June 5, 2004
Vet inte om den här texten har varit uppe på detta forum förrut,men hittade inte när jag sökte så jag lägger upp den.
Tänkte att det kan vara bra med den texten eftersom det bara blir mer och mer bilsnack tycker jag:
Detta är en detaljbeskrivning av de sista sju tiondels sekunderna av ditt liv vid en frontalkrock i 90 km/tim utan bilbälte.
1/10 sekund. Du är fortfarande oskadad, men din bil börjar deformeras.
Det startar längst fram vid kofångaren som bucklas. Den nyputsade kromen lossnar, kylargrillen likaså.
2/10 sekund. Märkliga saker börjar hända. Framvagnen pressas ned medan de roterande bakhjulen lyfter från marken. Motorhuven knycklas loss från sina fästen och slungas in i den laminerade vindrutan. Framflyglarna börjar deformeras, samtidigt som de pressas bakåt och blockerar dörrarna. Du själv fortsätter med samma hastighet som före krocken, men börjar snart bromsas upp av ratten. Det kommer att bli en obehaglig inbromsning för du väger nu 1500 kg. Samtidigt krockar dina raka ben med brandväggen. Du hinner inte uppfatta det, men just då går knälederna av med en hård knall.
3/10 sekund. Du har lättat helt från din bekväma stol. Dina trasiga knän demoleras mot instrumentbrädan, ditt huvud snuddar vid solskyddet och bröstkorgen skall snart spetsas mot rattkronan. Dina fingrar griper krampaktigt om ratten som viker sig under den våldsamma påfrestningen för du väger fortfarande 1500 kg.
4/10 sekund. Sex decimeter av din bil har deformerats, men resten rusar fram med nära 75 km/tim. Du själv störtar fram genom bilen med drygt 80 km/tim. Det går så fort att du inte hinner uppfatta hur den tunga motorn skjuts bakåt i karossen.
5/10 sekund. Den söndervridna rattkronan tränger in i ditt bröst.
Vassa stålklor river hål i lungorna och punkterar dina ådror. Lungorna fylls med blod, medan dina händer griper i dödskamp om ratten som nu pressas ned i vertikal ställning. Kroppen börjar reagera mot den våldsamma attacken gentemot bröstkorgen. Du är på väg att dö inifrån.
6/10 sekund. Skorna slits av dina fötter. Karossen pressas ihop och börjar vika sig på mitten. Sidorutorna exploderar i en kaskad av glassplitter. Ditt huvud kraschar mot den laminerade vindrutan, glaset klöser upp köttiga sår i ansiktet och på halsen och blodet börjar spruta. Bakvagnen slår i marken med våldsam kraft.
7/10 sekund. Hela din fina bil är deformerad. Inredningen lossnar, dörrarna kastas upp och bagaget spys ut på vägbanan. I den sista häftiga rörelsen, innan bilen är helt uppstannad, slungas stolarna framåt. Ditt säte pressar dig mot den trasiga rattstång du är uppträdd på och stålklorna river upp ännu mer på insidan. Blod sprutar ur din mun och hjärtat stannar. Det orkar inte arbeta under den ohyggliga påfrestningen. Du är nu död.
Total tid: 7/10 sekund. alltså 7 tiondelar av en sekund (!)
Du dör på sju tiondelar av en sekund därför att du är dum nog att inte använda bilbältet. Visst, du hinner knappast känna något under dödskampen. Men det är knappast så här du vill dö eller hur? Det var om den här futtiga sista sekunden av ditt liv som vi ville berätta. Om vad som händer. Om hur det händer. Om hur blixtsnabbt - 7 7 tondelar av en sekund är blixtsnabbt - du massakreras och rådbråkas till döds, uppträdd på en rattstång som en insekt på en nål.
April 1, 2003
Arne_Garflak wrote: Klart man använder bilbälte, men frågan är hur mycket bättre man klarar sig om man nu skulle krocka.
det kan man juh disskutera om...
om man har bilbälte o krockar i 90km/h...man kanske inte dör..men får skador...o plågas länge..o kanske blir invalid eller liknande....då hade iaf jag hellre vela dött en icke plågsamm död... :cy:
September 7, 2003
Arne_Garflak wrote: Klart man använder bilbälte, men frågan är hur mycket bättre man klarar sig om man nu skulle krocka.
Ja... jag tänker iaf inte testa. Jag kan ha förståelse för de som kör ut bilen ur garaget utan bälte, det skulle jag nog själv göra. Men egentligen finns det ju ingen anledning till att köra utan över huvetaget, det är ju inte direkt jobbigt att ta på sig och man -kanske- klarar sig bättre vid eventuell kollision
January 26, 2004
Min far har kvar sina ben idag för att han inte hade bälte. Han fronta i ca 70km/h, klara sig med småskador och nån glasbit i hakan.
Men jag använder alltid bälte, ofta när jag bara sitter i bilen och väntar oxå för jag tycker det känns så konstigt att sitta i en bil utan bälte.
Sen så ska man åka närmare 2 ton tung bil så det är den men krockar med som får största smällen :bgrin:
August 20, 2001
Starscream wrote: [quote=DiDi][quote=zcorpan]Och vad händer om man frontalkrockar med bilbälte i 90km/h? Det är nog också en säker död...
Det är väl en 30-70 chans att man överlever...
bror på vilken bil du kör och vad du krockar med.... 🙂
Nej nu tänker jag mig ju normen. Personbilskrok. Inte att en lyftkran kommer och välter över bilen 😀
January 20, 2003
Det där är ju fan mer propaganda (säkert av VV eller nån som tillverkar bälten eller whatever) än fakta.
Och i 90km/h så är det nästan skitsamma om man har bälte eller ej...
Edit: menar inte att det är fel att använda bälte men hittar heller inte på nåt skit för att desperat få andra människor att använda det.
December 26, 2003
DiDi wrote: [quote=zcorpan]Och vad händer om man frontalkrockar med bilbälte i 90km/h? Det är nog också en säker död...
Det är väl en 30-70 chans att man överlever...
Var får du dessa siffror ifrån? I 90km/h knycklas bilen ihop så mycket att du hamnar i baksätet, typ. I alla fall enligt den filmen vägverket visade om vad som händer om man krockar i 90km/h.
April 10, 2001
Använder alltid bälte. Ansåg tidigare att det bara var upp till mig om jag använde det i framsätet eller ej. I baksätet är det definitivt ett måste då man om inte annat krossar dem i framsätet om man åker utan.
Hade en period då jag kategoriskt åkte utan bilbälte, fastnade i kontroller utan bälte och sa till polisen att det var bara att skriva ut böter för jag kommer fortsätta åka utan.
Detta baserade jag på att när jag var 19 överlevde en annars säker död just för att jag inte använde bälte. Slungades ur bilen kraftigt söndertrasad invärtes men vid liv istället för att bli en meter kortare och grymt komprimerad.
Senare när jag fick egen familj så började jag tänka om.
Vill inte lämna mina barn faderslösa bara för att jag tycker att bälte eller inte är upp till mig.
Att jag bara hade änglavakt när jag var 19 hade givetvis gått upp för mig långt tidigare.
Bilbälte är en billig livförsäkring.
May 17, 2002
Guufi wrote: Det där är ju fan mer propaganda (säkert av VV eller nån som tillverkar bälten eller whatever) än fakta.
Och i 90km/h så är det nästan skitsamma om man har bälte eller ej...
självklart använder man bilbälte, det säger sig själv varför.
Sedan är det nästan som Guufi säger, krockar man i 90 så är man nästan garanterat död varken om man har bilbälte eller ej, det beror helt på om man krockar in i något fast eller om man krockar in i något rörligt. Krockar du in i en bergvägg eller en lastbil så är du död, krockar du in i en annan bil eller om du krockar så att din bil slungas iväg så kanske du överlever.
September 7, 2003
Jag har inte läst hela, men jag tror att det kan vinnas rätt bra information här : http://www.vv.se/filer/publika.....da_liv.pdf
EDIT:Den som sitter bältad i en modern bil som kör 60-70km/h kan överleva en krock med en lika stor personbil. En person utan bälte kan dock ha svårt att klara en krock i 30km/h
April 7, 2002
zeg wrote: Sen så ska man åka närmare 2 ton tung bil så det är den men krockar med som får största smällen :bgrin:
Trevligt för dom... Men om du skulle krocka med en bil som väger 3,5 ton?
Min personlig åsikt är denna... (zeg inget illa menat om just din bil, person)
Varför tillverkas bilar med som t.ex. Jeep grand cherokee? Jo för att bli penisförlängare... för den som aldrig kör utanför centrum... Ska man köra offroad så väljer man nått som man kan köra emot ett träd med utan att det kostar skjortan och plåten riskerar att bucklas och skära sönder däcket 10 mil från närmsta mobilmast.
Dessa "stadsjeepar borde förbjudas" När en stadsjeep av typen ovan krockar med låt oss säga en sådan bil som jag har... En peugot 205 som är en vanlig bil när man inte har fickan full med cash... en sån bil väger ungefär tredjedel av vad en cherokee gör.
Vad händer när 2 sådana bilar frontalkrockar...
Jo fransk mosad pankaka. Allt eftersom killen med liten penis måste ha en bil som har en markfrigång på 40 cm så han kan kör upp på trottoaren.
Eloge till volvo som har sänkt sin främre krockzon så att den "kan" krocka med vanliga bilar.
1 Guest(s)