January 12, 2004
http://city.se/Nyheter/1.632721
De kräver gratis kollektivtrafik, bostäder, kurslitteratur, lokaler
eller subventionerat käk
ÄR dagens studenter mesar som bara vill ha, istället för att ta sitt egna ansvar över sin ekonomi?
Eller har dom rätt, ska de få en massa gratis?
Nåt jag finner komiskt är just det att de jag har träffat som har klagat över alla parasiter som lever på olika bidrag för att överleva, är just samma som sjunger denna klagosången... :bgrin:
Kan ju lägga till att jag själv har pluggat på heltid (omvårdnadsprogrammet) och samtidigt jobbat...
kan ju slänga in deras klagoblogg med...
Tokerier, varför skulle dom få en massa saker gratis.. Dom får ju studiebidrag och fördelaktiga studielån, studentrabatt på en hel del saker, det räcker bra. Det är f.ö inget tvång på att studera.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 8, 2005
ilg@dd wrote: Tokerier, varför skulle dom få en massa saker gratis.. Dom får ju studiebidrag och fördelaktiga studielån, studentrabatt på en hel del saker, det räcker bra. Det är f.ö inget tvång på att studera.
I dagens läge så är det indirekt tvång på att studera. och för att göra detta på det lilla studiebidraget på 2500kr i månaden är i princip omöjligt, vilket i sin tur blir att man måste ta lån.
varför ska man behöva ta lån ?
man kan jobba extra, självklart. Men inte alla har den möjligheten, finns inte många jobb att få därute utan arbetslivserfarenhet eller utbildning.
samt att de ska passa bra till dina studier. att studera på högskola är minst 30 timmar i veckan per kurs. och läser man heltid blir det 60 timmar i veckan.
och passa in ett jobb som är flexibelt och som man kan få är inte lätt.
om nån borde du veta hur svårt det är att få bra jobb ilg@dd
Polekatt wrote: [quote=ilg@dd]Tokerier, varför skulle dom få en massa saker gratis.. Dom får ju studiebidrag och fördelaktiga studielån, studentrabatt på en hel del saker, det räcker bra. Det är f.ö inget tvång på att studera.
om nån borde du veta hur svårt det är att få bra jobb ilg@dd
Bra jobb?
Det är en definitionsfråga beroende på var man befinner sej i livet. Just nu vore ett skapligt betalt jobb 07.00-16.00 inom 3-4 mils omkrets ett bra jobb för mej.
I ungdomen var det fett betalt var som helst i landet ett bra jobb.(t.ex 14 papp rent var 14'de dag som resemontör/reparatör på olika pappersbruk) Jag tror emellertid inte att det vore svårt att få ett shysst jobb ifall jag gör ett lappkast och flyttar neråt fjollträskhållet, jag har fått erbjudanden om jobb som svetsare och lackerare ett antal gånger redan. Dock avvaktar jag ett tag till i förhoppning att det dyker upp något här.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 9, 2003
Dagens studenter måste lära sig att prioritera.
Spendera pengar på kläder, öl och dyr mat = pank innan mer pengar kommer
Spendera pengar på Nudlar, mjölk och billiga kläder = pengar kvar när pengar kommer >> ond cirkel med mer och mer pengar på kontot som du inte vet vad du skall göra av med.
Själv sparade jag och tjejen ihop till en USA resa (totalt 40 000kr) när vi pluggade utan att jobba extra på endast 2 terminer, och då fick vi 6500 kr var i månaden.
January 7, 2006
Studenter är viktigare för Sverige än arbetslösa...
Jag tycker inte att studenter ska få allt gratis, men det är uppenbart att man måste kunna ta högre lån. Jag tycker det är mer förståeligt att studenter klagar än att personer som jobbar svart vill höja skatten för alla andra samtidigt som dom vill få mer a-kassa (trots att dom redan jobbar svart).
hULt0 wrote: Studenter är viktigare för Sverige än arbetslösa...
På vilket vis? För att sysselsätta lärarkåren?
Upplysningsvis är det många både hög och lågutbildade som går arbetslösa idag.
Mej veterligen drar inte en student in en enda spänn till statskassan. Det skulle snarare dras åt lite vad det gäller bidrag till studenter eftersom uppenbarligen en stor del av dessa i princip bara studerar för att ha något att göra. På så vis skulle man med stor säkerhet gallra bort dom "dåliga" studenterna.
hULt0 wrote:
Jag tycker inte att studenter ska få allt gratis, men det är uppenbart att man måste kunna ta högre lån. Jag tycker det är mer förståeligt att studenter klagar än att personer som jobbar svart vill höja skatten för alla andra samtidigt som dom vill få mer a-kassa (trots att dom redan jobbar svart).
och varför tror du dom är tvugna att svarta?
January 7, 2006
ilg@dd wrote: [quote=hULt0]Studenter är viktigare för Sverige än arbetslösa...
Mej veterligen drar inte en student in en enda spänn till statskassan. Det skulle snarare dras åt lite vad det gäller bidrag till studenter eftersom uppenbarligen en stor del av dessa i princip bara studerar för att ha något att göra. På så vis skulle man med stor säkerhet gallra bort dom "dåliga" studenterna.
hULt0 wrote:
Det skulle inte förvåna mig om många jobb som lågutbildade ofta utför flyttas till polen och asien. Men jag kan ha fel. Det är iaf anledningen till att jag tror att högutbildade i framtiden kommer bli betydligt viktigare för Sverige.
Man ska uppmuntra att människor studerar!
Och nej, man behöver inte svarta, men om man gör det och tycker att höjda skatter för andra är en skön idé så är någonting fel.
Jag vet personer som är arbetslösa, och ingen av dom svartar. Men det finns dom som gör det, och ändå tycker att man ska höja inkomstskatten.
hULt0 wrote: [quote=ilg@dd][quote=hULt0]Studenter är viktigare för Sverige än arbetslösa...
hULt0 wrote:
Det skulle inte förvåna mig om många jobb som lågutbildade ofta utför flyttas till polen och asien. Men jag kan ha fel. Det är iaf anledningen till att jag tror att högutbildade i framtiden kommer bli betydligt viktigare för Sverige.
Man ska uppmuntra att människor studerar!
Och nej, man behöver inte svarta, men om man gör det och tycker att höjda skatter för andra är en skön idé så är någonting fel.
Jag vet personer som är arbetslösa, och ingen av dom svartar. Men det finns dom som gör det, och ändå tycker att man ska höja inkomstskatten.
Vad jag vet är det hantverkare det råder och kommer råda brist på den närmsta tiden, vilket iaf i mina ögon är "lågubildning". Prova att placera dessa i Polen eller Asien duh..
Diskussionen om A-Kassans storlek och svartjobb är antagligen inte lönt att diskutera med dej, eftersom du har skygglapparna på och ej insett att det är stora skillnader på vad folk får ut i A-Kassa, hur länge och deras livssituation för tillfället.
Men upplysningsvis är det stor skillnad mellan t.ex en 25 årig ensamstående i liten lägenhet och en låt säga 50 årig flerbarnsfar med villa när dessa av någon anledning blir arbetslös.
Vem har pratat om höjda skatter?
December 11, 2002
Polekatt wrote: I dagens läge så är det indirekt tvång på att studera.
Tjaaa det är väl upp till var och en. Själv har jag klarat mig väldigt bra utan skolan. Jag gick bara ett år på gymnasiet för att sedan hoppa av efter ett par veckor i 2an. Efter detta slappade jag en termin för att sedan starta mitt egen företag. 2 år senare startade jag ett andra företag. Under tiden har jag även jobbat hos min far och fått gå från golvet och upp. Börja enkelt med att göra skit göra för att senare kunna glida ut på golvet och glida med de stora grabbarna.
Jag är idag 21år och jag kan inte säg att jag har gjort något optimalt val av att skippa skolan, men jag ångrar inte det samtidigt som jag kan tycka det var synd att man missat saker som studenter osv. Dock vet jag att jag tjänar bra mycket mer än vad jag gjort om jag spenderat 3-5 år på en högskola/universitet och fått bygga på mig ett stort lån för att ändå hamna i samma sits som jag är i nu med skillnaden att jag har en ryggsäck på mig.
Nu har ju självklart inte alla förmånen att ha föräldrar som har eget företag man kan få hoppa in och styra i, MEN tänk då också på att jag drev först mitt eget företag i 8 månader innan jag började hos farsan och jag har inte fått en spänn för att dra igång detta.
Vad vill jag ha sagt med detta?
Jo! det är går aboslut att klara sig utan skolan och få sig ett bra jobb. Frågan är bara hur mycket är du villig att offra och hur mycket tid vill du lägga ner? Själv har jag lagt ner bra mycket mer tid på det än vad jag någonsin skulle ha gjort i skolan.
Bara en tankeställare
Sen vad det gäller att studenter ska få allt gratis är ju i mina ögon absurt. Visst att man kan få ta ett större lån om man vill, men att få kollektivtrafik, bostäder osv gratis är ju det dummaste jag hört.
January 8, 2005
studenter ska absolut inte få allt gratis, men det är skillnad på studenter och studenter, det programmet jag läste hade jag inte haft en suck om jag hade jobbat, då skolan tog upp all tid.
och att vara tvingad att ta lån för att få en utbildning tycker jag är dumt, jag gillar inte lån överhuvudtaget.
självklart kan man klara sig utan utbildning men om du nu vet att ett IT jobb (som jag har nu) är vad du vill arbeta med så hjälper det inte dig att det enda du kan få anställning på är industrier, affärer etc, vilket inte alls är inom det området du vill arbeta med. Det är svårt att jobba upp sig utan utbildning på ett jobb som kräver en utbildning för att kunna starta från grunden.
så min poäng är. Vill man ha ett specifikt jobb eller ett jobb man verkligen trivs med, så måste man i princip ha en utbildning eller en hel del tur :).
Och utbildning är viktig, inte minst för sveriges kultur i allmänhet, en anledning till att vi har det så bra ssom vi har det i sverige, är att vi är allmänbildade och utbildade. (innefattar all utbildning)
tycker inte man ska minska bidragen iaf. Däremot uppmuntra till att studera, men inte med pengar, utan med jobb.
best regards, pole
April 13, 2004
Joni wrote: Nu har ju självklart inte alla förmånen att ha föräldrar som har eget företag man kan få hoppa in och styra i, MEN tänk då också på att jag drev först mitt eget företag i 8 månader innan jag började hos farsan och jag har inte fått en spänn för att dra igång detta.
Ja du slet länge med ditt företag 🙄
Varför slutade du? 😛
August 11, 2005
Vilken jävla attityd det råder mot studenter i tråden...
Vad fan är det frågan om?
Att nötterna i länken i första inlägget inte fattar bättre är en sak, men att ni ska klanka ner på studenter i helhet är en annan.
Alla studenter kan inte jobba extra och det finns olika anledningar til det. Största orsakerna är att plugget tar för mycket tid och att det finns för få jobb där man kan jobba under resten av tiden.
May 17, 2004
csm101 wrote: Vilken j**la attityd det råder mot studenter i tråden...
Att nötterna i länken i första inlägget inte fattar bättre är en sak, men att ni ska klanka ner på studenter i helhet är en annan.
Alla studenter kan inte jobba extra och det finns olika anledningar til det. Största orsakerna är att plugget tar för mycket tid och att det finns för få jobb där man kan jobba under resten av tiden.
uppför dig pojk.
January 10, 2005
Asså man ska kanske inte dra alla över en kant!? Är student själv och tycker självklart inte att allt ska vara gratis. Men jag kan inte säga att jag är lat, och lägger inte ner pengar på öl eller godis eller nått sådant. Läser som nu till Designingenjör 120p (180hp) och håller på att starta eget AB samtidigt som jag går extra kurser. Så tyvärr hinner jag inte klämma in ett extra jobb där i mellan, har iof gjort lite projekt in emellan åt företag, men inget kontinuerligt. Sen så tar vissa utbildningar mer tid än andra. Min dag brukar börja kl0800 och sluta kl2300, visst det ligger väll några raster då och då, men jag kan aldrig luta mig tillbaka och ta de lugnt och ägna mig åt min hobby (burken :P). Men visst jag väljer ju själv att jag pluggar extra och startar företag samtidigt...
Men sen så har jag en del kompisar som bara läser på helfart humaniora som bor nästan gratis och klagar att de inte har pengar kvar, då blir jag lite sur. Har inte nått emot humaniora men ingenjörs ämnena borde vara värt mer poäng eller värderat högre. Eftersom jag lägger ner mer tid på 5p (7,5hp) kurs på 2,5månader än min kompis filosofi 20p (30hp) över ett halvår. Vad jag menar är att man skulle antingen få mer bidrag eller kunna låna mer pengar, eller varför inte sänka för de som lägger ner mindre tid...
Och vad de gäller mina utgifter som student så ligger den på runt 4700kr/mån, lägenhetshyran ligger på 3500kr/mån... 32kvm det börjar på det där jag bor.
Vad gäller min kompis så betalar han ca 2575kr/mån och då ligger hans lägenhet på 1800kr/mån, och då har han en lägenhet på 42kvm...
Och vad de gäller mig så har jag aldrig klagat att jag har "lite pengar", tycker att man klarar sig bra på de pengar man får.
Sen är det ju de här eviga tjatet om student lånet, jag tycker man skall se de som en investering. Inte som att köpa en bil eller båt som vissa gör. Utbildningen sjunker aldrig (oftast) i värde. Man har ju med den sig hela livet. Den rostar ju inte direkt.
Och vad de gäller att vara studerande så är de faktiskt som ett sorts av jobb. Som staten investerar i, de får ju faktiskt nått för de.
Men visst som obelix säger jag är väll en av dem som inte helt tycker om att man bara lever på staten och inte gör nått åt det...
Om man inte kan få jobb så ska man skaffa sig, eller utbilda sig så man kan. Och man nu inte hittar så skapar man sig. Finns fin fina bidrag som man bara har tillgång till om man är arbetslös och vill starta eget tex. Ja menar jag vill ju inte betala för någon som jag vet inte lägger ner ett korv öre åt sin vardag eller äns försöker.
Skäller inte på någon, kände bara för att skriva av mig lite.
//Arre
January 8, 2005
csm101 wrote: Vilken j**la attityd det råder mot studenter i tråden...
håller med, tycker folk ser ner på de som pluggar som att det är något att göra för att spendera tid, det e ju faktiskt så att en hel del pluggar för att lära sig och få en bra utbildning, även om denna inte direkt leder till jobb, kunskap har faktiskt ett värde i sig mer än att betala räkningarna.
Men vissa ser väl vad de vill se, dvs bara några siffror på pappret som gör att du kanske kan få jobb. även om detta tyvärr är en gnutta sant.
best regards, pole
August 11, 2005
Vitamin-C wrote:
uppför dig pojk.
Pojk på dig själv, vad har du att tillföra diskussionen?
Jag pluggar till läkare och fritid finns lite att prata om. Jag jobbar vissa lördagar och mer än så har jag inte tid med. Att plugga från 8 till 17-18-19-20 varje dag lämnar lite kvar till övers.
Jag vill inte ha saker gratis, men jag vill kunna leva ett liv. Och däri ingår att betala hyra, mat, böcker etc etc etc men även en del nöjen. Att enbart sova äta plugga tär på en person, speciellt om man läser tex 5,5år...
Jag har det på gränsen att klara mig, hade det inte varit för lördagsjobbet hade jag gått back varje månad. Jag festar sällan och dricker, röker eller snusar inte heller, men har dock lite annat som en liten del av pengarna går till.
Pluggar man får man skit av olika anledningar, sen har ni mage att sitta och klaga när Sverige tex hyr in läkare från andra länder för att täcka behovet.
Ps. att jag sitter här nu och skriver beror enbart på att vi fått ledigt några dagar över påsk.
1 Guest(s)