June 18, 2001
denstore wrote:
Eller så betyder det att det är billigare att fylla upp produktionskvoten genom att exploatera de som har arbete ännu mera.
Att vi står i en situation där vi överproducerar skulle betyda att vi inte hade haft några problem med stadsbudget, och inte heller skulle det finnas någon som helst anledning för företag att flytta sin verksamhet utomlands. Och ja, jag hörde också om undersökningen som visade att emigrerande företag skulle göra sämre resultat. Dock så är jag ytterst tveksam till den rapporten. T.ex. tog de i radios reportage inte upp hur långt tid jämförelsen spännde över, och inte heller vart och när de flyttade, eller inom vilka områden de företagen verkade i. Utan tvekan finns det liknande rapporter som visar på totalt motsatta resultat.
Du blandar ihop produktion och ekonomi.
..och att exploatera de som har arbete, visst. Så är det givetvis. Jag säger ju att arbetslöshet inte är bra i sin nuvarande form. Men produktionen och tekniken finns där oavsett om en person jobbar 8 timmar och försörjer 2 personer eller om 2 personer jobbar 4 timmar och försörjer sig själva. Bara det faktum att vissa kan försörja andra och ändå inte jobba mer än 8 timmar om dagen är ett tecken på att vi inte lever under speciellt svåra omständigheter. Sedan kan vi fråga oss hur mycket av den produktion som utförs som är nödvändig.
denstore wrote:
Historien är full av exempel där produktionen har gått upp, och drömmare har inbillat sig att vi skall kunna ligga på sofflocket för all framtid. Tyvärr är det nog bara en utopi, och vi kommer nog att bli tvugna att fortsätta arbeta för brödfödan. Och frågan är om det inte är bäst så, både för kropp och själ.
Jobba för brödfödan? Självklart. Men det lyckades vi med redan för 10000 år sedan. Hur mycket mer produktion per person utför vi inte nu?
Den sammanlagda tillverkningstiden för min mat, mitt husrum, mina kläder...det täcker knappast 40 timmar per vecka. Och vad nu än siffran blir kan vi räkna bort en stor andel av tiden, vilken bara har gått åt till att finna den 178 varianten av kalsonger med just det märke som jag råkar ha....osv.
denstore wrote:
Dock så är det tyvärr bara att inse att vi nog aldrig har haft en så stor arbetslöshet som just nu. Om man gör jämförelser så ligger vi i stort sett jämt med depressionsåren, och då är vi faktiskt på väg in i en lågkonjuktur just nu. Tveklöst kommer huvuden att rulla när folk börjar inse att de inte längre kan leva det liv de har förväntat sig. Folk kommer att bli utblottade, och den fattigdom och svält som vissa här på forumet hävdar är existerande i sverige idag, kommer verkligen att bli ett faktum. Detta är inget jag ser fram emot, men jag kan inte heller se en faktisk lösning på detta. Antingen blir svensken tvungen att acceptera en allmän standardsänkning, eller så kommer klyftorna att öka explosionsartat. Det börjar bli dax för folk att inse att man inte kan få allt man pekar på, utan den minsta motprestation.
En standardsänkning... det är precis vad jag också vill ha. Men det går inte, min vän. Marknadsekonomin skulle gå under.
March 11, 2003
Jerry wrote:
Du blandar ihop produktion och ekonomi...och att exploatera de som har arbete, visst. Så är det givetvis. Jag säger ju att arbetslöshet inte är bra i sin nuvarande form. Men produktionen och tekniken finns där oavsett om en person jobbar 8 timmar och försörjer 2 personer eller om 2 personer jobbar 4 timmar och försörjer sig själva. Bara det faktum att vissa kan försörja andra och ändå inte jobba mer än 8 timmar om dagen är ett tecken på att vi inte lever under speciellt svåra omständigheter. Sedan kan vi fråga oss hur mycket av den produktion som utförs som är nödvändig.
Jag blandar inte alls ihop produktion och ekonomi. De är tätt sammanbundna. Den formen av ekonomi vi lever i idag är uppbyggt på det produktionssystem vi har. Vi är här, och vi kan inte gå tillbaka. I alla fall inte om vi vill behålla de fördelar vi har av att leva i ett demokratiskt samhälle, och dess trygghet.
Det finns gott om studier i huruvida enförsörjarmodellen har ett berättigande idag eller inte. Jag har faktiskt själv knåpat en del på en uppsats i ämnet. Dock så är det nästan omöjligt att säga om det faktiskt fortfarande är så att vi kan ha enförsörjarmodeller i dagens samhälle. Bevisen är inte minst att folk faktiskt väljer att leva ensamma, då det minimerar hinder för deras yrkesutövning.
Överproduktion är i min mening en omöjlighet. Dålig distrubuering är är det gjutna svaret när folk kommer sättande med överproduktionstankar.
Jerry wrote:
Jobba för brödfödan? Självklart. Men det lyckades vi med redan för 10000 år sedan. Hur mycket mer produktion per person utför vi inte nu?Den sammanlagda tillverkningstiden för min mat, mitt husrum, mina kläder...det täcker knappast 40 timmar per vecka. Och vad nu än siffran blir kan vi räkna bort en stor andel av tiden, vilken bara har gått åt till att finna den 178 varianten av kalsonger med just det märke som jag råkar ha....osv.
Jo, vi jobbade för 10k år sedan också. T.o.m. kortare arbetstid per dag än idag. Man räknar med att jägar/samlar-samhället hade en genomsnittlig arbetsdag på ungefär 4 timmar. Visst låter det bra, men då skall man också tänka på att folk dog relativt ofta p.g.a. hunger och sjukdomar initierade av näringsbrister. Utan en planerad hushållning vet man inte om man kommer att äta i nästa vecka. Det tror jag inte någon skulle anse vara acceptabelt idag.
Anledningen att de saker du har tar mindre än din arbetsvecka att tillverka är att de är massproducerade. Skulle du producerat dina egna saker, så är det frågan om du hade fått fram ett enda par kalsonger.
Jerry wrote:
En standardsänkning... det är precis vad jag också vill ha. Men det går inte, min vän. Marknadsekonomin skulle gå under.
Marknadsekonomin hade anpassat sig fortare än du kan tro. En standardsänkning i Sverige betyder inte att man behöver förändra alla förutsättningar för en vettig produktion. Men att som vi konstant överkonsumera, är fatalt. Vi kommer att bli tvugna att bli mer självförsörjande, och sluta låta vårt kapital strömma ut ur landet. Detta kan bara nås genom en mer balanserad ekonomi.
2 Guest(s)