August 11, 2005
ilg@dd wrote:
Jag vet inte mer än det som stod i artikeln vad det gäller hur nära huset det var.
Då den ena personen anfölls när han skulle kolla till ett jakttorn så utgår jag från att han knappast var på sin tomt, utan en bit in i skogen. (Tomt räknar jag som gräsmatteplätten kring ens hus...)
Inbillar du dej att "glesbygden" vore tom ifall folk utifrån inte flyttade in dit?
Upplysningsvis är det folk som föds och växer upp på glesbygden, fortfarande kanske man skall tillägga.
Ta nu och läs artikeln istället för att ha mej som referens.
Tro mig, jag har aldrig dig som referens.
Angående det andra, klart jag vet att många glesbygdsbor är sådana som bott där hela sina liv, men för mig så är det dock otroligt att man inte väljer att flytta om man nu inte eghentligen vill bo där man bor, utan gör det för att man alltid bott där...
Hur som, varför folk bor där de bor är egentligen mig skitsamma, det jag vet är att man får räkna med vissa saker när man bor nära skogen.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd] Jag vet inte mer än det som stod i artikeln vad det gäller hur nära huset det var.
Då den ena personen anfölls när han skulle kolla till ett jakttorn så utgår jag från att han knappast var på sin tomt, utan en bit in i skogen. (Tomt räknar jag som gräsmatteplätten kring ens hus...)
Inbillar du dej att "glesbygden" vore tom ifall folk utifrån inte flyttade in dit?
Upplysningsvis är det folk som föds och växer upp på glesbygden, fortfarande kanske man skall tillägga.
Tro mig, jag har aldrig dig som referens.
Angående det andra, klart jag vet att många glesbygdsbor är sådana som bott där hela sina liv, men för mig så är det dock otroligt att man inte väljer att flytta om man nu inte eghentligen vill bo där man bor, utan gör det för att man alltid bott där...
Hur som, varför folk bor där de bor är egentligen mig skitsamma, det jag vet är att man får räkna med vissa saker när man bor nära skogen.
Lär dej läsa innan du trollar nästa gång.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article960487.ab
"60-åringen var med i ett jaktlag som skulle starta årets älgjakt idag. Jaktlaget skulle träffas klockan sju, men 60-åringen dök aldrig upp och då började kamraterna leta.
En halvtimme senare hittade man kroppen bara några meter från 60-åringens hus."
"– Han låg utanför huset. Björnen tog hunden först, den låg på bron. Sedan har den gett sig på mannen när han kom ut, berättar Krister Andersson, som jagar i samma jaktlag som den omkomne.
– Förmodligen hände detta mellan 19 och 24 på söndagskvällen. Och det handlade inte om jakt alls, björnen gick in på gårdsplanen och tog dom."
Har nu strukit under dom relevanta delarna i artikeln åt dej, förstår du fortfarande inte texten får du nog be någon läsa innantill åt dej.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 8, 2005
engine52 wrote: [quote=csm101]Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...
Annat hade varit om björnen knackat på och hoppat på en i ens vardagsrum...
Ungefär likdant att skylla på tjejer som blir våldtagna i Sthlm. Ja bor man i sthlm och blir våldtagen då får man liksom skylla sig själv..
det var ungefär den sämsta jämnförelsen där finns :).
du drar en direkt parallel mellan en björn som attackerar någon, oftast i självförsvar(de vet inte bättre) och en psykiskt sjuk människa.
hade man kunnat skuta av beståndet av våldtäcksmän, hade jag varit en av de första som stog där med gevär.
problemet är inte björnarna, de har all rätt att finnas på denna jord som du, problemet är att vi människor inkräktar för mkt på naturens mark, vilket i sin tur resulterar i att det inte finns plats för så många björnar, och vi löser då problemet med våld, dvs döda de överflödiga björnarna och håller dem i en kontrollerat antal invidider.
hemskt men sant.
@ilg@add .. vad får dig att tycka människan förtjänar mer att vandra på jorden än björnen, och om nu björnstammen ökar, är det väl ändå naturen som gör att beståndet ökar. vill du leka gud och säga... antalet björnar får ändast vara 1000, så nu dödar vi 50% av björnarna, vem vill ha de skiten i skogen... ganska trångsynt... jag säger inte att du har fel helt och hållet, jag vet att människor kommer till skada, och det här är det mest korrekta att göra, med dagens synsätt dvs.
vi borde skuta av lite människor för den delen också, då väldigt väldigt många människor svälter, pga att vi är för många.. tror mer kommer till skada för att vi är för många människor än några få ynka 100 björnar för mkt.
best regards, pole
Polekatt wrote: [quote=engine52][quote=csm101]Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...
Ungefär likdant att skylla på tjejer som blir våldtagna i Sthlm. Ja bor man i sthlm och blir våldtagen då får man liksom skylla sig själv..
det var ungefär den sämsta jämnförelsen där finns :).
du drar en direkt parallel mellan en björn som attackerar någon, oftast i självförsvar(de vet inte bättre) och en psykiskt sjuk människa.
hade man kunnat skuta av beståndet av våldtäcksmän, hade jag varit en av de första som stog där med gevär.
problemet är inte björnarna, de har all rätt att finnas på denna jord som du, problemet är att vi människor inkräktar för mkt på naturens mark, vilket i sin tur resulterar i att det inte finns plats för så många björnar, och vi löser då problemet med våld, dvs döda de överflödiga björnarna och håller dem i en kontrollerat antal invidider.
hemskt men sant.
@ilg@add .. vad får dig att tycka människan förtjänar mer att vandra på jorden än björnen, och om nu björnstammen ökar, är det väl ändå naturen som gör att beståndet ökar. vill du leka gud och säga... antalet björnar får ändast vara 1000, så nu dödar vi 50% av björnarna, vem vill ha de skiten i skogen... ganska trångsynt... jag säger inte att du har fel helt och hållet, jag vet att människor kommer till skada, och det här är det mest korrekta att göra, med dagens synsätt dvs.
vi borde skuta av lite människor för den delen också, då väldigt väldigt många människor svälter, pga att vi är för många.. tror mer kommer till skada för att vi är för många människor än några få ynka 100 björnar för mkt.
best regards, pole
Resonerar du på samma sätt när du sitter vid middagsbordet och ska hugga in på diverse köttprodukter också?
Oturligt nog för de flesta klövdjur så består dom av kött, vilket en massa människor äter.. Ganska trångsynt att föda upp dom för att sedan äta upp dom eller?
Sen är det förresten inte tal om ett hundratal björnar mer nu än t.ex 1940-talet, det handlar om mer än dubbelt så många som då..
Det beräknas som jag tidigare skrivit om 2400-2900st idag (Byråkratsiffror), och desa ganska ojämt sprida på Sverigekartan.
Inte konstigt att det händer saker.
Jag misstänker även att ett visst revirstänkande/försvarande kommer att leda till mer besvär för människor, nu när det finns så många björnar med mindre yta att "rå om"...
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Lär dej läsa innan du trollar nästa gång.
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....e960487.ab
"60-åringen var med i ett jaktlag som skulle starta årets älgjakt idag. Jaktlaget skulle träffas klockan sju, men 60-åringen dök aldrig upp och då började kamraterna leta.En halvtimme senare hittade man kroppen bara några meter från 60-åringens hus."
"– Han låg utanför huset. Björnen tog hunden först, den låg på bron. Sedan har den gett sig på mannen när han kom ut, berättar Krister Andersson, som jagar i samma jaktlag som den omkomne.
– Förmodligen hände detta mellan 19 och 24 på söndagskvällen. Och det handlade inte om jakt alls, björnen gick in på gårdsplanen och tog dom."
Har nu strukit under dom relevanta delarna i artikeln åt dej, förstår du fortfarande inte texten får du nog be någon läsa innantill åt dej.
"Björnattacken kom när männen skulle ställa i ordning jakttorn inför älgjakten."
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....1010893.ab
Troll kan du vara själv. Att en blivit riven på¨sin tomt innebär inte att alla andra också är på sina tomt när den stoira stygga björnen kommer och anfaller.
Håller som sagt fast vid min punkt att man får räkna med vissa saker när man bor nära skogen.
Ps @engine52: Missade din kommentar innan, svarar på den nu. Grattis, du lyckades imo dra den sämsta jämförelsen på länge.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd]Lär dej läsa innan du trollar nästa gång.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article960487.ab
"60-åringen var med i ett jaktlag som skulle starta årets älgjakt idag. Jaktlaget skulle träffas klockan sju, men 60-åringen dök aldrig upp och då började kamraterna leta.En halvtimme senare hittade man kroppen bara några meter från 60-åringens hus."
"Björnattacken kom när männen skulle ställa i ordning jakttorn inför älgjakten."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1010893.ab
Troll kan du vara själv. Att en blivit riven på¨sin tomt innebär inte att alla andra också är på sina tomt när den stoira stygga björnen kommer och anfaller.
Jag har aldrig påstått att man vid bägge incidenterna befann sej på sin egen tomt, jag har dock länkat till de båda händelserna i såväl AB som expressen, men det hjälper tydligen inte i vissa fall. En del människor gör allt för att missförstå bara för att kunna deltaga i debatten, och uppenbarligen hör du till dom.
Och nej, det är du som är trollet.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Jag har aldrig påstått att man vid bägge incidenterna befann sej på sin egen tomt, jag har dock länkat till de båda händelserna i såväl AB som expressen, men det hjälper tydligen inte i vissa fall. En del människor gör allt för att missförstå bara för att kunna deltaga i debatten, och uppenbarligen hör du till dom.
Då så, hur är det då att jag trollar enbart för att jag kommer med svar på dina iq-befriade påståenden?
Eller förlåt mig, menade du att du enbart ville diskutera de händelser där anfallet varit i direkt anslutning till någons hus? Dum som jag var trodde jag att det var en diskussion om björnöverfall rent generellt...
(Ja, det där var sarkastiskt skrivet ifall någon undrar)
Angående troll/inte troll: Takes one to knkow one 😉
csm101 wrote: [quote=ilg@dd]Jag har aldrig påstått att man vid bägge incidenterna befann sej på sin egen tomt, jag har dock länkat till de båda händelserna i såväl AB som expressen, men det hjälper tydligen inte i vissa fall. En del människor gör allt för att missförstå bara för att kunna deltaga i debatten, och uppenbarligen hör du till dom.
Då så, hur är det då att jag trollar enbart för att jag kommer med svar på dina iq-befriade påståenden?
Eller förlåt mig, menade du att du enbart ville diskutera de händelser där anfallet varit i direkt anslutning till någons hus? Dum som jag var trodde jag att det var en diskussion om björnöverfall rent generellt...
(Ja, det där var sarkastiskt skrivet ifall någon undrar)
Angående troll/inte troll: Takes one to knkow one 😉
Eftersom du klippte det här inlägget:
ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd] Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.
Och vad kan det bero på? 🙄
Det vet du nog svaret på själv..
Dehman wrote: Att björnar attackerar jägare är ju bara komiskt.
Inte speciellt, och definitivt inte i fallet Valsjöbyn där "jägaren" inte ens bar vapen, dvs inte på jakt.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd][quote=csm101]Är man i skogen får man imo skylla sig själv för möten meddiverse djur...
Och om man blir slagen av björn på sin egen tomt/gård som i fallet i Valsjöbyn?
Jag misstänker personligen att björnstammen liksom vargstammen är tämligen inavlad, vilket kan leda till ganska oberäkneliga individer.
Att björnarna stryker omkring i byarna i glesbygden lite hur som helst, är nog lika oönskat och ovanligt som att dom skulle smyga omkring inne i storstaden. Fast du kanske tycker att det vore önskvärt det också?
Dum som jag är trodde jag man ville komma nära naturen och sånt skit när man köpte hus i glesbygden...
Men det är klart, för mycket natur är inte bra för en.
Att säga gård/tomt angående hus på glesbygden säger inte så mycket då just de nämnda kan vara rätt stora och oftast kantas av skog. Eller skedde det du nämner typ tre meter från gubbens hus?
Som någon annan skrev, vad beror det på att björnarna är inavlade (enligt dig själv)?
Jag vet inte mer än det som stod i artikeln vad det gäller hur nära huset det var.
så for jag väl påminna trollet om vilket av de olika tillfällena som diskuterades.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Tramstext
Du får då skylla dig själv när du valt rubriken som du valt, som starkt antyder på björnöverfall generellt.
Och för att vara en vuxen kar så är du väldigt insatt i dagismentaliteten:
-Bajshuvud
-Nej, du är bajshuvud
-Nej DU är bajshuvud
-Nej, DU DU DU är bajshuvud
Etc etc...
csm101 wrote: [quote=ilg@dd]Tramstext
Du får då skylla dig själv när du valt rubriken som du valt, som starkt antyder på björnöverfall generellt.
Och för att vara en vuxen kar så är du väldigt insatt i dagismentaliteten.
-bajshuvud
Nej, du är bajshuvud
-Nej DU är bajshuvud
Etc etc...
Jadu, att du tar till mattflykt efter misslyckad argumentation förvånar mej på intet vis.
Kanske bäst att du läser igenom det du besvarar med syrliga insinuatior nästa gång.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd] Jadu, att du tar till mattflykt efter misslyckad argumentation förvånar mej på intet vis.
Kanske bäst att du läser igenom det du besvarar med syrliga insinuatior nästa gång.
Du är ju bara för rolig.
Jaja, försök rädda ansiktet du.
Du har hur som haver visat prov på hur man gör när man besvarar inlägg utan att ens läst igenom dom, och trots påtalan om detta raljerar du vidare.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=csm101][quote=ilg@dd] Jadu, att du tar till mattflykt efter misslyckad argumentation förvånar mej på intet vis.
Du är ju bara för rolig.
Du har hur som haver visat prov på hur man gör när man besvarar inlägg utan att ens läst igenom dom, och trots påtalan om detta raljerar du vidare.
*Edit*
Ang. björnen i Valsjöbyn härom veckan.
Jag tänkte det bara begå och skita i tråden, men du är bra dum du. Den av oss som kommer med dåliga argument är du.
Som sagt, om det enbart var den incidenten du ville diskutera så borde du ha valt en lämpligare rubrik till din tråd, nu gjorde du inte det och får skylla dig själv att tex jag började prata om björnanfall rent generellt. Och det jag påstått var bara att man får skylla sig själv när man stöter på vissa djur när man befinner sig i naturen.
Sen kontrar du med att kalla mig troll, komma med att jag har inga eller dåliga argument etc istället för att gå på huvudfrågan, nämligen att är man i naturen så möter man djur av olika slag.
Och du har återigen visat att det är påhopp du går över till när dina halvtaskiga argument fallerar å det grövsta.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd][quote=csm101][quote=ilg@dd] Jadu, att du tar till mattflykt efter misslyckad argumentation förvånar mej på intet vis.
Du är ju bara för rolig.
*Edit*
Ang. björnen i Valsjöbyn härom veckan.
Jag tänkte det bara begå och skita i tråden, men du är bra dum du. Den av oss som kommer med dåliga argument är du.
Som sagt, om det enbart var den incidenten du ville diskutera så borde du ha valt en lämpligare rubrik till din tråd, nu gjorde du inte det och får skylla dig själv att tex jag började prata om björnanfall rent generellt. Och det jag påstått var bara att man får skylla sig själv när man stöter på vissa djur när man befinner sig i naturen.
Sen kontrar du med att kalla mig troll, komma med att jag har inga eller dåliga argument etc istället för att gå på huvudfrågan, nämligen att är man i naturen så möter man djur av olika slag.
Och du har återigen visat att det är påhopp du går över till när dina halvtaskiga argument fallerar å det grövsta.
Varför citerade du och klippte i mitt inlägg där jag med stor tydlighet pratade om händelsen i Valsjöbyn och till och med ställde frågan: "Att säga gård/tomt angående hus på glesbygden säger inte så mycket då just de nämnda kan vara rätt stora och oftast kantas av skog. Eller skedde det du nämner typ tre meter från gubbens hus?" om du nu ämnade debattera rent generellt?
Appropå påhopp:
"Och för att vara en vuxen kar så är du väldigt insatt i dagismentaliteten.
-bajshuvud
Nej, du är bajshuvud
-Nej DU är bajshuvud"
2 Guest(s)