March 10, 2002
zcorpan wrote: [quote=Json_81]Sen kan man ju säga att en frontalkrock i 90km/h snarare kan jämföras med en krock i 180km/h då den mötande bilen förmodligen har samma hastighet.
Fast man får ju hoppas att bägge förarna iaf hunnit bromsa ned lite grann.
Den resulterande hastigheten blir 180km/h, men det kan inte jämföras med en krock in i en bergvägg i 180km/h... Om man kör in i en bergvägg så blir det samma resultat som en frontalkrock med en likadan bil i samma hastighet (fast motsatt riktning).
Det kan däremot jämföras med att man kör in i en parkerad bil (utan hanbromsen i och utan växel i) i 180km/h...
Du kan inte jämföra att köra in parkerad bil och en bergvägg. Då den parkerade bilen förmodligen flyttar på sig vilket inte bergväggen gör. Samma med en frontalkrock. Bilen stannar inte direkt vid en frontalkrock, vilket den däremot gör när den krockar med en bergvägg. 😉
July 27, 2002
Gueno wrote: [quote=AMD_RULEZ]Hmm, morsan har fått låna en 9-3 Aero (tyst Gueno, lånat!), och hon verkar inte lätt på foten i den... Nu blir det till att dra åt bältet ordentligt...:)
Kör hon illa eller för dom går ju inte så fort? :bgrin:
Men de är snygga. Iaf 9-5 :pray:
March 14, 2001
Callister wrote: [quote=Gueno][quote=AMD_RULEZ]Hmm, morsan har fått låna en 9-3 Aero (tyst Gueno, lånat!), och hon verkar inte lätt på foten i den... Nu blir det till att dra åt bältet ordentligt...:)
Kör hon illa eller för dom går ju inte så fort? :bgrin:
Men de är snygga. Iaf 9-5 :pray:
De är fult att ljuga..
July 27, 2002
Snorch wrote: [quote=Callister][quote=Gueno][quote=AMD_RULEZ]Hmm, morsan har fått låna en 9-3 Aero (tyst Gueno, lånat!), och hon verkar inte lätt på foten i den... Nu blir det till att dra åt bältet ordentligt...:)
Kör hon illa eller för dom går ju inte så fort? :bgrin:
Men de är snygga. Iaf 9-5 :pray:
De är fult att ljuga..
[Image Can Not Be Found]
November 26, 2002
Mind wrote: [quote=John_lz] Hastigheten uppskattades till ca 100 km/h.
Dom 20 minuterna tills ambulansen kom gör att jag aldrig kör bil utan bälte igen.
damn, tror du att dom hade överlevt med bälte ?
airbag har ju en förmåga att kasta huvudet bakåt väldigt snabbt om man inte har bälte på sig som dämpar inflygningen i kudden.
Passageraren i framsätet hade det inte spelat ngn roll om han haft bälte, men dom i baksätet hade klart klarat sig. Nu slog dom i stolarna framför och i taket och fick svåra skador. Med bälte hade dom säkert varit blåslagna men bilen var ju helt intakt bak så dom hade säkert levt idag.
November 22, 2001
bjorne wrote: [quote=Json_81][quote=Bogus^]hmmm, hade bilen ingen krockkudde? eller styrstångs deformerare eller vad det heter?
Det undrar jag oxå.
Sen kan man ju säga att en frontalkrock i 90km/h snarare kan jämföras med en krock i 180km/h då den mötande bilen förmodligen har samma hastighet.
Fast man får ju hoppas att bägge förarna iaf hunnit bromsa ned lite grann.
Nej, det är långt från samma sak. Tänk på det där igen så förstår du nog varför.
Sedan är texten i topic väldigt missvisande.
Hur menar du?
att två bilar som har hastigheten 90km/h i varsin riktning inte får en relativ hastighet på 180km/h till varandra?
Isåfall tycker jag du ska ta o läsa lite grundläggande fysik.
June 28, 2001
Json_81 wrote: [quote=bjorne][quote=Json_81][quote=Bogus^]hmmm, hade bilen ingen krockkudde? eller styrstångs deformerare eller vad det heter?
Det undrar jag oxå.
Sen kan man ju säga att en frontalkrock i 90km/h snarare kan jämföras med en krock i 180km/h då den mötande bilen förmodligen har samma hastighet.
Fast man får ju hoppas att bägge förarna iaf hunnit bromsa ned lite grann.
Nej, det är långt från samma sak. Tänk på det där igen så förstår du nog varför.
Sedan är texten i topic väldigt missvisande.
Hur menar du?
att två bilar som har hastigheten 90km/h i varsin riktning inte får en relativ hastighet på 180km/h till varandra?
Isåfall tycker jag du ska ta o läsa lite grundläggande fysik.
massan spelar roll oxå, men när dom 2 bilarna krockar så studsar dom åt sidan oftast efterssom man ofta klipper med halva fronten.
October 22, 2002
Använder jämnt bälte både privat och i jobbet (kör tradare).
Har sett bilder på när en kollega till mig körde in i en stillastående tradare som var bromsad på alla hjulen i 80-82km/h. Han överlevde pga att han inte hade bälte för att lastbilen välte och tröck sönder i princip hela hytten förutom längst till vänster där han ramlade ner. Sätet blev spetsat av en metallstång från instrumenteringen. Han klarade sig helt och hållet förutom lite skrapsår i pannan... Ambulanskillen sa till honom att köpa en trisslott, då sa han att han redan hade förbrukat all sin tur.
Bör tilläggas att en tradare på ca: 50 ton kan flytta ganska stora och tunga saker. Den krockade tradaren flyttade den stillastående ca: 30 m framåt som också hade ungefär samma vikt.
Om en personbil frontar med en tradare så är det till 99% en garanterad död. Finns undersökningar att 50% överlever om farten inte överstiger 65km/h. Scanica håller på att utveckla en ny form av front så att man ska kunna överleva vid 90km/h. Detta genom att göra en "nos" på ca: 20cm.
September 21, 2002
DiDi wrote: [quote=zcorpan]Och vad händer om man frontalkrockar med bilbälte i 90km/h? Det är nog också en säker död...
Det är väl en 30-70 chans att man överlever...
ganska stort omfång det där! 40% skillnad 😮
själv har jag suttit i en buss som en långtradare krockat med...
minns ingenting förrns jag var på sjukhuset typ
November 22, 2001
Mind wrote: [quote=Json_81][quote=bjorne][quote=Json_81][quote=Bogus^]hmmm, hade bilen ingen krockkudde? eller styrstångs deformerare eller vad det heter?
Det undrar jag oxå.
Sen kan man ju säga att en frontalkrock i 90km/h snarare kan jämföras med en krock i 180km/h då den mötande bilen förmodligen har samma hastighet.
Fast man får ju hoppas att bägge förarna iaf hunnit bromsa ned lite grann.
Nej, det är långt från samma sak. Tänk på det där igen så förstår du nog varför.
Sedan är texten i topic väldigt missvisande.
Hur menar du?
att två bilar som har hastigheten 90km/h i varsin riktning inte får en relativ hastighet på 180km/h till varandra?
Isåfall tycker jag du ska ta o läsa lite grundläggande fysik.
massan spelar roll oxå, men när dom 2 bilarna krockar så studsar dom åt sidan oftast efterssom man ofta klipper med halva fronten.
Massan spelar roll för krocken, inte för den relativa hastigheten.
3 Guest(s)