November 4, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Spannen]Till trådskaparen:
Vilken sten lever du under? Att du har pluggat på omvårdnadsprogrammet säger inte ett skvatt.Men visst, vi låter alla studenter "ta ansvar" för sin egen ekonomi. Ska bli kul att se hur många Civ ing, läkare, ekonomer, jurister, etc etc det kommer utexamineras i Sverige då.
Det behövs välutbildad arbetskraft i samhället. Men hur rättvist är det egentligen? En som jobbar 5 år istället för att plugga får ett fett löneförsprång och lever gott dom åren. Den som pluggar får istället en fet skuld och har levt som en råtta.
Det är ingen större efterfrågan på Civ ing, ekonomer och jurister för tillfället.
Sen är utbildning fortfarande en valfri sysselsättnng, har aldrig hört talas om att någon tvingats till utbildning förutom i enstaka fall där föräldrarna kanske i princip tvingat sitt barn till det.
Vad som idag behövs är folk som uträttar något, exempelvis hantverkare.
Visst är det valfritt, men det är ändå väldigt viktigt för ett land att ha kompetent arbetskraft. Det är stora och framgångsrika företag som exporterar mycket som drar in mest pengar till välfärden och skapar jobbtillfällen i många led.
Och såvitt jag vet råder det brist på läkare samt ingenjörer inom många områden...
Du har givetvis rätt i att det behövs folk som uträttar saker, men jag skulle vilja påstå att det inte bara är hantverkare som gör det 😮
edit: kan säga att den sortens studenter det talas om i artikeln har jag aldrig sett röken av. Alla jag känner är jättenöjda/skulle vara jätteglada om de hade ett extraknäck. Det många dock tycker är konstigt är att existensminimum inte verkar gälla för oss studenter...
TERdON wrote: Akademiker är inte riktigt samma sak som ingenjörer... (hint: alla andra som läser på högskola blir också akademiker även om de inte är ingenjörer)
Ingenjörer är akademiker, och det har har varit smått arbetsbrist för dessa en tid. Därmed inte sagt att akademiker enbart är ingenjörer. Men nu vart det inte riktigt det saken handlade om, eller?
TERdON wrote:
En stor del till anledningen att situationen är som den är för ingenjörer är ju att söktrycket till många ingenjörsutbildningar formligen störtdykt (precis som det står i den länkade artikeln). Söktrycket generellt har visserligen gått ner, men inte närapå lika mycket.
Plus det faktum att det stora gänget 40-talister går i pension ja.
Förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg.
Spannen wrote:
Visst är det valfritt, men det är ändå väldigt viktigt för ett land att ha kompetent arbetskraft. Det är stora och framgångsrika företag som exporterar mycket som drar in mest pengar till välfärden och skapar jobbtillfällen i många led.
Det är jag väl medveten om, och har så framhållit i flera tidigare trådar.
Exporten är Sveriges ryggrad.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 28, 2003
ilg@dd wrote: [quote=TERdON] En stor del till anledningen att situationen är som den är för ingenjörer är ju att söktrycket till många ingenjörsutbildningar formligen störtdykt (precis som det står i den länkade artikeln). Söktrycket generellt har visserligen gått ner, men inte närapå lika mycket.
Plus det faktum att det stora gänget 40-talister går i pension ja.
Förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg.
Hade studieplatserna varit fulla, så hade det i princip gått att täcka upp den stora delen av de 40-talister som nu går i pension.
Men, jag klagar inte, det kommer säkert vara en trevlig arbetsmarknad man möts av 2011. 🙄
November 4, 2001
ilg@dd wrote:
Det är jag väl medveten om, och har så framhållit i flera tidigare trådar.
Exporten är Sveriges ryggrad.
Japp, och för att kunna möta världsmarknaden måste vi ha välutbildad arbetskraft som kan skapa innovativa och konkurrenskraftiga produkter.
För detta krävs att många studerar, då sannolikheten att riktiga talanger ska upptäckas ökar 😉 Detta är enligt mig värt att satsa på, och jag tycker det är dåligt att studenter ska leva under existensmimimum.
Hade studieplatserna varit fulla, så hade det i princip gått att täcka upp den stora delen av de 40-talister som nu går i pension.
Men, jag klagar inte, det kommer säkert vara en trevlig arbetsmarknad man möts av 2011.
Hehe ja, börjar redan få mer eller mindre seriösa jobberbjudanden trots att jag har 2,5år kvar 😛
January 28, 2003
En ytterligare reflektion; I artikeln TERdON länkade så nämns brist på gymnasieingenjörer. Tro fan att där är brist på dem, då det var ett bra tag sedan den (yrkes)utbildningen lades ner...
Tanken var väl att folk skulle utbilda sig till högskoleingenjörer istället, men det är trots allt 2 år längre utbildning än gymnasieingenjören var, som skall finansieras med lån, och dessutom lockas de flesta över till civilingenjör i slutändan.
Spannen wrote: Detta är enligt mig värt att satsa på, och jag tycker det är dåligt att studenter ska leva under existensmimimum.
Nu är det väl så att det är föräldrarna och "studenten" själv som skall sörja för sitt uppehälle, inte staten. Så hamnar du under existensminimum så är det inget som man skall lasta staten för.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 8, 2005
ilg@dd wrote:
Nu är det väl så att det är föräldrarna och "studenten" själv som skall sörja för sitt uppehälle, inte staten. Så hamnar du under existensminimum så är det inget som man skall lasta staten för.
föräldrarna har väl ingen skyldighet att försörja studenten då den studerar på högskola.
men ja studenten har valt att studera och ska självklart inte skylla på staten om denne har problem med eknomin, men det betyder inte heller att staten inte kan hjälpa till eller hur ?
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Spannen] Detta är enligt mig värt att satsa på, och jag tycker det är dåligt att studenter ska leva under existensmimimum.
Men när arbetslösa hamnar under existensminimum så blåser du minsann i en annan trumpet. Då är det staten som bär ansvaret etc
Som Delph sa, är det studenters fel att vi helt enkelt har mindre att röra oss med än studenterna för 20 år sen?
Att du tjänade 8000 för 20 år sen när du jobbade vs 8000 nu när du går på akassa är helt skilda saker. Hade du jobbat kvar där idag hade du minst tjänat typ 16000 (innan skatt då...).
Angående det andra med investeringar, nu är jag med på vad ni menar och äri samma linje som jag menar, alla ska se studier som en investering.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Spannen] Detta är enligt mig värt att satsa på, och jag tycker det är dåligt att studenter ska leva under existensmimimum.
Men när arbetslösa hamnar under existensminimum så blåser du minsann i en annan trumpet. Då är det staten som bär ansvaret etc
Det är skillnad det, som vuxen har jag arbetat och betalt både skatt och arbetslöshetsförsäkringsavgift. Hur mycket har den genomsnittlige studenten bidragit med i skatt och försäkringspremier?
csm101 wrote:
Som Delph sa, är det studenters fel att vi helt enkelt har mindre att röra oss med än studenterna för 20 år sen?
Att du tjänade 8000 för 20 år sen när du jobbade vs 8000 nu när du går på akassa är helt skilda saker. Hade du jobbat kvar där idag hade du minst tjänat typ 16000 (innan skatt då...).
Skall det stramas åt, så skall det väl för böfvelen drabba alla, eller? Klart som fasen att jag tjänat mer om jag arbetat, ibland blir jag rent förvånad över vad folk postar.
csm101 wrote:
Angående det andra med investeringar, nu är jag med på vad ni menar och äri samma linje som jag menar, alla ska se studier som en investering.
Investeringar, men på egen bekostnad ja.
Polekatt wrote: [quote=ilg@dd] Nu är det väl så att det är föräldrarna och "studenten" själv som skall sörja för sitt uppehälle, inte staten. Så hamnar du under existensminimum så är det inget som man skall lasta staten för.
föräldrarna har väl ingen skyldighet att försörja studenten då den studerar på högskola.
Fram till 20 år ålder ifall ungen studerar tror jag nog det är så.
January 4, 2001
ilg@dd wrote: [quote=csm101]Men när arbetslösa hamnar under existensminimum så blåser du minsann i en annan trumpet. Då är det staten som bär ansvaret etc
Det är skillnad det, som vuxen har jag arbetat och betalt både skatt och arbetslöshetsförsäkringsavgift. Hur mycket har den genomsnittlige studenten bidragit med i skatt och försäkringspremier?
Det där tycker jag verkligen inte är ett vettigt argument. Ska det vara så, så får vi ju vänta med att utbilda oss tills vi är mycket äldre, och det vinner ingen på.
Jobba gör man efter sin studietid och drar då in pengar för att bidra.
ilg@dd wrote: Fram till 20 år ålder ifall ungen studerar tror jag nog det är så.
Fram tills en person har fyllt 21år och fortfarande studerar på gymnasienivå är föräldrarna skyldiga att försörja.
Coore wrote: [quote=ilg@dd][quote=csm101]Men när arbetslösa hamnar under existensminimum så blåser du minsann i en annan trumpet. Då är det staten som bär ansvaret etc
Det där tycker jag verkligen inte är ett vettigt argument. Ska det vara så, så får vi ju vänta med att utbilda oss tills vi är mycket äldre, och det vinner ingen på.
Jobba gör man efter sin studietid och drar då in pengar för att bidra.
Vad du ser som vettiga argument och argument öht är ditt problem, inte mitt.
Jag ser iaf en vuxen arbetslös människa som betalt skatt och arbetslöshetsavgift som mer berättigad till human ekonomi än en student som vill ha allt serverat på silverfat (Med dom i artiklarna i åtanke). Nu finns det emellertid både håglösa arbetslösa och studenter som inte vill åstadkomma vitten.
Jag anser iaf att om man vill studera (Vilket man väljer själv) så är det studielån som gäller.
Coore wrote: [quote=ilg@dd]Fram till 20 år ålder ifall ungen studerar tror jag nog det är så.
Fram tills en person har fyllt 21år och fortfarande studerar på gymnasienivå är föräldrarna skyldiga att försörja.
Ok, så är det nog. Jag skrev "tror" just av anledningen att jag inte var helt säker.
January 12, 2004
Spannen wrote: Till trådskaparen:
Vilken sten lever du under?
Den fjärde till höger om den stora tallen bortom stormyren... 🙄
Att du har pluggat på omvårdnadsprogrammet säger inte ett skvatt.
Varför inte?
Vi läste in tre årskurser på 1½ termin, och då ska man läsa så man kan jobba upp mot sjuksköterskorna.
Vi läste tex mer psykologi och psykiatri än vad syrrorna gör.
Men visst, vi låter alla studenter "ta ansvar" för sin egen ekonomi. Ska bli kul att se hur många Civ ing, läkare, ekonomer, jurister, etc etc det kommer utexamineras i Sverige då.
Vem vet, vi kanske får mer kompetent folk som söker dessa utbildningarna då, gudarna ska veta att det finns en hel del cykelreparatörer bland läkarna tex.
Det behövs välutbildad arbetskraft i samhället. Men hur rättvist är det egentligen? En som jobbar 5 år istället för att plugga får ett fett löneförsprång och lever gott dom åren. Den som pluggar får istället en fet skuld och har levt som en råtta.
Det är självvalt.
Det var ingen som tvingade mig att skaffa fullt studielån, dvs jag har använt allt jag kan för att plugga så jag bla har grundskolekompetensen.
Jag kunde ha fått annat via Af, men jag ansåg att det var mitt egna fel att jag inte hade de betyg som jag saknade, och att ingen annan skulle betala för det.
January 4, 2001
ilg@dd wrote: Vad du ser som vettiga argument och argument öht är ditt problem, inte mitt.
Jag ser iaf en vuxen arbetslös människa som betalt skatt och arbetslöshetsavgift som mer berättigad till human ekonomi än en student som vill ha allt serverat på silverfat (Med dom i artiklarna i åtanke). Nu finns det emellertid både håglösa arbetslösa och studenter som inte vill åstadkomma vitten.
Jag anser iaf att om man vill studera (Vilket man väljer själv) så är det studielån som gäller.
Alltså sluta säga att studenter vill ha allt serverat på silverfat, det är ju rent skitsnack. Det är några få i mängen som beter sig så, ska vi alla få ut för det då?
Jag har snackat med folk som går på a-kassa och gjort allt för att undvika att jobba för dom tycker inte de få extra pengarna är värt jobbet. Kan jag då säga att alla som går på a-kassa är ett gäng slappa soffliggare som bara vill ha och inte bidra?
Jag har aldrig sagt att studenter inte ska låna pengar, det tycker jag att dom ska. Så hur det kom in i ett svar till vad jag skrev förstår jag inte.
November 4, 2001
Varför inte?
Därför att en utbildning inte kan representera alla. Bara för att du hade tid att jobba betyder inte det att alla har det.
Vi läste in tre årskurser på 1½ termin, och då ska man läsa så man kan jobba upp mot sjuksköterskorna.
Vi läste tex mer psykologi och psykiatri än vad syrrorna gör.
Jag tvivlar inte på att det var jobbigt, men som sagt, jag vet många som _aldrig_ skulle hinna/orka med ett jobb utöver studierna. Det tar all deras tid. Personligen har jag haft tur och fått ett mer eller mindre perfekt extaknäck 😉
Vem vet, vi kanske får mer kompetent folk som söker dessa utbildningarna då, gudarna ska veta att det finns en hel del cykelreparatörer bland läkarna tex.
Ska man vara kompetent innan man söker en utbildning? Huvudsaken är väl att intresse och motivation finns.
Det är självvalt.
Det var ingen som tvingade mig att skaffa fullt studielån, dvs jag har använt allt jag kan för att plugga så jag bla har grundskolekompetensen.
På samma sätt kan man säga "det är självvalt av arbetslösa att ha skitit i utbildning/bor där dom bor/valt ett yrke där det inte finns jobb" så dom ska fan inte ha några pengar! Nej just det. Nu säger jag inte att studenter ska få allt gratis, dom i artikeln är som det har sagts något överdrivna. Men varför ska många studenter behöva spendera kanske sina bästa år i fattigdom?
August 11, 2005
ilg@dd wrote: *text*
Core svarade rätt bra där. Och jag blir förvånad vilka argument folk kan komma med.
Själv har jag betalat skatt i 5-6 år och jobbar även lite under studieperioden. Har jag då mer rätt till bidraget än en som studerar och inte jobbar?
Att två studenter vill få saker serverat på silverfat betyder inte per automatik att alla vill det. Sluta generalisera.
Studenter betalar skatt efter studierna och har samma rätt till "humaun ekonomi" som vilken annan jobbande eller arbetslös person.
Coore wrote: [quote=ilg@dd]Vad du ser som vettiga argument och argument öht är ditt problem, inte mitt.
Alltså sluta säga att studenter vill ha allt serverat på silverfat, det är ju rent skitsnack. Det är några få i mängen som beter sig så, ska vi alla få ut för det då?
Jag har snackat med folk som går på a-kassa och gjort allt för att undvika att jobba för dom tycker inte de få extra pengarna är värt jobbet. Kan jag då säga att alla som går på a-kassa är ett gäng slappa soffliggare som bara vill ha och inte bidra?
Jag har aldrig sagt att studenter inte ska låna pengar, det tycker jag att dom ska. Så hur det kom in i ett svar till vad jag skrev förstår jag inte.
Läs gärna vad jag skrev lite noggrannare, speciellt det inom parentes.
csm101 wrote: [quote=ilg@dd]*text*
Core svarade rätt bra där. Och jag blir förvånad vilka argument folk kan komma med.
Själv har jag betalat skatt i 5-6 år och jobbar även lite under studieperioden. Har jag då mer rätt till bidraget än en som studerar och inte jobbar?
Att två studenter vill få saker serverat på silverfat betyder inte per automatik att alla vill det. Sluta generalisera.
Studenter betalar skatt efter studierna och har samma rätt till "humaun ekonomi" som vilken annan jobbande eller arbetslös person.
Läs gärna vad jag skrev lite noggrannare, speciellt det inom parentes.
January 12, 2004
Spannen wrote: Ska man vara kompetent innan man söker en utbildning? Huvudsaken är väl att intresse och motivation finns.
inom hela vårdsektorn bör det, enlgt min ringa mening, vara ett krav på kompetens och lämplighet...
att ha intresse, motivation och läshuvud betyder inte att man är lämplig med att jobba med det man studerar till.
November 4, 2001
obelix wrote: [quote=Spannen] Ska man vara kompetent innan man söker en utbildning? Huvudsaken är väl att intresse och motivation finns.
inom hela vårdsektorn bör det, enlgt min ringa mening, vara ett krav på kompetens och lämplighet...
att ha intresse, motivation och läshuvud betyder inte att man är lämplig med att jobba med det man studerar till.
Nej det har du helt rätt i. Men därmed inte sagt att en f.d cykelhandlare kan bli enbra läkare 😉
January 7, 2006
ilg@dd wrote: Det är skillnad det, som vuxen har jag arbetat och betalt både skatt och arbetslöshetsförsäkringsavgift. Hur mycket har den genomsnittlige studenten bidragit med i skatt och försäkringspremier?
Det är så gulligt med livserfarenhet... Eftersom sannolikheten att någon som pluggat i fem år ska tjäna 50.000+/månad är högre än någon som inte gjort det, är det ett ganska dumt argument då de flesta som läser vidare efter gymnasiet betalar mer skatt under krotare tid.
Dessutom kan du försöka skapa ett konkurrenskraftigt företag med bara arbeteare... Men det är klart, LO löser ju allt. Även att fixa arbeten på ett företag som inte har råd att anställa för att inte några tjänstemän kunna skapa en konkurrenskraftig produkt/välplanerad ekonomi 😉
Och det är även intressant att du har ett lite mer agressivt sätt att argumentera nu än vad du haft förut. Nu klassar du alla argument mot dig som bullcrap istället för att svara på dem; det är ju ett skönt sätt att försöka övertyga människor. Du tycker inte att diskussionen blir mer givande för människor om du kopierar "Livserfarenhet" och klistrar in det som svar på alla inlägg?
Jag står förresten fast vid att du alltid har fel eftersom din livserfarenhet är fel livserfarenhet, alla som upplevt exakt samma saker som mig i livet vet det.
November 22, 2001
Nu har jag inte läst hela tråden så jag hoppar in här 🙂
Jag hade många klasskompisar som levde på i princip enbart lånet och ändå hade råd med lägenhet och att vara ute o festa 3 gånger i veckan.
Så att det inte går att klara sig på pengarna låter inte rimligt.
Däremot tycker jag det är vansinnigt att det finns en åldersgräns på tilläggslånet (tror det är ca 1500 i månaden).
Kravet är att man ska ha arbetat ett år och vara över 25.
Motivationen är något om att man har skaffat sig mer utgifter då.
Så med det menas tydligen att en som är under 25 inte kan ha skaffat sig barn o villa (eller vad som nu menas med dessa mer utgifter).
Rimligtvis bör ett sådant vara tillgängligt för alla studenter eller inga alls.
Dessutom finns det en gräns på ca 100 000 i inkomst per år som är helt vansinnig. Har man tid och ork att jobba extra ska man inte straffas för det. Åtminstone ska inte låndelen minskas av det, att bidraget sänks om man har stora inkomster kan väl vara ok.
Ren uppmuntran till svartjobb.
Och att många studenter är bortskämda fjollor, ja, en del.
Vissa har fått för sig att det är en mänsklig rättighet att ha en schysst lägenhet, trendiga märkeskläder, gå på krogen 2-3 gånger i veckan och helst en schysst bil samtidigt.
2 Guest(s)