December 31, 2001
Cirap wrote: körde ni samma setup som vi hos Mälarenergi? Actaris o Kamstrup? halvtimmes bokningar hela j**la dagarna. blir ju helt slutkörd vissa dagar. evigt jäkla knappande på PDA. ska bli skönt att slippa
Dessa underbara mätare 🙂
Körde samma skit för Eltel Networks i västra götaland och värmland för vattenfall.
Bland de bättre jobben jag haft, 12-15 mätare bytta fram till lunch i stort sett varje dag, runt 30 om man stod i mätarrum 😛
September 27, 2005
Finanskrisen är egentligen inte så uppblåst. Det som gör att det verkar så är att man, inom finansvärlden, i höstas överöstes av signaler om den annalkande krisen. Det gick så att säga upp ett ljus om hur illa det var. Vilket skapade en slags "för-kris" eftersom det var så obehagligt tydlig vad som komma skulle. Vanlig folk märkte dock inte av den eftersom själva krisen inte slagit till ännu.
Är in hyffsat intresserade och vill få koll på hur allt det där med krisen kunde inträffa och vad den verkligen bestod av så läsa denna .pdf. Riktigt lärorik, pedagoisk och intressant! ---> LÄNK
Tur att man fick jobb då, för det lär väl knappast bli så att bilverkstäder hamnar i riskzonen bara för att det går dåligt för bilindustrin. Folk lär ju fortfarande krocka och köra sönder sina bilar.
🙂
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 7, 2006
ilg@dd wrote: Tur att man fick jobb då, för det lär väl knappast bli så att bilverkstäder hamnar i riskzonen bara för att det går dåligt för bilindustrin. Folk lär ju fortfarande krocka och köra sönder sina bilar.
🙂
Annars är ett bra sätt att spara pengar att låta bli att använda bilen. Då krockar man inte 😉
Hulto wrote: Annars är ett bra sätt att spara pengar att låta bli att använda bilen. Då krockar man inte 😉
I dina hemtrakter kanske det funkar, men häromkring kan folk ha en 4-5 mil till jobbet och buss som går till arbetsplatsen en gång i veckan.
😉
Gynnsamt väder för plåt/lackjobb nu förresten, sämre är det med mek/servicejobben, folk snålar en hel del så här före jul.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Som Ilg@dd sa så finns det vissa brancher som är säkrare än andra, känner mig ocså ganska säker på mitt jobb. Skönt faktiskt i dessa tider, och är glad att jag inte bytte jobb.
Jobbar som servicetekniker för portar, lastbryggor och liknande. Och lastbilschaufförer kommer alltid vara som de är. Trötta, och köra sönder grejer 🙂 . Transporterna kommer inte minska avsevärt, och vi är redan underbemanade då det är svårt anställa folk i vår branch. Dessutom, vid lågkonjektur har inte företagen råd byta ut grejer, då reparerar man det gamla, även om det är dyrare i längden. Och då är man någorlund säker som serviceperson.
Men den som lever får se. Jag har iaf tecknat extra akassa försäkring för att be "safe" 😉
June 20, 2002
Polekatt wrote: Det är ett påhitt i den meningen att det inte hade behövt vara så allvarligt som det är idag...
Usa har lånat ut pengar utan grunder, och det blir panik, media skriver stora rubriker, folket får panik, folket slutar konsumera, företag börjar gå dåligt, börserna börjar vobbla, resten av värdlen dras med, och alla drar i nödbromsen och slutar konsumera, företag slutar investera, de går in på sparlåga för att klara 2008's bugdet istället för att göra tvärtom och vara på topp när vi kommer till "högkonjektur" igen.
iom att media är så snabbt idag, och all information sprids på noll sekunder, så kan ett litet problem, som detta, blåsas upp och få stora stora konsekvenser.
det hade inte behövt vara såhär illa, om inte media hade blåst upp det så(gjort sitt jobb ? ).
best regards,pole
Visst är de flesta ekonomer rätt ense om att media kan förstärka och till viss del starta kriser, men den här smällen hade kommit förr eller senare ändå. Amerikanska banker har i enlighet med någon underlig borgerlig filosofi om att alla ska äga sitt hem lånat ut helt sjuka summor som de nu aldrig kan få tillbaka, och i sin tur sålt dessa fordringar vidare till banker och bolag i andra delar av världen. Att säga att media skulle ha låtit bli att rapportera vad som väntade låter lite Sovjet. 🙂 Tycker ändå de har gjort sitt jobb hyfsat i det här fallet och rapporterat ganska ingående om räddningspaketen och deras innebörd för att smällen inte ska ta ännu hårdare.
January 8, 2005
Update:
Samtal från chefen kl 8 på morgonen på fredag, varar jag är på dreamhack (mitt i min gameing), hon berättade att det är bestämt att företaget varslar 17 personer på backoffice....
17 pers är rätt mkt, och jag som ny (2år) står föga chans att finnas kvar, enda jag kan kedja mig fast vid och hoppas på stanna kvar är att någon måste ju i princip kunna ta över mitt arbete, och mindre än 3 månaders upplärningstid.... så får se om min högeskoleutbildning och det faktum att jag ändå sitter på ett komplicerat jobb, kanske kan göra att jag inte får kicken.
Nee dags att börja söka jobb redan.. 2-3 veckor sen har jag fått beskedet.
men med bara 1 månads uppsägning så är det lika bra att vara i startgroparna.
best regards, pole
1 Guest(s)