January 13, 2004
Det senaste året har det varit några trådar om en del upprörande domar/ageranden från det svenska rättsväsendet. Senast här. Nu undrar jag om det är någon på forumet som nån gång kännt sig orättvist behandlad av det och varför.
Jag kan väl börja.
Själv fick min familj vår bil stulen i början på 90-talet. Polisen hittade den inte, föga förvånande. Det gjorde däremot min far några dagar senare där den stod bakom en kiosk, ungefär 200 meter från polishuset på kungsholmen i centrala stockholm. =DO 🙄 Nummerplåten var bytt och i bilen fanns en pundarbrud och en hund som hade spytt ner överallt. Pundaren kunde gripas på bar gärning. Självfallet ville vi inte ha tillbaks bilen utan skrotade den. Försäkringsbolaget erbjöd en struntsumma för bilen, vilket iof inte var någon katastrof. Värre var att bilen tömts på min fars prylar som var av såväl ekonomiskt som affektivt värde. Saker han stått hundratals timmar i verkstaden och snickrat ihop (hobby). Min far brydde sig inte om bilen, utan bara om att få tillbaks sina saker och frågade pundarbruden var de dumpat prylarna men hon sa inget. Även polisen sket högaktningsfullt i det. För att komma till saken så sa polisen att de kände till gänget som stulit bilen (tjejen var inte ensam) men att det inte var någon ide att polisanmäla händelsen, då skulle vi bara få mer "problem". De visste alltså exakt vilka det var som utfört stölden men lyfte inte ett finger utan tystade oss istället genom hot! Utredningen lades ner.
May 15, 2005
Jag minns när jag var yngre och blev utsatt för en blottare som tog kontakt i sin bil och runkade och så. Jag tog åt mig ganska mycket tror jag. Det tog snuten/tingsrätten ca 1 år att få en dom. Domen blev lite skadestånd. Bara 70% av vad jag krävt samt ett par månader öppen vård.
Polisen kan INTE säkra våran och våra barns säkerhet i sammhället!
November 4, 2001
Går riktigt segt... Tyvärr
Man ska inte enbart klaga på polisen (polismännen) för staten skär ju ner på allt.
Men det har ju visat sig, att jaga folk som laddar ner mp3or hamnar i samma högar som alla andra brott.
Dags att prioritera va?
"Weee jag är överdrivet rik, för jag blåser folk... tyvärr vågar jag inte gå ute på gatan utan att riskera att bli rånad eller misshandlad"
Känns lite trist.
August 11, 2005
Jag vill inte på något sätt säga att det jag/min familj råkade ut för är värre än de andra som tagit upp, vill bara ge exempel på en sak som hänt oss.
Förr några år sedan köpte vi en T6, begagnad då, som sedan visade sig vara fifflad med. Mätaren var tillbakavriden och den var krockskadad och hade varit taxi innan. Vi anmälde de tidigare ägarna till polisen OCH lämnade in serviceboken till polisen som bevis, ty den hade stämplar från typ 99 i sig fastän själva häftet var från 2002 eller något. Morsan ringde runt som fan och fick reda på att han som hade köpt den från taxiföretaget hade något med saken att göra, eftersom ägaren efter "fifflaren" var en volvobutik. Men det konstiga där är att volvo där säger att bilen aldrig varit i deras "begagnadmarknad", utan på verkstaden medan verkstaden säger att den var till salu hos volvo.
Hur som helst polisanmälde vi detta vintern -04 och har fortfarande inte fått något besked.
Antar att poliserna har viktigare saker att göra, för vem bryr sig egentligen om en 160 000:-bil egentligen? Speciellt med tanke på att den där "fifflaren" troligtvis gjort detta tidigare och fortfarande håller på med det...
Länge leve svensk rättsystem för sin snabbhet...
February 1, 2002
csm101 wrote: Jag vill inte på något sätt säga att det jag/min familj råkade ut för är värre än de andra som tagit upp, vill bara ge exempel på en sak som hänt oss.
Förr några år sedan köpte vi en T6, begagnad då, som sedan visade sig vara fifflad med. Mätaren var tillbakavriden och den var krockskadad och hade varit taxi innan. Vi anmälde de tidigare ägarna till polisen OCH lämnade in serviceboken till polisen som bevis, ty den hade stämplar från typ 99 i sig fastän själva häftet var från 2002 eller något. Morsan ringde runt som fan och fick reda på att han som hade köpt den från taxiföretaget hade något med saken att göra, eftersom ägaren efter "fifflaren" var en volvobutik. Men det konstiga där är att volvo där säger att bilen aldrig varit i deras "begagnadmarknad", utan på verkstaden medan verkstaden säger att den var till salu hos volvo.
Hur som helst polisanmälde vi detta vintern -04 och har fortfarande inte fått något besked.
Antar att poliserna har viktigare saker att göra, för vem bryr sig egentligen om en 160 000:-bil egentligen? Speciellt med tanke på att den där "fifflaren" troligtvis gjort detta tidigare och fortfarande håller på med det...
fasen vad tråkigt!
Synd att ni inte m-testade bilen innan.
Jag skulle köpa en men hittade samma bil på flera ställen och tidpunkter och ju senare han hade lagt in bilen desto mindre hade den gått.
Tänkte polisanmäla han för bedrägeri men fick till svar av polisen att jag bara kan anmäla om jag köpt bilen.
Så jäkla skadat.
Ringde och drog några valser för säljaren och nu har han lagt ut den igen men nu har den gått dubbelt så långt. Så han blev nog rädd.
August 11, 2005
Starscream wrote: [quote=csm101]Jag vill inte på något sätt säga att det jag/min familj råkade ut för är värre än de andra som tagit upp, vill bara ge exempel på en sak som hänt oss.
fasen vad tråkigt!
Synd att ni inte m-testade bilen innan.
Jag skulle köpa en men hittade samma bil på flera ställen och tidpunkter och ju senare han hade lagt in bilen desto mindre hade den gått.
Tänkte polisanmäla han för bedrägeri men fick till svar av polisen att jag bara kan anmäla om jag köpt bilen.
Så jäkla skadat.
Ringde och drog några valser för säljaren och nu har han lagt ut den igen men nu har den gått dubbelt så långt. Så han blev nog rädd.
Är lätt att vara efterklok. Man antar sig kunna vara säker när bilen har alla papper och skit men icke... Sen att det ska ta så jävla lång tid är det som gör en förbannad, känns som att man blir rövknullad från två håll, fifflaren och polisen
Edit: VÄLDIGT intressant att man kan skriva "rövknulla" men inte j-ä-v-l-a-r 😛 hehe
January 13, 2004
csm101 wrote: Aldrig att jag hade gått med på något så dumt! Jag hade inte bara anmält pundargänget, utan också de poliser som uppmanade er att skita i saken för tjänstefel. Poliser är till för att skydda oss och inte fega ur och låtsas som att det inte regnar!
Tindy wrote: Polisanmäl poliserna för tjänstefel som sagt.
Sedan om inget händer, ta saken i egna händer.
Det är faktiskt lättare sagt än gjort, tyvärr. Efter att poliserna med största sannolikhet gått fria hade man istället stått där med pundarna hack i häl (som ändå inte haft råd att betala böter/skadestånd) och en poliskår som inte vill göra nåt åt saken. Ren självbevarelsedrift att slopa anmälan.
August 11, 2005
Där tror jag att du har lite fel. kanske stämmer att man förlorar i rätten, men då tar man till medias enorma inslagskraft. ett reportage i uppfdrag granskning eller någon aftonblaskan så kommer median att gå hårt åt poliskåren.
Det hjälper kanske inte dig något mera, men min filosofi är att om inget hjälper dig så ska du åtminstone ställa till med jävelskap för den som orsakat dig problemet...
1 Guest(s)