December 15, 2003
A-kassa ligger på 80% (en parentes angående a-kassan, jag är så pass uråldrig att jag minns när a-kassan låg på 100% och när högerblocket hade makten så sänkte de den till 90%, de ledande sossarna + LO stod på barrikaderna och vrålade ut sin avsky att moderaterna sparkade på de som låg ner och upprepade flera gånger att när de kom tillbaka så skulle de minsann höja till 100% igen. När Socialdemokraterna väl fick makten igen så sänkte de själva till 80% och från facket hördes det endast lågmälda läten jämfört med då moderaterna sänkte från 100% till 90%... sen dess slutade jag vara socialdemokrat...)
Ingen sänkning om jag får bestämma.
Motfråga:
Skulle du vilja att om t.ex din bil blir stulen få 15% lägre ersättning för den än du skulle få idag?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
ZIre wrote: [quote=ilg@dd]Ingen sänkning om jag får bestämma.
Motfråga:
Skulle du vilja att om t.ex din bil blir stulen få 15% lägre ersättning för den än du skulle få idag?
vad har bilstöld med detta att göra?
Försäkring som försäkring.
denstore wrote: Varför inte behovspröva sjukersättningen istället?
Även alla andra försäkringar i såna fall.
Varför ska direktör Mjältenbrandt få ut en ny Lyx-Merca i ersättning för den som blev stulen..
Hans röv passar utmärkt i en Seat Cordoba, och om han vill kan han köpa en ny Merca, han har ju gott ställt..?
Eller varför skall familjen Von Bränning få ut en ny lyxig 2-våningsvilla i ersättning för den som brann upp/ned??
Dom är ju bara 3 pers, får lätt plats i ett Per-Albintorp.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2004
ilg@dd wrote: [quote=ZIre][quote=ilg@dd]Ingen sänkning om jag får bestämma.
Motfråga:
Varför ska direktör Mjältenbrandt få ut en ny Lyx-Merca i ersättning för den som blev stulen..
Hans röv passar utmärkt i en Seat Cordoba, och om han vill kan han köpa en ny Merca, han har ju gott ställt..?
Eller varför skall familjen Von Bränning få ut en ny lyxig 2-våningsvilla i ersättning för den som brann upp/ned??
Man ska göra skillnad på privata bolag och statliga myndigheter. Anledningen till att dom får en ny Merca är ganska enkel. Dom har betalat en hög premie till ett privat bolag, där drabbas knappast den med låg inkomst som måste skatta bort en massa pengar.
December 29, 2004
Motfråga:
Luktar avundsjuka. Det är stor skillnad på ett privat företag och en statlig myndighet.
March 11, 2003
Motfråga:
Sjukförsäkringen är egentligen bara en del av socialförsäkringen. Det är i realiteten inte någon försäkring i den klassiska benämningen. Det kan inte jämföras med en bil eller husförsäkring.
Och för den delen tycker nog Mjältenbrandt eller Bränning att det hade varit helt OK att få strunta i att ha sina bilar försäkrade, om inte staten skulle dra så mycket i skatt. Argumentet håller inte.
denstore wrote: [quote=obelix][quote=denstore]Varför inte behovspröva sjukersättningen istället?
Hur då?
Man får inte en sekin över det man behöver för att klara sig under sjukskrivningen. Och det skall alltså prövas mot redovisade utgifter.
Kontentan av det hela är en gammal borgerlig filosofi, att vi ska "Amerikaniseras" och stå för huvuddelen av våra trångmål själva, trots den höga skatten.
Detta innebär mina herrar att skatterna sänks, och du får ta en "vanlig" försäkring, eller snarare försäkringar för att täcka upp allt som du idag betalar via skattsedeln.
Jag tror inte någon förståndig människa vill detta efter en stunds eftertanke.
*Edit*
Eftersom dessa tankar förefaller horribla för massan, så står åter vänsterblocken som vinnare även efter nästa val.
January 12, 2004
denstore wrote: [quote=obelix][quote=denstore]Varför inte behovspröva sjukersättningen istället?
Hur då?
Man får inte en sekin över det man behöver för att klara sig under sjukskrivningen. Och det skall alltså prövas mot redovisade utgifter.
Visst, ska vi inte passa på att återinföra fattigstugan :)R
2 Guest(s)