May 3, 2004
Tycker det är konstigt/sjukt att det görs 100 artiklar varje dag om klimathotet i svensk media trots att Sveriges utsläpp är en piss i oceanen i det större perspektivet.
Detta när varannan irakier som kommer till Europa söker sig till Sverige. Hur ska Sverige kunna hantera denna enorma flyktingström när vi redan har stora problem med utanförskap bland invandrare? Men trots det så verkar INGEN våga ta upp ämnet. Vi har huvudet i sanden och uppmärksammar luftade stadsjeepar istället och väntar på när problemen kommer som en bomb på posten. Alla andra länder i Europa har insett att detta kommer gå åt pipan och stramat åt flyktingströmmarna men inte Sverige, inte Sverige... Vad tror svensson att 30 000 irakier varje år ska göra för gott för Sveriges välfärd?
Okej det är hedersvärt att Sverige försöker ta emot flyktingar från krigsdrabbade länder men när vi nu tar in lika mycket flyktingar som övriga Europa borde det väl ändå vara dags att trappa ner en aning?
May 6, 2002
På kort sikt är jag mer orolig för våran icke befintliga migrationspolitik än miljöfrågan.
Irak <3 Sverige:
http://www.scb.se/templates/ta.....118098.asp
Helt okej att "rädda" (de flesta invandrar pga familjeband) människor men sedan får man ju ta hand om dem också (inte bara ge dem pengar).
Tills man löst de problem som uppstått (Rosengård osv) vore det lämpligt att sätta upp stoppskylten.
Eller kanske The Iraq
May 3, 2004
http://www.sr.se/ekot/artikel......el=1207733
Sverige tar emot långt fler flyktingar från Irak än hela USA. Speciellt imponerande siffror med tanke på att USA startade kriget, det borde vara deras ansvar och att de har 300 miljoner invånare samt sägs ju vara världens rikaste land ...jämförelse med pyttesverige...känns så underbart att Sverige måste lida på USAs bekostnad.
January 26, 2003
KorSpo wrote: http://www.sr.se/ekot/artikel......el=1207733
Sverige tar emot långt fler flyktingar från Irak än hela USA. Speciellt imponerande siffror med tanke på att USA startade kriget, det borde vara deras ansvar och att de har 300 miljoner invånare samt sägs ju vara världens rikaste land ...jämförelse med pyttesverige...känns så underbart att Sverige måste lida på USAs bekostnad.
Leve kapitalismen 😮
May 6, 2002
Jag vill inte påstå att det hade varit bättre om vi tagit emot 15k Somalier per år, det är 2000-talet och Svenskar tittar fortfarande snett och storögt när vi ser en riktigt mörk människa, hur går det med integrationen då?
Att man är så kritisk mot Irakier är ju endast tack vare deras sneda religion, om dom släpper den vid gränsen blir ju allt bra, inga fler hedersmord (y).
Jag kan tänka mig att släppa min kristendom om jag utvandrar till Irak 😉
June 18, 2001
KorSpo wrote: Tycker det är konstigt/sjukt att det görs 100 artiklar varje dag om klimathotet i svensk media trots att Sveriges utsläpp är en piss i oceanen i det större perspektivet.
Precis. Och så länge stridigheterna i Darfur, Irak, Gaza med mera fortsätter borde vi kunna skjuta en och annan jävel när andan faller på.
Nej, vi ska ta vårt ansvar och försöka påverka andra att ta sitt - inte sticka huvudet i sanden och fly undan.
June 18, 2001
KorSpo wrote: http://www.sr.se/ekot/artikel......el=1207733
Vad föreslår du?
May 6, 2002
Jerry wrote: [quote=KorSpo]Tycker det är konstigt/sjukt att det görs 100 artiklar varje dag om klimathotet i svensk media trots att Sveriges utsläpp är en piss i oceanen i det större perspektivet.
Precis. Och så länge stridigheterna i Darfur, Irak, Gaza med mera fortsätter borde vi kunna skjuta en och annan j**el när andan faller på.
Nej, vi ska ta vårt ansvar och försöka påverka andra att ta sitt - inte sticka huvudet i sanden och fly undan.
Det kommer alltid finnas krig, tur då att man alltid kan komma och suga moder Sveas mjölk.
October 18, 2006
Naturligtvis skall väl Sverige hjälpa till i den mån vi kan och klarar av. Det man kanske kan tycka är lite underligt är att Sveriges regering gör bedömningen att det svenska samhället klarar av att smälta in 10-20 ggr fler flyktingar per capita än de flesta andra västländer.
Underligt kan man tycka, men om man skrapar lite grann på ytan och tittar historiskt så är det inte längre så underligt.
Svenska politker känner fortfarande någon slags skuld för balt- och judeutlämningarna och det allmänna ryggkrökeriet för tysken under andra världskriget, dessutom var det ju som bekant en blocköverskridande koalitionsregering som styrde Sverige på den tiden varför i stort sett alla partier känner del i skulden.
Man kan ju dock tycka att det där borde vara överspelat efter 60 år men tyvärr var det ju inte bara politikerna som gillade brunt under 30-talet utan även delar av riksmedia (läs Aftonbladet) och även dessa försöker ju nu, genom att rabiat hoppa på alla som försöker få till en vettig diskussion om invandringen, rentvå sej själva från sin historia.
Därför kommer Sverige att under överskådlig tid ta emot fler flyktingar än alla andra västländer.
Jag tycker att det är dags att släppa det förvisso något grumliga arvet från kriget och börja se realistiskt på invandringen och fundera på hur många vi klarar av att att emot och ge en vettig möjlighet till egen försörjning. För det antalet överskrider vi grovt just nu och det är inte människovärdigt att ta hit folk och i stort sett tvinga dem att leva på bidrag, det mår ingen bra av.
Josey Wales wrote: Naturligtvis skall väl Sverige hjälpa till i den mån vi kan och klarar av. Det man kanske kan tycka är lite underligt är att Sveriges regering gör bedömningen att det svenska samhället klarar av att smälta in 10-20 ggr fler flyktingar per capita än de flesta andra västländer.
Underligt kan man tycka, men om man skrapar lite grann på ytan och tittar historiskt så är det inte längre så underligt.
Svenska politker känner fortfarande någon slags skuld för balt- och judeutlämningarna och det allmänna ryggkrökeriet för tysken under andra världskriget, dessutom var det ju som bekant en blocköverskridande koalitionsregering som styrde Sverige på den tiden varför i stort sett alla partier känner del i skulden.Man kan ju dock tycka att det där borde vara överspelat efter 60 år men tyvärr var det ju inte bara politikerna som gillade brunt under 30-talet utan även delar av riksmedia (läs Aftonbladet) och även dessa försöker ju nu, genom att rabiat hoppa på alla som försöker få till en vettig diskussion om invandringen, rentvå sej själva från sin historia.
Därför kommer Sverige att under överskådlig tid ta emot fler flyktingar än alla andra västländer.
Jag tycker att det är dags att släppa det förvisso något grumliga arvet från kriget och börja se realistiskt på invandringen och fundera på hur många vi klarar av att att emot och ge en vettig möjlighet till egen försörjning. För det antalet överskrider vi grovt just nu och det är inte människovärdigt att ta hit folk och i stort sett tvinga dem att leva på bidrag, det mår ingen bra av.
Intressant infallsvinkel må jag säga.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 7, 2006
nvidiaamd wrote: Sverige betalar 2X mer pneger till EU i from av stöd än dem ger i social bidrag.
ex: EU 200 kr
socialbidrag:100krdet var ett annat sätt att se på det hela va!
För mig är det inte en ekonomisk fråga. Sverige är för segregerat, man måste lösa det problemet innan det kan komma fler invandrare hit (tro inte att jag på något sätt har något emot invandrare, tvärtom, jag vill öka invandringen, men vissa problem måste lösas då).
February 12, 2003
Jag kan ju säga att det jag sett av invandringen (och tro mig, jag har sett mycket av den, med tanke på var jag bor nånstans), och det har i mina ögon inte fört något positivt med sig.
Däremot tror jag problemet uppstår när alla bosätter sig på samma ställe och vägrar assimilera sig, och inget annat.
October 18, 2006
ilg@dd wrote: Intressant infallsvinkel må jag säga.
Jag började lura på det där när jag läste att Tyskland och Sverige tog emot flest flyktingar i Europa per capita, även Italien låg högt på listan.
Den enda gemensamma nämnare jag kunde hitta var just det historiska arvet från andra världskriget. så det kan nog, undermedvetet eller inte, ligga något i det.
April 10, 2003
Coalan wrote: Selektiv invandring någon? Det vore ju helt klart smidigast för samhället men i min mening inte rätt någonstans. Iofs är det väl stor skillnad på invandrare och de som flytt från ett annat land.
Selektiv invandring är nått jag fullt ut skulle stödja, statens uppgift är trots allt att ta hand om vårat samhälle i första hand.
Nu är det väl faktiskt så att nuvarande invandring och flyktingpolitik är selektiv. Om än en smula retroaktivselektiv.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)