September 12, 2001
Poontus wrote: [quote=skiroy]Vad är det som är så häftigt med dimljus på när det _inte_ råder dimma? :-k
beroende på modell så kan det se häftigt ut, det ser ju lite annorlunda ut, men vissa vill inte se annorlunda ut.
Näää..det är klart. Men när man blir bländad av dessa som vill se häftiga ut och att det stör.
Vad säger man då? Är det fjortisar som vill hävda sig eller???
Dimljus är skitbra när det just är dimma_i_kombination med halvljus. Alla vet att helljus är helt galet i samband med dimma och att först då få i lagens mening tillåtelse att slå på dimljusen är löjligt.
Dimljus funkar bäst i dimma med halvljus...inget annat, inte i dagljus!
January 13, 2003
skiroy wrote: [quote=Poontus][quote=skiroy]Vad är det som är så häftigt med dimljus på när det _inte_ råder dimma? :-k
beroende på modell så kan det se häftigt ut, det ser ju lite annorlunda ut, men vissa vill inte se annorlunda ut.
Näää..det är klart. Men när man blir bländad av dessa som vill se häftiga ut och att det stör.
Dimljus är skitbra när det just är dimma_i_kombination med halvljus. Alla vet att helljus är helt galet i samband med dimma och att först då få i lagens mening tillåtelse att slå på dimljusen är löjligt.
och det är just dimljus+halvljus som är olagligt. 😀
July 18, 2003
skiroy wrote: [quote=Poontus][quote=skiroy]Vad är det som är så häftigt med dimljus på när det _inte_ råder dimma? :-k
det är helt sjukt mycket snyggare med dimljusen på, på många bilar, jag kör då alltid med det på, så mkt bländar det inte.
http://www.xenon-bulbs.com/xenon%20pics/benebenz.JPG kanske inte bästa exemplet men, tänk dig den där bilen utan dimljusen på, gode mkt fulare, snyggaste är om man har xenon i både halv och dimljusen.
Vet dock att många här inte kommer hålla med mig om detta, mest eftersom att här mest är datornördar som ska spela så vuxna och mogna, men för oss som bilen är den käraste ägodel man har, bilen ochi nte datorn, så bryr man sig rätt mkt på såna små detaljer.
January 12, 2004
-d-himself- wrote: [quote=skiroy][quote=Poontus][quote=skiroy]Vad är det som är så häftigt med dimljus på när det _inte_ råder dimma? :-k
det är helt sjukt mycket snyggare med dimljusen på, på många bilar, jag kör då alltid med det på, så mkt bländar det inte.
http://www.xenon-bulbs.com/xenon%20pics/benebenz.JPG kanske inte bästa exemplet men, tänk dig den där bilen utan dimljusen på, gode mkt fulare, snyggaste är om man har xenon i både halv och dimljusen.
Vet dock att många här inte kommer hålla med mig om detta, mest eftersom att här mest är datornördar som ska spela så vuxna och mogna, men för oss som bilen är den käraste ägodel man har, bilen ochi nte datorn, så bryr man sig rätt mkt på såna små detaljer.
skulle du köra mc utan hjäl m med för att det ser snyggare ut? 🙄
July 18, 2003
obelix wrote: [quote=-d-himself-][quote=skiroy][quote=Poontus][quote=skiroy]Vad är det som är så häftigt med dimljus på när det _inte_ råder dimma? :-k
skulle du köra mc utan hjäl m med för att det ser snyggare ut? 🙄
Aldrig, men det var väl rätt långt ifrån samma sak?
August 16, 2003
-d-himself- wrote: det är helt sjukt mycket snyggare med dimljusen på, på många bilar, jag kör då alltid med det på, så mkt bländar det inte.
http://www.xenon-bulbs.com/xen.....nebenz.JPG kanske inte bästa exemplet men, tänk dig den där bilen utan dimljusen på, gode mkt fulare, snyggaste är om man har xenon i både halv och dimljusen.
ganska så snyggt, men det där måste blände även mitt på ljusa dan.
December 6, 2006
Detta står i tidningen "Volvo Life #3 2007":
Varför får jag inte köra med halvljus och dimljus på samtidigt ? Det fungerar ju rent tekniskt att göra det på min bil ?
Den frågan ställer sig många av Volvos kunder.En del har dessutom aft oturen att få böta för det. Volvo Life reder ut begreppet.
I Sverige är det enligt lag inte tillåtet att köra medd dimljus och halvljus samtidifgt. De får bara användas var för sig. Man får alltså inte använda vare sig varselljus eller dimljus tillsammans med halvljus. i dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Grunden till lagen är provning genomförd av Väg och transportforskningsinstiutet. Man kom fram till att bländningen var större än tillskottet av ljus. Sedan 1 oktober 2006 kostar det 500 kronor att överträda lagen.Däremot finns det inget annat EU-land som förbjuder att både halvljus och dimljus är tända.
Källa: Volvo Life #3 2007
EDIT:
Möjliga stavfel finns.. skrev texten direkt ur tidningen utan att kolla på tangenterna medans jag skrev.
EDIT 2:
Jag fick precis det här svaret från vägverket:
Hej!
Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Beskrivning: ----------
Från: HUVUDKONTORET HK
Skickat: den 8 november 2007 07:57:23
Till: Kundtjänst FE
Ämne: VB: Är det lagligt att köra med parkering/dim-ljus?
Automatiskt vidarebefordrat av en regel
Bilaga Email49500.eml:
Tjena.
Jag undrar om det är lagligt att antingen köra med halvljus eller om man faktiskt får köra med parking och dimljus kombinerat ?
Mvh
// Christian Andersson
Svar
Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare) i kombination med parkeringsljus.
Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när vädret är sådant att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även när det är mörkt.
Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning
Lars S Larsson
Vägverket
http://www.vv.se
0771-119 119
March 14, 2001
Jag bländar varenda dum jävel som kör med dimljus när det inte är dimma.
Kanske man ska "råka" vingla över lite på fel sida så man kör någon av vägen, jag menar jag blir ju bländad av dimljusen och ser knappt vart jag är på vägen så det är en sak som lätt kan hända/ordnas.
September 5, 2001
Casy wrote: Jag skiter i era åsikter. Är det något som är barnsligt så är det att inte kunna respektera andra folks åsikter.
Jag har nu fått svar på mina frågor, det räcker så.Kom nu bil-pojkar, vi drar till garaget.org istället! :bgrin:
Kanske skulle ställt frågan där från första början, det är ju där alla pro-dimljusare hänger 🙂
November 22, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Casy][quote=ilg@dd]angående antalet passagerare kan man läsa HÄR.
Vart? Får man ha fler passagerare i bilen än vad det finns säten (förutsatt att de bältena som finns redan är upptagna) ?
http://www.vv.se/templates/page3____16636.aspx
Där ser man, jag var på väg att skriva att man får ha hur många passagerare som helst, så länge man inte överskrider max-vikten och alla är lastsäkrade.
Men det var visst nya regler nu 🙁
January 13, 2006
Jag fick 300 kr i böter för jag körde med dimljus samtidigt som halvljus. Detta var väl 5-6 år sedan. Men en "lustig" grej på min bil är att det inte går att tända det bakre dimljuset, utan att de främre tänds. Sätter jag vridknappen på parkeringsljus/dimjus, så funkar inte dimbakljuset. Alltså kan jag inte köra lagligt med dimbakljus!
September 5, 2001
Psychopatic wrote: Jag fick 300 kr i böter för jag körde med dimljus samtidigt som halvljus. Detta var väl 5-6 år sedan. Men en "lustig" grej på min bil är att det inte går att tända det bakre dimljuset, utan att de främre tänds. Sätter jag vridknappen på parkeringsljus/dimjus, så funkar inte dimbakljuset. Alltså kan jag inte köra lagligt med dimbakljus!
Det är 800:- numera 🙁 Borde vara 2800:- eller däromkring 🙂
October 22, 2002
Psychopatic wrote: Jag fick 300 kr i böter för jag körde med dimljus samtidigt som halvljus. Detta var väl 5-6 år sedan. Men en "lustig" grej på min bil är att det inte går att tända det bakre dimljuset, utan att de främre tänds. Sätter jag vridknappen på parkeringsljus/dimjus, så funkar inte dimbakljuset. Alltså kan jag inte köra lagligt med dimbakljus!
Dom får gångerna du måste använda det bakre dimljuset så ser nog Harryhaffa mellan fingrarna att dom främre är tända. Jag använder de bakre dimljuset 2-3ggr året. Då bör tilläggas att jag kör mkt bil nattetid då de generellt ofta är sämre väder än på dagarna.
hawkie wrote: Det är 800:- numera 🙁 Borde vara 2800:- eller däromkring 🙂
Instämmer!
Däremot så tycker jag att man borde få ha glödning i extraljus. Glömde att slå av dom när jag blev stoppad med långtradaren och fick då en anmärkning just ang. glödning i extraljusen. Sitter 4 st extraljus på taket med 3W dioder som glödning.
12 watt utspritt på 4 punkter stör ingen alls. Däremot dom långtradarna som har 2-3 rader bakljus på släpet, dioder runt hela "skåpramen" där allt är dioder är OK. Du kan fan inte ligga bakom en sån långtradare för att det "sticker" så mkt i ögonen av alla jävla dioder.
Finns mkt konstiga lagar i detta land.
December 31, 2001
I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt.
Annat ljus är ljus som avges ifrån varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
I gryning, skymning eller mörker ska du använda helljus eller halvljus. Om du använder helljus ska du blända av när avståndet till framförvarande eller mötande fordon är sådant att föraren kan bli bländad.
Annat ljus får inte användas.
1 Guest(s)