July 27, 2002
Jag är 16 och börjar gymnasiet till höst.
På sistonde har jag förändrats, om vad jag vill göra alltså.
Jag måste gå gymnasiet, 3 år. Plugga högskola, sen kan jag fixa jobb och så. Men jag vill nu! För en månad sen ville jag plugga, bo hemma, softa med kompisar.
Men just nu, vill jag ha egen lägenhet, jobb, umgås med familj och släkt. Jag vill inte umgås med vänner, sitta vid datorn, gå i skolan.
Rent ärligt sagt känner jag mig mer mogen, mer socialt, om man säger så. Jag vill inte gå gymnasiet med en bunt drös, jag vill vara vuxen nu. 😛
Är detta normalt? :cy:
April 13, 2004
Klart att det kan vara. Är dock inte äldre än dig så det kan jag inte svara på (ska också börja i höst). Men det kanske är en vanlig reaktion om att du inte vill gå mer i skola, utan vara klar. Jag har ingen aning. Men din familj är säkert glada att du vill umgås med dem istället för din dator ;).
February 22, 2003
De är bara hälsosamt att vara omogen ibland tänk va världen skulle bli tråkig annars 🙂
På mitt gymnasie är nivån ganska mogen till skillnad från årskurs 9 och neråt
det finns ju vissa undantag förstås t.e.x invandrargänget som är högljutt och allmänt odrägligt men de tillhör ju deras natur.
January 20, 2003
Haha jag trodde inte du var så ung Callister 😉
Seriöst, gymnasiet kommer få dig att mogna ännu mer än vad du tror högstadiet fick dig... Det är ofta så att man tror att man klarar av mer än man faktiskt gör, och du är knappast lika "vuxen" som en erfaren 30-40-åring.
Vuxenhet handlar ju inte bara om ålder utan om att växa som individ. Du ska inte tro att du är vuxen bara för att du nyss fyllde "barnförbjuden film"... Det kan hända att du är extraordinärt mogen för din ålder, men du ska inte överskatta din förmåga att hantera livet på rätt och vuxet sätt...
July 27, 2002
Efter lite grubblande har jag kommit fram till med hjälp av mina psykologiska erfarenheter att jag kanske är nervös inför gymnasiet, för om jag tänker så att jag ska gå om 9an, fast det blir som en 10a alltså, så skulle jag gilla det.
Så jag tror det är för gymnasiet, förändringar. 😕
July 17, 2002
Callister wrote: Jag är 16 och börjar gymnasiet till höst.
Jag måste gå gymnasiet, 3 år. Plugga högskola, sen kan jag fixa jobb och så. Men jag vill nu! För en månad sen ville jag plugga, bo hemma, softa med kompisar.
Men just nu, vill jag ha egen lägenhet, jobb, umgås med familj och släkt. Jag vill inte umgås med vänner, sitta vid datorn, gå i skolan.
Rent ärligt sagt känner jag mig mer mogen, mer socialt, om man säger så. Jag vill inte gå gymnasiet med en bunt drös, jag vill vara vuxen nu. 😛Är detta normalt? :cy:
Vet precis hur det känns. I princip så var hela gymnasiet bara ett stort vakuum för mig. Utvecklades ytterst lite, även om man kanske lärde sig ett och annat. Det är det som är så surt. När man var yngre fick man höra hur duktigt man var, och hur lovande ens framtid såg ut. Men när man väl kom en bit fram så fick man bara sitta där och vänta på att de andra skulle komma ikapp - och det var för jäkla trist, och det är så jag fortfarande känner ibland.
Dock är jag inget underbarn - teoretiskt eller praktiskt - och har så heller aldrig varit; det jag syftar på är social mognad. Nästan alla av mina kompisar genom hela min uppväxt har varit runt 5 år äldre än mig, idag ligger min vänskapskrets runt 23-35 (jag är 20), så det du känner är helt normalt - om än kanske inte så vanligt.
Mitt råd är att du letar efter fler i din ålder som känner likadant, eller söker dig polare uppåt i åldrarna.
January 12, 2004
snyde wrote: [quote=stormaz]Ja, gå i skolan så länge du kan. Jobba kommer du att få nog av 🙂
Är det bara jag på hela forumet som njuter av att jobba gentemot att gå i skolan? Det är skönt att göra något produktivt, plus att man slipper ta jobbet med sig hem sen.
Vad jobbar du med?
February 4, 2003
snyde wrote: [quote=stormaz]Ja, gå i skolan så länge du kan. Jobba kommer du att få nog av 🙂
Är det bara jag på hela forumet som njuter av att jobba gentemot att gå i skolan? Det är skönt att göra något produktivt, plus att man slipper ta jobbet med sig hem sen.
Word! Det är exakt därför jag vill arbeta. Inte massa bekymmer med läxor, utan du arbetar när du arbetar. Hemma är du hemma.
Tror många av er har glömt hur tråkig skolan faktiskt är, och hur lite man gör. Slöseri med tid ofta, i förhållande till kunskaperna det bidrar till.
Men tyvärr finns det inga jobb för folk utan gymnasieutbildning i princip som förr i världen. Idag måste man gå gymnasiet direkt, man kan inte få ett enkelt jobb äns utan (i princip...)
February 23, 2004
Callister wrote: Jag är 16 och börjar gymnasiet till höst.
Rent ärligt sagt känner jag mig mer mogen, mer socialt, om man säger så. Jag vill inte gå gymnasiet med en bunt drös, jag vill vara vuxen nu. 😛Är detta normalt? :cy:
Kanske puberteten som spökar? 🙂
September 12, 2001
obelix wrote: Vänta ett par år...
Då önskar du att du var 16 år igen och gick på gymnasiet...
Stämmer jäkligt bra det...
Många som går i skolan nu inser inte hur bra dom har det egentligen.
Vänta bara tills ni börjar jobba...håltimmar? ,lov, Sportolov eller vad ni vill.
Det finns bara inte då ni börjar jobba...
1 Guest(s)