November 4, 2001
Json_81 wrote: [quote=davidhellmyrs] Om ni nu tvunget vill gå högskola så gör som jag funderar på. Jobba 3-4 år. Lägg undan 4000kr per månad, som jag gör för tillfället. Bo hemma så långt som möjligt. Och så har du lite extra pengar när du sen vill plugga. + att du får lite tid att tänka på vad du verkligen vill bli. + att du får testa på det verkliga livet under tiden.
Bra sagt. Många studenter går direkt från gymnasiet till högskolan och missar en stor del av verklighet. Jag har haft sådana chefer och man kan ju lugnt säga att deras kompetens är i botten trots bra utbildningar.
Uhm, alla kanske inte vill vänta till dom är 30 med att studera, och således kanske inte vara "klara" och börja sitt riktiga liv förrän dom är 35? Och vet ni ens hur lång tid det tar för en läkare att bli klar?
Men om jag har förstått er rätt så vill ni alltså att de som vill utbilda sig ska:
*Läsa teoretisk linje på gymnasiet(ett måste, om man inte:)
eller
*Läsa ett extra basår (än mer lån)
*Jobba i 4år på random arbete med förmodligen skitlön. Tror många som läst praktiska/arbetsförberedande linjer på gymnasiet inte har en aning om hur jävla svårt det är att få jobb som naturare tex.
*Spara undan massor av pengarna man tjänar och således få snåla även när man jobbar
*Börja sin utbildning, och eftersom man antingen enbart lever av sparade pengar fortfarande leva snålt, eller tar man lån också och lever som en normal människa.
Summa sumarum: Klar när man är 30år, förmodligen har man inte ens hunnit tänka på fru/barn/liv, antingen har man levt de senaste 10 åren av sitt liv i fattigdom (jämfört med någon som jobbar "normalt") eller bara 5år samt att man har stora skulder.
Är det alltså så ni tycker att det ska vara? Hur många som inte redan har mycket pengar tror ni kommer studera då? Arbetares barn kommer förbli arbetare, och välställda familjers barn kommer studera. Wihaa vi har hoppat hundratals år bakåt i utvecklingen.
Börjar bli riktigt trött på vissa i den här diskussionen som ser studenter som några parasiter. Speciellt när detta kommer från arbetslösa, som istället för att sitta i sitt hål och vänta på jobb faktiskt borde ta tag i saken och kanske tom fundera på att utbilda sig för att få jobb.
Nej, ge fan i att klanka på studenter och ge fan i vårt studiemedel. Det behövs, OCH det behöver höjas!
October 18, 2006
RoadRunner wrote: Varför inte låta arbetslösa låna till sitt uppehälle likväl som en vuxenstuderande som väljer att utbilda sig bort ifrån arbetslöshet?
Det var faktiskt ingen dum idé. Åtminstone den delen av a-kassan som skattefinansieras kunde ses som ett lån. Detsamma kunde gälla socialbidrag och andra typer av skattefinansierade försörjningssystem.
January 20, 2002
Gratis kollektivtrafik, ha ha. Vänsterblaska (http://www.planka.nu/om-plankanu)?
Får väll jobba och slita som alla andra så de kan ta sig dit de ska.
December 31, 2001
Spannen wrote: [quote=Json_81][quote=davidhellmyrs] Om ni nu tvunget vill gå högskola så gör som jag funderar på. Jobba 3-4 år. Lägg undan 4000kr per månad, som jag gör för tillfället. Bo hemma så långt som möjligt. Och så har du lite extra pengar när du sen vill plugga. + att du får lite tid att tänka på vad du verkligen vill bli. + att du får testa på det verkliga livet under tiden.
Bra sagt. Många studenter går direkt från gymnasiet till högskolan och missar en stor del av verklighet. Jag har haft sådana chefer och man kan ju lugnt säga att deras kompetens är i botten trots bra utbildningar.
Uhm, alla kanske inte vill vänta till dom är 30 med att studera, och således kanske inte vara "klara" och börja sitt riktiga liv förrän dom är 35? Och vet ni ens hur lång tid det tar för en läkare att bli klar?
Men om jag har förstått er rätt så vill ni alltså att de som vill utbilda sig ska:
eller
*Jobba i 4år på random arbete med förmodligen skitlön. Tror många som läst praktiska/arbetsförberedande linjer på gymnasiet inte har en aning om hur j**la svårt det är att få jobb som naturare tex.
*Spara undan massor av pengarna man tjänar och således få snåla även när man jobbar
*Börja sin utbildning, och eftersom man antingen enbart lever av sparade pengar fortfarande leva snålt, eller tar man lån också och lever som en normal människa.
Summa sumarum: Klar när man är 30år, förmodligen har man inte ens hunnit tänka på fru/barn/liv, antingen har man levt de senaste 10 åren av sitt liv i fattigdom (jämfört med någon som jobbar "normalt") eller bara 5år samt att man har stora skulder.
Är det alltså så ni tycker att det ska vara? Hur många som inte redan har mycket pengar tror ni kommer studera då? Arbetares barn kommer förbli arbetare, och välställda familjers barn kommer studera. Wihaa vi har hoppat hundratals år bakåt i utvecklingen.
Börjar bli riktigt trött på vissa i den här diskussionen som ser studenter som några parasiter. Speciellt när detta kommer från arbetslösa, som istället för att sitta i sitt hål och vänta på jobb faktiskt borde ta tag i saken och kanske tom fundera på att utbilda sig för att få jobb.
Nej, ge fan i att klanka på studenter och ge fan i vårt studiemedel. Det behövs, OCH det behöver höjas!
Att det ska vara svårare för naturare att hitta jobb är ju bara skitsnack, sätt dig i en matafär eller vänd burgare på mcdonalds eller burgerking.
Eller du kanske tror att en person med en praktisk utbildning i maskinunderhåll går före ?
Bo hemma och jobba så kan du i stort sett stoppa undan 60-80% av lönen.
November 22, 2001
Spannen wrote: Uhm, alla kanske inte vill vänta till dom är 30 med att studera, och således kanske inte vara "klara" och börja sitt riktiga liv förrän dom är 35? Och vet ni ens hur lång tid det tar för en läkare att bli klar?
eller
*Jobba i 4år på random arbete med förmodligen skitlön. Tror många som läst praktiska/arbetsförberedande linjer på gymnasiet inte har en aning om hur j**la svårt det är att få jobb som naturare tex.
*Börja sin utbildning, och eftersom man antingen enbart lever av sparade pengar fortfarande leva snålt, eller tar man lån också och lever som en normal människa.Summa sumarum: Klar när man är 30år, förmodligen har man inte ens hunnit tänka på fru/barn/liv, antingen har man levt de senaste 10 åren av sitt liv i fattigdom (jämfört med någon som jobbar "normalt") eller bara 5år samt att man har stora skulder.
Tagga ner lite. Man behöver kanske inte lägga 4 år på att jobba, men 1 år tycker jag inte är mer än rätt. Det kommer gynna en senare i livet.
Jag har läst natur, är arbetares barn och har pluggat högskola och jobbade 1.5 år mellan lumpen och skolan.
Kan inte påstå att det skulle vara speciellt svårt att få jobb som naturare, ingen av mina klasskompisar från gymnasiet har mig veterligen gått arbetslösa en dag. Och det är ändå runt 90 pers vi pratar om.
December 5, 2002
Fan jag pluggar och har egen lägenhet, hyra på 3100 utan el o bredband och allt det där, får köpa mina böcker och busskort själv.
Jag festar väl ett par gånger i månaden och käkar ute nån gång i veckan, har dock ingen bil.
Jag hade iofs kunnat ta en studentlägenhet i staden där jag studerar (tre mil bort) och sparat in 1100 spänn i hyra och 740 på busskortet så visst fan lever man gott på de bidrag+lån.
3 Guest(s)