Använd bilbälte|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Använd bilbälte
azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 6, 2004 - 6:24 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om den här texten har varit uppe på detta forum förrut,men hittade inte när jag sökte så jag lägger upp den.
Tänkte att det kan vara bra med den texten eftersom det bara blir mer och mer bilsnack tycker jag:

Detta är en detaljbeskrivning av de sista sju tiondels sekunderna av ditt liv vid en frontalkrock i 90 km/tim utan bilbälte.

1/10 sekund. Du är fortfarande oskadad, men din bil börjar deformeras.
Det startar längst fram vid kofångaren som bucklas. Den nyputsade kromen lossnar, kylargrillen likaså.

2/10 sekund. Märkliga saker börjar hända. Framvagnen pressas ned medan de roterande bakhjulen lyfter från marken. Motorhuven knycklas loss från sina fästen och slungas in i den laminerade vindrutan. Framflyglarna börjar deformeras, samtidigt som de pressas bakåt och blockerar dörrarna. Du själv fortsätter med samma hastighet som före krocken, men börjar snart bromsas upp av ratten. Det kommer att bli en obehaglig inbromsning för du väger nu 1500 kg. Samtidigt krockar dina raka ben med brandväggen. Du hinner inte uppfatta det, men just då går knälederna av med en hård knall.

3/10 sekund. Du har lättat helt från din bekväma stol. Dina trasiga knän demoleras mot instrumentbrädan, ditt huvud snuddar vid solskyddet och bröstkorgen skall snart spetsas mot rattkronan. Dina fingrar griper krampaktigt om ratten som viker sig under den våldsamma påfrestningen för du väger fortfarande 1500 kg.

4/10 sekund. Sex decimeter av din bil har deformerats, men resten rusar fram med nära 75 km/tim. Du själv störtar fram genom bilen med drygt 80 km/tim. Det går så fort att du inte hinner uppfatta hur den tunga motorn skjuts bakåt i karossen.

5/10 sekund. Den söndervridna rattkronan tränger in i ditt bröst.
Vassa stålklor river hål i lungorna och punkterar dina ådror. Lungorna fylls med blod, medan dina händer griper i dödskamp om ratten som nu pressas ned i vertikal ställning. Kroppen börjar reagera mot den våldsamma attacken gentemot bröstkorgen. Du är på väg att dö inifrån.

6/10 sekund. Skorna slits av dina fötter. Karossen pressas ihop och börjar vika sig på mitten. Sidorutorna exploderar i en kaskad av glassplitter. Ditt huvud kraschar mot den laminerade vindrutan, glaset klöser upp köttiga sår i ansiktet och på halsen och blodet börjar spruta. Bakvagnen slår i marken med våldsam kraft.

7/10 sekund. Hela din fina bil är deformerad. Inredningen lossnar, dörrarna kastas upp och bagaget spys ut på vägbanan. I den sista häftiga rörelsen, innan bilen är helt uppstannad, slungas stolarna framåt. Ditt säte pressar dig mot den trasiga rattstång du är uppträdd på och stålklorna river upp ännu mer på insidan. Blod sprutar ur din mun och hjärtat stannar. Det orkar inte arbeta under den ohyggliga påfrestningen. Du är nu död.
Total tid: 7/10 sekund. alltså 7 tiondelar av en sekund (!)

Du dör på sju tiondelar av en sekund därför att du är dum nog att inte använda bilbältet. Visst, du hinner knappast känna något under dödskampen. Men det är knappast så här du vill dö eller hur? Det var om den här futtiga sista sekunden av ditt liv som vi ville berätta. Om vad som händer. Om hur det händer. Om hur blixtsnabbt - 7 7 tondelar av en sekund är blixtsnabbt - du massakreras och rådbråkas till döds, uppträdd på en rattstång som en insekt på en nål.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
739700
October 6, 2004 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

Kan stolt säga att jag är väldigt noga med bilbältet

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
739705
October 6, 2004 - 6:52 am
sp_Permalink sp_Print

kan faktiskt säga samma sak som .doedels, använder alltid bilbälte!

fast denn texten var skrämmande

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
739707
October 6, 2004 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är också väldigt noga med att använda bältet... Det är bara om man ska flytta bilen några meter eller något liknande jag inte har det.

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
739708
October 6, 2004 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

Klart man använder bilbälte, men frågan är hur mycket bättre man klarar sig om man nu skulle krocka.

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
739711
October 6, 2004 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Arne_Garflak wrote: Klart man använder bilbälte, men frågan är hur mycket bättre man klarar sig om man nu skulle krocka.

det kan man juh disskutera om...

om man har bilbälte o krockar i 90km/h...man kanske inte dör..men får skador...o plågas länge..o kanske blir invalid eller liknande....då hade iaf jag hellre vela dött en icke plågsamm död... :cy:

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
739713
October 6, 2004 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Arne_Garflak wrote: Klart man använder bilbälte, men frågan är hur mycket bättre man klarar sig om man nu skulle krocka.

Ja... jag tänker iaf inte testa. Jag kan ha förståelse för de som kör ut bilen ur garaget utan bälte, det skulle jag nog själv göra. Men egentligen finns det ju ingen anledning till att köra utan över huvetaget, det är ju inte direkt jobbigt att ta på sig och man -kanske- klarar sig bättre vid eventuell kollision

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
739717
October 6, 2004 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

Och vad händer om man frontalkrockar med bilbälte i 90km/h? Det är nog också en säker död...

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
739718
October 6, 2004 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

zcorpan wrote: Och vad händer om man frontalkrockar med bilbälte i 90km/h? Det är nog också en säker död...

Det är väl en 30-70 chans att man överlever...

zeg
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
739719
October 6, 2004 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

Min far har kvar sina ben idag för att han inte hade bälte. Han fronta i ca 70km/h, klara sig med småskador och nån glasbit i hakan.
Men jag använder alltid bälte, ofta när jag bara sitter i bilen och väntar oxå för jag tycker det känns så konstigt att sitta i en bil utan bälte.
Sen så ska man åka närmare 2 ton tung bil så det är den men krockar med som får största smällen :bgrin:

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
739725
October 6, 2004 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=zcorpan]Och vad händer om man frontalkrockar med bilbälte i 90km/h? Det är nog också en säker död...

bror på vilken bil du kör och vad du krockar med.... 🙂

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
739728
October 6, 2004 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=DiDi][quote=zcorpan]Och vad händer om man frontalkrockar med bilbälte i 90km/h? Det är nog också en säker död...

bror på vilken bil du kör och vad du krockar med.... 🙂

Nej nu tänker jag mig ju normen. Personbilskrok. Inte att en lyftkran kommer och välter över bilen 😀

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
739732
October 6, 2004 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Det där är ju fan mer propaganda (säkert av VV eller nån som tillverkar bälten eller whatever) än fakta.
Och i 90km/h så är det nästan skitsamma om man har bälte eller ej...

Edit: menar inte att det är fel att använda bälte men hittar heller inte på nåt skit för att desperat få andra människor att använda det.

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
739737
October 6, 2004 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=zcorpan]Och vad händer om man frontalkrockar med bilbälte i 90km/h? Det är nog också en säker död...

Var får du dessa siffror ifrån? I 90km/h knycklas bilen ihop så mycket att du hamnar i baksätet, typ. I alla fall enligt den filmen vägverket visade om vad som händer om man krockar i 90km/h.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
739738
October 6, 2004 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Använder alltid bälte. Ansåg tidigare att det bara var upp till mig om jag använde det i framsätet eller ej. I baksätet är det definitivt ett måste då man om inte annat krossar dem i framsätet om man åker utan.

Hade en period då jag kategoriskt åkte utan bilbälte, fastnade i kontroller utan bälte och sa till polisen att det var bara att skriva ut böter för jag kommer fortsätta åka utan.
Detta baserade jag på att när jag var 19 överlevde en annars säker död just för att jag inte använde bälte. Slungades ur bilen kraftigt söndertrasad invärtes men vid liv istället för att bli en meter kortare och grymt komprimerad.

Senare när jag fick egen familj så började jag tänka om.
Vill inte lämna mina barn faderslösa bara för att jag tycker att bälte eller inte är upp till mig.
Att jag bara hade änglavakt när jag var 19 hade givetvis gått upp för mig långt tidigare.

Bilbälte är en billig livförsäkring.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
739740
October 6, 2004 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Det där är ju fan mer propaganda (säkert av VV eller nån som tillverkar bälten eller whatever) än fakta.
Och i 90km/h så är det nästan skitsamma om man har bälte eller ej...

självklart använder man bilbälte, det säger sig själv varför.

Sedan är det nästan som Guufi säger, krockar man i 90 så är man nästan garanterat död varken om man har bilbälte eller ej, det beror helt på om man krockar in i något fast eller om man krockar in i något rörligt. Krockar du in i en bergvägg eller en lastbil så är du död, krockar du in i en annan bil eller om du krockar så att din bil slungas iväg så kanske du överlever.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
739742
October 6, 2004 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte läst hela, men jag tror att det kan vinnas rätt bra information här : http://www.vv.se/filer/publika.....da_liv.pdf

EDIT:Den som sitter bältad i en modern bil som kör 60-70km/h kan överleva en krock med en lika stor personbil. En person utan bälte kan dock ha svårt att klara en krock i 30km/h

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
739743
October 6, 2004 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

hmmm, hade bilen ingen krockkudde? eller styrstångs deformerare eller vad det heter?

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
739746
October 6, 2004 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

zeg wrote: Sen så ska man åka närmare 2 ton tung bil så det är den men krockar med som får största smällen :bgrin:

Trevligt för dom... Men om du skulle krocka med en bil som väger 3,5 ton?

Min personlig åsikt är denna... (zeg inget illa menat om just din bil, person)
Varför tillverkas bilar med som t.ex. Jeep grand cherokee? Jo för att bli penisförlängare... för den som aldrig kör utanför centrum... Ska man köra offroad så väljer man nått som man kan köra emot ett träd med utan att det kostar skjortan och plåten riskerar att bucklas och skära sönder däcket 10 mil från närmsta mobilmast.

Dessa "stadsjeepar borde förbjudas" När en stadsjeep av typen ovan krockar med låt oss säga en sådan bil som jag har... En peugot 205 som är en vanlig bil när man inte har fickan full med cash... en sån bil väger ungefär tredjedel av vad en cherokee gör.
Vad händer när 2 sådana bilar frontalkrockar...
Jo fransk mosad pankaka. Allt eftersom killen med liten penis måste ha en bil som har en markfrigång på 40 cm så han kan kör upp på trottoaren.

Eloge till volvo som har sänkt sin främre krockzon så att den "kan" krocka med vanliga bilar.

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
739750
October 6, 2004 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

HardCoder wrote: Allt eftersom killen med liten penis måste ha en bil som har en markfrigång på 40 cm så han kan kör upp på trottoaren.

Var kom penis in i bilden? Det är för övrigt många kvinnor som kör stadsjeepar...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL