Är dagens studenter fjollor?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är dagens studenter fjollor?
Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
sp_UserOfflineSmall Offline
1130378
April 12, 2007 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=csm101]Vilken j**la attityd det råder mot studenter i tråden...

Vad fan är det frågan om?

Att nötterna i länken i första inlägget inte fattar bättre är en sak, men att ni ska klanka ner på studenter i helhet är en annan.

Alla studenter kan inte jobba extra och det finns olika anledningar til det. Största orsakerna är att plugget tar för mycket tid och att det finns för få jobb där man kan jobba under resten av tiden.

håller med, tycker folk ser ner på de som pluggar som att det är något att göra för att spendera tid, det e ju faktiskt så att en hel del pluggar för att lära sig och få en bra utbildning, även om denna inte direkt leder till jobb, kunskap har faktiskt ett värde i sig mer än att betala räkningarna.

Men vissa ser väl vad de vill se, dvs bara några siffror på pappret som gör att du kanske kan få jobb. även om detta tyvärr är en gnutta sant.

best regards, pole

Naturligtvis behövs det folk som utbildar sej på högskolor och universitet likväl som folk i viss utsträckning måste omskolas under sitt arbetsliv. Däremot kan jag inte förstå varför dessa personers uppehälle under utbildningstiden skall finansieras genom bidrag (utbildningarna i sej är ju redan kostnadsfria bortsett från kursmaterialet). Jag tycker Arre är helt rätt ute angående att man skall se det som en investering.
I regel så får du både mer utvecklande jobb, fler karriärmöjligheter och bättre betalda jobb med en universitetsexamen i bakfickan. Det kan väl vara värt att satsa några spänn på?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1130379
April 12, 2007 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Polekatt][quote=csm101]Vilken j**la attityd det råder mot studenter i tråden...

Vad fan är det frågan om?

Att nötterna i länken i första inlägget inte fattar bättre är en sak, men att ni ska klanka ner på studenter i helhet är en annan.

Alla studenter kan inte jobba extra och det finns olika anledningar til det. Största orsakerna är att plugget tar för mycket tid och att det finns för få jobb där man kan jobba under resten av tiden.

håller med, tycker folk ser ner på de som pluggar som att det är något att göra för att spendera tid, det e ju faktiskt så att en hel del pluggar för att lära sig och få en bra utbildning, även om denna inte direkt leder till jobb, kunskap har faktiskt ett värde i sig mer än att betala räkningarna.

Men vissa ser väl vad de vill se, dvs bara några siffror på pappret som gör att du kanske kan få jobb. även om detta tyvärr är en gnutta sant.

best regards, pole

Naturligtvis behövs det folk som utbildar sej på högskolor och universitet likväl som folk i viss utsträckning måste omskolas under sitt arbetsliv. Däremot kan jag inte förstå varför dessa personers uppehälle under utbildningstiden skall finansieras genom bidrag (utbildningarna i sej är ju redan kostnadsfria bortsett från kursmaterialet). Jag tycker Arre är helt rätt ute angående att man skall se det som en investering.
I regel så får du både mer utvecklande jobb, fler karriärmöjligheter och bättre betalda jobb med en universitetsexamen i bakfickan. Det kan väl vara värt att satsa några spänn på?

Tror du missförstod arre (om jag nu förstått er rätt).

Han menar att lånedelen är en investering som staten gör i dig som studerar, inte att du som studerar ska investera egna pengar i att studera.

För övrigt är kursmaterial inte billigt, första månaden på plugget gav jag ut drygt 3 lakan på böcker som var obligatoriska, så bidragsdelen behövs. Visst, man hade kunnat låna på biblioteket, men är man 80 på kursen och det bara finns fyra fem ex av varje bok så tar det tid att få boken...

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1130380
April 12, 2007 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker man ska få bidrag som hjälper till inte som finansierar.

studiebidraget täcker knappt nånting, böcker för 1 kurs kan gå på 1200kr och man kör 2 kurser parallelt vilket gör att i värsta fall kan det kosta 2400kr och då har man 100kr över som bidrag.

men att helt finansiera tycker jag är helt fel. däremot som vilket annat bidrag som helst (barn-, bostads- och studie bidrag) så är det just bidrag, det ska hjälpa till dvs.

men att ta väck det vore katastrof enligt mig.

men som sagt, studenter har det knapert pga av den anlednigne att man oftast behöver flytta och man har ingen tid förutom de få timmar man kan knapra ihop i helgen till att jobba (oftast får man skriva uppsats och plugga över helgen också).

men att man sitter och trackar ner på studenter här tycker jag rent ut av skamligt.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1130382
April 12, 2007 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Tror du missförstod arre (om jag nu förstått er rätt).

Han menar att lånedelen är en investering som staten gör i dig som studerar, inte att du som studerar ska investera egna pengar i att studera.

Staten ser nog bidragsdelen som investeringen, lånedelen skall ju betalas tillbaka.
Då tycker jag nog att studenten själv skall se lånet som en investering i sej själv och sin framtid.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1130385
April 12, 2007 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Dagens studenter har det sämre än studenterna för 20 år sedan. De har rent av mindre pengar över idag än de hade då.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....p?a=633434

//Andreas

naTTen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
1130387
April 12, 2007 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ger 3200 kr per månad för mitt studentrum som är på 18kvm. Inte direkt gratis men man slipper iofs att betala under 2 sommarmånader.

Min enda inkomst från staten är csn bidraget på 2500. Inga andra bidrag eller studentlån. Jobbar hela sommrarna för att spara pengar. Jobbade även lite mer än ett år mellan det jag slutade gymnasiet och började högskolan.

Tycker jag har betalat tillräckligt med skatt för att få lite birag för att studera 🙂

Har i vilket fall inget problem med ekonomin och jag fattar inte heller varför endel studenter klagar på ekonomin.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1130389
April 12, 2007 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Kan ju lägga till att jag själv har pluggat på heltid (omvårdnadsprogrammet) och samtidigt jobbat...

Ja, det fungerar på vissa program. Du får tänka på att det är väldigt stor skillnad på hur mycket tid som behöver läggas ner på studierna från program till program.

Jag antar att det var några år sedan du läste omvårdnadsprogrammet, då var det ju faktiskt så att du inte ens behöver betala tillbaka hela din studieskuld, så frågan är väl om det inte är så att det var studenterna förr som hade det bättre?

Men det är väl lätt att lyssna på några idioter och sen tycka att det är så alla studenter tänker.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1130391
April 12, 2007 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Dagens studenter har det sämre än studenterna för 20 år sedan. De har rent av mindre pengar över idag än de hade då.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....p?a=633434

//Andreas

Synd om dom, själv har jag samma summa i månaden nu, som för ungefär 20 år sedan.
När jag jobbade med svetsning/lackering av elskåp vid 1986-87, fick jag ut ungefär 8000:-/månaden netto, lika som A-Kassan för mej är idag.
Dessvärre har allt annat ökat i pris.
😕 🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1130395
April 12, 2007 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Fjollor vet jag inte.

Men man får väl prioritera vad man vill göra. Studera och leva fattigt och snålt ett tag. Annars får man väl skaffa sig ett jobb istället för att plugga. Finns alternativ.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1130422
April 12, 2007 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=obelix]Kan ju lägga till att jag själv har pluggat på heltid (omvårdnadsprogrammet) och samtidigt jobbat...

Ja, det fungerar på vissa program. Du får tänka på att det är väldigt stor skillnad på hur mycket tid som behöver läggas ner på studierna från program till program.

Jag antar att det var några år sedan du läste omvårdnadsprogrammet, då var det ju faktiskt så att du inte ens behöver betala tillbaka hela din studieskuld, så frågan är väl om det inte är så att det var studenterna förr som hade det bättre?

Men det är väl lätt att lyssna på några idioter och sen tycka att det är så alla studenter tänker.

Det var en rätt krävande utbildning, trots att det bara var på Usk:e-nivå.
Och jag kommer inte ihåg vilka vilkoren var för studielån på den tiden.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1130428
April 12, 2007 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Fjollor vet jag inte.

Men man får väl prioritera vad man vill göra. Studera och leva fattigt och snålt ett tag. Annars får man väl skaffa sig ett jobb istället för att plugga. Finns alternativ.

Håller med.

Den största kostnaden som mina polare har som pluggar i GBG är just boendet, svinigt dyra hyror för det lilla man får även fast det är student lägenheter.

Ni som har lite knaprt med pengar kan väll flytta ihop några stycken ?

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1130434
April 12, 2007 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote:

csm101 wrote:

För övrigt är kursmaterial inte billigt, första månaden på plugget gav jag ut drygt 3 lakan på böcker som var obligatoriska, så bidragsdelen behövs. Visst, man hade kunnat låna på biblioteket, men är man 80 på kursen och det bara finns fyra fem ex av varje bok så tar det tid att få boken...

Ni har båda har delvis rätt :), jag ser det som att staten investerar i studenter så man får en högre genomsnitts kunskap i landet. Men sedan så investerar studenten själv och får en bra utbildning. Det blir en så kallad "WinWin" för båda parter. Om staten istället betalar för arbetslösa, och då menar jag de som är utsugare och verkligen tär på systemet år efter år. Så blir det ju en ganska fet "LoseLose" vilket kanske är mindre bra i min mening.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1130436
April 12, 2007 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Arre wrote: [quote=Josey Wales] Naturligtvis behövs det folk som utbildar sej på högskolor och universitet likväl som folk i viss utsträckning måste omskolas under sitt arbetsliv. Däremot kan jag inte förstå varför dessa personers uppehälle under utbildningstiden skall finansieras genom bidrag (utbildningarna i sej är ju redan kostnadsfria bortsett från kursmaterialet). Jag tycker Arre är helt rätt ute angående att man skall se det som en investering.

csm101 wrote:

Ni har båda har delvis rätt :), jag ser det som att staten investerar i studenter så man får en högre genomsnitts kunskap i landet. Men sedan så investerar studenten själv och får en bra utbildning. Det blir en så kallad "WinWin" för båda parter. Om staten istället betalar för arbetslösa, och då menar jag de som är utsugare och verkligen tär på systemet år efter år. Så blir det ju en ganska fet "LoseLose" vilket kanske är mindre bra i min mening.

Räknas då de studenter som bara läser och läser utan att lyckas få något jobb som en belastning för systemet oxå då ?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
1130450
April 12, 2007 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Räknas då de studenter som bara läser och läser utan att lyckas få något jobb som en belastning för systemet oxå då ?

Med praxis, grundad av föregående regering, där alla som inte får jobb skall in i högskolan och inte svärta ner statistiken; Givetvis inte, de utbildar ju sig!

Angående flytta ihop några stycken, det är inte säkert det blir billigare. I alla fall här i Lund är det så att de lägenheter du kan bo tre i är skitsvåra att få tag i, och de du kan vara två i har 12 månaders hyra istället för 9 som i många ettor. Därför blir det lite att det kvittar, med tanke på att det antagligen är enklare att bo själv än med någon kompis, hur bra man än känner varandra. Själv är jag dock sambo, och det funkar kanon. Och visst, någon krona sparar man väl, som bonus 🙂

Edit: Kan även tillägga att jag klarar mig ganska bra på studiebidrag + lån. Kan ha en del att göra med att jag just är sambo, men planerar man sin ekonomi smart, så går det bra. Storkok istället för hämtmat. Visst är ekonomin tajt nu såhär relativt nära efter man flyttat hemifrån, men nu är alla grejor införskaffade, så nu blir det lite mer nedförsbacke ekonomiskt.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1130461
April 12, 2007 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Coore][quote=obelix]Kan ju lägga till att jag själv har pluggat på heltid (omvårdnadsprogrammet) och samtidigt jobbat...

Det var en rätt krävande utbildning, trots att det bara var på Usk:e-nivå.
Och jag kommer inte ihåg vilka vilkoren var för studielån på den tiden.

Det var säkert en rätt krävande utbildning, men det finns de som förmodligen är mycket mer krävande och där finns det inte tid för något jobb om man ska klara av sina studier.

Mellan 1989 och 2001 så fungerade det som så att de lån man har tagit ska betalas av med 4% av personens årslön (per år) fram tills den dagen man har fyllt 65, har man fortfarande skulder kvar då så skrivs de skulderna av.
Idag ska skulden börja betalas tillbaka 6månader efter det att studierna har avslutats och inget av lånet avskrivs.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1130469
April 12, 2007 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Till trådskaparen:
Vilken sten lever du under? Att du har pluggat på omvårdnadsprogrammet säger inte ett skvatt.

Men visst, vi låter alla studenter "ta ansvar" för sin egen ekonomi. Ska bli kul att se hur många Civ ing, läkare, ekonomer, jurister, etc etc det kommer utexamineras i Sverige då.

Det behövs välutbildad arbetskraft i samhället. Men hur rättvist är det egentligen? En som jobbar 5 år istället för att plugga får ett fett löneförsprång och lever gott dom åren. Den som pluggar får istället en fet skuld och har levt som en råtta.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1130470
April 12, 2007 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Till trådskaparen:
Vilken sten lever du under? Att du har pluggat på omvårdnadsprogrammet säger inte ett skvatt.

Men visst, vi låter alla studenter "ta ansvar" för sin egen ekonomi. Ska bli kul att se hur många Civ ing, läkare, ekonomer, jurister, etc etc det kommer utexamineras i Sverige då.

Det behövs välutbildad arbetskraft i samhället. Men hur rättvist är det egentligen? En som jobbar 5 år istället för att plugga får ett fett löneförsprång och lever gott dom åren. Den som pluggar får istället en fet skuld och har levt som en råtta.

Det är ingen större efterfrågan på Civ ing, ekonomer och jurister för tillfället.
Sen är utbildning fortfarande en valfri sysselsättnng, har aldrig hört talas om att någon tvingats till utbildning förutom i enstaka fall där föräldrarna kanske i princip tvingat sitt barn till det.
Vad som idag behövs är folk som uträttar något, exempelvis hantverkare.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1130472
April 12, 2007 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen efterfrågan på ingenjörer sa du??? Visst, jag som utbildat mig till just det klagar inte direkt...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1130475
April 12, 2007 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Ingen efterfrågan på ingenjörer sa du??? Visst, jag som utbildat mig till just det klagar inte direkt...

Oj fasen, så det har vänt nu..
Dock har det de senaste åren varit brist på arbete för dessa, tycker man läst att allt fler akademiker går arbetslösa och har problem att få jobb p.g.a överkvalificering..
Men å andra sidan är det väl som med allt annat antar jag, 40-talisterna går i pension, och det kommer att fattas folk inom de flesta områdena.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1130476
April 12, 2007 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Akademiker är inte riktigt samma sak som ingenjörer... (hint: alla andra som läser på högskola blir också akademiker även om de inte är ingenjörer)

En stor del till anledningen att situationen är som den är för ingenjörer är ju att söktrycket till många ingenjörsutbildningar formligen störtdykt (precis som det står i den länkade artikeln). Söktrycket generellt har visserligen gått ner, men inte närapå lika mycket.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 451
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL