Apropå sossarna och deras framtid.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Apropå sossarna och deras framtid.
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 21, 2005 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.svd.se/dynamiskt/in.....780183.asp

Är det bara jag som tror att sossarna inte vill vinna nästa val?

Tycker det har kommit mycket underligt därifrån, ta tex Göran Perssons uttalande om att folket kommer att bli vansinniga när dom upptäcker vad dom har gjort med pensionssytemet...

DasDjungelmeister
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 227
894947
May 21, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom är duktiga på en sak iaf: ATT KLANTA TILL DET!

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
894956
May 21, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett bra förslag.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
894962
May 21, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Censur är aldrig rätt.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
894972
May 21, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: http://www.svd.se/dynamiskt/in.....780183.asp

Är det bara jag som tror att sossarna inte vill vinna nästa val?

Tycker det har kommit mycket underligt därifrån, ta tex Göran Perssons uttalande om att folket kommer att bli vansinniga när dom upptäcker vad dom har gjort med pensionssytemet...

Det är klart att de inte vill vinna. Det är ju perfekt om det blir en borgerlig regering nästa gång. Sverige är idag finansiellt i väldigt dåligt skick, och vi står inför en stundande lågkonjunktur. Om då sossarna släpper in de borgerliga i regeringsposition, så kan de sedan köra sitt vanliga trick:
-"Titta bara hur dåligt det var sista gången ni var vid makten. Perioden 2006-2010 var den värsta tiden för sveriges folk på länge...."
Så här har de gjort förut, och folk kommer att gå på det igen.
Det riktigt tragiska är väl att de inte har lyckats få ner arbetslösheten, utan snarast öka den. Och det är det riktigt tragiska, då börsen har haft en av de längsta och bästa utvecklingsperioderna någonsin. 11 kvartal av ökning är rätt sällsynt, och sossarna har helt enkelt inte lyckats ta vara på det.

Jerry
Member
Medlem
894991
May 21, 2005 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: Censur är aldrig rätt.

Vad är det som gör att censur är så fundamentalt fel, medan man ska få säga precis vad man vill oavsett vem det drabbar?

I många fall kan censur vara direkt skadligt, men det kan även yttrandefrihet. Hot, utpressning, mobbning... är det legitimt?

Att förbjuda sexuell eploatering i media är knappast att likställa med politisk censur och andra saker som det kanske är viktigare att försäkra sig om inte förekommer.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
895074
May 21, 2005 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med Denstore. Och hade tyckt att ett svar på det inlägget hade varit roligt, från exempelviss Jerry.

denstore
Member
Medlem
895083
May 21, 2005 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=abishai]Censur är aldrig rätt.

Vad är det som gör att censur är så fundamentalt fel, medan man ska få säga precis vad man vill oavsett vem det drabbar?

I många fall kan censur vara direkt skadligt, men det kan även yttrandefrihet. Hot, utpressning, mobbning... är det legitimt?

Att förbjuda sexuell eploatering i media är knappast att likställa med politisk censur och andra saker som det kanske är viktigare att försäkra sig om inte förekommer.

Problemet med censur är att den nästan alltid missbrukas. Det som för den ena bör censureras är något helt inom ramarna för den andra. Filmcensuren är ett lysande exempel.
Yttrandefihet har vi inte haft i det här landet på många år. Med tanke på hur media genomgående vinklar allt precis som de vill, så är det knappast en inskränkning på den fronten vi behöver.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
895095
May 21, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=abishai]Censur är aldrig rätt.

Censur tar inte bort problem, det bara gömmer dem under mattan så man inte ser dem.

Jerry
Member
Medlem
895118
May 21, 2005 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Problemet med censur är att den nästan alltid missbrukas. Det som för den ena bör censureras är något helt inom ramarna för den andra. Filmcensuren är ett lysande exempel.

Ja. Jag håller med. Just detta tycker jag är okej att censurera, du tycker det inte. Jag har skäl för att tycka så, du har (troligen) skäl för att tycka motsatsen.

Men det gäller allt, inte minst våra lagar. Betyder det att vi ska slopa all lagstiftning? Det är ju trots allt begränsningar av olika sorts friheter. Men där är vi ändå så pass medvetna att vi inser att även om lagar kan missbrukas är många av godo, och sålunda diskuterar vi dem var för sig.

denstore wrote:
Yttrandefihet har vi inte haft i det här landet på många år. Med tanke på hur media genomgående vinklar allt precis som de vill, så är det knappast en inskränkning på den fronten vi behöver.

Så vad Persson vill är att...mmm...censurera censuren...? 🙂

Det är självklart att media vinklar saker. De är människor och har åsikter och metoder att tolka världen, även de. Det betyder inte att man ska förkasta alla faktiska uppgifter de för fram, utan att man ska kontrollera dem, om man känner att man har skäl att tvivla. Det är lätt att vara en skeptiker, svårare att vara en kritiker.

Jerry
Member
Medlem
895119
May 21, 2005 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: [quote=Jerry][quote=abishai]Censur är aldrig rätt.

Censur tar inte bort problem, det bara gömmer dem under mattan så man inte ser dem.

Vad menar du?

Jerry
Member
Medlem
895127
May 21, 2005 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Håller med Denstore. Och hade tyckt att ett svar på det inlägget hade varit roligt, från exempelviss Jerry.

Jag tänker inte diskutera arbetslöshet.

Angående hur sossarna beskyller borgarna. Visst, det skulle de med största sannolikhet göra. Det betyder dock inte att borgarna faktiskt kan komma att ha gjort ett dåligt jobb under den perioden.

"Bara för att man är paranoid betyder inte det att man inte är förföljd."

Det är viktigt att komma ihåg. Samtidigt är politiska beskyllningar löjeväckande och populistiskt.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
895131
May 21, 2005 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska dom ta bort pressfriheten nu också?

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
895185
May 22, 2005 - 2:59 am
sp_Permalink sp_Print

Abishai skrev:

Word!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
895203
May 22, 2005 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

Antagligen tänker du inte diskutera arbetslösthet eftersom du vet att Socialdemokraterna, Vänstern och Miljöpartiet har totalt misslyckats. Som vanligt.

Folk som är fullt arbetskapabla kommer in under "marknadslivsåtgärder", får sjukersättning eller a-kassa. Man manipulerar siffrorna. Själv tycker jag att
arbetslösa = (personer mellan 20-65 utan jobb) - högre studier (dvs. högskola, ky-utbildning ellerliknande)

Men skitutbildningar som AMS erbjuder ska ej räknas in.

Det är svårt för borgarna att få en riktig chans när media och folket är så "lätt-tänjt" av Socialdemokraterna. Antingen slår de till med en MEGA NYHET om att Moderaterna är rasister. Eller så vill de förlora valet medvetet och Borgarna fixar lågkunjekturen men vår skära ner i budget-utgifterna för att rädda Sverige, vilket sen Soccarna beskyller Borgarna för. Soccarna hade bara tagit statslån ocj drivit Sverige ännu mer i botten istället.

Jag gillar inte att folk är så enögda och att media inte GRANSKAR utan skrapar på ytan. Det är riktigt korrupt i Sverige, och jag vet i tusan om vi kan kalla oss "världens bästa demokrati".

Jag anser inte att Borgarna ska få styra ensamt hela tiden. Men det ska skifta. För både läger har bra ideer. Men som det är nu så är Sverige kört i botten. Vart finns företagen i Sverige? Startas i princip inga nya.

Sen är även företagen dumma i sin tur. Flyttar produktionsanläggningar utomlands för att det är "billigare" att producera där. Vad de glömmer är att man måste ha "kunder". Och vilka är kunderna? Förmodligen är det I-lands kunder som har RÅD med bilen (hur har de råd? jo med lönerna som vi har här). Vilka har inte råd? Jo de som tillverkar bilarna i Litauen). Så på lång sikt dödar de sin kundbas. Och måste höja lönerna i produktionsländerna för att möta "deras priser" så de får en kundmarknad. Alternativt sänka priserna själva.

Hade en föresläning om detta förra veckan av en gubbe som är VD på en medelstor tillverkare/produktionsanläggning i Sverige. Han kallade de som styr Sverige rent politiskt och företagsmässigt idag för NÖTTER. Han gillade inte alls personer som går HANDEL och SAMHÄLL som får lära sig göra diagram och läsa av "vinster" när de inte tänker på de faktiska konsekvenserna långsiktigt.

Mycket off-topic här. Men gillar inte vart Sverige är påväg. Är rädd för det som förmodligen står oss bakom hörnet.

Jerry
Member
Medlem
895313
May 22, 2005 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Antagligen tänker du inte diskutera arbetslösthet eftersom du vet att Socialdemokraterna, Vänstern och Miljöpartiet har totalt misslyckats. Som vanligt.

Folk som är fullt arbetskapabla kommer in under "marknadslivsåtgärder", får sjukersättning eller a-kassa. Man manipulerar siffrorna. Själv tycker jag att
arbetslösa = (personer mellan 20-65 utan jobb) - högre studier (dvs. högskola, ky-utbildning ellerliknande)

Men skitutbildningar som AMS erbjuder ska ej räknas in.

Jag vill inte diskutera det eftersom jag i grunden tycker arbetslöshet är ett bra tecken. Däremot är det dåligt för individen och välfärden i en sådan stark marknadsekonomi vi lever i. Bra för vissa företag.

Svara inte på det, det är dömt att bli missförstånd och tjugo sidor dravel.

Din defintion låter bra.

davidhellmyrs wrote:
Det är svårt för borgarna att få en riktig chans när media och folket är så "lätt-tänjt" av Socialdemokraterna. Antingen slår de till med en MEGA NYHET om att Moderaterna är rasister. Eller så vill de förlora valet medvetet och Borgarna fixar lågkunjekturen men vår skära ner i budget-utgifterna för att rädda Sverige, vilket sen Soccarna beskyller Borgarna för. Soccarna hade bara tagit statslån ocj drivit Sverige ännu mer i botten istället.

Jag gillar inte att folk är så enögda och att media inte GRANSKAR utan skrapar på ytan. Det är riktigt korrupt i Sverige, och jag vet i tusan om vi kan kalla oss "världens bästa demokrati".

???

Vilken meganyhet?

Visst är det "korrupt", inom både politiken och företagandet. Vad ska vi göra åt det, och hur tror du ett regeringsskifte kommer förbättra situationen?

davidhellmyrs wrote:
Jag anser inte att Borgarna ska få styra ensamt hela tiden. Men det ska skifta. För både läger har bra ideer. Men som det är nu så är Sverige kört i botten. Vart finns företagen i Sverige? Startas i princip inga nya.

Det startades 2003 36771 nya företag (nyregistrerade eller återupptagna efter minst 2 års vila) i Sverige, vilka kom att sysselsätta 59676 personer.

http://www.itps.se/statistik/t.....yetabl.htm

Du kanske menar någonting annat med nystartade företag.

davidhellmyrs wrote:
Sen är även företagen dumma i sin tur. Flyttar produktionsanläggningar utomlands för att det är "billigare" att producera där. Vad de glömmer är att man måste ha "kunder". Och vilka är kunderna? Förmodligen är det I-lands kunder som har RÅD med bilen (hur har de råd? jo med lönerna som vi har här). Vilka har inte råd? Jo de som tillverkar bilarna i Litauen). Så på lång sikt dödar de sin kundbas. Och måste höja lönerna i produktionsländerna för att möta "deras priser" så de får en kundmarknad. Alternativt sänka priserna själva.

Hade en föresläning om detta förra veckan av en gubbe som är VD på en medelstor tillverkare/produktionsanläggning i Sverige. Han kallade de som styr Sverige rent politiskt och företagsmässigt idag för NÖTTER. Han gillade inte alls personer som går HANDEL och SAMHÄLL som får lära sig göra diagram och läsa av "vinster" när de inte tänker på de faktiska konsekvenserna långsiktigt.

Mycket off-topic här. Men gillar inte vart Sverige är påväg. Är rädd för det som förmodligen står oss bakom hörnet.

Jo, jag hörde om någon undersökning som visade att de företag som flyttade ut sin produktion i genomsnitt gjorde en mindre förtjänst än de som stannade kvar. Det tillkommer t.ex. transportkostnader m.m. för att nå marknaden.

denstore
Member
Medlem
895320
May 22, 2005 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:

Jag vill inte diskutera det eftersom jag i grunden tycker arbetslöshet är ett bra tecken. Däremot är det dåligt för individen och välfärden i en sådan stark marknadsekonomi vi lever i. Bra för vissa företag.

Jag bara måste få en utveckling på det där. Hur finner du hög arbtslöshet som något positivt?

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
895348
May 22, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Jerry]

Jag bara måste få en utveckling på det där. Hur finner du hög arbtslöshet som något positivt?

Ja det kan man fråga sig?

Jerry
Member
Medlem
895366
May 22, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Därför att det betyder att vi har en sådan effektiv produktion att vi inte behöver mycket arbetskraft. Men istället för att finna nya marknader och tillverka lyxprodukter vill jag se kortare arbetsdagar, dvs. en fördelning av arbetslösheten på hela befolkningen.

Som sagt, i den nuvarande situationen är det inte positivt, speciellt inte för individen.

denstore
Member
Medlem
895371
May 22, 2005 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Därför att det betyder att vi har en sådan effektiv produktion att vi inte behöver mycket arbetskraft. Men istället för att finna nya marknader och tillverka lyxprodukter vill jag se kortare arbetsdagar, dvs. en fördelning av arbetslösheten på hela befolkningen.

Som sagt, i den nuvarande situationen är det inte positivt, speciellt inte för individen.

Eller så betyder det att det är billigare att fylla upp produktionskvoten genom att exploatera de som har arbete ännu mera.
Att vi står i en situation där vi överproducerar skulle betyda att vi inte hade haft några problem med stadsbudget, och inte heller skulle det finnas någon som helst anledning för företag att flytta sin verksamhet utomlands. Och ja, jag hörde också om undersökningen som visade att emigrerande företag skulle göra sämre resultat. Dock så är jag ytterst tveksam till den rapporten. T.ex. tog de i radios reportage inte upp hur långt tid jämförelsen spännde över, och inte heller vart och när de flyttade, eller inom vilka områden de företagen verkade i. Utan tvekan finns det liknande rapporter som visar på totalt motsatta resultat.

Historien är full av exempel där produktionen har gått upp, och drömmare har inbillat sig att vi skall kunna ligga på sofflocket för all framtid. Tyvärr är det nog bara en utopi, och vi kommer nog att bli tvugna att fortsätta arbeta för brödfödan. Och frågan är om det inte är bäst så, både för kropp och själ.
Dock så är det tyvärr bara att inse att vi nog aldrig har haft en så stor arbetslöshet som just nu. Om man gör jämförelser så ligger vi i stort sett jämt med depressionsåren, och då är vi faktiskt på väg in i en lågkonjuktur just nu. Tveklöst kommer huvuden att rulla när folk börjar inse att de inte längre kan leva det liv de har förväntat sig. Folk kommer att bli utblottade, och den fattigdom och svält som vissa här på forumet hävdar är existerande i sverige idag, kommer verkligen att bli ett faktum. Detta är inget jag ser fram emot, men jag kan inte heller se en faktisk lösning på detta. Antingen blir svensken tvungen att acceptera en allmän standardsänkning, eller så kommer klyftorna att öka explosionsartat. Det börjar bli dax för folk att inse att man inte kan få allt man pekar på, utan den minsta motprestation.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 467
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL