January 8, 2005
Pga av denna "#¤%&/()=? lågkonjektur som media har blåst upp och i sin tur skapat.
Så blir det nog så att jag inte har något jobb om 1-2 månader, budgeten för IT 2009 har inte gått igenom efter att vi har skärt ner på nästan allt, tex licenser etc och samtliga vakanser som inte är tillsatta är borttagna ur budgeten, finns inget mer att skära ner på, vilket i sin tur gör det ganska logiskt att vi kommer få varsla personal.
sist in först ut, jag har jobbat här i 2 år, men ingen har anställts efter mig, endast konsulter och vikariat...
ser mörkt ut, någon som sitter i samma situtation ?
best regards, pole
December 6, 2006
Trist att höra.. måste vara ganska stressande.
Tar allting med en nypa salt.. arbetar inom två jordbruksföretag och vi har inte direkt lågkonjuktur + butiksanställd.
Som dom skrev i ATL; Medans resten av världen svettas av lågkonjukturen går jordbruksföretagen med vinst och utvecklas ( kanske inte direkt citerande, men menar väl ungefär vad dom skrev )
January 8, 2005
Vissa områden tjänar på lågkonjektur.
Människor tenderar att konsumera mera mat, iaf onyttigheter, antar det är tröstätning ? ;).
sen så har jag svårt att se att jordbruk etc skulle någonsin ha problem med lågkonjektur då det alltid behövs, det är väl nästan så att vi lever i konstant brist ?
Ja jag har redan förberett mig, kikat på marknaden vad det finns för jobb, skrivit upp tänkbara jobb jag vill pimärt söka, samt uppdaterat min CV.
så är väl förberedd, men det känns så surt att kanske behöva lämna det jobb jag verkligen trivs på.
December 16, 2003
Du är inte ensam.
Jobbar på ett företag med c:a 70 pers.
Länge talades det om att det skulle bli lite lugnare
arbetstakt framöver.
Och i förra veckan: varsel är lagt på 15 pers.
Jag var inte sist in, men det är inte 15 som anställts
efter mig.
Och tror att ev. förhandligsplatser om undantag
kommer nog att ges till andra.
Elektronikbranshen är tröttsam.
Man skulle varit dögrävare eller nåt.
December 11, 2002
Polekatt wrote: Pga av denna "#¤%&/()=? lågkonjektur som media har blåst upp och i sin tur skapat.
Så blir det nog så att jag inte har något jobb om 1-2 månader, budgeten för IT 2009 har inte gått igenom efter att vi har skärt ner på nästan allt, tex licenser etc och samtliga vakanser som inte är tillsatta är borttagna ur budgeten, finns inget mer att skära ner på, vilket i sin tur gör det ganska logiskt att vi kommer få varsla personal.
sist in först ut, jag har jobbat här i 2 år, men ingen har anställts efter mig, endast konsulter och vikariat...
ser mörkt ut, någon som sitter i samma situtation ?
best regards, pole
Vad är det som får dig att tro att detta är ett påhitt från media? Du menar att det inte alls råder någon lågkonjunktur? Jaha... det var ju lustigt då att jag knappt haft något att göra sen i juli ungefär och alla i branchen jag jobbar säger det samma, men detta är väl bara en slump då? Jag menar det media blåser upp finns ju egentligen inte.
March 19, 2003
Joni wrote: Vad är det som får dig att tro att detta är ett påhitt från media? Du menar att det inte alls råder någon lågkonjunktur? Jaha... det var ju lustigt då att jag knappt haft något att göra sen i juli ungefär och alla i branchen jag jobbar säger det samma, men detta är väl bara en slump då? Jag menar det media blåser upp finns ju egentligen inte.
Som på 90-talet när de blev knapert så varslade bolagen bara för att andra bolag varslade.
Blev lite kedjereaktion.
P3 har en intressant dokumentär om 90 talet, de har massa andra trevliga dokumentärer också.
Bara gå in och ladda ner och lyssna.
November 19, 2007
Sitter i samma sits här 😡 Jobbade i 2.5 år på senaste jobbet bara för att få kicken 1 månad sen. Och dom var inte blyga heller eftersom företaget kickade nästan 50% av personalen....
Sjukaste av allt var att vi fick bonus för första delen av 2008 knappt 1 månad innan varsel började regna.. :scratch:
Hoppas du har Akassa iaf.
August 25, 2004
Har precis fått tillfällig anställning.. eller.. den börjar på måndag.. Jobbar med att packa katetrar. ;P
well.. ett jobb iaf.. dock ska företaget vi packar åt stängas eller liknande.. Så inte säkert att man får förlängt nå mer.. Men som chefen sa "De e stora odds att du får fortsatt".. =)
December 27, 2003
sitter väl i ungefär samma sits. men jag visste att min anställning bara skulle vara ett par månader.
kör runt i Västerås och byter elmätare åt Mälarenergi. visste att jag skulle ha jobb längst framt till 19/12-2008 men vi jobbar ju så bra så det blir bara framt till 12/12-2008 istället 😉
June 23, 2002
Har själv inte drabbats än som elektriker och om det blir varsel på vårt företag är det bra många som blivit anställda efter mig, dock tror jag inte det kommer behövas. Vi har massor med jobb just nu, då har 2st jobb dessutom lagts ner pga. dåliga ekonomi hos ena och varsel hos det andra, så de jobben lades på is. Så vi har börjat räkna på jobb igen för att få något större så att vi klarar av senvintern.
Många företag kniper ju åt just för att vara på den säkra sidan även om det inte skulle behövas.
December 27, 2003
Fenix wrote: Har vart arbetslös sen februari, då jag bytte mätare för Fortum. Det lär väl knappast bli ljusare för min del heller 😛
körde ni samma setup som vi hos Mälarenergi? Actaris o Kamstrup? halvtimmes bokningar hela jävla dagarna. blir ju helt slutkörd vissa dagar. evigt jäkla knappande på PDA. ska bli skönt att slippa
January 8, 2005
Joni wrote: Vad är det som får dig att tro att detta är ett påhitt från media? Du menar att det inte alls råder någon lågkonjunktur? Jaha... det var ju lustigt då att jag knappt haft något att göra sen i juli ungefär och alla i branchen jag jobbar säger det samma, men detta är väl bara en slump då? Jag menar det media blåser upp finns ju egentligen inte.
Det är ett påhitt i den meningen att det inte hade behövt vara så allvarligt som det är idag...
Usa har lånat ut pengar utan grunder, och det blir panik, media skriver stora rubriker, folket får panik, folket slutar konsumera, företag börjar gå dåligt, börserna börjar vobbla, resten av värdlen dras med, och alla drar i nödbromsen och slutar konsumera, företag slutar investera, de går in på sparlåga för att klara 2008's bugdet istället för att göra tvärtom och vara på topp när vi kommer till "högkonjektur" igen.
iom att media är så snabbt idag, och all information sprids på noll sekunder, så kan ett litet problem, som detta, blåsas upp och få stora stora konsekvenser.
det hade inte behövt vara såhär illa, om inte media hade blåst upp det så(gjort sitt jobb ? ).
best regards,pole
3 Guest(s)