Använd bilbälte|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Använd bilbälte
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
739757
October 6, 2004 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju folk som krockat i 100 km/h+ och överlevt så man är ju inte död bara för man krockar i 90, men frontkrock är det ju mycket värre..

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
739761
October 6, 2004 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

zcorpan wrote: [quote=HardCoder]Allt eftersom killen med liten penis måste ha en bil som har en markfrigång på 40 cm så han kan kör upp på trottoaren.

Var kom penis in i bilden? Det är för övrigt många kvinnor som kör stadsjeepar...

det är ju fortfarande ett faktum att stadsjeepar är betydligt mycket farligare att krocka med än en vanlig volvo 850 eller liknande, vilket var hans poäng

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
739768
October 6, 2004 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

zcorpan wrote: [quote=HardCoder]Allt eftersom killen med liten penis måste ha en bil som har en markfrigång på 40 cm så han kan kör upp på trottoaren.

Var kom penis in i bilden? Det är för övrigt många kvinnor som kör stadsjeepar...

Penisen kommer in för att man ofta säger att folk som kör dyra bilar har dem som penisförlängare.

Json_81
Member
Medlem
739770
October 6, 2004 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Bogus^ wrote: hmmm, hade bilen ingen krockkudde? eller styrstångs deformerare eller vad det heter?

Det undrar jag oxå.

Sen kan man ju säga att en frontalkrock i 90km/h snarare kan jämföras med en krock i 180km/h då den mötande bilen förmodligen har samma hastighet.

Fast man får ju hoppas att bägge förarna iaf hunnit bromsa ned lite grann.

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
739782
October 6, 2004 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Sen kan man ju säga att en frontalkrock i 90km/h snarare kan jämföras med en krock i 180km/h då den mötande bilen förmodligen har samma hastighet.

Den resulterande hastigheten blir 180km/h, men det kan inte jämföras med en krock in i en bergvägg i 180km/h... Om man kör in i en bergvägg så blir det samma resultat som en frontalkrock med en likadan bil i samma hastighet (fast motsatt riktning).

Det kan däremot jämföras med att man kör in i en parkerad bil (utan hanbromsen i och utan växel i) i 180km/h...

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
739788
October 6, 2004 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Det finns ju folk som krockat i 100 km/h+ och överlevt så man är ju inte död bara för man krockar i 90, men frontkrock är det ju mycket värre..

ingen krock är den andra lik, det finns massor av saker som verkar in, men det är ju självklart.

Json_81
Member
Medlem
739800
October 6, 2004 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

zcorpan wrote: [quote=Json_81]Sen kan man ju säga att en frontalkrock i 90km/h snarare kan jämföras med en krock i 180km/h då den mötande bilen förmodligen har samma hastighet.

Den resulterande hastigheten blir 180km/h, men det kan inte jämföras med en krock in i en bergvägg i 180km/h... Om man kör in i en bergvägg så blir det samma resultat som en frontalkrock med en likadan bil i samma hastighet (fast motsatt riktning).

Det kan däremot jämföras med att man kör in i en parkerad bil (utan hanbromsen i och utan växel i) i 180km/h...

Du menar att krocka med en bergvägg i 180km/h skulle vara samma sak som att två bilar frontalkrockar med 180km/h var? resulterande hastighet 360km/h?

Knappast.

Däremot självklart, som du säger, det blir som att krocka med en parkerad bil, bergväggen lär ju stå still oavsett hur fort bilen kör..

KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
739945
October 6, 2004 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som har väldigt svårt att tro att en normalbyggd vuxen person har SVÅRT att överleva en krock i 30? Förmodar att det är ingen frontalkrock, då är det en annan sak..

EDIT: Är det inte väldigt få i Sverige som inte har bilbälte ?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
739975
October 6, 2004 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Kände en som körde ihjäl sig för ett par år sedan, frontalkrock i 150-200 Km/h... Vet inte om han hade bilbälte men jag tror inte det hade hjälpt, bilen slungades upp i luften, ladade på taket och snurrade runt tills taket tillslut lossnade.
Det vara bara han som körde den hastigheten, mötande bilen tror jag körde i 70-90...
Men gissningsvis hade bilbälite inte hjälpt så jävla mycket i den situationen.

Kan tillägga att alla i den andra bilen klarade sig bra

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
739999
October 6, 2004 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

skrämmande fakta, bilbälte räddar liv men bevisat bara till en viss gräns, jag använder Alltid bälte och hoppas på att jag inte kommer att krocka i över 70kmh för jag vet att det är ganska svårt att repa sig efter en frontalkrock i 90kmh.

känner ni någon som har frontalkrockat och är Helt fri från skador 2 år efter ?

själv finner jag drifting jävligt skoj, då behövs ju inte så höga farter men det är ju farligare att krocka med nånting från sidan.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
740008
October 6, 2004 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, morsan har fått låna en 9-3 Aero (tyst Gueno, lånat!), och hon verkar inte lätt på foten i den... Nu blir det till att dra åt bältet ordentligt...:)

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
740031
October 6, 2004 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

För ett år sedan var jag först på plats vid en singelolycka. Vi kom till platsen bara några sekunder efter olyckan, kom runt ett hörn och ser en Audi som frontat mot en elstolpe. 4 killar satt i bilen, ingen hade bälte på sig. Dom 2 baksätet var medvetslösa, föraren höll på att vakna till och hade endast en massa skärsår i huvudet och ansiktet. Passageraren i framsätet var brutalt fastklämd och mosad från låren och neråt. Min sambo och hennes väninna, som också var med, är båda sjuksystrar och vi har alltid en försthjälpenväska i bilen så dom gick till arbete med en gång. Trots att killarna fick första hjälpen direkt och ambulans och helikopter var på plats inom 20 minuter så överlevde bara 1, föraren. Airbagen räddade hans liv, passageraren i framsätet förblödde, och killarna i baksätet hade båda fått så stora skallskador och inre blödningar att de avled på sjukhuset.

Hastigheten uppskattades till ca 100 km/h.

Dom 20 minuterna tills ambulansen kom gör att jag aldrig kör bil utan bälte igen.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
740163
October 6, 2004 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har alltid bälte på mig, jag har krockat några gånger så jag vet att det är bättre med bälte än utan.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
740170
October 6, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Bogus^]hmmm, hade bilen ingen krockkudde? eller styrstångs deformerare eller vad det heter?

Det undrar jag oxå.

Sen kan man ju säga att en frontalkrock i 90km/h snarare kan jämföras med en krock i 180km/h då den mötande bilen förmodligen har samma hastighet.

Nej, det är långt från samma sak. Tänk på det där igen så förstår du nog varför.

Sedan är texten i topic väldigt missvisande.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
740171
October 6, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

bältet finns ju där av just denna anledning.. varför vara dum och inte använda det då? Man lever bara en gång då ska man ta vara på den korta tid man lever och inte slösa bort på att inte använda bälte!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
740185
October 6, 2004 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: För ett år sedan var jag först på plats vid en singelolycka. Vi kom till platsen bara några sekunder efter olyckan, kom runt ett hörn och ser en Audi som frontat mot en elstolpe. 4 killar satt i bilen, ingen hade bälte på sig. Dom 2 baksätet var medvetslösa, föraren höll på att vakna till och hade endast en massa skärsår i huvudet och ansiktet. Passageraren i framsätet var brutalt fastklämd och mosad från låren och neråt. Min sambo och hennes väninna, som också var med, är båda sjuksystrar och vi har alltid en försthjälpenväska i bilen så dom gick till arbete med en gång. Trots att killarna fick första hjälpen direkt och ambulans och helikopter var på plats inom 20 minuter så överlevde bara 1, föraren. Airbagen räddade hans liv, passageraren i framsätet förblödde, och killarna i baksätet hade båda fått så stora skallskador och inre blödningar att de avled på sjukhuset.

Hastigheten uppskattades till ca 100 km/h.

Dom 20 minuterna tills ambulansen kom gör att jag aldrig kör bil utan bälte igen.

damn, tror du att dom hade överlevt med bälte ?

airbag har ju en förmåga att kasta huvudet bakåt väldigt snabbt om man inte har bälte på sig som dämpar inflygningen i kudden.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
740238
October 6, 2004 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har krockat med ett dike en gång.
Det bara hoppa upp på vägen mitt framför oss. :cy:

90-100km/h, understyr, understyr, understyr, överstyr, överstyr.. *PANG*
Själva smällen var värst... Det gjorde skitont i hela kroppen.
Såg min keps komma farande när vi var upponer. 🙂
Rullade ett varv.
Sträckte axeln och fick världens bula när jag slog huvet i sidorutan eller om det var B-stolpen.

Det var en saab 900 -92 vi åkte.
Varför är jag inte förvånad? 🙄

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
740250
October 6, 2004 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Jag har krockat med ett dike en gång.
Det bara hoppa upp på vägen mitt framför oss. :cy:

90-100km/h, understyr, understyr, understyr, överstyr, överstyr.. *PANG*
Själva smällen var värst... Det gjorde skitont i hela kroppen.
Såg min keps komma farande när vi var upponer. 🙂
Rullade ett varv.
Sträckte axeln och fick världens bula när jag slog huvet i sidorutan eller om det var B-stolpen.

Det var en saab 900 -92 vi åkte.
Varför är jag inte förvånad? 🙄

HAHAhahhAHHA vafan ni får ju ta det lite lungt med gammel bilen :bgrin:

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
740255
October 6, 2004 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det hände för ca 5-6 år sen, dan efter midsommar.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
740258
October 6, 2004 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag brukar då så gott som jämt ha bälte och brukar oftast se till att medpassagerare tar på sig de också..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 151
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL