafiken mer.
* försöka att minska på dem här snabb båtarna till danamrk o så. dem förbrukar otrolgt mycket bränsle.
båtarnas bränsles är så smutsig o dålig att man mår illa. truckdiesel är kalrt genomskinligt. "båt" bränslet är inte ens flytande, vid 170 gradfer bli den flytande och den är kolsvart.
det finns mycket att göra men lagen gör att saker o ting går långsamt till. demkrati är långsamt o EU gör det ännu långsammare.
ÄR JAG DEN ENDA SOM SER INGEN FÖRDEL MED EU?
ursäkta capslock, men det krävs faktiskt!
😉
September 5, 2001
Dåså, var det dags för ett svar!!
Hej Alvin,
Att reducera utsläppen i transportsektorn är betydligt svårare än i många
andra sektorer. Det är möjligt att många skulle omprioritera som du nämner men det finns också en del åtgärder som skulle gå att vidta. Att gå med barnen till skolan, att cykla mer under det ljusa halvåret, att samåka mer - det kräver viss planering men när man väl gjort det så ger det annat i gengäld - motion och en pratstund i bilen.
Men vi ska inte uppehålla oss vid det - jag förstår det du säger och är
medveten om det.
Det är just därför vi avråder från att ställa så höga mål för Sverige till
år 2020. Artikeln bygger på ett tilläggsuppdrag som vi gjort till
Klimatberedningen. Där visar vi att höga ambitioner för utsläppen i Sverige får konsekvenser som gör att vi bör antingen sätta en lägre målnivå eller investera mer i projekt utomlands som ger utsläppsreduktionsenheter till Sverige. Vi har tidigare förslagit åtgärder där en av dessa är en höjning av drivmedelsskatten (både bensin och diesel) med 75 öre. Att det blir svårt med alltför höga mål till år 2020 är dels att det behövs ny teknik i transportsektorn som vi inte bedömer hinna komma in i tillräckligt stor omfattning till år 2020 och dels det du är inne på att vi inte kan argumentera för att svenska konsumenter ska betala en betydligt högre drivmedelsskatt än omvärlden.
Vi måste dock börja styrningen nu. Vår bedömning är att en höjningen med 75 öre är motiverad. För till år 2050 handlar det om att ha mycket låga totala utsläpp - och självklart för samtliga länder i världen.
En invändning kan vara att det ändå inte ger något. Ett motargument är att om inte skatten ökar i takt med ökande inkomster så kommer vi troligen att använda bilen än mer.
Även om vi kanske i viss mån prioriterar ned något annat så är det ändå
kostnderna för olika saker som styr vårat agerande. Därav att skatten är
ett effektivt styrmedel i förhållande till andra styrmedel. Det gör också
att den som släpper ut får betala för det. En princip som ofta gäller när
man diskuterar olika negativa effekter på miljön av det som människor gör.
När det gäller flyget så är vi helt eniga med dig och här måste verkligen
något ske inom ramen för de internationella förhandlingarna. Problemet är
annars att flygplanen tankar i andra länder.
SÅ vi försker se det här på ett balanserat sätt och artikeln visar
egentligen att alltför höga nationella mål kan innebära att såpass stora
skatteökningar krävs, vilket kan vara svårmotiverat redan mot år 2020. Mot år 2050 måste vi åstadkomma betydligt mer men här har vi också tid till de nyare teknikerna. Sen är det nog så att en viss förändring av beteende också krävs - men att det sker globalt så att vi hjälps åt.
Hälsningar Karin
February 12, 2003
Mot år 2050 måste vi åstadkomma betydligt mer men här har vi också tid till de nyare teknikerna. Sen är det nog så att en viss förändring av beteende också krävs - men att det sker globalt så att vi hjälps åt.
Ja, just det. Globalt... USA har ju inte ens skrivit under Kyotoprotokollet, och Sverige har typ världens lägsta CO2-utsläpp för ett I-land med mer än 2M invånare.
September 5, 2001
Jag är endå inte riktigt nöjd trotts svaret.
Så jag skrev tillbaka:
Hej Karin.
Vill börja med att tacka för svaret!
Men jag tycker fortvarande flyindustrin kommer "undan" för billigt och lätt! Om det nu är sådann panik
att minska utsläppen ser jag faktiskt inga svårgiheter med att praktiska medel "straffa" flygindustrin.
1) Beskatta flygplansbränslet
2) Beskatta flygbiljetterna
3) Sänka utgifterna för de som åker med tåg
4) Sänka bussbiljetterna ännu mer
Samtliga av dessa åtgärder är jag övertygad om kommer att sänka utsläppen mer än att höjsa bensinpriset med 75 öre.
Jag är medveten om att våra löner ökar, men som det är idag är det väldigt dyrt att äga och köra en bil, även om den är
"miljövänlig". Det känns rent ut sagt tråkigt att gå till jobbet för att bensinen kostar 12kr/l och ha gott samvete när det
går tiotal inrikes flyg per dag.
Jag har faktiskt inte nämnt något om att bensinpriset är billigare i andra länder, just för att artikeln handlar om Sveriges
utsläppsmål och inte hela världens. Om man nu använder argumentet att "De tankar flygplanen i andra länder" så kan lika
gärna bilälskare säga "De tankar för 2kr/l i USA" därför känner jag inte riktigt att det håller och skippar den diskussionen helt.
Det känns som att man koncentrerar sig på så enkla lösningar för stunden, och inte på långsiktiga lösningar som faktisk
minskar utsläppen mer än de temporära som ex. skatt&moms på bensin som jag antar kommer sänkas sen när våra löner
börjar sänkas?
mvh
Alvin
2 Guest(s)