AOR, symfonisk hårdrock etc.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AOR, symfonisk hårdrock etc.
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 28, 2003 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag råkar gilla pretentiös, överproducerad 'hårdrock', spelad av tekniskt skickliga musiker. Tyvärr är utbudet stort och mycket skräp. Kan någon rekommendera mig b r a (dvs. utsökta) band i stil ungefär med Dream Theater, eller kanske t.o.m. med Flower Kings?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
323661
April 28, 2003 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja vet inte om du menar denna typen av musik... men ändå: Evanescence tycker jag e bra 😉

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
323674
April 28, 2003 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

hört Rhapsody? de äger inom den genren, Sonata Arctica räknas kanske inte dit? Fantasy duger ett par låtar, Labyrinth?mkt bra dom med. Angra?ojoj glömde nästan...Kamelot!Luca Turilli?Nightwish?Skylark, har ett par bra låtar. Thy Majestie?STRATOVARIUS,men dom hoppas jag du redan kände till;)Symphony X (så mkt dream theater det blir;) Visone Divine?

det är dom jag kommer på, hade fixat Rhapsody det första jag gjorde för dom e helt klart bäst (enligt mig) men eftersom du gillar Dream Theater så hade jag gått p åSymphony X hårt med 😉

Jerry
Member
Medlem
323675
April 28, 2003 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi - Ah, nej. Det är inte riktigt sådan musik jag pratar om. Det där påminner mig dock om 'the Gathering'. Hm, så du får ett tips av mig som tack för hjälpen. 🙂

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
323684
April 28, 2003 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Kan någon rekommendera mig b r a (dvs. utsökta) band i stil ungefär med Dream Theater

om du intve vill ha det jag skrev så kan du ändra på detta :whops: Dream Theater å Symphony X är i princip samma saker

Tetsuwan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 83
323704
April 28, 2003 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker Apocalyptica är bra, hårdrock på fiol och harpa =)

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
323709
April 28, 2003 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

vad är överproducerad rock ?

åvansående rekomendationer är powermetal i mina öron.

Jerry
Member
Medlem
323713
April 28, 2003 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: hört Rhapsody? de äger inom den genren, Sonata Arctica räknas kanske inte dit? Fantasy duger ett par låtar, Labyrinth?mkt bra dom med. Angra?ojoj glömde nästan...Kamelot!Luca Turilli?Nightwish?Skylark, har ett par bra låtar. Thy Majestie?STRATOVARIUS,men dom hoppas jag du redan kände till;)Symphony X (så mkt dream theater det blir;) Visone Divine?

det är dom jag kommer på, hade fixat Rhapsody det första jag gjorde för dom e helt klart bäst (enligt mig) men eftersom du gillar Dream Theater så hade jag gått p åSymphony X hårt med 😉

Nu ska vi se...

Jag lyssnade på flera av de där grupperna för många år sedan (Rhapsody, Kamelot, Labyrinth...), men jag vill inte säga att det är symfonisk hårdrock. Iofs är jag inte helt säker på genren så jag ska inte ge någon slutgiltig åsikt. 🙂

Rhapsody är rent ut sagt fördjäv**** dåliga. Om du bara visste hur mycket jag hatar dubbla baskaggar som smattrar i ett. Det går knappt att urskilja individuella instrument i den gröt de spelar. Nåväl, de starka melodierna är något de ska ha heder för.

Problemet är att de flesta av de där banden har så dåliga sångare (inte minst Rhapsody och Stratovarius. Herregud...), och en bra sådan ser jag som a och o. Kamelot är ett undantag - de har en bra sångare - men de har gått utför.

Vision Divine har jag inte hört. Det måste genast uppsökas och lyssnas till.

Jerry
Member
Medlem
323723
April 28, 2003 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: vad är överproducerad rock ?

Hehe...lite elakt om någonting jag egentligen uppskattar. Jag menar välproducerad, genomtänkt, kvalitativt konsekvent (men för all del överraskande), välbalanserad musik.

Jag håller med om powermetal:en.

Jerry
Member
Medlem
323728
April 28, 2003 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: [quote=Jerry]Kan någon rekommendera mig b r a (dvs. utsökta) band i stil ungefär med Dream Theater

om du intve vill ha det jag skrev så kan du ändra på detta :whops: Dream Theater å Symphony X är i princip samma saker

Jag håller inte med. 🙂

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
323736
April 28, 2003 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Mind]vad är överproducerad rock ?

Hehe...lite elakt om någonting jag egentligen uppskattar. Jag menar välproducerad, genomtänkt, kvalitativt konsekvent (men för all del överraskande), välbalanserad musik.

Jag håller med om powermetal:en.

I C

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
323847
April 28, 2003 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

har märkt att det är mest musiker som uppskattar Dream Theater...

Du kan ju spåna runt lite på:
http://www.aorheaven.com/

Jerry
Member
Medlem
323855
April 28, 2003 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah..tack tack!

Jag är arg på mina föräldrar för att de inte placerade mig i musikskola när jag var tre år. Men, jag är 'musiker in spe', så lite rätt har du. 🙂

PS. jag såg 'Saga' på den där sidan. Får rekommendera dem om nu någon skulle ha missat att de finns.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
323932
April 29, 2003 - 5:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Edhunter]hört Rhapsody? de äger inom den genren, Sonata Arctica räknas kanske inte dit? Fantasy duger ett par låtar, Labyrinth?mkt bra dom med. Angra?ojoj glömde nästan...Kamelot!Luca Turilli?Nightwish?Skylark, har ett par bra låtar. Thy Majestie?STRATOVARIUS,men dom hoppas jag du redan kände till;)Symphony X (så mkt dream theater det blir;) Visone Divine?

Nu ska vi se...

Jag lyssnade på flera av de där grupperna för många år sedan (Rhapsody, Kamelot, Labyrinth...), men jag vill inte säga att det är symfonisk hårdrock. Iofs är jag inte helt säker på genren så jag ska inte ge någon slutgiltig åsikt. 🙂

Rhapsody är rent ut sagt fördjäv**** dåliga. Om du bara visste hur mycket jag hatar dubbla baskaggar som smattrar i ett. Det går knappt att urskilja individuella instrument i den gröt de spelar. Nåväl, de starka melodierna är något de ska ha heder för.

Problemet är att de flesta av de där banden har så dåliga sångare (inte minst Rhapsody och Stratovarius. Herregud...), och en bra sådan ser jag som a och o. Kamelot är ett undantag - de har en bra sångare - men de har gått utför.

Vision Divine har jag inte hört. Det måste genast uppsökas och lyssnas till.

skal lförsöka behärska mig :bash: :banghead:

för det första Rhapsody är symfonisk metal om nått, de är ju kungar i den genren, å det är jag 100% säker på. har själv var enda CS, Vinyl å Book-cd's so mdom har släppt å där står det, som på många andra ställen, "The Grand Masters Of SYMPHONY EPIC HOLLYWOOD METAL". Det där hollywood är lite töntig men ändå, Symphonic = Symponisk om jag fattat det hela rätt 😉 om int ehannat måste du ju höra att det är massa melodier, solon osv som är typiskt för symponiska metal band!
sen att du tycker att dom har dålig sångare så är det helt upp till dig, själv skulle jag kunna säga att Rhapsody's , Stratovarius sångare hör till de absolut bästa på denna planeten. Om du inte gillar Rhapsody/Labyrinth så gillar du varken Luca Turilli eller Vison Divine eftersom sångaren i Rhapsody å Vison Divine är samma å resten av band medlemarna är Labyrinths. Sen kan ja ghålla med om att Labyrinth gör så man får huvudvärk efter ett par låtar (ungefär som techno 😀 ) men deras sångare är hur grym som helst!

Dream Theater är väll lit emer å Progressiva hållet alltså inte symfoniskt lagda, ha rint ehört så mkt eftersom jag inte gillar dom, mkt skickliga individuell musiker men jag kan helt enkelt int elyssna på dom, tycker det är mer eller mindre värdelöst 😛

Jerry
Member
Medlem
323954
April 29, 2003 - 6:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jag sade ju att jag inte var säker på genren. Men för att opponera mig ber jag dig kolla den här länken, där Queen nämns som den typiskt symfoniska hårdrocken: 🙂

http://soundofdorian.de/p15/ar.....stilar.htm

Observera att jag skrev 'hårdrock', inte 'metal'.

Mmm...progressiva är de, DT. Men det finns ingenting som säger att en genre utesluter en annan. Iofs kanske Dream Theater ändå hamnar under mitt 'etc.' 🙂

edit: hittade en länk som talar för mig, så jag tar tillbaka alla tvivel.

http://hem.passagen.se/aorswed.....lankar.htm (titta under progressiv/symfonisk hårdrock)

Å andra sidan nämns Stratovarius tillhöra samma musikstil... jag håller inte med.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
324021
April 29, 2003 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:
edit: hittade en länk som talar för mig, så jag tar tillbaka alla tvivel.

http://hem.passagen.se/aorswed.....lankar.htm (titta under progressiv/symfonisk hårdrock)

Å andra sidan nämns Stratovarius tillhöra samma musikstil... jag håller inte med.

jag kan åxå göra en sida å skriva allt som jag skre vi de förra medeleanden, de har ju bara med 8st band under Progressiv/symfonisk rock lr va det stog, det är ju en av de största genre rna som finns å Rhapsody är inte det strösta bandet heller så det är kanske int eså konstigt att dom int etagit med dom, även om de är bättre eler lika bra som samtliga band på den rötne sidan

Nefilim
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 130
324121
April 29, 2003 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Progressiv hårdrock kan ju vara en miljon saker, beroende på vem man frågar. Om du verkligen är ute efter bra grejer rekommenderar jag dig att kika mot 70-talets progressiva rockband så som Rush, Marillion & liknande. Idag finns band som:

*Nightingale - progressiv rock när den är som bäst! Släppt ny platta i år som är sviiinbra, Alive Again heter skivan... NG spelar på 2000 decibel-festivalen i maj 🙂

*Pain of Salvation spelar lite mer progressiv metal än rock kanske, men ändå riktigt duktiga... vettiga musiker med vettiga budskap, kolla in "One hour by the Concrete Lake" t.ex.

*Opeth - Superprogressiv Death Metal, men senaste plattan är helt soft, ingen death alls. Börja med den, den heter Damnation & är nåt så in i helvete bra.

*Symphony X har ju nämnts ovan, och jag vill hålla med om att detta är ett superband, helt klart värt att kolla in för din del om du gillar DT. Senaste plattan Odyssey är äckligt bra den också...

*ISIS är ett extremt speciellt band med mycket death-influenser eller nåt sånt... svårsmält första gångerna, men sjukt bra när man har "lärt" sig lyssna på dem.

*Neurosis är liksom ISIS svårsmält i början, men grymt bra när man kommer in i deras musik... också ganska brutalt, men väldigt eget.

*Tribes of Neurot är Neurosis sidoprojekt eller nåt sånt, lugnare, mörkare, mer ambient... kanske inte så progressivt...

Hoppas du blev nöjd med detta svar, som jag fattade det var det mer den här typen av musik du var ute efter än den "progressiva" power metallen (som ju faktiskt inte är särskilt progressiv... bara för att de har med äckelmycket synth-stråkar & sånt trams blir det ju inte progressivt för det... bläh).

Jerry
Member
Medlem
324201
April 29, 2003 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: [quote=Jerry] edit: hittade en länk som talar för mig, så jag tar tillbaka alla tvivel.

http://hem.passagen.se/aorsweden/musiklankar.htm (titta under progressiv/symfonisk hårdrock)

jag kan åxå göra en sida å skriva allt som jag skre vi de förra medeleanden, de har ju bara med 8st band under Progressiv/symfonisk rock lr va det stog, det är ju en av de största genre rna som finns å Rhapsody är inte det strösta bandet heller så det är kanske int eså konstigt att dom int etagit med dom, även om de är bättre eler lika bra som samtliga band på den rötne sidan

Jag ville visa att jag inte är ensam om att klassificera DT som symfoniska.

Jerry
Member
Medlem
324230
April 29, 2003 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Nefilim wrote: Progressiv hårdrock kan ju vara en miljon saker, beroende på vem man frågar. Om du verkligen är ute efter bra grejer rekommenderar jag dig att kika mot 70-talets progressiva rockband så som Rush, Marillion & liknande. Idag finns band som:

Marillion är väldigt bra, ingen tvekan där. Får jag även föreslå Queensrÿche?

Nefilim wrote:
*Pain of Salvation spelar lite mer progressiv metal än rock kanske, men ändå riktigt duktiga... vettiga musiker med vettiga budskap, kolla in "One hour by the Concrete Lake" t.ex.

Ah, här har vi kvalitéer! Tyvärr är det lite för tungt emellanåt för den här stilen, anser jag. Men överlag, väldigt bra.

Nefilim wrote:
*Opeth - Superprogressiv Death Metal, men senaste plattan är helt soft, ingen death alls. Börja med den, den heter Damnation & är nåt så in i h*****e bra.

Hm... jag har hört en del med dessa pojkar. De är bra, men tyvärr är inte musiken som sådan i min smak. Men någon låt har jag fallit för, t.ex "Demon of the Fall." Nu har jag visserligen inte hört deras senaste. Jag ska definitivt kolla upp den.

Nefilim wrote:
*Symphony X har ju nämnts ovan, och jag vill hålla med om att detta är ett superband, helt klart värt att kolla in för din del om du gillar DT. Senaste plattan Odyssey är äckligt bra den också...

Jag förstår mig inte riktigt på Symphony X om jag ska vara ärlig. De går från att vara bra till att verkligen stinka, i samma låt! När han sångaren vad han nu heter öppnar munnen vill jag förövrigt bara lämna rummet så snabbt som möjligt. (överansträngd röst) Likheterna med DT är inte så omfattande, tycker jag.

Nefilim wrote:
Hoppas du blev nöjd med detta svar, som jag fattade det var det mer den här typen av musik du var ute efter än den "progressiva" power metallen (som ju faktiskt inte är särskilt progressiv... bara för att de har med äckelmycket synth-stråkar & sånt trams blir det ju inte progressivt för det... bläh).

Det blir bättre och bättre. Lite för tungt och metal:igt kanske. Jag nämnde grupper såsom Flower Kings och Saga, det kan stå för hur tung musik jag egentligen letar efter (men allt upp t.o.m. DT:s nivå går ju bra att lyssna på). Men, jag ska kolla upp de band du nämnde vilka jag inte har hört förut.

Nefilim
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 130
325497
May 1, 2003 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Mmmm, håller med om att det jag skrev mestadels var tungt & "metalligt", men kolla in Nightingale då, de är nog mer i din smak... progressiv rock lite åt 70-talshållet (fast ändå inte... svårt att förklara, lyssna på dem helt enkelt, & ge dem ett par lyssningar, det krävs nog för att man ska uppskatta dem fullt ut).

Queensryche har jag hört en del av men inte fastnat för... helt ok dock. Om du vill diskutera progressiv rock kan jag ju rekommendera Opeth-forumet på http://www.ultimatemetal.com , där pratar folk rätt mycket om olika progressiva rockband. (särskilt på Opeth's off topic-forum). Om du frågar där lär du få rätt mycket tips på schyssta band.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 293
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL