October 22, 2002
Casy wrote: Mina halvljuslampor är på 55W, likaså mina dimljuslampor. Knepigt att man inte får köra med båda, ljuset blir inte starkare.
Och att folk blir störda av att halv/dim används i kombo, det tror jag inte på. Jag personligen störs inte av det iaf..
Blir det inte mer ljus?
Halvljus: 55+55 = 110W
Dimljus: 55+55 = 110W
Dim+halv: 110+110 = 220W
Dålig på matte?
Enligt din princip så skulle det vara OK att köra med parkeringsljus +2st extraljus på 100W styck för att de kan ju heller inte störa...
January 8, 2005
Visst blir det mer ljus, men inte starkare om du förstår vad jag menar.
Själv stör jag mig på folk som kör med både halvo och dim-ljus, av någon anledning.
men det är inte så att jag blir bländad för att folk kör med dim-ljus.. oftast iaf.
då stör jag mig mer på folk som har sina halv-ljus inställda för högt så man får känslan an mindre ljusshow kommer farande mot en.. eller när folk helt enkelt inte fattar att hel-ljus är något som bländar och inte förbränner för mkt kalorier för att stänga av.
best regards, pole
March 6, 2004
fisken wrote: [quote=Casy]Mina halvljuslampor är på 55W, likaså mina dimljuslampor. Knepigt att man inte får köra med båda, ljuset blir inte starkare.
Och att folk blir störda av att halv/dim används i kombo, det tror jag inte på. Jag personligen störs inte av det iaf..
Blir det inte mer ljus?
Halvljus: 55+55 = 110W
Dimljus: 55+55 = 110W
Dim+halv: 110+110 = 220W
Dålig på matte?
Enligt din princip så skulle det vara OK att köra med parkeringsljus +2st extraljus på 100W styck för att de kan ju heller inte störa...
Som Polekatt sa så blir inte ljusstyrkan starkare för det. Nu har jag glömt bort alla formler som har med LUX, ljusstyrka (och allt vad det heter) att göra.. Men du blir inte mer bländad. Inte jag iaf.
opA87 wrote: [quote=hawkie]Kanske skulle ställt frågan där från första början, det är ju där alla pro-dimljusare hänger 🙂
:pray:
( Och inte på ett data/ornördsforum 😉 )
Jag kanske skulle ha gjort det. Här verkar hälften av er bara dryga (:
October 22, 2002
Casy wrote:
Jag kanske skulle ha gjort det. Här verkar hälften av er bara dryga (:
Är nog fan fler än hälfen som är dryga här om man ska räkna ihop alla som inte delar ens mening...:)
Själv så störs jag av dimljus. Min procedur brukar vara som följer:
1. Först blinkar man till med helljuset för att göra dom uppmärksamma
2a. Oftast ingen reaktion så då slår man helt sonika på helljuset. (Är mest effektivt när det är mörkt ute)
2b. Vid reaktion och dimljus slås av så blir det höger-vänster-höger blink
Vid 2a så brukar man mötas av helljus men det spelar inte så stor roll, i princip alla fordon jag brukar så har jag mer ljus än dimljusåkare har.
Lastbilen 8st extraljus utöver vanliga helljuset
Golfen 6st extraljus utöver vanliga helljuset
Volvon 3st extraljus utöver vanliga helljuset
För närvarande är Imprezan utan extraljus och kommer så förbli.
Så åk med vad fan du vill, men räkna med att möta lite mer...
Edit:
Oavsett om det inte blir mer ljus rent LUX räknat så blir det mer ljus. Prova att titta in i 1 lampa sen titta in i 4 lampor. Anledningen att folk åker med dimljus är ju för att se mer än vid bara halvljus. Att en del åker med dimljus på dagen för att det möjligen ser bättre ut är en annan femma. Kombinationen halv+dim används inte för att det är snyggt.
October 22, 2002
Death On Wings wrote: [quote=fisken][quote=Casy] Jag kanske skulle ha gjort det. Här verkar hälften av er bara dryga (:
Kombinationen halv+dim används inte för att det är snyggt.
Det är även olagligt att använda.
Jopp, kanske inte framgick helt tydligt av min text även fast det står det ett antal gånger tidigare i tråden.
March 6, 2004
fisken wrote: [quote=Casy] Jag kanske skulle ha gjort det. Här verkar hälften av er bara dryga (:
Är nog fan fler än hälfen som är dryga här om man ska räkna ihop alla som inte delar ens mening...:)
Själv så störs jag av dimljus. Min procedur brukar vara som följer:
1. Först blinkar man till med helljuset för att göra dom uppmärksamma
2a. Oftast ingen reaktion så då slår man helt sonika på helljuset. (Är mest effektivt när det är mörkt ute)
2b. Vid reaktion och dimljus slås av så blir det höger-vänster-höger blink
Såhär tänker jag:
Om någon blinkar med helljuset åt mig, så blinker jag tillbaka. Jag VET att det är olagligt, men skiter i det. Mestadels för att lysa upp lite mer på sidorna av vägen. Man skall inte blinka i onödan, tänk på det. Blinkar gör man när det är djur eller något annat i vägen, vid fara så att säga!
December 31, 2001
Casy wrote: [quote=fisken][quote=Casy] Jag kanske skulle ha gjort det. Här verkar hälften av er bara dryga (:
Är nog fan fler än hälfen som är dryga här om man ska räkna ihop alla som inte delar ens mening...:)
Själv så störs jag av dimljus. Min procedur brukar vara som följer:
1. Först blinkar man till med helljuset för att göra dom uppmärksamma
2a. Oftast ingen reaktion så då slår man helt sonika på helljuset. (Är mest effektivt när det är mörkt ute)
2b. Vid reaktion och dimljus slås av så blir det höger-vänster-höger blink
Såhär tänker jag:
Om någon blinkar med helljuset åt mig, så blinker jag tillbaka. Jag VET att det är olagligt, men skiter i det. Mestadels för att lysa upp lite mer på sidorna av vägen. Man skall inte blinka i onödan, tänk på det. Blinkar gör man när det är djur eller något annat i vägen, vid fara så att säga!
Såhär tänker ja, jag kör i 150-180km/h hela tiden bara för att hinna undan alla vilda djur som kan tänkas göra kamikaze attacker på min bil, det är bäst att vara snabb. Jag VET ju att man inte får men måste ju skydda bilen 🙄
March 6, 2004
Death On Wings wrote: [quote=Casy][quote=fisken][quote=Casy] Jag kanske skulle ha gjort det. Här verkar hälften av er bara dryga (:
Är nog fan fler än hälfen som är dryga här om man ska räkna ihop alla som inte delar ens mening...:)
Själv så störs jag av dimljus. Min procedur brukar vara som följer:
1. Först blinkar man till med helljuset för att göra dom uppmärksamma
2a. Oftast ingen reaktion så då slår man helt sonika på helljuset. (Är mest effektivt när det är mörkt ute)
2b. Vid reaktion och dimljus slås av så blir det höger-vänster-höger blink
Såhär tänker jag:
Om någon blinkar med helljuset åt mig, så blinker jag tillbaka. Jag VET att det är olagligt, men skiter i det. Mestadels för att lysa upp lite mer på sidorna av vägen. Man skall inte blinka i onödan, tänk på det. Blinkar gör man när det är djur eller något annat i vägen, vid fara så att säga!
Såhär tänker ja, jag kör i 150-180km/h hela tiden bara för att hinna undan alla vilda djur som kan tänkas göra kamikaze attacker på min bil, det är bäst att vara snabb. Jag VET ju att man inte får men måste ju skydda bilen 🙄
Väldigt omoget och dålig jämförelse..
October 22, 2002
Casy wrote: [quote=fisken][quote=Casy] Jag kanske skulle ha gjort det. Här verkar hälften av er bara dryga (:
Är nog fan fler än hälfen som är dryga här om man ska räkna ihop alla som inte delar ens mening...:)
Själv så störs jag av dimljus. Min procedur brukar vara som följer:
1. Först blinkar man till med helljuset för att göra dom uppmärksamma
2a. Oftast ingen reaktion så då slår man helt sonika på helljuset. (Är mest effektivt när det är mörkt ute)
2b. Vid reaktion och dimljus slås av så blir det höger-vänster-höger blink
Såhär tänker jag:
Om någon blinkar med helljuset åt mig, så blinker jag tillbaka. Jag VET att det är olagligt, men skiter i det. Mestadels för att lysa upp lite mer på sidorna av vägen. Man skall inte blinka i onödan, tänk på det. Blinkar gör man när det är djur eller något annat i vägen, vid fara så att säga!
Tufft att bara skita i lagar... :pray:
Ang. blinkningar vet jag precis vad som händer och sker i trafiken. När en personbil blinkar åt en så kan det vara allt från att dom mött polisen/överkörd sork till att det ligger 4 överkörda människor på vägen. När flera personbilar i rad blinkar så är de troligtvis något lurt på gång. Dvs. personbilar tar man med en stor nypa salt...
När en långtradare blinkar till en annan kollega så vet man med säkerhet vad som kommer framför en beroende på tid på dygnet och plats man befinner sig. Yrkeschafförer som kör tungt förutom buss (polacker, tyskar och holländare hör till busskategorin) kan man lita på 😉
Death On Wings wrote: Såhär tänker ja, jag kör i 150-180km/h hela tiden bara för att hinna undan alla vilda djur som kan tänkas göra kamikaze attacker på min bil, det är bäst att vara snabb. Jag VET ju att man inte får men måste ju skydda bilen 🙄
Ju fortare man kör ju mindre tid spenderar man på vägen så risken för att träffa på Hälge måste ju teoretiskt vara mindre då.
Om man kört lagligt och kör på ett djur så skulle man ju inte kört på djuret om man åkt mkt fortare eftersom man då redan skulle passerat den punkten där djuret klev upp på vägen...
🙄 :bgrin:
Eller hur var de?!?
Death On Wings wrote: Jasså det tycker du, men du står lite över lagen?
Tror inte du är mogen nog att ha körkort om du inte kan ta hänsyn till dina medtrafikanter och ge fan i att använda båda ljusen.
Nu uppfattas vi nog som lite dryga tror jag :bgrin: :bgrin:
Casy wrote:
Jag kanske skulle ha gjort det. Här verkar hälften av er bara dryga (:
September 5, 2001
Casy wrote: [quote=fisken][quote=Casy] Jag kanske skulle ha gjort det. Här verkar hälften av er bara dryga (:
Är nog fan fler än hälfen som är dryga här om man ska räkna ihop alla som inte delar ens mening...:)
Själv så störs jag av dimljus. Min procedur brukar vara som följer:
1. Först blinkar man till med helljuset för att göra dom uppmärksamma
2a. Oftast ingen reaktion så då slår man helt sonika på helljuset. (Är mest effektivt när det är mörkt ute)
2b. Vid reaktion och dimljus slås av så blir det höger-vänster-höger blink
Såhär tänker jag:
Om någon blinkar med helljuset åt mig, så blinker jag tillbaka. Jag VET att det är olagligt, men skiter i det. Mestadels för att lysa upp lite mer på sidorna av vägen. Man skall inte blinka i onödan, tänk på det. Blinkar gör man när det är djur eller något annat i vägen, vid fara så att säga!
Finns ingen lag som säger att du inte får blinka ex. antal gånger. Därimot finns det en som säger att man inte ska köra med dimljus+halvljus!
Det enda som skulle tala imot blinkningarna är att du bländarmottrafikanten. Finns nog inte en enda åklagare som skulle väcka åtal mot en lastbilschaffis som helljusar åt dig för att du kör med fel belysning, vilket du gör.
ps. Mycket hårdingar på NH märker jag, såhär var det inte förut? Verkar som att fjunen rakats bort och könshår har odlats.
hawkie wrote:
ps. Mycket hårdingar på NH märker jag, såhär var det inte förut? Verkar som att fjunen rakats bort och könshår har odlats.
:)R
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 6, 2004
Death On Wings wrote: Jasså det tycker du, men du står lite över lagen?
Tror inte du är mogen nog att ha körkort om du inte kan ta hänsyn till dina medtrafikanter och ge fan i att använda båda ljusen.
Stå över lagen? Det är inte det de handlar om! Det handlar om att jag vill ha mer ljus på sidan av vägen. Och att ljusstyrkan blir starkare är rent BS. Min bil har som sagt 55w både på halv- och dimljus. Samma ljusstyrka, men mer uppbelyst bara. Tvinga mig inte att gå igenom min belysningsbok från gymnasiet :cy:
fisken wrote: [quote=Death On Wings]Såhär tänker ja, jag kör i 150-180km/h hela tiden bara för att hinna undan alla vilda djur som kan tänkas göra kamikaze attacker på min bil, det är bäst att vara snabb. Jag VET ju att man inte får men måste ju skydda bilen 🙄
Ju fortare man kör ju mindre tid spenderar man på vägen så risken för att träffa på Hälge måste ju teoretiskt vara mindre då.
Om man kört lagligt och kör på ett djur så skulle man ju inte kört på djuret om man åkt mkt fortare eftersom man då redan skulle passerat den punkten där djuret klev upp på vägen...
🙄 :bgrin:
Jag kör gärna snabbt med mina "super coola" dimljus 😛 Eller hur Död fågelvinge?
hawkie wrote: Finns ingen lag som säger att du inte får blinka ex. antal gånger. Därimot finns det en som säger att man inte ska köra med dimljus+halvljus!
ps. Mycket hårdingar på NH märker jag, såhär var det inte förut? Verkar som att fjunen rakats bort och könshår har odlats.
Hur många tror du bryr sig om ni blinkar med era hellysen? Det är f.ö polisens jobb att sköta detta. Håll koll på vägen och sköt eran egna bil istället. Det är större risk att dimljus-föraren åker i diket när ni lyser med 100W-lampor, än att några fattiga 55Wattare som glimtar i ögonvrån.
Hårdingar, snackar du om mig? Oja, jag är mycket buskig! :bgrin:
Mean Machine wrote: [quote=ilg@dd][quote=hawkie] ps. Mycket hårdingar på NH märker jag, såhär var det inte förut? Verkar som att fjunen rakats bort och könshår har odlats.
:)R
Säger snubben med könshår i hela ansiktet. 😉
Kan hända att det lossnade lite från din mamma.
🙄
Ontopic:
Är ganska irriterad på alla småkillar med massor av ljuspunkter under dagsljus, enda fördelen är väl att det ger klirr i statskassan.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)