Appropå den senaste tidens björnöverfall..|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Appropå den senaste tidens björnöverfall..
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 14, 2007 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte så konstigt att det sker mer frekvent numera, nu finns det ju iaf björnar i skogen så att det kan hända.
Kraftig ökning av björn.
Och äntligen en klarsynt "expert" som insett problematiken:
"Varför händer det här just nu?
- Det har varit dåligt med bär i de här områdena vilket gör att björnarna kanske inte går i ide lika tidigt. Det är en teori i det första fallet.
- Vi har haft en väldigt kraftig ökning av björn. Fler björnar kommer att innebära fler incidenter."
Staten å sin sida hävdar att det skulle finnas runt 3500 nallar i skogarna nu, insatta jägare uppskattar beståndet till det dubbla.
Björn dödade 60-åring i Jämtland.
Två jägare attackerade av björn.
Ny björnattack – två skadade
Det skjuts av alldeles för lite björn i Sverige idag, och då speciellt i Härjedalen/Jämtland/västernorrland, vilket jägarkåren påtalat de senaste åren.
Jag är helt övertygad om att det blir fler skriverier om folk som blivit överfallna nu i höst/vinter fram tills björnen gått i ide. För att ett så klent bärår var det länge sedan jag upplevde, det blir att köpa sylten denna vinter för min del iaf.
Nån fler som har björnar i grannskapet här på NH?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1160001
October 14, 2007 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle vi inte kunna jaga varg istället. 😉 :bgrin:

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1160002
October 14, 2007 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ganska dåligt med björn här... Däremot finns det en hel massa älg och vildsvin i min skog.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1160004
October 14, 2007 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Här är nog tyvärr den enda björn(e) jag får se:
[Image Can Not Be Found]

Men jag kan dock förstå problematiken. Skulle inte vilja ha mina hypotetiska barn gående hem från skolan om man visste att det fanns sådana nallar i faggorna. Tycker dock det är lite förtidigt att börja skjuta massa björnar redan. Händer som sagt ytter sällan i vanliga fall.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1160018
October 14, 2007 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Skulle vi inte kunna jaga varg istället. 😉 :bgrin:

Numera är det inga problem med varg häromkring, annat var det för 1-2 år sedan, då drev det omkring åtminstone 3-4 stycken här..
Jag antar att man kan tacka vissa jägare för det.
😉

ojdå wrote: Här är nog tyvärr den enda björn(e) jag får se:
[Image Can Not Be Found]

Men jag kan dock förstå problematiken. Skulle inte vilja ha mina hypotetiska barn gående hem från skolan om man visste att det fanns sådana nallar i faggorna. Tycker dock det är lite förtidigt att börja skjuta massa björnar redan. Händer som sagt ytter sällan i vanliga fall.

Nja, man kan iofs göra som man gjorde med älgarna på 80-talet.. Låta dom föröka sej rejält tills dess att skogsbolagen och skogsägarna skrek rakt ut.
Problemet lär bli en rejäl portion större, eftersom dom knappast nöjer sej med årsskott från fur och gran.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1160020
October 14, 2007 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...

Annat hade varit om björnen knackat på och hoppat på en i ens vardagsrum...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1160024
October 14, 2007 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...

Och om man blir slagen av björn på sin egen tomt/gård som i fallet i Valsjöbyn?
Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.
Att björnarna stryker omkring i byarna i glesbygden lite hur som helst, är nog lika oönskat och ovanligt som att dom skulle smyga omkring inne i storstaden. Fast du kanske tycker att det vore önskvärt det också?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1160030
October 14, 2007 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.

Och vad kan det bero på? 🙄

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1160031
October 14, 2007 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Att björnar attackerar jägare är ju bara komiskt.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1160034
October 14, 2007 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=csm101]Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...

Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.
Att björnarna stryker omkring i byarna i glesbygden lite hur som helst, är nog lika oönskat och ovanligt som att dom skulle smyga omkring inne i storstaden. Fast du kanske tycker att det vore önskvärt det också?

Dum som jag är trodde jag man ville komma nära naturen och sånt skit när man köpte hus i glesbygden...
Men det är klart, för mycket natur är inte bra för en.

Att säga gård/tomt angående hus på glesbygden säger inte så mycket då just de nämnda kan vara rätt stora och oftast kantas av skog. Eller skedde det du nämner typ tre meter från gubbens hus?

Som någon annan skrev, vad beror det på att björnarna är inavlade (enligt dig själv)?

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
1160037
October 14, 2007 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd] Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.

Good point 😀

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1160041
October 14, 2007 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd] Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.

Det vet du nog svaret på själv..

Dehman wrote: Att björnar attackerar jägare är ju bara komiskt.

Inte speciellt, och definitivt inte i fallet Valsjöbyn där "jägaren" inte ens bar vapen, dvs inte på jakt.

csm101 wrote: [quote=ilg@dd][quote=csm101]Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...

Dum som jag är trodde jag man ville komma nära naturen och sånt skit när man köpte hus i glesbygden...
Men det är klart, för mycket natur är inte bra för en.

Att säga gård/tomt angående hus på glesbygden säger inte så mycket då just de nämnda kan vara rätt stora och oftast kantas av skog. Eller skedde det du nämner typ tre meter från gubbens hus?

Som någon annan skrev, vad beror det på att björnarna är inavlade (enligt dig själv)?

Jag vet inte mer än det som stod i artikeln vad det gäller hur nära huset det var.
Inbillar du dej att "glesbygden" vore tom ifall folk utifrån inte flyttade in dit?
Upplysningsvis är det folk som föds och växer upp på glesbygden, fortfarande kanske man skall tillägga.
Ta nu och läs artikeln istället för att ha mej som referens.

obelix
Member
Medlem
1160045
October 14, 2007 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd] Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.

visst vet jag svaret, men det är inte många uppe i glesbyggden eller jägare som vill se sambandet mellan avskjutning och inavel.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1160049
October 14, 2007 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd] Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.

visst vet jag svaret, men det är inte många uppe i glesbyggden eller jägare som vill se sambandet mellan avskjutning och inavel.

Nu vet jag inte om jag fattar dej rätt, men menar du att vi i dom björnrika länen inte skulle förstå varför björnarna ev. till stor del är inavlade?
Vi pratar nu om en stam som är sprungen från en på början av 1900-talet 130-140 individer stor population, detta beroende på att Pappa staten betalade ut skottpengar för dessa rovdjur fram till 1894..
Vi i glesbygden och även en majoritet av jägarna i Norrlandslänen har påtalat det kommande problemet en längre tid, men antagligen kommer det att gå så långt att en hel del människor till kommer att gå åt innan man tar problemet på allvar och skjuter av i en mer realistisk nivå.
Lite fakta om vår Svenska brunbjörn.

skiroy
Member
Medlem
1160052
October 14, 2007 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd] Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.

Nu vet jag inte om jag fattar dej rätt, men menar du att vi i dom björnrika länen inte skulle förstå varför björnarna ev. till stor del är inavlade?
Vi pratar nu om en stam som är sprungen från en på början av 1900-talet 130-140 individer stor population, detta beroende på att Pappa staten betalade ut skottpengar för dessa rovdjur fram till 1894..
Vi i glesbygden och även en majoritet av jägarna i Norrlandslänen har påtalat det kommande problemet en längre tid, men antagligen kommer det att gå så långt att en hel del människor till kommer att gå åt innan man tar problemet på allvar och skjuter av i en mer realistisk nivå.

Oavsett hur det är så stämmer det i af att björnstammen har växt.
Det går inte att snacka bort...men frågan du fick tidigare av csm101 var en fråga som lös av klar insikt i saken. Tomten/marken kan vara hur stor helst och att kalla det för trädgård är rena rama löjet om det handlar om ett gäng hektar ifrån huset. 😉

Att du sedan dessvärre länkar till jägareförbundet som är klar part i målet är bara stor komik måste jag säga. Med all respekt nu...men håll dig borta från jägareförbundet som är intresseorganisation som talar i egen sak i ett viss syfte.
Nej...det handlar inte om "viltvård" hur du än vill tro på det.
Eller...? 😉

skiroy wrote: Skulle vi inte kunna jaga varg istället. 😉 :bgrin:

ilg@dd wrote:
Numera är det inga problem med varg häromkring, annat var det för 1-2 år sedan, då drev det omkring åtminstone 3-4 stycken här..
Jag antar att man kan tacka vissa jägare för det.
😉

Den där kommentaren kräver en förklarning. Såvitt jag har hört så har inte ett gäng vargar blivit skjutna i dina direkta trakter. Så jag tolkar ditt svar som att ett gäng tjuvjägare har tagit saken i egna händer.
Ok...jag vet det har förekommit en hel del mindre lagliga saker...men med detta inlägg sätter du på pränt att så har förkommit. Olagliga saker alltså...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1160053
October 14, 2007 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd] Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.

Oavsett hur det är så stämmer det i af att björnstammen har växt.
Det går inte att snacka bort...men frågan du fick tidigare av csm101 var en fråga som lös av klar insikt i saken. Tomten/marken kan vara hur stor helst och att kalla det för trädgård är rena rama löjet om det handlar om ett gäng hektar ifrån huset. 😉

Att du sedan dessvärre länkar till jägareförbundet som är klar part i målet är bara stor komik måste jag säga. Med all respekt nu...men håll dig borta från jägareföbundet som är intresseorganisation som talar i egen sak i ett viss syfte.
Nej...det handlar inte om "viltvård" hur du än vill tro på det.
Eller...? 😉

Nja, fakta om björn kan ju iofs plockas från annat håll.
Dock finns det ingen "tomt" 200 meter från Lanthandeln i Valsjöbyn med den arealen du vill påvisa, jag jobbade där i ett halvår för ett antal år sedan, så jag har vart i den byn en del om man säger som så.
Vad är det föresten du anser vara missvisande angående björn på jägareförbundets sida förresten?
Kan utan att överdriva att Jägareförbundet står inte högt i kurs hos dom som inte gillar björnrika skogar. Det är snarare en organisation som medlar lite, och försöker jämka kraven från jägarna vs rovdjurskompisarna..
Andra länkar till info om brunbjörnspopulationen mm de senaste åren:
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/kortfakta/
http://www.rktl.fi/svenska/vilt/overvakning/de_stora_rovdjurens.html
http://www.snf.se/snf/remissvar/skrivelse1998-03-09.htm
http://www.zoologi.su.se/research/popgen/forskning.php#7

skiroy wrote:
Den där kommentaren kräver en förklarning. Såvitt jag har hört så har inte ett gäng vargar blivit skjutna i dina direkta trakter. Så jag tolkar ditt svar som att ett gäng tjuvjägare har tagit saken i egna händer.
Ok...jag vet det har förekommit en hel del mindre lagliga saker...men med detta inlägg sätter du på pränt att så har förkommit. Olagliga saker alltså...

Jag skrev att jag antar.. Djupare inpå det tänker jag inte gå.
Det var för övrigt Het debatt om rovdjur i Fränsta (Grannbyn) för en tid sedan där det sades en hel del intressanta saker.

obelix
Member
Medlem
1160056
October 14, 2007 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Nu vet jag inte om jag fattar dej rätt, men menar du att vi i dom björnrika länen inte skulle förstå varför björnarna ev. till stor del är inavlade?

De vill ha så få rovdjur som möjligt, sedan klagar de på inavel 😮 🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1160058
October 14, 2007 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd] Nu vet jag inte om jag fattar dej rätt, men menar du att vi i dom björnrika länen inte skulle förstå varför björnarna ev. till stor del är inavlade?

Det är alltså en inavel som påbörjades för typ 100 år sedan..
Höjdarna från storstäderna stod nog för en stor del av denna avskjutning kan jag tro. Vilka är "de" förresten?

skiroy
Member
Medlem
1160059
October 14, 2007 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd] Nu vet jag inte om jag fattar dej rätt, men menar du att vi i dom björnrika länen inte skulle förstå varför björnarna ev. till stor del är inavlade?

Höjdarna från storstäderna stod nog för en stor del av denna avskjutning kan jag tro. Vilka är "de" förresten?

Så du vägrar alltså att inse att dagens stam är mycket mindre idag i jämförelse? Jag sade själv att det går inte att snacka bort att björnstammen har växt nu...men alla händelser som sker får ju jägarna att slicka sig om munnen i syfte att få chansen att fälla högvilt. Jag vet hur det där snacket går...
Är det då inte så konstigt att inavel är en oundvikligt konsekvens?
Det går inte att skylla på jakten för 100 år sedan då vi idag borde veta bättre än så!
Jag håller inte med alls...det går inte att försvara den jakt som har förekommit i "modern tid" alls med mottot "viltvård".

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1160061
October 14, 2007 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd] Nu vet jag inte om jag fattar dej rätt, men menar du att vi i dom björnrika länen inte skulle förstå varför björnarna ev. till stor del är inavlade?

Så du vägrar alltså att inse att dagens stam är mycket mindre idag i jämförelse? Jag sade själv att det går inte att snacka bort att björnstammen har växt nu...men alla händelser som sker får ju jägarna att slicka sig om munnen i syfte att få chansen att fälla högvilt. Jag vet hur det där snacket går...
Är det då inte så konstigt att inavel är en oundvikligt konsekvens?
Det går inte att skylla på jakten för 100 år sedan då vi idag borde veta bättre än så!
Jag håller inte med alls...det går inte att försvara den jakt som har förekommit i "modern tid" alls med mottot "viltvård".

?? Fattar inte hur du menar..
Jag har skrivit att björnstammen idag enligt byråkraterna skulle ligga på ~2500 individer, allehanda jägare hävdar runt det dubbla. Min matematik ger då att det idag finns fler björnar än på tidigt 1900-tal, fast du kanske förstått mej annorlunda??
Enligt diverse källor påstås det att björnstammen fördubblats sedan 1940-talet, vilket torde innebära att det då enligt byråkraternas räknesätt var runt 1250 individer i skogarna.
Hur som haver är inte dessa individer inte direkt jämt utspridda över landet, utan den största koncentrationen är i tidigare nämnda län (Jämtland, Härjedalen, V-Norrland och i viss mån Dalarna/Värmland).
Man kan i princip säga att 1/3 av Sverige härbärgerar denna population.
Vad det gäller jakt i modern tid, så är det fråga om de senaste 50 åren typ, och jo, nog kallar iaf jag det för viltvård, om även en sorgligt dålig sådan med tanke på att folk nu mer ofta blir utsatta för attacker av svältfödda björnar.
Problemet ligger dock enligt mej i sin linda, jag är helt övertygad om att vi kommer få se fler rubriker innan alla nallarna gått i ide. Och mer lär det bli nästa höst/förvinter om bärsäsongen blir lika skral.
Björnen äter normalt bara bär och rötter nu före dvalan, men det är en hel del slaktplatser som haft matgäster denna höst.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 492
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL