Äntligen Internet|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Äntligen Internet
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 22, 2007 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte varit speciellt aktiv på sistone och det beror på det onda företaget Telia. Jag har flyttat ut på landet och här finns egentligen bara Telia att välja på om man inte vill betala extra för att de andra leverantörerna ska hyra in sig hos Telia.

Först när jag ringer o vill flytta telefonen så säger de att jag måste fylla i papper för att bekräfta porteringen. Ok, tänker jag det kan ju inte ta så lång tid. Det visar sig att det tar 2.5 veckor. Och man får inte beställa ADSL innan telefonen är inkopplad. Men efter lite fjäskande så visar det sig att det "går att göra en fuling".
I måndags skulle min telefon börjat fungera och bredbandet strax efter.

Men ingen ton i luren blev det. Så jag ringde o felanmälde o de skickade en tekniker på tisdagen. Gött, tänker jag, det går fort iaf.

Kommer hem efter jobbet. Då visar det sig att mitt telefonnummer har blivit inkopplat till grannen. Och jag har fortfarande ingen telefon.
Så det är bara att ringa o felanmäla igen.

Om man ringer telia så har de en röststyrd dator man får tala med innan man kommer till en människa. Om man säger felanmälan kommer man inte till en människa alls, utan man måste in på något annat o be dem koppla fram en. Mycket irriterande.

Nu är de inte lika snabba längre. Först på torsdagen har de lyckats återställa grannens nummer, men inte mitt. Senare på kvällen slutar även grannens nummer att fungera igen.

Fredag morgon kopplar de in mitt nummer till grannen igen.
Efter ett aningen irriterat samtal på fredag morgon så lovar telia att skicka dit en tekniker och att han ska gå fram o kolla så att det verkligen fungerar.

När han tittat på grejerna visar det sig att någon form av kabel eller ledning fattas, den har tydligen telia valt att använda när en annan grannes telefon strulade och det inte var någon telefon inkopplad i grannens hus.

Fredag eftermiddag kommer då någon kabelkille och lyckas slutligen få telefonerna rätt.

Men jag kan fortfarande inte komma åt internet då antingen telia har glömt att skicka mitt modem eller posten har supit bort det.
Som tur var hade en polare som bor i närheten ett över och hittils har allt fungerat.

Kan tillägga till telefonhistorien att när grannen flyttade hit sin telefon tidigare så lyckades de oxå koppla den till en annan granne, men den gången kom de direkt o fixade det.

Ja, detta är ett i-landsproblem och jag hade bara strul en vecka, men det har varit extremt frustrerande, framför allt att sitta i telias hemska telefonköer (och hemska röststyrda system). Det har blivit ett par timmar där.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1148624
July 22, 2007 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Ush jag vet hur du känner. Jag sitter här med två stycken LCD-TVs och jag vet inte vilken av dom jag ska använda. Livet är så jävla jobbigt ibland 🙁 (;))

/Andreas

Json_81
Member
Medlem
1148633
July 22, 2007 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Att jag hade massor med tid för att lira WoW under veckan o ingen tid kommande vecka bidrar ju lite oxå :p

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1148646
July 22, 2007 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Kan man inte alls få ADSL utan telefonabonnemang hos telia?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1148647
July 22, 2007 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Kan man inte alls få ADSL utan telefonabonnemang hos telia?

Enligt PTS ska det inte vara några större problem.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1148659
July 22, 2007 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Snorch]Kan man inte alls få ADSL utan telefonabonnemang hos telia?

Skumt, jag har aldrig hört talas om någon operatör som tillåter det även om jag vet att det inte finns några tekniska hinder.

Men det spelar ingen roll för min del, min sambo vill av någon anledning tvunget ha fast telefon.

Snorch
Member
Medlem
1148661
July 22, 2007 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Snorch]Kan man inte alls få ADSL utan telefonabonnemang hos telia?

Skumt, jag har aldrig hört talas om någon operatör som tillåter det även om jag vet att det inte finns några tekniska hinder.

Men det spelar ingen roll för min del, min sambo vill av någon anledning tvunget ha fast telefon.

Jo det är många som erbjudet det, eller rättare sagt så måste väl alla godta ett ADSL-abonnemang utan telefon, enligts PTS?
Hur som helst så brukar ISP ta en liten högre månadsavgift istället, hur mycket skiljer sig nog lite. Ska säga upp min telefon nu i dagarna bara jag får reda på hur mycket månadsavgiften höjs för mig då jag aldrig använder telefonen.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1148670
July 22, 2007 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=Json_81][quote=ilg@dd][quote=Snorch]Kan man inte alls få ADSL utan telefonabonnemang hos telia?

Jo det är många som erbjudet det, eller rättare sagt så måste väl alla godta ett ADSL-abonnemang utan telefon, enligts PTS?
Hur som helst så brukar ISP ta en liten högre månadsavgift istället, hur mycket skiljer sig nog lite. Ska säga upp min telefon nu i dagarna bara jag får reda på hur mycket månadsavgiften höjs för mig då jag aldrig använder telefonen.

Då väntar jag med spänning på hur många kr du spar in.

Snorch
Member
Medlem
1148695
July 22, 2007 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Snorch][quote=Json_81][quote=ilg@dd][quote=Snorch]Kan man inte alls få ADSL utan telefonabonnemang hos telia?

Då väntar jag med spänning på hur många kr du spar in.

Har en känsla av att det inte alls kommer bli många kronor, vet inte varför jag tror det men har för mig att jag läst någonstans att en avgift på minst 80kr tas ut och jag betalar 125kr för telefonen, tror jag 😛 (telias vanliga telefonabonnemang iaf)

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1148702
July 22, 2007 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Va?

Har du varit borta???

Vem är du? :bgrin:

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1148707
July 22, 2007 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Va?

Har du varit borta???

Vem är du? :bgrin:

Japp det har han, jag citerar första inlägget åt dig. :bgrin: wink

Json_81 wrote: Jag har inte varit speciellt aktiv på sistone och det beror på det onda företaget Telia. Jag har flyttat ut på landet och här finns egentligen bara Telia att välja på om man inte vill betala extra för att de andra leverantörerna ska hyra in sig hos Telia.

Först när jag ringer o vill flytta telefonen så säger de att jag måste fylla i papper för att bekräfta porteringen. Ok, tänker jag det kan ju inte ta så lång tid. Det visar sig att det tar 2.5 veckor. Och man får inte beställa ADSL innan telefonen är inkopplad. Men efter lite fjäskande så visar det sig att det "går att göra en fuling".
I måndags skulle min telefon börjat fungera och bredbandet strax efter.

Men ingen ton i luren blev det. Så jag ringde o felanmälde o de skickade en tekniker på tisdagen. Gött, tänker jag, det går fort iaf.

Kommer hem efter jobbet. Då visar det sig att mitt telefonnummer har blivit inkopplat till grannen. Och jag har fortfarande ingen telefon.
Så det är bara att ringa o felanmäla igen.

Om man ringer telia så har de en röststyrd dator man får tala med innan man kommer till en människa. Om man säger felanmälan kommer man inte till en människa alls, utan man måste in på något annat o be dem koppla fram en. Mycket irriterande.

Nu är de inte lika snabba längre. Först på torsdagen har de lyckats återställa grannens nummer, men inte mitt. Senare på kvällen slutar även grannens nummer att fungera igen.

Fredag morgon kopplar de in mitt nummer till grannen igen.
Efter ett aningen irriterat samtal på fredag morgon så lovar telia att skicka dit en tekniker och att han ska gå fram o kolla så att det verkligen fungerar.

När han tittat på grejerna visar det sig att någon form av kabel eller ledning fattas, den har tydligen telia valt att använda när en annan grannes telefon strulade och det inte var någon telefon inkopplad i grannens hus.

Fredag eftermiddag kommer då någon kabelkille och lyckas slutligen få telefonerna rätt.

Men jag kan fortfarande inte komma åt internet då antingen telia har glömt att skicka mitt modem eller posten har supit bort det.
Som tur var hade en polare som bor i närheten ett över och hittils har allt fungerat.

Kan tillägga till telefonhistorien att när grannen flyttade hit sin telefon tidigare så lyckades de oxå koppla den till en annan granne, men den gången kom de direkt o fixade det.

Ja, detta är ett i-landsproblem och jag hade bara strul en vecka, men det har varit extremt frustrerande, framför allt att sitta i telias hemska telefonköer (och hemska röststyrda system). Det har blivit ett par timmar där.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1148709
July 22, 2007 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia har funkat bra för mej, typ 3 timmar downtime de senaste 3-4 åren.. Har gått snabbt med flyttningarna också.
Dyrt?? Javisst, men jag tycker nog at deras uptime kompenserar det.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1148745
July 22, 2007 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Telia har funkat bra för mej, typ 3 timmar downtime de senaste 3-4 åren.. Har gått snabbt med flyttningarna också.

Ja, jag hoppas verkligen att det är en stabil lina nu.
Det ligger en fiberlina utanför dörren som lockar lite, men 25 000:- i anslutning avskräcker rejält eftersom jag inte ska bo här mer än 1-2 år.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1148752
July 22, 2007 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]Telia har funkat bra för mej, typ 3 timmar downtime de senaste 3-4 åren.. Har gått snabbt med flyttningarna också.

Det ligger en fiberlina utanför dörren som lockar lite, men 25 000:- i anslutning avskräcker rejält eftersom jag inte ska bo här mer än 1-2 år.

Ehh, näe, det blir lite väl dyrt surfande det.
:cy:

Json_81
Member
Medlem
1148765
July 22, 2007 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Json_81][quote=ilg@dd]Telia har funkat bra för mej, typ 3 timmar downtime de senaste 3-4 åren.. Har gått snabbt med flyttningarna också.

Ehh, näe, det blir lite väl dyrt surfande det.
:cy:

Ja, särskilt som det kostar 200 spänn i månaden för 2Mbit utöver anslutningsavgiften. Fattar inte hur de har tänkt sig. Från början skulle det kosta 15 000 + drygt hundra i månaden för 10mbit.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1148806
July 23, 2007 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Se det såhär, om inte Telia fanns skulle du inte fått något bredband alls... 😉

Enligt min uppfattning är alternativen (där de finns då) värre än Telia. Telia suger, men alternativen suger värre... Grattis till du blivit "connected" igen då, förstår det måste känts hur jobbigt som helst, som värsta Amish-upplevelsen 😀

Själv har jag 100 Mbit upp/ned för 99:-/mån genom brf, men frågan är om jag inte föredragit Telia med tanke på hur förbindelsen funkat 😕

Gorian
Västerås
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 407
1148816
July 23, 2007 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

...du lär ju känna grannarna iaf. 🙂

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1149489
July 28, 2007 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

har börjat tyckte lite mindre om telia jag också eftersom de inte kan ge mig 100/100 genom vårat stadsnät, något som andra leverantörer kan 8< så segt med 10/10 ;D

vdlight
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 156
1149494
July 28, 2007 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Telia har funkat bra för mej, typ 3 timmar downtime de senaste 3-4 åren.. Har gått snabbt med flyttningarna också.

håller med, har också haft telia ett tag nu.. fem år i jönköping. fungerat mycket bra. har för mig att det tog ett tag att få det inkopplat bara.

Json_81
Member
Medlem
1149517
July 28, 2007 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag var för snabb med att uttala mig.
Internet dör mest hela tiden och telefon blir urkopplad samtidigt.

Hur fan kan man sälja en dygnet runt tjänst utan att ha dygnet runt support?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 514
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL