December 18, 2005
Tjena
Jag har hört att om man har en teflonstekpanna, sen är man knas och skrapar ytan med något så det blir kraftiga repor lite här o var, då ska man slänga den. Anledningen till detta var att det är farligt att äta maten som steks för man kan få i sig teflon eller något annat knasigt..
Ligger det någon sanning i detta ??
November 18, 2003
Hittade detta:
Anna, 26 år: Är teflon farligt (att få i sig via maten)? Jag har en gammal teflonpanna som är sliten i botten och släpper ifrån sig partiklar, när jag t.ex. steker pannkakor syns små svarta prickar från pannan i dem. (Är en fattig student som helst slipper köpa ny panna.) Är jag illa ute?
Svar: Hej, Anna! Jag tror du har en hygglig chans så länge bitarna inte blir så stora att du sätter dem i halsen... Allvarsamt, teflon är ett kemiskt hållbart material som troligen går rakt igenom matsmältningskanalen utan att brytas ned till något farligt. Däremot vet jag inte om bitarna kan bli så vassa att de skadar några slemhinnor eller dylikt i tarmväggarna eller andra ställen men det känns mycket osannolikt för mig. Livmedelsverket har en hemsida där man kan läsa om sådant (http://www.slv.se) och de anser det riskfritt. För övrigt kan jag nämna att teflon används för att ersätta skadade skelettdelar i vissa fall och då finns det ju i kroppen mycket längre.
Vänligen
Nils-Ola Persson, universitetslektor kemi
Men det jag tycker är märkligt är allt snack om gasen som bildas om man överhettar en teflonpanna.
Googlade precis lite på det, och hittade fler som säger att burfåglar har dött av gasen som bildas från teflonpannor. 😕 🙂
December 18, 2005
låter som att det inte är katastrofalt farligt så sätt från hemsidan du saxade in. Men för att vara på det säkra sidan kanske man ska skaffa en ny panna om den är sönderrepad.
Det om gasen däremot verkar helt sjukt.. kan ju inte stämma ? menar teflon i alla dess former är ju döpopulärt, skulle det vara giftigt när det blir väldigt varmt.. skulle många vikit om hörnet typ, för hur lätt är det inte att glömma en panna på plattan. 😀
August 2, 2001
Men det jag tycker är märkligt är allt snack om gasen som bildas om man överhettar en teflonpanna.
Googlade precis lite på det, och hittade fler som säger att burfåglar har dött av gasen som bildas från teflonpannor.
Jag undrar om man kan kräma på så mycket värme att teflon förångas på en vanlig spis. Att överhuvudtaget smälta teflon lär ju kräva en hel del.
EDIT:
Hittade det här:
The topic of Teflon poisoning seems to come up at this time of year when the house is tightly closed for winter and circulation indoors is poor. Teflon poisoning, or more correctly polytetrafluoroethlyene (PTFE) intoxication, is a rapid and lethal gaseous intoxication of all species of birds.
PTFE toxicity can occur anytime of year, and it’s consequences are devastating. The only clinical signs of illness are birds starting to drop off their perches or displaying severe respiratory distress such as open-mouthed breathing, tail-bobbing, or even audible respiratory rales (raspy breathing sounds) followed quickly by death.
Med andra ord; har man massa fåglar flygandes i köket och de börjar dö så kan man ana att man glömt spisen på.
Det är inte teflonsläppet i sej som är det farliga, det är aluminiumet i kastrullen/stekpannan som tydligen skall vara farligt..
Jag köper emellertid aldrig såna där "telefonpannor", men brukar av misstag få nån obland i julklapp eller födelsedagspresetnt.. Dom används till det syns nått släpp, sedan kastar jag dom..
Gjutjärn eller rostfritt FTW..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 3, 2001
aluminium är d väl inge fara med eller? har ju kastruller av aluminium 😛
Hinnan av aluminiumoxid som bildas direkt efter borde väl inte heller vara farlig imho. Massa mat o drycker kommer väl i aluminium, iofs klädd invändigt med nåt annat material. Men man kanske inte borde använda aluminium i närheten av mat om det är farligt.
Jag kan hur som helst meddela att jag har 2-3 teflonpannor som är ca 7-10 år gamla och med grymt mkt repor (uppskattar att ca 60-70% av teflonet är kvar), och jag har överlevt hittills.
Sources of aluminium
Pans - cooking in uncoated aluminium utensils can increase the amount of aluminium in certain foods such as fruits which are high in acid. Cooking foods in coated, non-stick or hard anodised aluminium pans adds virtually no aluminium to food.
http://www.alzheimers.org.uk/F.....minium.htm
Många äldre lider/drabbas av Alzheimers, och förr var aluminiumkastruller väldigt vanliga.. Jag drar iaf min egen slutsats av detta sammanträffande.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 18, 2005
man tycker ju att hade varit någon större fara så skulle det inte säljas så mycket.. eller iaf någon varning från någon forskare.. men man har inte hört något. det enda man hört är ju från släkt som säger att man ska slänga gamla.
tror dock jag sparar mina ett tag till, för trots allt, teflon är bra i pannan, tycker det är smidig att tillaga mat i. dock kanske inte pannkakor lr nåt, då måste det till gjutjärn.. men annars.
Nåväl får jag en 200 spänn över till slut när jag är färdigstuderad.. då kanske det blir inhandling av nytt
March 14, 2001
fisken wrote: Om ni lyckas repa teflonpannorna så hårt så kanske det är dax att skaffa lite plastverktyg att använda i den?!?
Jag har haft samma panna i 5 år utan att den har blivit det minsta repig.
Tänkte precis skriva det, använd plast eller träredskap/-bestick när ni rör runt i stepannor och kastruller..
October 22, 2002
Snorch wrote: [quote=fisken]Om ni lyckas repa teflonpannorna så hårt så kanske det är dax att skaffa lite plastverktyg att använda i den?!?
Tänkte precis skriva det, använd plast eller träredskap/-bestick när ni rör runt i stepannor och kastruller..
De verkar krävas två stycken långtradarchaffisar för att komma på de 😀
March 14, 2001
fisken wrote: [quote=Snorch][quote=fisken]Om ni lyckas repa teflonpannorna så hårt så kanske det är dax att skaffa lite plastverktyg att använda i den?!?
De verkar krävas två stycken långtradarchaffisar för att komma på de 😀
Ja det verkar inte bättre, är ju självklart att man inte använder hårdare material på redskapen till teflon m.m..
Eller nä just ja det var visst inte så självklart.. 🙄
fisken wrote: Om ni lyckas repa teflonpannorna så hårt så kanske det är dax att skaffa lite plastverktyg att använda i den?!?
Hmm, jag pratar om köksredskap som används regelbundet..
vdlight wrote: man tycker ju att hade varit någon större fara så skulle det inte säljas så mycket.. eller iaf någon varning från någon forskare.. men man har inte hört något. det enda man hört är ju från släkt som säger att man ska slänga gamla.
Mmmm, asbest och hormoslyr var ofarligt i många år också.. Liksom arsenik..
April 14, 2002
Jag har för mig att det inte är bra att använda nått annat än plast/trä heller.
1 Guest(s)