January 12, 2004
Lika väl som det inte kan hända nåt, så kan det hända nåt.
Jag har knäckt med lederna i över 20 år nu, och jag känner av det.
Har kasa leder i hela kroppen, och om jag inte knäcker så får jag ont.
Kommer inte ihåg exakt vad som kan hända, men det har med ledkpslar och ledvätska och göra.
June 16, 2004
Det som händer när man knäcker fingrarna är att någon ledvätska i fingrarna knäcker till när man skapar ett litet "vakuum" i det när man drar i fingrarna om jag minns rätt, det blir som en liten bubbla som spräcks ungefär. Jag har inte läst att det är farligt, men jag har hört att det kan bildas brosk i fingrarna eller vart man nu knäcker.. jag knäckte fingrarna många gånger om dagen för ett antal år sedan, nu när jag har lagt av är det mycket svårare att göra det, fingrarna är mycket hårdare att knäcka nu..
March 6, 2004
Ja, här var det delade meningar. 🙂
Men är det farligt att knäcka fingrarna?
Jag såg på tv'n för 2 år sedan, då en kärring (doktor) sa att det inte var farligt att knäcka fingrarna. Att dra var farligt. Hon sa att "knäcka fingrarna är bara ett sätt för vissa att sträcka på lederna".
Kan det vara sant tro? 😕
March 4, 2004
Det är möjligt att det är bra för vissa personer att sträcka på lederna.
men de personer som inte behöver ska inte göra det, då får de nog bara värk senare i livet.
Jag knäckte mina fingrar ständigt för ett par år sedan, men folk sa till mig att sluta så att jag inte skulle bli lidande av det när jag blev äldre, och jag försökte sluta men kände ibland att jag var tvungen att knäcka, det var som det värkte till lite, men detta har försvunnit med tiden, så det är bara att dra ner på det i etapper om ni vill sluta.
November 4, 2001
Ni får skilja på "knäcka" och sträcka sig!
På morgonen när man sträcker sig och det knakar till kan jag inte tro skulle leda till skador...
Att som vissa sedan (som något jävla stressmoment) sitter och bryter och bänder på fingrarna eller andra leder hela dagarna kan aldrig vara bra.
Så i den mån "knäcka" så tror jag att det är skadligt på lång sikt!
November 27, 2003
SuperNova wrote: Att som vissa sedan (som något j**la stressmoment) sitter och bryter och bänder på fingrarna eller andra leder hela dagarna kan aldrig vara bra.
Det är givetvis inte bra, men en annan som knackat tangentbord i 15+ år så är ju lederna i fingrarna "något" slita. Så för mig är det ren njutning att knäcka fingrar när jag känner att det behövs 🙂
//Andreas
February 12, 2003
Delph1 wrote: [quote=SuperNova]Att som vissa sedan (som något j**la stressmoment) sitter och bryter och bänder på fingrarna eller andra leder hela dagarna kan aldrig vara bra.
Det är givetvis inte bra, men en annan som knackat tangentbord i 15+ år så är ju lederna i fingrarna "något" slita. Så för mig är det ren njutning att knäcka fingrar när jag känner att det behövs 🙂
//Andreas
Fresta mig inte...
Satt och läste "Anarchists Cookbook" förra veckan, PDF, 278 sidor eller nåt...;)
Gissa om fingrarna gillade det...:P
January 14, 2002
Jag har knäckt fingrar, nacke, knän, rygg, handleder, fotleder, tår i typ 6-8 år nu, att sluta för mig skulle resultera i att jag skulle ha skitont i de leder jag vanligtvis brukar knäcka, har försökt.
Farsan har knäckt bland annat fingrarna sen han var i 15 års åldern, och nu är han 61 år, men han klagar iaf inte på ont i leder osv.
July 13, 2004
Det är så fruktans värt delade meningar angående det här. Vissa säger att det är "farligt" och vissa säger att det inte alls är farligt.
Jag tror personligen inte att det är "farligt". Men jag tror att det kan leda till kassa leder när man blir äldre, men som sagt så vet jag itne exakt!
March 15, 2004
Hmm. jag knakar väldigt ofta. dom flesta leder, mest fingrarna, jag behöver inte ens hjälpa till med nåt annat finger längre utan jag kan göra det med ett enskilt finger med, (nån som förstår vad jag menar?) kan t.ex knaka alla 4 fingrar och oftast tummen samtidigt bara genom att sträcka på fingrarna.
Sen kan jag knaka vid knäskålarna med, öronen (dra i dom), armbågarna (slänga med dom), axel, boxas(de knakar varje gång jag gör en armhävning) sen kan jag knaka vänstra käkbenet (precis framför örat),tårna så klart, sen foten (svänger på den) ibland knäcker de till i höften med. nacken så klart med.
Nu finns de inte så många mer leder kvar o räkna upp.
Jag får inte ont när jag gör det. det känns bara. nåt man måste göra ungefär.
Fast ibland så viker sig benet ur "led" vid knäskålen. under nån sekund. händer oftast när jag spelar fotboll t.ex. vid ett vänsterpass rakt åt vänster så man måste svinga knät åt sidan in. Då gör det förbannat ont ett tag, sen går det över på några dar.. Det är lite irriterande.. nån som vet vad det kan bero på?
1 Guest(s)