January 12, 2004
ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd] Nu vet jag inte om jag fattar dej rätt, men menar du att vi i dom björnrika länen inte skulle förstå varför björnarna ev. till stor del är inavlade?
Vi pratar nu om en stam som är sprungen från en på början av 1900-talet 130-140 individer stor population, detta beroende på att Pappa staten betalade ut skottpengar för dessa rovdjur fram till 1894..
Vi i glesbygden och även en majoritet av jägarna i Norrlandslänen har påtalat det kommande problemet en längre tid, men antagligen kommer det att gå så långt att en hel del människor till kommer att gå åt innan man tar problemet på allvar och skjuter av i en mer realistisk nivå.
Lite fakta om vår Svenska brunbjörn.
De vill ha så få rovdjur som möjligt, sedan klagar de på inavel 😮 🙄
Det är alltså en inavel som påbörjades för typ 100 år sedan..
Höjdarna från storstäderna stod nog för en stor del av denna avskjutning kan jag tro. Vilka är "de" förresten?
De är dom som bor på glesbyggden samt jägare som inte vill ha rovdjur i "deras" skog och mark.
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd] Nu vet jag inte om jag fattar dej rätt, men menar du att vi i dom björnrika länen inte skulle förstå varför björnarna ev. till stor del är inavlade?
Vi pratar nu om en stam som är sprungen från en på början av 1900-talet 130-140 individer stor population, detta beroende på att Pappa staten betalade ut skottpengar för dessa rovdjur fram till 1894..
Vi i glesbygden och även en majoritet av jägarna i Norrlandslänen har påtalat det kommande problemet en längre tid, men antagligen kommer det att gå så långt att en hel del människor till kommer att gå åt innan man tar problemet på allvar och skjuter av i en mer realistisk nivå.
Lite fakta om vår Svenska brunbjörn.
De vill ha så få rovdjur som möjligt, sedan klagar de på inavel 😮 🙄
Det är alltså en inavel som påbörjades för typ 100 år sedan..
Höjdarna från storstäderna stod nog för en stor del av denna avskjutning kan jag tro. Vilka är "de" förresten?
De är dom som bor på glesbyggden samt jägare som inte vill ha rovdjur i "deras" skog och mark.
Aha, det känns vettigare att byråkrater samt i storstadboende som ej berörs indirekt av problemet ska få ha rovdjur i annans skog och mark?
Problemet är för övrigt inte att det finns björn, problemet ligger i att det finns för mycket björn.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
ilg@dd wrote: Aha, det känns vettigare att byråkrater samt i storstadboende som ej berörs indirekt av problemet ska få ha rovdjur i annans skog och mark?
Problemet är för övrigt inte att det finns björn, problemet ligger i att det finns för mycket björn.
vilka är bäst lämpade att bestämma, de som kan se objektivt på det eller de som har egenintressen och felaktiga fördommar?
obelix wrote: [quote=ilg@dd] Aha, det känns vettigare att byråkrater samt i storstadboende som ej berörs indirekt av problemet ska få ha rovdjur i annans skog och mark?
vilka är bäst lämpade att bestämma, de som kan se objektivt på det eller de som har egenintressen och felaktiga fördommar?
Vilka är det som har fördomar?
Har du öht uppmärksammat vad som skett i skogarna på sistone?
Ok, är det en fördom att konstatera att en stor björnpopulation och dåligt med mat gör att björnen söker föda på annat vis än normalt? Ja, då är jag fördomsfull.
Inser man inte problemet genom händelser som i realiteten hänt, ja då vet jag inte vad jag ska kalla det..
Jag anser det mer befogat att folk som vet var och vad björnen har för sej är mer lämpade att ta beslut än t.ex en tjänsteman som knappt sett en bild på en björn.
Det är väl bara att kika på hur det gick sist beslutsfattarna ägnade sej åt "viltvård".. Dvs lät nästan utrota brunbjörnen här i Sverige.
Såg att det var en annan björn på tapeten idagens tidning också.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 16, 2007
csm101 wrote: Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...
Annat hade varit om björnen knackat på och hoppat på en i ens vardagsrum...
Ungefär likdant att skylla på tjejer som blir våldtagna i Sthlm. Ja bor man i sthlm och blir våldtagen då får man liksom skylla sig själv..
Nu ligger det inte i min natur att önska olycka på folk, men nog vore det intressant att höa beslutsfattarnas jargong ifall något sånt här skulle drabba någon av våra naturmuppar.
January 12, 2004
Visst är det en förbannad otur att dessa olyckor eller vad man ska kalla de har hänt.
Men bor man så måste man dessvärre vara medveten om riskerna, jag var det när jag bodde i norr, där hade vi björn, lo och varg i skogarna, och jag visste att varje gång jag var ute i skogen så kunde jhundarna bli tagna av dessa, eller av en ilsken ren (vilket höll på att hända en gång).
Vi behöver rovdjuren för att det ska finnas en bra balans i naturen.
Tror det var i Yellowstones nationalpark det blev en ekologisk katastrof när man bla utrotade vargen, man var tvungen att återinplantera den igen, nu har de visserligen jaktförbud där, men det är en bra fingervisning om att rovdjur behövs.
obelix wrote: Visst är det en förbannad otur att dessa olyckor eller vad man ska kalla de har hänt.
Men bor man så måste man dessvärre vara medveten om riskerna, jag var det när jag bodde i norr, där hade vi björn, lo och varg i skogarna, och jag visste att varje gång jag var ute i skogen så kunde jhundarna bli tagna av dessa, eller av en ilsken ren (vilket höll på att hända en gång).
Vi behöver rovdjuren för att det ska finnas en bra balans i naturen.
Tror det var i Yellowstones nationalpark det blev en ekologisk katastrof när man bla utrotade vargen, man var tvungen att återinplantera den igen, nu har de visserligen jaktförbud där, men det är en bra fingervisning om att rovdjur behövs.
Olyckor eller otur är ord som i mina öron innebär oförutsägbara händelser, vilket det fallet med björnen inte är, där är det en tidsfråga.
Det enda oförutsägbara är väl vem som drabbas och vem som drabbas härnäst.
Riksdagen har för övrigt beslutat om att björnpopulationen skulle ligga på minst 1000 individer, idag finns det mellan 2400-2900 enligt dagens expressen. som för övrigt refererar Susanna Löfgren på viltförvaltningsenheten på naturvårdsverket.
Fördelningen av dessa kan man se här:
[Image Can Not Be Found]
Och när bodde du i "urskogen"??
Denna problematik har börjat uppkomma nu senaste 8-10 åren, iaf i mina trakter.
Björn, björnspillning såg man aldrig för 10 år sedan, och vargen dök upp nu för en 3 år sedan, lo har det däremot alltid funnits häromkring, iaf så länge jag kan minnas.
Vargen har varit osynlig nu senaste året, men enligt lokala rapporter stryker det omkring minst 5 björnar inom 3 mils radie här.
November 27, 2003
engine52 wrote: [quote=csm101]Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...
Ungefär likdant att skylla på tjejer som blir våldtagna i Sthlm. Ja bor man i sthlm och blir våldtagen då får man liksom skylla sig själv..
Vilket skogsmulleresonerande. Sen när är Stockholm tätare befolkat av våldtäktsmän eller diverse annat obehag än resten landet? Idioter finns det överallt och densiteten av dem brukar inte variera nämnvärt var man nu än befinner sig i landet.
//Andreas
Delph1 wrote: [quote=engine52][quote=csm101]Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...
Vilket skogsmulleresonerande. Sen när är Stockholm tätare befolkat av våldtäktsmän eller diverse annat obehag än resten landet? Idioter finns det överallt och densiteten av dem brukar inte variera nämnvärt var man nu än befinner sig i landet.
//Andreas
Tycker inte det är tokigare resonerat än som visa menar att vi ska ha mängder med björn irrande omkring här uppåt skogarna.
Varför ska man isf låsa in våldtäktmännen? Dom har funnits länge dom också..
(Obs! smått sarkastiskt inlägg)
September 16, 2007
Delph1 wrote: [quote=engine52][quote=csm101]Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...
//Andreas
Är inte sthlm mer tätbefolkat av våldtäktsmän?
obelix wrote: se och lär
??
Att man inte ska försöka springa ifrån en björn är ingen nyhet, men vad har en skenattack med att mängden björn i skogen eskalerat att göra?
Tror du att mannen och hans hund i Valsjöbyn blev utsatta för en sådan? Eller kanske dom 2 männen i Strömvallen?
January 12, 2004
ilg@dd wrote: [quote=obelix]se och lär
http://minutsida.blogspot.com/2007/10/skenattack-av-bjrn.html
??
Att man inte ska försöka springa ifrån en björn är ingen nyhet, men vad har en skenattack med att mängden björn i skogen eskalerat att göra?
Tror du att mannen och hans hund i Valsjöbyn blev utsatta för en sådan? Eller kanske dom 2 männen i Strömvallen?
var skrev jag att det hade med de attacker som skett den sista tiden, ville bara visa hur det kan gå till.
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix]se och lär
http://minutsida.blogspot.com/2007/10/skenattack-av-bjrn.html
??
var skrev jag att det hade med de attacker som skett den sista tiden, ville bara visa hur det kan gå till.
Nja, "se och lär" låter som en uppmaning, och de jag nämnde har ju nyligen råkat på björn om man säger så.
Nu tror jag knappast att någon som är ovan i skog och mark skulle palla med att bete sej på det där sättet, inte så många skogsvana heller för den delen.
Det var iofs en ovanlig och intressant filmsnutt.
Kul att du är på alerten igen BTW..
🙂
November 27, 2003
engine52 wrote: Är inte sthlm mer tätbefolkat av våldtäktsmän?
Bevisbördan ligger på dig. Du påstod det. Jag säger att andelen våldtäcktsmän är lika många överallt. Det är ganska skrämmande statistik att läsa från småstäderna nere i Småland med om man slår ut det per capita.
//Andreas
Delph1 wrote: [quote=engine52]Är inte sthlm mer tätbefolkat av våldtäktsmän?
Bevisbördan ligger på dig. Du påstod det. Jag säger att andelen våldtäcktsmän är lika många överallt. Det är ganska skrämmande statistik att läsa från småstäderna nere i Småland med om man slår ut det per capita.
//Andreas
Det där beror helt och hållet på hur man presenterar statistiken..
Beräkna t.ex antal våldtäktsmän per kvadratkilometer, och jämför med t.ex min hemby Ljungaverk.. (Den metod som för övrigt används för att bestämma hur stora populationer av rovdjur man kan låta det bli 😉 )
Rent procentuellt kommer du att få en summa våldtäktsmän som vida överstiger hur många våldtäktsmän Ljungaverk hyser.
Vad jag vet har en våldtäkt skett 1 gång här i byn, och då var det inte en urinvånare som var gärningsmannen (F.ö en person som hamnade här i väntan på uppehållstillstånd, ingen nämnd och ingen klämd.), och då pratar jag om de senaste 30 åren.
January 12, 2004
ilg@dd wrote: Nja, "se och lär" låter som en uppmaning, och de jag nämnde har ju nyligen råkat på björn om man säger så.
Nu tror jag knappast att någon som är ovan i skog och mark skulle palla med att bete sej på det där sättet, inte så många skogsvana heller för den delen.
Det var iofs en ovanlig och intressant filmsnutt.
Kul att du är på alerten igen BTW..
🙂
såg nu att det blev lite fel det inlägget...
Tack och bock, är fortfarande lite "off", men jag kommer tillbaka helt och fullt inom en snar framtid *muahaha*
November 27, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Delph1][quote=engine52]Är inte sthlm mer tätbefolkat av våldtäktsmän?
//Andreas
Det där beror helt och hållet på hur man presenterar statistiken..
Beräkna t.ex antal våldtäktsmän per kvadratkilometer, och jämför med t.ex min hemby Ljungaverk..
Rent procentuellt kommer du att få en summa våldtäktsmän som vida överstiger hur många våldtäktsmän Ljungaverk hyser.
Vad jag vet har en våldtäkt skett 1 gång här i byn, och då var det inte en urinvånare som var gärningsmannen (F.ö en person som hamnade här i väntan på uppehållstillstånd, ingen nämnd och ingen klämd.), och då pratar jag om de senaste 30 åren.
Nu är jag iofs hyfsat säker på att han är från Kiruna, vilket är en ganska stor stad och så länge vi håller oss till större städer finns det knappast någon överdriven koncentration av våldtäktsmän i någon av dom.
Givetvis har du en poäng att allt kan vridas och vändas på, men ska vi nu hålla det relativt snyggt i alla fall, lider alla större städer av det problemet.
//Andreas
Finns tydligen problem med vilt nära bebyggelse söderut också, fast då av lite annan art iofs.
😛
1 Guest(s)